miercuri, 24 ianuarie 2018

La orizont, David Garland


Fac o trecere rapidă în revistă, până la subiectul principal, cu ce-a mai apărut nou prin jazz de la descoperirea din decembrie, via Adrian Sinescu/Deva, a americanului Baikida Carroll (trumpet, fl-horn), inclusiv prin albumul cel mai recent primit și ascultat, „Door Of The Cage” (Soul Note, 1995):

* Hugh Masekela (trumpet, South Africa) - Home Is Where the Music Is -2 LP- (Blue Thumb, 1972)
- Masekela, supranumit „părintele jazzului sud-african”, tocmai ne-a părăsit la 78 ani...Albumul acesta, cel mai „înstelat” din lunga sa discografie, l-am ales comparând cotațiile din Wikipedia. E un dublu LP din prima perioadă a carierei, dominat de fapt de compozițiile muzicianului producător Caiphus Semenya:
https://en.wikipedia.org/wiki/Home_Is_Where_the_Music_Is



* Meklit (Hadero) (Ethiopia) (feat. Andrew Bird & Preservation Hall Horns) - When The People Move, The Music Moves Too (Six Degrees Records, 2017)
- Avem aici o demnă urmașă a saxofonistului Mulatu Astatke -apropo de „Godfather”-și naționali ai jazzului, cum a fost și Hugh Masekela-, vocalista Meklit fiind secondată de un solid aport american.
** Banda Magda (Magda Giannikou) - Tigre (Ground Up/Verve, 2017)
- Grup multi-național rezident în NewYork format în 2010 în majoritate din absolvenți ai Berklee Colege of Music și condus de o grecoaică din Atena, vocalistă, pianistă și acordeonistă care-a împlinit pe 27 ianuarie, 37 ani. Cea mai întâlnită asociere stilistică prin cronici la „Grupul Magdei” este cea cu mult mai cunoscuții Snarky Puppy.


https://www.youtube.com/watch?v=MwDrcvGTODs

Banda Magda, Millenium Stage full show:
https://www.youtube.com/watch?v=teJSpSufttM

* The Chick Corea & Steve Gadd Band - Chinese Butterfly -2 CD- (Concord Jazz, 2018)
* Sylvie Courvoisier TrioD’Agala (Intakt, 2018)
Michael Adkins Quartet (t-sax, Canada) – Flaneur (Hat Hut, 2018)
* Jonathan Rowden (sax) Group - Skyward Eye (Orenda Records, 2017)
- Nimic deosebit de semnalat...„as good as expected” la primele 2, promițătoare în cazul tinerilor saxofoniștilor de care-am luat cunoștință acum pentru prima dată (Rowden fiind chiar la debut).






* Charles Gayle Trio - Solar System (For Tune, 2017)
** Gille / Mucha / Arutyunyan (Poland) - Ligths & Shadows (For Tune, 2017)
* Krzysztof Komeda (Poland) – People Meet and Sweet Music Fills the Heart -O.S.T.- (1967/GAD Records, 2017)
- Noi producții poloneze, primele 2 din zona „free improv”, ultima un „soundtrack” oferind material neapărut înainte al clasicului pianist...și iată, avem și un al 3-lea „Godfather” național în această postare (!)



* John Surman, Nelson Ayres, Rob WaringInvisible Threads (ECM, 2018)
* Thomas Strønen (&) Time Is a Blind GuideLucus (ECM, 2018)
- Salutăm revenirea în actualitate a veteranului bas clarinetist și saxofonist britanic cu un album etalând o secție ritmică nouă și care marchează totodată împlinirea a 50 ani de la debutul său discografic. Nu mai puțin inpirat se dovedește și bateristul-percuționist norvegian care continuă proiectul din 2015 translatat acum în numele grupului.

Apropo de nordici, iată câteva noi descoperiri despre care am aflat în articolul recent din link-ul de mai jos, foarte interesante deși nu și extrem de recent apărute...și nicicum definibile ca gen doar prin „jazz”. Formula Karokh cu eclecticul Needle..., de exemplu, surprinde tocmai prin lipsa oricărui filon sau ecou scandinav lesne detectabil, ca și sincopatul și cinematicul-minimalistic Hypen al duoului Stephan Meidell & Øyvind Hegg-Lunde. Poate că tocmai asta s-a dorit la ambele, ieșirea din idiomul „jazzului nordic”:
https://www.allaboutjazz.com/15-emerging-norwegian-jazz-musicians-you-need-to-know-about-erlend-apneseth-by-luca-vitali.php

** Strings & Timpani (Stephan Meidell & Øyvind Hegg-Lunde) - Hyphen (Hubro, 2016)
** Karokh - Needle, Thread and Nail Polish (No Forever, 2016)
* Ayumi Tanaka Trio - Memento (AMP Music & Records, 2016)
Torg - Kost / Elak / Gnäll (Jazzland Recordings, 2015)
Fără a face parte din branșa norvegiană decât prin trompetistul invitat de pe CD2, seriei din link i-aș mai adăuga separat și acest album al britanicilor, „suprapunere reușită a presupuselor perechi opozite: tonal cu textural, sonic cu muzical, electronic cu acustic, compoziție cu improvizație”...ardere mocnită a unei muzici de secol 21 pentru o perioadă de zgomot neîncetat” (cum descrie „www.londonjazznews.com”):
* GonimoblastLive with Maja S.K. Ratkje (CD1) & Arve Henriksen (CD2) -2 CD- (Stoney Lane Records, 2017)

































Needle, Thread and Nail Polish 







- Set consistent portughez de final de an 2017 de la Clean Feed, prea puțin parcurs...:
* Dré HocevarSurface of Inscription (Clean Feed, 2017)
* CortexAvant-Garde Party Music (Clean Feed, 2017)
* Eve Risser & Kaja Draksler - To Pianos (Clean Feed, 2017)
* FCT (Francesco Cusa Trio meets Carlo Atti) - From Sun Ra to Donald Trump (Clean Feed, 2017)
* Ada Rave Trio - The Sea, The Storm and the Full Moon (Clean Feed, 2017)


* Lisa Hilton (p-no) - Escapism (Ruby Slippers Productions and Lisa Hilton Music, 2017)
* Manuel Valera (p-no, Cuba/USA) Trio – The Seasons (MaVo Records, 2017)
* Richard Galliano (acc) & Thierry Escaich (organ) (France) – Aria (Jade, 2017)
* Quentin Angus (gtr) (feat. Ari Hoenig & Sam Anning) (Germany) – In Stride (QTFT, 2017)
* Kramer featuring Bill FrisellThe Brill Building, Book Two (Tzadik, 2017)
* Roscoe Mitchell (sax, fl) - Discussions (Wide Hive Records, 2017)
* Shannon Barnett (tb) Quartet (Australia) - Hype (Double Moon Records, 2017)
- Dispersie elegantă, geografică și stilistică, a acestor 7 albume între care se remarcă Roscoe Mitchell, veteranul membru al AACM și The Art Ensemble of Chicago, după dublul set anterior scos la ECM... respectiv „...Book 2”, continuarea unui album/proiect cu un prim set datând încă din 2012 al producătorului american Kramer.





















https://www.youtube.com/watch?v=4H_P73BKPg4

https://www.youtube.com/watch?v=gXuvpkASZLk

* Joachim Kühn - Love & Peace (ACT Music, 2018)
* Klaus Paier & Asja Valcic - Cinema Scenes (ACT Music, 2018)
* Laila Biali (Canada/SUA) - Laila Biali (S/T) (ACT Music, 2018)
   - Laila Biali & The Radiance Project - House of Many Rooms (2015)
- 2 confirmări din partea unor obișnuiți ai label-ului german și o noutate, vocalista (+ piano & keys) canadiancă Laila cu debutul la ACT Music, dar pe care-am remarcat-o și pe un anterior album. Printre participanții marcanți de pe noul material, îi recunoaștem pe trompetistul Ambrose Akinmusire și pe organistul Sam Yahel.




https://www.youtube.com/watch?v=BX-KgKjzx50


...Și iată-mă ajuns la principalul subiect, descoperirea lunii ianuarie 2018 pentru mine. Robert Wyatt, Lou Reed și mai ales Peter Blegvad au fost primele nume la care muzica asta m-a dus cu gândul, având noroc de reeditarea primului album al cantautorului creditat la „piano, guitar, vocal, clarinet, flute, accordion”, altfel cine știe dacă aflam de el și când se putea întâmpla? Să ne lămurim de la început, nu e vorba de un muzician cu calități vocale deosebite (doar e trecută a 3-a în înșiruire, nu?)...dar timbrul baritonal și stilul teatral, ca și compozițiile și aranjamentele și în primul rând compozițiile sale suplinesc cu brio această, hai să-i zicem „lacună” și trimit vocalul în fundal, așa cum se întâmpla de ex. în general la muzica lui Frank Zappa. Grafician designer de fapt de profesie, D.G. s-a „înfipt” de la mutarea sa la New York din 1976 în nucleul scenei downtown/East Village care tocmai se contura și distingea în cadrul mai larg al „noului jazz”, alături de Christian Marclay, John Zorn, Bill Laswell, Shelly Hirsch, Ikue Mori, Arto Lindsay, Guy Klucevsek, Arto Lindsay, Sussan Deihim sau Meredith Monk...asta se întâmpla în timpul săptămânii, pentru că în serile de weekend pe frecvența de 93.9 MHz a postului de radio public local WNYC, vocea sa era auzită prezentând muzică neobișnuită în programul „Spinning On Air”, deseori cu invitați diverși de la John Cage și deja amintitul John Zorn, până la vocalista Devendra Banhart sau Wooden Wand (a.k.a. James Jackson Toth). Cu trupele pasagere Ad Hoc Rock, The Angels Of Light, The Worlds Of Love în care-a activat n-a avut impact, așa încât albumele solo rămân de referință, chiar dacă scoase la „labels”-uri minore, deci într-un tiraj limitat. Garland e acel caz tipic de artist generând un „cult following” la o audiență mică dar pasionată, sau de „muzician al muzicienilor” (de ex. Sean Lennon) ori al criticilor exigenți: „cel mai bun compozitor al generației mele, de departe”, zicea de ex. Kyle Gann de la revista The Village Voice. Seria de „Cântece de control” include 3 volume, preferatele mele (altfel, foarte dificil de ordonat preferențial, având în vedere originalitatea) din tot setul (*)  fiind 1 și 2:

* David Garland - Control Songs (Review, 1986)...."Jazz, Art Rock, Avantgarde" 
* David Garland - I Guess I Just Wasn't Made for These Times: D.G. performs Brian Wilson (MSI, 1993)
* David Garland - Togetherness  (Control Songs, Vol.2)  (Ergodic, 1999)                 
* David Garland with Brian Dewan & Will Holshouser - My Vortex Camera: Control Songs, Vol. 3 (Review, 2000)
* David Garland - On the Other Side of the Window (Review, 2003)
* David Garland - Noise in You (Family Vineyard, 2007)

(*) Nu cunosc din discografia sa Conversations with the Cinnamon Skeleton, 2012...

Apropo de pomenitul Peter Blegvad, co-fondatorul de odinioară al trioului germano-englez „avant-pop” Slapp Happy, în ultimul moment dau și peste surprinzător de accesibilul, melodiosul și baladescul:
* Peter Blegvad & Chris Cutler, John Greaves, Karen Mantler, Bob Drake - Go Figure (RēR Megacorp, 2017)
....dar Peter Blegvad, solo sau cu Slapp Happy/Henry Cow, Faust, Golden Palominos, Andy Partridge, The Lodge, etc...și care apare ca nume prin discografii, intenționat sau nu, cu tot felul de „alter-ego”-uri (prescurtări, greșeli ortorafice, diminutive, etc), ar merita odată o postare/tratare separată, ca parte a fenomenului Rock In Opposition/R.I.O., el fiind și un prolific autor de piese de teatru radiofonice și de benzi desenate.
https://www.discogs.com/artist/227438-Peter-Blegvad?filter_anv=1&anv=Blegvad




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu