vineri, 16 mai 2014

”Respect” pentru Gupta


Descoperiți-l pe indianul Sameer Gupta (tabla, drums & perc.) la debutul său cu "Namaskar" -ceea ce în sanskrită semnifică "reverență","respect"- un material apărut la casa Motéma Music (2010).
Albumul prezentând o combinație de ragas indiene, thumris (piese folk traditionale), piese originale și un standard al lui Miles Davis, a fost descris de critici "o unică abordare Indian / jazz fusion" a elevului cunoscutului Zakir Hussain, Sameer Gupta făcând parte de câțiva ani și din Focus Trio, formula pianistului Marc Cary -care compune și cântă pe acest album, printre alții- același Marc Cary pe care revista Downbeat îl consideră printre "primii 25 de muzicieni ai jazzului viitorului" (!). Ceea ce pentru mine, care nici nu auzisem înainte de acest album despre Cary, devenea după ce am citit asta undeva, și mai incitant, abordarea albumului însemnând ”împușcarea a 2 iepuri deodată cu un singur glonț” (ce-i drept însă, până la finalul postării ”iepurii” s-au mai înmulțit: aveam să mai parcurg încă două dintre albumele formulei sale de trio pe care sunt prezenți ambii muzicieni).



Paleta de instrumente folosite pe "Namaskar" include Sārangī, Sitar, Carnatic sax, Viola...și totuși suntem departe de un album care să sune tradiționalist, tenta modernă și orientat vestică a sound-ului acestui amalgam indiano-american fiind asigurată de "Electronics & Effects" în pasaje hipnotice, aproape psihedelice, chiar dacă 3 dintre originalele lui Gupta sunt inspirate din muzica de film din "Epoca de aur" a Bollywood-ului. 
Sunt toate motivele să-l avem în vedere pe Sameer cu ce va realiza în continuare, dar și să descoperim contribuții de-ale sale pe alte apariții (vezi câteva titluri la finalul postării). Iar ca CD apărut la casa Motéma Music, eu pun acest album lângă două dintre lansările foarte interesante de anul trecut:
Nilson Matta's ”Black Orpheus” și deja un subiect tratat întro postare anterioară pe acest blog: Jaimeo Brown (dr): ”Transcendence”.

Track Listing: 
1 Aaye Ne Balam
2 Salaam
3 Love's Lying Story (Has Me Crying)
4 Jangle
5 Walk With Me
6 Puriya Harlem Dhanashree
7 Attachment
8 Thumri (featuring Anindo Chatterjee/ Ramesh Mishra)
9 Raga Misra Shivaranjani In Mishra Tala
10 Blue In Green (Miles Davis) (Raang)

Personnel: 
Sameer Gupta (drums, tabla); 
Ramesh Mishra (sarangi); 
Srinivas Reddy (sitar); 
Charith Premawardhana (viola); 
David Boyce (bass clarinet, saxophone); 
Prasant Radhakrishnan (saxophone); 
Marc Cary (piano, keyboards); 
David Ewell (acoustic bass); 
Anindo Chatterjee (tabla). 

Audio Mixers: Marc Cary; Sameer Gupta. 
Liner Note Authors: Srinivas Reddy; Sameer Gupta. 
Recording information: NYC; SF.






Mă gândesc, ca să nu fim ”hinduși în eroare” -vorba lui Marcel Tolcea, citându-l întro recentă postare de pe blogul său personal ”La Tolce Vita” pe clasicul Oscar Lemnaru, maestrul incontestabil al calamburului- și la o pereche potrivită a acestui album, pentru a-l cunoaște și aprofunda mai bine și pe pianistul de 47 de ani cu nominalizări la premiile Grammy, datorate colaborărilor cu Roy Hargrove, Betty Carter și Abbey Lincoln. Candidatele pe care le-am ”răsfoit” deocamdată doar fugitiv, ar putea fi:

Marc Cary: ”For the Love of Abbey” (Motéma, June 2013)...solo piano tribute,
Marc Cary Focus Trio: "Four Directions" (Motéma Music, Oct. 2013)
Marc Cary's Focus Trio: "Focus" (with Sameer Gupta & David Ewell) (Motéma Music, 2006)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu