joi, 3 octombrie 2019

Octombrie 1, 2019: Remember Ginger Baker (R.I.P...) Trio, Kris Davis, Matana Roberts, Christine Abdelnour & Chris Corsano, (Goran Kajfeš's) Tropiques, Merzbow, Keiji Haino & Balázs Pándi, Michael Zerang (X 2), Shahbaz Hussain & Helen Anahita Wilson, Phil Ranelin, Rent Romus...


* Bill FrisellHarmony (Blue Note, 2019)
....Creativitatea și inovația au și ele limitele lor: sunt artiști respectabili pe care-i mențin în vizor pentru merite din trecutul mai mult sau mai puțin îndepărtat, mai mult din obișnuință și inerție decât în speranța revenirii la „vremurile bune” de altădată, în cazul acestui chitarist american iconic fiind vorba de perioada '80-'90 când contribuia la inovații nu lipsite de riscuri spre deliciul celor care-și doreau să fie surprinși și provocați de muzici nemaiauzite. Nu mai e cazul acum, stagnarea -dacă nu chiar reculul- fiind relevată inclusiv de exigențele estetice mai reduse ale „labels”-urilor la care-i apar discurile. Deși Bill Frisell compune aici 8 din cele 14 teme pe un album etalând oricum 2 chitariști, a sa chitară rămâne în plan secundar...așa încât poate că Petra Haden ar fi fost titulara mai adecvată pentru stilul dominant „americana” al albumului pe care, pentru că din cei 4 muzicieni implicați tocmai titularul nu are intervenții vocale, a ales să-l numească „Armonie”:
„Bill Frisell: guitar; Petra Haden: voice; Hank Roberts: cello, voice; Luke Bergman: baritone guitar, acoustic guitar, bass, voice”.
Și pentru că una dintre piese “There In A Dream” aparține regretatul tată al Petrei, basistul Charlie Haden, să ne amintim cumva și în compensație de 2 albume „cufundate” mult mai mult în spiritul jazzului propriu-zis și în care îl avem implicat chiar ca lider al trioului pe cel dispărut la 80 ani în urmă cu câteva zile, bateristul Ginger Baker (R.I.P....):
 * Ginger Baker Trio ‎– Going Back Home (Atlantic, 1994)
 * Ginger Baker Trio with Bill Frisell & Charlie Haden ‎– Falling Off The Roof (Atlantic, 1996)
- Ginger Baker, Charlie Haden, Bill Frisell live in 1993 (part 1 & 2):
https://www.youtube.com/watch?v=ql6iGLZL14w
https://www.youtube.com/watch?v=rCUWusjBxQc

* Jacky Terrasson53 (Blue Note, 2019)....53 = vârsta pianistului german.
Mike Stern & Jeff Lorber Fusion – Eleven (Concord Jazz, 2019)
* Poncho SanchezTrane's Delight (Concord Picante, 2019)
* Melissa Aldana (sax) – Visions (Motéma Music, 2019)
    - Melissa Aldana (sax) – Free Fall (Inner Circle Music, 2010)...albumul de debut.
Aleksi Heinola Quintet (dr, Finland) - A.H.Q. (S/T) (Jazzaggression, 2019)
....debut în stil neo hard bop al scandinavilor conduși de tânărul baterist, în tradiția unor Art Blackey sau Horace Silver. Dar (mult) prea puțin „neo”, deocamdată...
Kassa Overall (dr) – Go Get Ice Cream and Listen to Jazz -LP- (Kassa Overall LLC, 2019)
....Tentantă din titlul acesta este eventual doar înghețata, nu și „Hip-hop/jazzul” ușurel de la debutul unui baterist, rapper și MC producător din New York, „plasat undeva între Makaya McCraven și Kendrick Lamar”, cum apare într-un „review” folosindu-se nume cunoscute din acest areal dualist de stiluri, nesalvat aici nici de numeroșii invitați între care Carmen Lundry (voc), Theo Croker (tr, voc) sau veteranul chitarist Arto Lindsay, nici de trompeta regretatului Roy Hargrove care se aude în tema „La Casa Azul”. „Ia-ți o înghețată și ascultă jazz” trimite explicit muzica în plan secundar, cam la fel cum ai spune "mestecă o gumă, apoi o scuipi"....
Kathrine Windfeld Big Band plays Thomas Agergaard (Denmark) – Black Swan (Storyville, 2018)....nimic special nici aici, merită punctat poate doar contrastul dintre compozițiile pianistei și ale saxofonistului Thomas (unul dintre cei 5), chiar opozite cum argumentează criticul Chris Mosey dovedind că acest contrast funcționează, dar numai pe termen scurt:
https://www.allaboutjazz.com/black-swan-kathrine-windfeld-big-band-storyville-records-review-by-chris-mosey.php

* Kris Davis (p-no) – Diatom Ribbons (Pyroclastic, 2019)
...."încă un vârf creativ atins pentru pianista Kris Davis, într-o carieră în care a mai avut deja câteva"...zice în concluzie cronica de pe site-ul allaboutjazz.com, până acolo semnatarul parcurgând albumul în însumarea argumentelor compozițiilor pianistei secondată de un anturaj de invidiat care mai include 3 prezențe feminine, cu accent al importanței pe primele 2 din lista integrală a participanților:
„Val Jeanty: electronics; Terri Lyne Carrington: drums; Trevor Dunn: acoustic & electric bass; Esperanza Spalding: vocals (2 tracks); Nels Cline: guitar (2); Marc Ribot: guitar (2); Tony Malaby: tenor saxophone (3); JD Allen: tenor saxophone (2); Ches Smith: vibraphone.”
 -Diatom Ribbons (feat. JD Allen & Tony Malaby):
https://www.youtube.com/watch?v=odKBmOPz4bs


* Matana RobertsCoin Coin Chapter Four: Memphis (Constellation, 2019)
....„spoken word, gospel, free improv, spiritual jazz” sunt genuri care fac parte de regulă din apanajul muzicii saxofonistei, capitolul 4 al seriei sale personale și introspective pe arborele genealogic adăugând în particular elemente vechi specifice din sudul Memphisului în căutarea originii bunicii sale din poza de pe copertă: blues timpuriu, jazz originar și cajun. Au rezultat 13 teme care, combinând povestirea cu etnografia, nu sună însă vechi și depășit, ci dimpotrivă: psihedelic, contemporan și avangardist! Dată lansării oficiale fiind 18 octombrie, mă aștept ulterior la cronici dintre cele mai măgulitoare pentru ce-ar putea fi un candidat la „albumele anului”!
 -Matana Roberts | "Raise Yourself Up" / "Backbone Once More" / "How Bright They Shine":
https://www.youtube.com/watch?v=WjaIGK9am_k



* Christine Abdelnour & Chris CorsanoQuand Fond La Neige, Où Va Le Blanc? (Relative Pitch, 2019)
....„Ambii muzicieni din pereche explorează toate nivelurile posibile de volum, timbru și densitate, respectând în același timp o nevoie comună de spațiu și respirație, interacțiunea bazându-se pe un principiu de respect și echilibru permanent între ei”...Greu de sintetizat mai bine decât cronica din care-am folosit acest citat pentru un disc cu titlul metaforic atribuit lui William Shakespeare, semnificând ceva în genul „nu-i esențial când muzica începe sau când se termină ci ce rămâne după”...




* (Goran Kajfeš's) TropiquesInto the Wild (Headspin Recordings, 2019)
....trompetistul suedez de 49 ani cu părinții emigranți croați, component în Nacka Forum, Fire! Orchestra, Angles 9, Pan-Scan Ensemble, Magic Spirit Quartet sau lider la Oddjob și Subtropic Arkestra și câștigător de Nordic Music Prize plus alte Grammy-uri suedeze, este liber „ca pasărea cerului” și cu „Tropicele” să realizeze de data asta "în sălbăticie” exact muzica pe care și-o dorește la propria casă de discuri. Și chiar o face, cei 4 colegi de la restul instrumentelor regăsindu-se și în amintita Subtropic Arkestra...iar cu excepția clarinetistului, au fost protagoniști și pe anteriorul album Enso (Headspin Recordings, 2018). Ambele albume combină întro unică viziune jazzul cu rockul psihedelic, progresiv și cu muzică africană, împărtășind oarecum aceeași estetică a „fusion”-ului de odinioară de pionierat al lui Miles Davis, împănat cu hipnotice rutine krautrock.
  „- Goran Kajfeš – Trumpet, Moog synthesizer, Make Noise 0-coast
   - Alexander Zethson – Piano, Crumar Organ, Korg MS-20
   - Johan Berthling – Acoustic Bass
   - Johan Homegard – Drums, Percussion
   - Christer Bothén – Bass Clarinet, Donso N’goni”
 -Goran Kajfes Tropiques - Traces Left Behind:
https://www.youtube.com/watch?v=VwZRrvVW-9E



* Merzbow, Keiji Haino, Balázs PándiBecome the Discovered, Not the Discoverer -2 LP/CD- (RareNoise, 2019)
....Cine a rezonat la anteriorul album al trioului An Untroublesome Defencelessness (2016), o va face și aici, avertizat de o muzică despre care s-a spus că e „feroce”. Merzbow, a.k.a. japonezul claviaturist Masami Akita, era numit de cineva „Leonardo da Vinci al „noise”-ului” familiar și chitaristului Keiji, dacă nu mă înșel același jurnalist care a făcut comparația potențialului ascultător de așa ceva cu opțiunile pe care le ai în fața unei furtuni: să fugi din calea ei sau s-o confrunți fățiș, numai cei din a 2-a categorie având însă șansa intrării în ochiul calm al turbionului....Bateristul maghiar de grindcore și death metal are un rol important între clape și chitară, de adeziv și accelerant în cele 4 piese care sunt prezentate ca acte ale aceleiași „simfonii”.
 -Merzbow & Balazs Pandi - Chinatown Sessions @ PGNB:
https://www.youtube.com/watch?v=PPROvsnxID4

* Michael ZerangThe Shuddering Cherub: For Solo Piano with Vibrating Elements (Pink Palace, 2019)
....„pian cu elemente vibrante” înseamnă un pian acustic modificat întro mașinărie cinetică de către „drone master”-ul plurivalent din Chicago, capabilă a crea muzică, cum o spune el însuși, „simultan pentru dronă și dans”, „dans” înțeles desigur, în climatul sonic abstract, nu în sensul popular ci dans contemporan. Coperțile, la acest album ca și la cel în trio de mai jos al lui Michael Zerang = percuționistul, sunt picturi realizate tot de artist (ca și la un al 3-lea album recent de-al său, în colaborare cu SILT Ensemble).











Michael Foster, Katherine Young, Michael Zerang – Bind the Hand(s) That Feed (Relative Pitch Records, 2018)
 „Personnel:
  - Katherine Young-bassoon, electronics
  - Michael Zerang-percussion
  - Michael Foster-soprano saxophone, tenor saxophone”
....„Rădăcinile jazz-ului de avangardă, cele mai noi tendințe ale jazz-ului experimental, intonațiile bebop-ului, post-bopului și altor stiluri de jazz moderne, jazz-ul progresiv și contemporan - muzicienii reușesc să le amestece cu minimalismul, electronica și unele piese de muzică academică contemporană”...am extras, cred, esența dintr-un lung review, integral aici:
https://avantscena.wordpress.com/2019/01/31/michael-foster-katherine-young-michael-zerang-bind-the-hand

* Shahbaz Hussain & Helen Anahita WilsonDiwan (Golden Girl Records, 2019)
....duo de tabla (Shahbaz) și pian (Helen) oferind la debut un melodios amestec de muzică devoțională clasică hindusă și persană cu influențe vestice, jazz și ambiental. Alchimie muzicală nouă și punte legând 2 lumi diferite, Divanul e considerat „hipnotic” de Qwest TV și „unul de urmărit” pentru Jazzwise Magazine.
 -Dharana:
https://www.youtube.com/watch?v=obOXP3G3hgE


* Phil Ranelin (tb) – Collected Works 2003-2019 -2 CD- (Wide Hive Records, 2019)
     -  Phil Ranelin – Inspiration (Wide Hive Records, 2004)
     -  Phil Ranelin – The Remixes [Hefty Records, 2002]
     -  Phil Ranelin – The Time Is Now! (Tribe, 1974/CD Hefty Records, 2001)
     -  Phil Ranelin – Vibes from the Tribe (Tribe, 1976/CD Hefty Records, 2001)
* Phil Ranelin & Wendell HarrisonA Message From The Tribe (Tribe, 1973)
....Trombonist interesant din Indianapolis descoperit pe noua compilație ocazionată de cei 80 ani împliniți în luna mai și cuprinzând lucrări de-ale sale de pe 5 albume din intervalul menționat, cu Freddie Hubbard și Pharoah Sanders printre cei mai cunoscuți colaboratori ai trombonistului, regretatul trompetist F. Hubbard fiindu-i prieten din copilărie. Dintre muzicienii generațiilor tinere, se distinge tenor-saxofonistul Kamasi Washington.
 -Phil Ranelin ‎– Inspiration (full album):
https://www.youtube.com/watch?v=XxbAD3-4Ra0




Rent Romus' Life's Blood Ensemble – Rising Colossus (Edgetone Records, 2016)
Rent Romus' Jazz On The Line with Chico Freeman – Thundershine (Edgetone Records, 2008)
....descoperirea unui saxofonist/clarinetist de 51 ani din San Francisco Bay area, discipol a lui Arthur Blythe și Chico Freeman, cu ultimul având șansa colaborării în 2008, în timp ce pe mai noul Colos în creștere (titlul, cu trimitere la Saxophone Colossus al veteranului Sonny Rollins, s-o fi dorind profetic?), muzicianul și anturajul combină piese originale cu personalizări ale unor exigente compoziții de John Tchicai și Anthony Braxton.
 -"Power of Water" by Rent Romus performed by the Life's Blood Ensemble:
https://www.youtube.com/watch?v=5KH16hxKaxM



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu