vineri, 10 mai 2019

Mai II (2019): Actualizări la Gărâna XXIII plus un nou flux de noutăți „as usual”....


                                             Gărâna XXIII
„11 iulie: „Jan Garbarek Group: Trilok Gurtu, Yuri Daniel, Rainer Brüninghaus”
„Twelve Moons”:
https://www.soundhound.com/?t=100450045068748295

Muzicianul cu prenume atât de rusesc și cel mai nou venit în compania aceasta atât de selectă, este de fapt la origine un basist brazilian de 53 ani mutat și stabilit în Portugalia în anii '80 unde a absolvit la Lisabona secția de jazz de la „Hot Clube de Portugal” iar de atunci a colaborat, printre alții, cu Rui Veloso, Maria João, Dulce Pontes, Bernardo Sassetti...iar în străinătate, până la formula lui Garbarek de pe Dresden (In Concert) (ECM, 2009), cu Wayne Shorter, Paulo Moura, John Stubblefield, Manu Katché, Ivan Lins. Discogs.com ne mai indică și niște nume de trupe între care Ficções cu care-a scos 3 albume în intervalul 1992-2001, omițând -surprinzător- tocmai cele 2 albume solo cu compoziții originale de-ale sale și ale colegilor Filipe Raposo și Johannes Krieger, materiale valabile pe platformele iTunes, Google Play Music and Spotify:

* Yuri Daniel - South Way (TOAP/Tone of a Pitch, 2010)

1. Amigo Esperança 07:19 
2. Amiga June 05:18 
3. Born 07:29 
4. Dois Lados 05:23
5. South Way 07:44 
6. Berlin 03:15 
7. Mantra 07:01 
8. Amigo Vicky 04:55 
9. Solo Piano 07:40 
10. Solo Bass 03:33 
11. Solo Drums 08:22 

   - Yuri Daniel . bass
   - Zé Maria . alto sax
   - Johannes Krieger . trumpet
   - Filipe Raposo . piano
   - Vicky Marques . drums






** Yuri Daniel Quartet - Ritual Dance (Fabulastic Blue Productions, 2015)
....Albumul este unul concept inspirat de romanul istoric “Empire Adrift: The Portuguese Court in Rio de Janeiro, 1808-1821“ de Patrick Wilcken, un voiaj muzical brazilian în 10 episoade (piese) pe urmele moștenirii lusitane din vremea mutării forțate a casei regale portugheze în frunte cu prințul regent João Maria de Bragança (viitorul rege King John VI), sub presiunea invaziei lui Napoleon în 1807, pe domeniul brazilian Vera Cruz („Crucea adevărată”) aflat la începutul sec. XIX în plină dezvoltare și efervescență culturală cu epicentrul la Rio de Janeiro pentru întregul Regat Unit al Portugaliei, Braziliei și Algarve (cum era titulatura oficială pe atunci). Titlurile sunt repere istorice sau geografice ale acestui periplu naval cu pericole, sub escortă britanică:
01. 7 De Setembro
02. Maracatu
03. Luz Do Norte
04. Sesimbra
05. One Lazy Summer
06. 4 4 3
07. Follow
08. Sailors Motives
09. Ebony Woods
10. Stockholm #19

   - Johannes Krieger - trompete
   - Filipe Raposo - piano
   - Yuri Daniel - baixo
   - Carlos Miguel - bateria

Ce mai găsim pe net:
 - Yuri Daniel Quartet "Ritual Dance", Hot Clube de Portugal 12 de Dezembro de 2014:
https://www.youtube.com/watch?v=2nT40C_bimU
 - "7 de setembro", Yuri Daniel from album "Ritual Dance":
https://www.youtube.com/watch?v=mBRxTpeW3BI
 - "Sesimbra" Yuri Daniel from album: "Ritual Dance":
https://www.youtube.com/watch?v=OHDsgyCWOmY
https://soundcloud.com/yuri-daniel-jazz
 - "7 De Setembro" (ziua independenței Braziliei)
 - "Ebony Woods" (lemn african folosit și la clapele negre ale pianului)

Ficções
Rui Luís Pereira („Dudas”) (gtrs, kalimba, oud), Yuri Daniel (el-bass), Jorge Reis (s-sax) & Alexandre Frazão (drums)...era componența din 1995, cu câțiva invitați pe albumul anterior de debut, respectiv cu Joao Paulo (p-no) și Perico Sambeat (sax, flt), titulari pe Ocidental...Deși discogs.com îl indică numai pe Yuri Daniel -sugerând implicit că el ar fi fost liderul trupei-, coperțile din spate ale CD-urilor „spun” altceva, anume că Rui Luís Pereira a avut acest rol fiind principalul compozitor, iar Yuri cel secundar....un detaliu tehnico-statistic la această formulă veche, importante sunt cele peste 3 ore de muzică, un jazz-rock elegant elaborat, nesofisticat și destul de universal ca „sound”, nici prea americanizat, nici orientat prea „etno” cum poate ne-am fi așteptat de la o trupă dintro țară mai mică precum Portugalia:
* Ficções  – Aqua ( no meio do lago da lua) (Philips, 1992)
* Ficções  – Zambra (...e que a festa continue...) (PolyGram-Polydor, 1995)
* Ficções  – Ocidental Praia (Self-produced, 2001)








                                                    Gărâna XXIII
„12 iulie: The MRB Trio: Per "The Bass Viking" Mathisen, Ruggero Robin, Gergő Borlai”.

Pe bateristul maghiar Borlai Gergő care va împlini pe 27 mai 41 ani l-am întâlnit toamna trecută la Timișoara Jazz Festival în Nguyên Lê Quartet, iată-l revenind acum întro formulă de „fusion” cu debordante inflexiuni funk, alături de „vikingul” basist norvegian Per Mathisen de 48 ani (care mai are 3 frați și ei tot muzicieni), „R”-ul din inițialele trioului aparținând chitaristului italian Ruggero Robin. „Cartea de vizită” a celor 3 aflați sub comanda lui Mathisen este acest album de studio scos în Austria: 
Per Mathisen, Ruggero Robin & Gergö Borlai – Ospitalità Generosa (Alessa Records, 2015)
...la care n-aș risca vreo impresie după doar o derulare, dar generând totuși suficientă provocare de a insista să mai caut și să ascult muzici cu basistul acesta atât de (Jaco) Pastorius-ian și pe care-l aveam oricum destul de vag „fixat” anterior (aproape deloc cunoscut ca lider, de fapt)...o „situațiune” deloc confortabilă vizavi de lunga sa listă de realizări și colaborări din care am reușit în câteva zile încet-încet, insistând pe aparițiile recente, să-l aprofundez datorită următoarelor:
Per Mathisen ‎(el-bass) – Sounds of 3  (Losen, 2016)....cu Frode Alnæs (gtr) & Giraldo Piloto (dr, perc)
Olga Konkova & Per Mathisen – Northern Crossing (Candid, 2001)....cu soția sa de origine rusă Olga (p-no), fratele Ole Mathisen (s & t-saxes, producer) & Jojo Mayer (drums)
* Olga Konkova & Per Mathisen, with Ole Mathisen & Gary HusbandUnbound (Alessa Records, 2006)
* (Alex) Acuña, (Jan Gunnar) Hoff, (Per) Mathisen – Barxeta (I) (Losen, 2012).....cu veteranul baterist peruvian A.A. (74 ani) și pianistul norvegian J.G.H.:
 https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=p1hTH2StI7g

Håkon Graf, Erik Smith & Per Mathisen – Sunrain -live CD (& DVD)- (Losen Records, 2016)
* Per Mathisen & Utsi Zimring, with David Kikoski  New York City Magic (Alessa Records, 2016)
Per Mathisen & Jan Gunnar Hoff, with Horacio „El Negro” Hernandez  Barxeta II (Losen, 2018)
* Per „Bass Viking” Mathisen's Heavy Weather Live (feat. Gerald Preinfalk, Paul Urbanek, Kornel Mogyoro & Herbert Pirker) Gratidude Overload (Alessa Records, 2018)
...„In Homage to Joe Zawinul, Wayne Shorter, Jaco Pastorius, Alex Acuña, Manolo Badrena”.

Ca și BarxetaSounds of 3 va avea și el o continuare și tot cu altă componență: Sounds Of 3 Edition 2 (Losen, 2019), cu Ulf Wakenius și Gary Husband, album planificat spre lansare pe 21 iunie.
http://www.losenrecords.no/release/sounds-of-3-edition-2

Cel puțin 4 albume solo (1993-2003) îl recomandă separat și pe chitaristul Ruggero Robin (57 ani), pornit la „drum” odinioară prin aportul la trupele de rock progresiv Le Orme și Area 2 și activ recent în trioul LO-FI Project cu o serie de teme numerotate, dar despre astea poate altădată, eventual începeți ca și mine cu acest album:
Ruggero Robin (gtr) – Everyday Magic (Pulsar, 2003)
http://www.jazzitalia.net/Artisti/ruggerorobin.asp#.XNkpqY4zYdU











                                        Gărâna XXIII
„14 iulie: Bobby Previte & Bump "Classic"

Bateristul new-yorkez din prima generație de „noise jazz”-iști ai scenei „down-town” va ajunge la Gărâna cu reformata sa primă formulă Bump a albumelor din 2001-2003, cu Ray Anderson (tb), Steve Swallow (bass), Marty Ehrlich (saxes) & Wayne „The President” Horvitz (p-no, organ). Iată prilejul ideal de rememorare a celor 2 (3) albume de studio, Bobby/Robert Previte fiind oricum un artist de care m-am ocupat frecvent, ultima oară datorită mult-lăudatului Rhapsody (RareNoise, 2018)
https://www.birdistheworm.com/bird-is-the-worm-2018-album-of-the-year-bobby-previte-rhapsody/


* Bobby Previte & BUMP – Just Add Water (Palmetto, 2001)
* Bobby Previte & BUMP – Counterclockwise (Palmetto, 2003)
* Bobby Previte & The New BUMP – Set The Alarm For Monday (Palmetto, 2008)
...Am scris 2 (3), pentru că New Bump e o formulă total schimbată, cu Bill Ware (vibrafon), Brad Jones (bas), Ellery Eskelin (saxofoane) și 2-3 invitați.






















Fluxul de noutăți e mare ca de obicei:
* Daniel García Trio (Spain) – Travesuras (ACT Music, 2019)
Chiar dacă n-am mari așteptări de la ACT, am păstrat curiozitatea la nume de artiști noi apăruți cum e acest elev de 36 ani al panamezului Danilo Pérez pentru care „jazzul și flamenco sunt frați” pe albumul al cărui titlu-metaforă este încercarea abordării muzicii dintr-un punct de vedere naiv, copilăros și fără așteptări pentru a vedea dacă și ce apare la orizont.






















* Benny Lackner TrioDrake (Ozella, 2019)
.....Benny Lackner: p-no, effects, Fender Rhodes; Jerome Regard: bass,; effects; Matthieu Chazarenc: drums
Lackner, pianist german de origine mutat în State la 13 ani și revenit în Europa la 30, este un fost elev și adept al lui Brad Mehldau, ceea ce nu înseamnă că stilistic sună la fel ci sunt similitudini între elev și dascăl la modul de concepere, focalizarea viziunii și coeziune, în particular pe acest al 6-lea album senin și contemplativ cu 11 teme, exceptând ritmat-dansabila “Rise to the Occasion”.

* Simon Toldam Trio (Denmark) – Omhu (ILK Music, 2019)
    ....Simon Toldam: p-no; Nils Davidsen: d-bass & Knut Finsrud: drums

* Kaveh RastegarLight of Love (Ropeadope, 2019)....„funk, jazz, rock”
....Stilul albumului e mai lejer dar liderul care a cântat și cu Kneebody, pe acest album de debut cu un colectiv numeros de tineri, e de lăudat ca instrumentist: „bass, guitars, keyboards & vocals”.

* Jeff Williams (dr) with Carmen Staaf & Michael FormanekBloom (Whirlwind, 2019)
Joel Ross (vibr) – KingMaker (Blue Note, 2019)
* Joe Martin (bass) – Étoilée (Sunnyside, 2019)
* Anders Jormin (d-bass, Sweden) – Poems for Orchestra (Losen Records,  2019)
....încă un artist major care renunță după mult timp la estetica ECM în favoarea platformei stilistice cu nuanțe diferite de la Losen, deja familiară celor inițiați de ex. în muzica mai sus amintitului Per Mathisen (ca să aleg tot un basist). Poemele, în majoritate aparținând lui Sören Ulrik Thomsen, sunt cântate sau recitate de Lena Willemark, japoneza Karin Nakagawa apare la tradiționalele instrum. Koto, ambele artiste aparând numite și pe coperta principală...iar Bohuslän Bigband e o orchestra numeroasă dominată de suflători.




* John ZornThe Hermetic Organ, Vol.6: For Edgar Allan Poe (Tzadik, 2019)
Portivit atmosferei romanelor fanteziste de regulă „horror” ale unuia dintre scriitori săi preferați, orga „ermetică” mânuită de însuși Zorn sună cel mai straniu și macabru cu putință ca întro „Cameră a ororilor”, perfect adaptată celor 2 titluri, “The Masque Of The Red Death” și “The Fall Of The House Of Usher”. Fiți „pe fază” și la blogul paralel ALBUME ILUSTRE.../VicTim of Special Rock unde veți putea citi despre un la fel de nou album de rock progresiv al aceluiași prolific John Zorn.

* Ishmael Ensemble (Pete Cunningham: sax) – A State of Flow (Severn Songs, 2019)....„astral jazz, electronica, minimalism, psychedelic dub, Bristol clubbing”
https://ishmaelensemble.bandcamp.com/album/a-state-of-flow
* Swindle (Cameron Palmer) – No More Normal (Brownswood Recordings, 2019)
* GadaduOuter Song (Birdwatcher Records, 2018)
3 noi pepite din noul „nu-jazz” britanic cu nimic foarte notabil (oricum am tot insistat pe acest trent/curent în ultima vreme), poate doar progresul de după debutul din 2015 al cuplului creativ din Gadadu, Hannah Selin („voice/viola/compositions”) și Nicki Adams („keys/voice/compositions”).
https://gadadu.bandcamp.com/















 
               
                     The Departing of A Dream, Vol VII






Loren Connors & Daniel Carter (gtr & sax/tr) – The Departing of a Dream, Vol. VII (Family Vineyard, 2019)
Deși cu vastă experiență amândoi, e prima colaborare a duoului prin care chitaristul Loren își continuă lunga sa serie generată de epica “He Loved Him Madly” a lui Miles Davis (1974) în eforturile extinse începute prin 2002 de a crea/găsi „muzică dispărută”, demers cumva similar cu al colectivului Other Dimensions In Music în care a activat Daniel Carter (acompaniatorul oricui, de la Sun Ra și Matthew Shipp până la Yo La Tengo).

Peter Evans and Sam Pluta (tr & live electronics) – Two Live Sets -2 CD- (Carrier Records, 2019)
Două seturi ale unui cuplu întâlnit și prin Rocket Science (cuartet cu Evan Parker și Craig Taborn) sau Peter Evans Quintet, care gândește să facă o muzică cu un sunet dincolo de jazz, „new music”  și „noise”/zgomot, prin regândirea melodiei, armoniei, ritmului și metricii, parte sci-fi și parte „field recording”, dacă prin acest termen cam fără corespondent în limba română (dar comun arealului „free-jazz / free-rock / free improv(isation)”), înțelegem ce se întâmplă în sinapsele creierului lui Evans și plăcile de circuite ale calculatorului/laptop a lui Pluta. Dacă numele unor Bill Dixon, Wadada Leo Smith sau Rob Mazurek vă spun ceva, muzica asta este și pentru voi...dar dacă nu, e mai dificil. „Muzica descoperă un sunet la fel de vechi ca cel făcut de omul timpuriu -zice AllAboutJazz-...asta iese dacă tocmai cei 2 și-ar fi parcat navele lor spațiale”.

* Quantum Trio (Poland/Netherlands) – Red Fog (Emme Record Label, 2019)
Formulă de „grand piano/sax/drums”, recidivând doar acustic acum și mai puțin intens (dar nu cu mult) după recentul, autoprodusul și mult mai electrificatul Quality Studio Live (2019), amintit pe-aici întro postare precedentă.
Stephan Crump, Ingrid Laubrock, Cory Smythe – Channels -live- (Intakt, 2019)
Contrabasistul Crump e „vioara întâia” aici, dar mi s-a părut interesantă întro cronică paralela făcută nu cum se obișnuiește de regulă cu anteriorul Planktonic Finales (Intakt, 2017) scos în exact aceeași formulă, ci cu Time Will Tell (ECM, 1995) al trioului Paul Bley (p-no), Evan Parker (sax) & Barre Phillips (bass), „prin aceeași asamblare clară și personală a personalităților și a instrumentelor muzicale în slujba pieselor de cameră care combină improvizația liberă și jazzul, cu sentimentul realizării unui analogic instant, dacă nu chiar răspuns intenționat”.















                                                    





                       Two Live Sets                     



Set de completare/recomandare cu 2 vocaliste avangardiste amintite succint în postări anterioare:

                     https://www.scaruffi.com/avant/homler.html
           https://pitchfork.com/reviews/albums/21414-breadwoman-other-tales

* Anna Homler & Steve MoshierBreadwoman & Other Tales (orig. LP 1985, RVNG Intl., 2016)
* Anna HomlerDo Ya Sa´ Di Do: A Sonic Geography (1992)
* Anna HomlerHouse of Hands (2000)
* Anna Homler, Geert Waegeman, Pavel FajtMacaronic Sines (Lowlands, 1995)
* Anna Homler, Geert Waegeman, Pavel FajtCorne de Vache -live- (Les Disques Victo, 1997)
* Anna Homler & Sylvia HalletThe Many Moods of Bread and Shed (2012)
* Steve Beresford, Anna Homler & Richard SandersonBerlin Toy Bazaar (2012)
* Switchbox (Anna Homler & Frank Schulte) – Berg du Berg Ich (Moers Music, 1996)
* Puppetina (Anna Homler & Stephanie Payne) – Piewacket! (2001)
* Voices of KwahnRebirth -2 CD- (1993)
* Voices of KwahnSilver Bowl Transmission (1996)
* Voices of KwahnPeninsular Enclosure (1997)

* Joan La BarbaraVoice Is The Original Instrument -Early Works 2 CD- (1976)
* Morton Feldman (Joan La Barbara, etc) – Only: Works for Voice and Instruments (1996)
* Joan La BarbaraReluctant Gypsy (Wizard, 1980)
* Joan La BarbaraSinging Through: Vocal compositions by John Cage (1990)
* Joan La BarbaraSound Paintings (1991)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu