duminică, 29 martie 2015

Polar Bear și Samo Šalamon Bassless Trio

* ”Ursul polar” atacă din nou...”la fel ca tine”
Verdict din start: foarte bun, peste așteptări noul album Polar Bear: "Same As You" (Leaf, 2015), al 6-lea al britanicilor conduși de același baterist cu coafura exotică Seb(astien) Rochford, muzician pe care l-am remarcat pentru prestația sa din Andy Sheppard Trio la Gărâna Jazz Festival, ediția 2014. Un album ”light”, proaspăt, energetic și cu un fler optimist, atât tematic cât și sonic, deschis de emoționalul intro despre optimismul vieții vorbit de Asar Mikael, proprietarul institutului cultural jamaican ”The Light Shop” din Tottenham -un loc în trecutul apropiat, foarte drag lui Seb- dar muzical păstrând acea doză suficientă de experimental inclusă în ”marca Polar Bear”.
Materialul -conceput inițial ca o singură piesă lungă gen suită- a fost înregistrat timp de 6 săptămâni și mixat chiar de Seb undeva în deșertul californian Mojave cu aportul producătorului local Ken Barrientos, cu mai puține ”electronics” acum folosite de chitaristul Leafcutter John, dar cu o spațialitate sporită față de anteriorul ”Each And Every One” de anul trecut (care a fost al 2-lea album al trupei nominalizat pentru Mercury Prize)...Inspirată -această spațialitate- și de împrejurimile locului și de liniile dub de bas ale lui Tom Herbert (”We Feel The Echoes”), plus de solourile lungi improvizate la saxofoane susținute de Pete Wareham și Mark Lockheart. Fără a afecta melodicitatea și fluența, ”sound”-ul e mai percusiv, influența etno afro-caraibeană mai pregnantă, inclusiv prin inserturile de voci ”tribale” ale liderului făcând cuplu cu invitata Hannah Darling (mai ales în tema ”Don't Let the Feeling Go”). La cea mai lungă piesă ”Unrelenting Unconditional” de aproape 20 minute participă și saxofonistul Shabaka Hutchings, vechi colaborator la ”Ursul Polar” venit de la trupele Sons Of Kemet și Melt Yourself Down. Au fost câteva momente în care muzica aceasta actuală definitorie pentru noul avant-jazz britanic, incluzând finalul-incantație de tip mantra, m-au dus cu gândul la proaspăt rememoratul -datorită dispariției lui Daevid Allen- album ”Shamal” din 1975, 
preferatul meu de la trupa Gong (mai ales la momente din ”Chandra” și din tema-titlu ”Shamal”). Ambele albume la 40 ani distanță unul de altul, sunt atractive și accesibile -a nu se înțelege însă cumva că ”facile”- precum titlul acestui nou ”Same As You”, o trimitere prin mesajul contrastant și la elegiaca ”Life That Ends Too Soon” de pe cel de-al 2-lea album al trupei, ”Held On The Tips Of Fingers” din 2005.



Încerc să identific ”piața” adresanților acestui nou și ”verde” album, trecând peste faptul că în România liderul este pe nedrept încă foarte puțin cunoscut (la ”comments”-rile videoclipului la piesa-titlu de la final, găsiți scurte opinii și caracterizări din presă și lista lungă a colaborărilor chitaristului): 
* Samo Šalamon Bassless Trio (feat. Paul McCandless & Roberto Dani): ”Little River” -2 LP/CD- (Samo Records, 2015)...T=78 min 41 sec.: 
1) fanii respectivului chitarist sloven, fost elev a lui John Scofield și cu 18 albume scoase până acum sub nume propriu începând din 2002.
2) fanii Oregon, The Winter Consort și Paul McCandless solo, veteranul clarinetist fiind un ”brand” în sine care aureolează orice ”line-up”.
3) fanii producțiilor total independente (vezi numele casei de discuri), albume unde inovația și originalitatea au șanse mai mari.
4) fanii jazzului modern creativ contemporan în general, pus în valoare aici de o formulă fără bas, cu chitară electrică/instrum. de suflat (s-sax, oboi & b-clarinet)/ tobe & percuții.
5) albumul de aproape 80 minute e apriori o atracție pentru doritorii de materiale lungi, pretabile și pentru formatul CD și pentru analogicul 2 LPs.




Criticul Dan Bilawsky pe ”www.allaboutjazz.com” detectează și asemănări și deosebiri față de alte formule de trio fără bas, enumerând în melanj sunete, culori și texturi diferite ale muzicii și evidențiind încrederea, sensibilitatea, confidența și răbdarea ca principalele merite dovedite de muzicieni în ”interplay” (”http://www.allaboutjazz.com/little-river-samo-salamon-sazas-review-by-dan-bilawsky.php”).
Chitaristul e cel puțin la a 2-a formulă de acest tip, după autoprodusul:
Samo Šalamon Bassless Trios: ”Duality” (Samo Records, 2011)
...și urmând albumului de anul trecut, deloc neglijabil:
Samo Šalamon & The Slovene Philharmonic String Chamber Orchestra - ”Free Strings: Orchestrology” (2014)

http://thejazzbreakfast.com/2015/01/29/samo-salamon-bassless-trio-little-river/






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu