luni, 5 noiembrie 2018

Pledoarie pentru acordeon (2)


Provocarea „Pledoariei...(1)”, postare creată exclusiv de amicul MK din Germania la eu am adus doar mici retușări și am atașat poze, era prea mare ca să nu fie continuată, plus răspunsurile și lămuririle care mi se cereau. Ca să nu mai spun de niște nume potrivite acestui blog ce apar acolo care merită atenție și considerație, mă refer mai ales la muzicienii influenți pentru Alec K Redfearn.
Așadar, să purcedem. Andrea Parkins, amintită pentru: 
Nels Cline, Andrea Parkins, Tom Rainey – Ash and Tabula (Out Trios Volume Three) (Atavistic, 2004)
Nels Cline, Andrea Parkins, Tom Rainey – Downpour (Les Disques Victo, 2007)
* Ellery Eskelin, Andrea Parkins, Jim BlackOne Great Day (hatOLOGY, 1997)
....de care amintea Marius K., mai apare în decadele anterioare pe cel puțin 8 albume în același ultim trio al saxofonistului, adică:
* Ellery Eskelin (with Andrea Parkins & Jim Black) – Jazz Trash (Songlines Recordings, 1995)
* Ellery Eskelin with Andrea Parkins Green Bermudas (Eremite Records, 1996)
* Ellery Eskelin, Andrea Parkins, Jim BlackKulak 29 & 30 (hatOLOGY, 1998)
* Ellery Eskelin, Andrea Parkins, Jim BlackFive Other Pieces (+2) (hatOLOGY, 1999)
* Ellery Eskelin, Andrea Parkins, Jim BlackThe Secret Museum (hatOLOGY, 2000)
* Ellery Eskelin, Andrea Parkins, Jim Black12 (&1) Imaginary Views (hatOLOGY, 2002)
* Ellery Eskelin, Andrea Parkins, Jim BlackArcanum Moderne (hatOLOGY, 2003)
* Ellery Eskelin, Andrea Parkins, Jim BlackOne Great Night...Live (hatOLOGY, 2009)
(tot cu Andrea Parkins, vezi spre final și grupul Xiu Xiu)




 - Ellery Eskelin, Andrea Parkins, Jim Black - The Decider:


Legat de Carla Kihlstedt, câțiva ani la rând prezentă la festivalul Wels Music Unlimited inclusiv în postura de curator, aceasta lasă foarte rar vioara din mâini pentru alt instrument, totuși o face Rob Burger ca invitat acordeonist pe următoarele albume cu una dintre formulele Carlei: 
tin hat trio ‎– Memory Is An Elephant (1999)
tin hat trio ‎– Helium (2000)...cu Tom Waits
tin hat trio ‎– The Rodeo Eroded (2002)
tin hat trio ‎– Book of Silk 2004)
...după care-i predă instrumentul harpistei Zeena Parkins pentru contribuția la:
tin hat ‎– The Sad Machinery of Spring (2007)
...același Rob Burger revenind la butoane pentru ultima oară cu „Pălăria subțire” pentru coloana sonoră de film:
tin hat ‎– La Giusta Distanza (Original Motion Picture Soundtrack) (2007)
...după ce anterior apăruse și pe:
John Zorn, Dave Douglas, Mike Patton, Bill Laswell, Rob Burger & Ben Perowsky - The Stone: Issue One (2006)
* Rob Burger (acc) – Lost Photograph (2002)


 

 - Tin Hat Trio - Fear of the South:
https://www.youtube.com/watch?v=P6u2vqGO6_o

* Zeena Parkins mai apare la acordeon în Cosa Brava a lui Fred Frith (unde Carla e și ea prezentă la vioară), aici: 
* Cosa Brava (Fred Frith) - Ragged Atlas (Intakt, 2010)
* Cosa Brava (Fred Frith) - The Letter (Intakt, 2012)
....ceea ce face și pianista Satoko Fujii, alături de aceeași omniprezentă Carla, ambele și cu părți vocale pe interesantul album:
* Minamo  Kuroi Kawa/„Black River” -2 CD -studio/live- (2009)
...sau fără Carla dar cu soțul ei trompetist și cu un trombonist...și lăsând complet pianul obișnuit deoparte pe recentul:
* Gato Libre (Natsuki Tamura: tr, Satoko Fujii: acc & Yasuko Kaneko: tb) – Neko (Libra Records, 2017)

Alți artiști/trupe/albume care se pliază la temă urmează, chiar dacă deviem în unele cazuri de la atât de încăpătorul termen generic numit „jazz”, adică improvizația e mai discretă și orientarea e înspre rock. N-o să prea intru în detalii, mai ales că pe unele le-am amintit și descris la vremea lor, fără a focaliza atunci pe acest instrument:

* Boris Martzinovsky (acc) / KIV Orchestra (sextet cu membrii ex-Vialka & Kruzenshtern I Parohod), cu 3 albume între 2012-2013:
* KIV OrchestraLa Roue -Volume One- (2012)
* KIV Orchestra – Extension (2013)
* KIV OrchestraWhole (2013)
...B.M. mai apare titular (conform www.discogs.cm) pe dominant femininul grup:
* Charming Hostess ‎– The Bowls Project (2010)
...și ca invitat pe:
* Subterranean MasqueradeVagabond (2017)

* Martyn Jacques, „front man”-ul trioului „dark cabaret” de cult The Tiger Lillies (UK) prezent în această vară „live” la Sibiu la deschiderea Astra Film Festival, e un capitol aparte vorbind de acordeon. Pe cât de șarmant pe atât de sarcastic, Martyn e cel care apare și la pian, muzician/personaj complex „cu o copilărie fericită și o adolescență de coșmar” în vestul Londrei (cum el însuși declara), folosind permanent o voce de scenă subțiată intenționat (!?) de care-ți dai seama doar în particular, eventual la interviuri. Mi s-a întâmplat să fiu fericitul martor la așa ceva în toamna lui 2011 ca ajutor/însoțitor pentru Daika Attila, ajuns pe atunci din postura de realizator de emisiuni muzicale la Radio Transilvania/Oradea, în interviul luat la cabina actorilor dintr-un Teatru central vienez imediat după reprezentația lui „Die Weberischen” de Felix Mitterer, comedie muzicală cu muzica semnată The Tiger Lilles (trupa ne impresionase anterior pe amândoi într-un show stupefiant stilul „dark cabaret” la Budapesta în cadrul Sziget (ex-„Pepsi”) „Island” Festival. Interviul respectiv a apărut în revista Sunete.
Care albume merită mintite/selectate aici ca reprezentative pentru acordeon? E simplu: TOATE, întreaga discografie aflată „in progress”, din care o să vă pun/arăt aici totuși unul, „musical”-ul cel mai nou cu un titlu parcă luat din...sau destinat filmografiei lui Alejandro Jodorowsky:
* The Tiger Lillies ‎– Corrido de la Sangre (2018)...”Stage & Screen”...pe are Martyn Jacques compune 17 dintre cele 19 piese.





* Zero PopAll the Big Mystics (RecRec, 1988)
* Zero PopGlows in the Dark (RecRec, 1990) 
* Die Knödel  Verkochte Tiroler (RecRec, 1993)
* Die Knödel  Panorama (RecRec, 1995)
* The Jellyfish Kiss  Luna Hotel (RecRec, 1993)
* The Jellyfish Kiss  Lingo Lounge (Make Up, 1998)
* Les Reines Prochaines (Swiss), toate albumele.
Set de 4 atractive și originale trupe elvețiene și austriece, accesibile și totuși considerate necomerciale în „mainstream”, pentru care acordeonul mereu prezent a contat foarte mult în peisajul sonor!
- Les Reines Prochaines - Teil 1-2:
https://www.youtube.com/watch?v=pwkhePR5ZPM


* Sven-Åke Johansson (accordion, voice)  Die Harke Und Der Spaten (1998...Umlaut, 2012)
* Art Van Damme (acc)  Blue World (1970)....with Eberhard Weber
* Art Van Damme (acc) – Keep Going (1970)
.....Art Van Damme, acordeonist american clasic (1920-2010)

* Lars Hollmer (acc)  Viandra (2008)
* Guy Klucevsek (acc)  Manhattan Cascade (Composers Recordings Inc., 1991)
* Guy Klucevsek and The Bantam Orchestra ‎– Citrus, My Love (RecRec Music, 1995)
* Guy Klucevsek and The Bantam Orchestra – Stolen Memories (Tzadik, 1996) 
* Guy Klucevsek (acc)  Dancing on the Volcano (Tzadik, 2009)
* Guy Klucevsek (acc)  The Multiple Personality Reunion Tour (Innova, 2012)
* Guy Klucevsek (acc)  Teetering On The Verge Of Normalcy (Starkland, 2016)




Plecând de la poza insignifiantă a albumului din 1987 care se poate spune că ne-a inițiat în acordeonul experimental alături de „Flying Vegetables Of The Apocalypse” (1991), am completat cu câteva titluri la artiști remarcați și de MK în „Pledoarie...(1)”, în primul rând la „modern creativul” Guy Klucevsek -71 ani, nativ american, fiul unui imigrant sloven-, acordeonist împingând ca nimeni altul „sound”-ul și creația sa spre zone avangardiste și experimentale greu de imaginat în care inserează mereu printre altele, Polka sau muzică din Balcani.
 - "Three Tributes", composed and performed by accordionist, Guy Klucevsek:
https://www.youtube.com/watch?v=yRP7Khabx-g

În arealul ACT Music și ECM/ECM New Series, cel mai expus și promovat în România plecând de la magazinul reprezentant Andante și baza de fani creată în timp, am detectat în ultimii ani următoarele albume la care voi enumera în majoritatea cazurilor componența completă de muzicieni, poate vă ajută și în alte descoperiri:

* François Salque & Vincent Peirani  Tanguillo (Zig Zag Territoires, 2013)...„cello & accordion duo”
* Peirani & Parisien Duo Art  Belle Époque (ACT Music, 2014)
....Vincent Peirani: accordion & Emile Parisien: soprano sax

* Vincent Peirani (acc)  – Living Being (ACT Music, 2015)
* (V.A. Jazz at Berlin Philharmonic IV: Accordion Night (ACT Music, 2015)
    - Klaus Paier / accordion & Asja Valcic / cello
    - Régis Gizavo / accordion & vocals & Nguyên Lê / guitar
    - Stian Carstensen / accordion & Adam Baldych / violin
    - Vincent Peirani / accordion & Emile Parisien / soprano saxophone

* Vincent Peirani (acc) – Living Being II: Night Walker (ACT Music, 2018)
* Klaus Paier & Asja Valcic  Timeless Suite (ACT Music, 2015)
....Klaus Paier / accordion, bandoneon & Asja Valcic / cello

* Andreas Schaerer (voc & mouth perc/Swiss) – A Novel of Anomaly (ACT Music, 2018)
....with Luciano Biondini: acc, Kalle Kalima: gtr & Lucas Niggli: dr

* Diego Pinera (dr, Uruguay/Germany) – Despertando (ACT Music, 2018)
....Diego Pinera: dr, perc & steel dr, Tino Derado: p-no & acc, Omar Rodriguez Calvo: bass, Daniel Manrique-Smith: flutes, Julian Wasserfuhr: tr & flghorn

* Jean-Louis Matinier (acc) & Marco Ambrosini (harp)  Inventio (ECM, 2014)
* Frode Haltli (acc/ Norway)  Passing Images (ECM, 2007)
* Trygve Seim (sax) & Frode Haltli (acc)  Yeraz (ECM, 2008)
* Frode Haltli (acc) – Air (ECM New Series, 2016)

* Frode Haltli (acc/ Norway)  Vagabonde Blu {Hubro Music, 2014)
* Frode Haltli (acc/ Norway)  Avant Folk (Hubro, 2018)....„alternative folk, jazz, world”

* Ches Smith & These Arches  Hammered (Clean Feed, 2013)
....Ches Smith (drums), Tim Berne (alto sax), Tony Malaby (tenor sax), Mary Halvorson (guitar) & Andrea Parkins (accordion & electronics)

* Xiu Xiu  Nina (Graveface Records, 2013)....„A Nina Simone tribute album”
....Ches Smith: drums, Tim Berne & Tony Malaby: saxophones, Andrea Parkins: accordion, Mary Halvorson: guitar.

* Bester Quartet (Poland) – Krakoff -live at the National Philharmonic Hall, Warsaw- (FOR TUNE, 2013) 
....Jaroslaw Bester: acc, Jaroslaw Tyrala: vln, Oleg Dyyak: var. instrum., Mikolaj Pospieszalski: bass

* Kalle Kalima & K-18  Buñuel de jour (TUM, 2014)
.... Kalle Kalima: electric guitar and percussion; 
.....Mikko Innanen: alto saxophone, xaphoon and whistles, hornpipe with contact mic; 
.....Veli Kujala: quarter-tone accordion; 
.....Teppo Hauta-aho: double bass, percussion.

* Jure Tori (Accordion) & Ewald Oberleitner (Double Bass)  Reflection of Memory (Odsev Spomina) (2006)

* Steve Gadd Band 70 Strong (BFM Jazz, 2015)
....Personnel: Steve Gadd: drums; Walt Fowler: trumpet, flugelhorn; Larry Goldings: keyboards, accordion; Jimmy Johnson: bass; Michael Landau: guitars

* Luciano Biondini (accordion solo)  Senza Fine (Intakt, 2015)

* Michael Bisio (c-bass)  Accortet (Relative Pitch, 2015)
....Kirk Knuffke: cornet; Art Bailey: acc; Michael Bisio: bass; Michael Wimberly: dr

* Jöelle Léandre (c-bass), Pascal Contet (acc)  Freeway (Clean Feed, 2007)

* David Garland (p-no, gtr, voc, clart, flute, accordion) – Control Songs (Review, 1986)...."Jazz, Art Rock, Avantgarde" 

* João Barradas (acc) – Directions (Inner Circle Music, 2017)

* The Hands Free  S/T (2018)...."alternative folk, classical"
....James Moore (gtr, banjo), Caroline Shaw (vln), Nathan Koci (acc) & Eleonore Oppenheim (bass)

* Motion Trio (Poland) – Accordion Stories (Akordeonus, 2018)
* Motion Trio/Acoustic Accordions  Polonium (Warner Poland, 2013)







Asta a fost bineînțeles doar o parte din contribuția acordeonului în jazzul modern, așa încât lista rămâne deschisă poate pentru un viitor episod (3) la care aștept și contribuțiile voastre, eventual la comentarii...




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu