vineri, 14 decembrie 2018

„Teroarea sfârșitului frumuseții” și alte pepite de jazz vegetal, marin, ecologist, urban, opalescent...


* The Vegetable Orchestra (Austria) – Green Album (2018)
La ce muzică serioasă și improvizații inspirate fac acești 10 vienezi cu consevator secondați de 1 bucătar și 1 sunetist/mixerist, rămâne un detaliu secundar poate doar pentru rubrici gen „curiozități/ciudățenii” faptul că instrumentele „de unică folosință” sunt confecționate ingenios din legume întotdeauna proaspete (folosind și bormașini, ventilatoare, pahare cu apă, pungi și alte găselnițe tehnice pentru efecte), majoritatea legumelor-instrument „consumându-se” în sensul de uzură până la...dispariție până la finalul concertelor (foi de varză, legături de pătrunjel, conopidă rasă, etc). Este desigur și o aluzie la consumismul exagerat în tot acest demers ajuns la al 4-lea material în cei 20 ani de existență a ansamblului, cel mai „verde” dintre toate, concept explicat în primul dintre videoclipurile de mai jos de membrii trupei. Cum să rămâi indiferent când morcovii sau castaveții bine folosiți sună atât de asemănător cu flautul sau clarinetul?
https://www.youtube.com/watch?v=iphNHrILuwE
https://www.youtube.com/watch?v=pwOXFOTagSE

















* Karl Seglem (t-sax, horns, voice / Norway) – Nunatak: Eine Erzählung (NORCD, 2018)
Dacă din motive mai mult sau mai puțin naturale fanii lui Jan Garbarek (71 ani) nu se mai pot bucura de albume noi din partea renumitului saxofonist, Karl Seglem din apropiere ne oferă o alternativă (e drept că nu la soprano ci la saxofon tenor), noul album „Vârf (de munte) golaș” fiind unul foarte elaborat atât muzical cât și ca mesaj ecologic (vezi emblematica „Oamenii se ceartă, natura acționează”). „Un strigăt plin de tristețe” la problemele grave de resurse și efectele asupra mediului (încălzirea globală, topirea ghețarilor, poluarea, despăduririle, etc) în linia vechiului album „Øko” (1992), dar nu unul și de resemnare: „Fiți puternici, rezistați, faceți ce puteți mai bine. Trăiți acum și ascultați acum. Creați ceva. Descoperiți sensul lucrurilor mici care astfel devin mari”...sunt cuvintele pilduitoare ale autorului de pe coperta din spate a variantei LP pe vinil „180 g” a albumului care în funcție de tipul de suport include întro ordine diferită 6, 7 sau 8 titluri. Unul îmi lipsește dar oarecum în compensație generosul Internet mi-a oferit 2 piese mai vechi apărute pe o compilație de jazz nordic din 2008, „Fossil” și „Gammal Rorsle (Old Movement)”
„Musicians:
– Karl Seglem / Tenor Saxophone [Ten.sax], Horns [Goat Horns], Voice
– Kåre Opheim / Drums, Percussion
– Sigurd Hole / Electric Bass [El.Bass], Double Bass
– Lars Jakob Rudjord / Electric Piano [Rhodes], Electric Organ [Philichorda], Organ
– Håkon Høgemo / Hardingfele [Hardanger Fiddle]
– Sigrid Moldestad / Hardingfele [Hardanger Fiddle], Fiddle, Voice
– Andreas Ulvo / Piano, Keyboards
Guest:
– Ketil Thorbjørnsen / Guitar (tracks: 7)”
Albumul este în plus și un bun pretext de revizuire și rememorare pentru anterioarele:
  - norskjazz.no (Ozella Music, 2009)
  - Ossicles (Ozella Music, 2010)
  - NyeSongar.no (Ozella Music, 2013)
  - Nordic Balm (Ozella Music, 2016)
Karl Seglem, Rindabotn video, Live in Concert:
https://www.youtube.com/watch?v=jc4zq2HXio4









* Espen Berg Trio (Norway) – Bølge ("Wave") (Odin, 2018)
Sunt multiple înțelesurile „valului” pianistului pe acest al 2-lea album al formulei, dacă mai punem la socoteală și imaginea de pe copertă și ținem cont și de faptul că atât liderul cât și bateristul Simon Olderskog Albertsen sunt absolvenți ai Institutului de Știință și Tehnologie din Oslo. Dincolo de sensul tehnic la propriu, „Valul” se ridică destul de sus și din punct de vedere melodic, armonic și ritmic pe palierul formulelor de „piano trio”, dar în acest caz nu pot compara cum aș dori și cu anteriorul material „Mønster” din 2015 pe care nu-l cunosc ci o să punctez doar ceea ce am aflat că au detectat criticii, influențele de la titani ca McCoy Tyner și Dave Brubeck sau similitudini cu pianistul de aceeași naționalitate și generație (35 ani), Andreas Ulvo.
 - PJF 2018 Espen Berg Trio (Norway):
https://www.youtube.com/watch?v=bsEgh5SIJjc

Am mai găsit însă ceva recent cu el întro formulă de 4 + 1:
* Bridges (Hayden Powell, Espen Berg, Ole Morten Vågan & Anders Thorén) – Bridges feat. Seamus Blake (AMP Music & Records, 2016)




* Joshua Redman feat. Ron Miles, Scott Colley & Brian BladeStill Dreaming (Nonesuch, 2018)
* François Houle, Alexander Hawkins, Harris EisenstadtYou Have Options (Songlines Recordings, 2018)
* David Preston, Kevin Glasgow, Laurie LoweSomething About Rainbows (Whirlwind, 2018)
* Steve Kuhn Trio with Steve Swallow & Joey Baron – To and from the Heart (Sunnyside, 2018)
* Fred Hersch Trio – Live in Europe (Palmetto, 2018)
* Itiberê Orquestra Familia (Brazil) – Pedra do Espia -2 CD- (2001, Reissue 2018)
* V.A. A Day In the Life: Impressions of Pepper (Impulse!/Verve, 2018)
* The New MastersoundsThe Nashville Session 2 (2018)...."live-in-studio instrum. funk, soul-jazz"
 - The New MastersoundsThe Nashville Session (2016)

** Harriet TubmanThe Terror End of Beauty (Sunnyside, 2018)
      - Harriet Tubman (with Wadada Leo Smith) - Araminta (Sunnyside, 2017)
După „ocrotitorul impunător” (acronime pentru Araminda), albumul de anul trecut „despre devenire, evoluție și colaborare” și reprezentând totodată prenumele de botez al activistei aboliționiste și umaniste clasice de culoare Harriet Tubman (născută Araminda Ross) care dă numele trupei, trioul american recidivează la exact 2 decade de existență cu Teroarea sfârșitului frumuseții, un cel puțin la fel de desăvârșit album dovedind stăpânirea multiplelor genuri, de la jazz, rock și blues, la subsidiarele funk, noise, prog, psihedelic, electronic și experimental, de la piesă la piesă și uneori de la pasaj la pasaj. Ascultări multiple oferă descoperiri așișderea în care veți remarca de pildă transformarea jazzy totală a imnului reggae „Redemption Song” al lui Bob Marley, distorsiuni evident Hendrix-iene la chitară în piesa de deschidere (deși se numește „Tată necunoscut”), tributul adus chitaristului Sonny Sharock în tema-titlu ori reminiscențe de la nume dinafara jazzului ca Front Line Assembly, Parliament/Funkaelic, The Prodigy sau Nine Inch Nails, mai spre final. O să ne amintească de trio și eventual de aceste albume drama biografică pregătită spre lansare „Harriet” (2019), cu Cynthia Erivo și Janelle Monáe în roluri principale.

https://jazztrail.net/blog/2018/11/19/harriet-tubman-terror-beauty-album-review



Allison Miller (dr, perc) & Carmen Staaf (p-no) – Science Fair (Sunnyside, 2018)....with Ambrose Akinmusire (tr)
* Nicole Mitchell (clarinets) – Maroon Cloud (FPE, 2018)
* Hedvig Mollestad Trio (Norway) – Smells Funny (Rune Grammofon, 2018)
* Robbie Lee & Mary Halvorson – Seed Triangular -LP- (New Amsterdam, 2018)
* Norbert Rodenkirchen, Robbie Lee, James Ilgenfritz – Opalescence (Telegraph Harp, 2018)
Reușit calup dominant feminin (primele 4 titluri), cu Mary Halvorson aflată la al 5-lea album în acest an, de data asta ale sale chitare „18-string harp guitar, a 6-string banjo, and an old Gibson acoustic” alăturându-se setului multi-instrumentistului Lee, principal compozitor aici: fluiere antice, chalumeau (clarinet renascentist), soprillo saxofon (care sună mai înalt chiar decât un sopranino!?), plus o gamă variată de muzicuțe. Ceva parcă mai puține folosește pe Opalescence unde-l întâlnim și pe N. Rodenkirchen, un specialist în muzica medievală la flaut autodefinită de respectivul drept „arhaic experimental”.






















* Kamasi WashingtonThe Choice ("EP") (Young Turks, 2018)...* Bonus semi-clandestin de 39 minute la dublul album Heaven & Earth.
* James Brandon Lewis & Chad Taylor (sax & drums) – Radiant Imprints (Off/Belgium, 2018)
    - James Brandon Lewis TrioNo Filter (BNS Sessions, 2016)
* Mansur Brown (gtr/UK) – Shiroi (Black Focus, 2018)

** Lubomyr Melnyk (p-no) – Fallen Trees (Erased Tapes, 2018)
- Lubomyr Melnyk - Son of Parasol:
https://www.youtube.com/watch?v=0PMbKRwo5u0

N-am să dezvolt aici și acum prea mult, m-a ajutat recent involuntar ca să nu fac asta pagina mea de profil de pe Facebook. Dornică să gâdile mereu egoul utilizatorilor, rețeaua face bilanțuri anuale nesolicitate sau „remember”-uri statistice la 1, 2, 3,..n ani de la a n-a postare, iar unul foarte recent dintre acestea din 2015 chiar asta cuprindea: miniportretul celui poreclit „profet al pianului” și considerat Philip Glass al Ucrainei sale de origine ori al Canadei de lungă rezidență, în plus și foarte rapid în execuție cu 13-14 note/secundă, viteză pe care o putea menține continuu, conform wikipedia, o oră întreagă!
Pe 20 decembrie artistul a împlinit 70 ani așa încât recomand o dată în plus acest „Copaci Căzuți” (ce pereche potrivită face acest titlu cu Green Album-ul „vegetalilor” austrieci!) care se adaugă arhivei mele mereu în expansiune unde se mai pot găsi și eventual rememora dintre următoarele:

* Lubomyr Melnyk....Performs KMH -Piano Music in the Continous Mode- (1979)
* Lubomyr Melnyk - The Voice of Trees -Music for 3 Tubas and 2 Pianos- (1983, CD Hinterzimmer/Swiss, 2011)
* Lubomyr Melnyk - The Song of Galadriel (1985)
* Lubomyr Melnyk - Wave-Lox (1985)
* Lubomyr Melnyk - Remnants of a Man/The Fountain/Niche (1985)
* Lubomyr Melnyk & Douglas Perry - Lyrrest -2 CD- (1988)
* Lubomyr Melnyk - Swallows (1992)
* Lubomyr Melnyk - Vocalizes and Antiphons (2006)
* Lubomyr Melnyk - The Self-Luminous Way (2011)
* Lubomyr Melnyk - Corollaries (2013)
* James Blackshaw & Lubomyr Melnyk - The Watchers (2013)
* Lubomyr Melnyk - Three Solo Pieces (Unseen Worlds, 2013)
* Lubomyr Melnyk - Windmills (2014)
* Lubomyr Melnyk - Evertina -EP- (Erased Tapes, 2014)
* Lubomyr Melnyk - Rivers and Streams (Erased Tapes, 2015)
* Lubomyr Melnyk - Piano Music -Selections of Continuous Music for Piano- (Self-released, 2015)
* Lubomyr Melnyk - Illirion (2016)



* John Medeski's Mad Skillet – Mad Skillet (Indirecto Records, 2018)
„Indirect” -ca să mă folosesc de numele „label”-ului unde scot albume și Medeski, Martin & Wood-, acest album cu noua formulă „Tigaia nebună” (!) a organistului ni-i etalează pe 2 dintre veteranii muzicieni din secția ritmică de la Dirty Dozen Brass Band și pe chitaristul deloc de neglijat Will Bernard din aceeași ligă stilistică cu mult mai celebrul John Scofield (asociat al MM & W-ului)...și care nu-i nici el chiar nou apărut în zona „Crescent City”= New Orleans, pe scena unde interferează la ele acasă genurile Jazz, Blues, Funk și Soul/R&B și unde de peste 20 ani a activat destul de discret ca lider -cu toată nominalizarea la Grammy pentru Party Hats-, oferind posterității aceste albume (cu Trio mai există cel puțin unul) pe care le recomand separat sau în bloc și în absolut orice ordine, fanilor lui John Scofield (Will Bernard a mai colaborat și cu Peter Apfelbaum și Jai Uttal (& The Pagan Love Orchestra):
  - Will Bernard 4-Tet ‎– Medicine Hat (Antilles, 1998)
  - Will Bernard (gtr) – Motherbug (Dreck To Disk Records, 2000)
  - Will Bernard (gtr) – Party Hats (Palmetto, 2007)
  - Will Bernard (gtr) – Blue Plate Special (Palmetto, 2008)
  - Rockamovya (ex-Groundation Harrison Stafford, Marcus Urani, Ryan Newman with Will Bernard & Leroy Horsemouth Wallace) – S/T (Young Tree Records, 2008)....„jazz, reggae, dub, ska”
  - Will Bernard TrioOutdoor Living (Dreck To Disk Records, 2012)
  - Will Bernard (gtr) – Just Like Downtown (Posi-Tone, 2013)
Revenind la Mad Skillet și ca să închei, adăugăm și o doză de „psyhedelic rock” în peisajul sonor care mi-a amintit și mi-a făcut dor de albume MM & W gen The Dropper sau Tonic. "E o deschidere spre lucruri neașteptate care se întâmplă...o calitate care face muzica deopotrivă accesibilă și artistică" zicea John Medeski despre album, ceea ce sună mai mult decât o invitație!
https://www.kickstarter.com/projects/johnmedeski/john-medeskis-mad-skillet



* Liran Donin (c-bass)'s 1000 Boats (Israel/USA)  – 8 Songs (Cavalo Records, 2018)
 - Liran Donin / I Can See Tarifa / 8 Songs:
https://www.youtube.com/watch?v=aRuFVafQWXE

“EXCEPTIONAL ALBUM” **** Jazz Album of The Month, John Fordham, The Guardian
“Cultural and musical statement of fierce beauty” **** Nick Hasted, Jazzwise
“Excellent debut” **** Roger Farbey, All About Jazz
“Top 20 Releases of 2018 “ by Jazzwise mag
    - Liran Donin - Double Bass and Vocals 
    - Chris Williams (from Led Bib) - Alto saxophone 
    - Josh Arcoleo - Tenor saxophone 
    - Maria Chiara Argirò - Piano 
    - Ben Brown - Drums 


Alte apariții demne de semnalat:
* Way North (Canada/USA) – Fearless and Kind (Self Produced, 2018)
* Eddie Palmieri (p-no) – Mi Luz Mayor (Ropeadope, 2018)....with Carlos Santana
Rain Sultanov (s-sax) & Isfar Sarabski (organ, p-no) – Cycle (Ozella Music, 2018)
* Rajada (Pedro Sousa, Miguel Mira & Afonso Simões) (Spain) – Rajada (The Multikulti Project/Spontaneous Music Tribune Series, rec. 2015, rel. 2018)
* Evan Parker, Barry Guy, Paul LyttonMusic for David Mossman: Live at Vortex London (Intakt, 2018)
* Honest John & Ab BaarsTreem (Clean Feed, 2018)

Reeditări de marcă:
* Sun Ra (Trio) – God Is More Than Love Can Ever Be (1979, remast. Cosmic Myth, 2018)
* Svein Finnerud Trio (Norway) – Plastic Sun (Sonet, 1970 remast. Odin, 2018)
* Monk Higgins (t-sax) – Extra Soul Perception (1968, remast. Real Gone Music, 2018)





                                                        Plastic Sun

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu