miercuri, 19 februarie 2020

Febr. 2020 (II): R.I.P. Lyle Mays (66)...R.I.P. Jon Christensen (76)..., focus (intermediar) via MK pe William Hooker, „fast-forward” printre noutăți (Pat Metheny, Jan Akkerman, etc...), sugestii selective din alte surse...

           ....R.I.P...Lyle Mays (66)...R.I.P. Jon Christensen (76)...

Ca de obicei la dispariții, mai ales în cazul muzicienilor nu tocmai activi în ultimii ani, rememorăm muzica respectivilor sau măcar unele titluri care ne-au marcat, cu șansa clarificărilor și stratificărilor acum dintr-o nouă, chiar dacă tristă perspectivă....și ceea ce cred eu că rămâne mai important în urma lui „Metheny Group pianist / keyboardist / co-composer”, mai ales în calitate de autor, ar fi următoarele albume:
* Lyle MaysLyle Mays (Geffen, 1986)
* Lyle MaysStreet Dreams (Geffen, 1988)
* Lyle Mays, with Marc Johnson & Jack DeJohnetteFictionary (Geffen, 1993)
* Pat Metheny & Lyle MaysAs Falls Wichita, So Falls Wichita Falls (ECM, 1981)
* Lyle Mays QuartetThe Ludwigsburg Concert -2 CD- (SWR Jazzhaus, 2015)
 -TEDxCaltech - Lyle Mays and Friends:
https://www.youtube.com/watch?v=x8UoV0xBsVI




Sigur că și bateristul norvegian Jon Christensen merită tratat similar, dar pentru că are cine să se ocupe de cea mai „vizibilă” și promovată casă de discuri de la noi, ECM-ul german la care s-a aflat mult timp sub contract, mă limitez să punctez doar una dintre ultimele sale apariții ca invitat pe acest album recent amintit într-una din postările din ianuarie:
* Yelena Eckemoff (with Arild Andersen, Jon Christensen & Thomas Strønen) – Nocturnal Animals -2 CD- (L&H Production, 2020)
 -Nocturnal Animals album EPK:
https://www.youtube.com/watch?v=q_KfH_pgG44

Blogul acesta dă prioritate altor orizonturi și spectre muzicale, aflate infim spre deloc în vizorul melomanilor și promotorilor din România, așa încât, apropo de bateriști, am semnale noi primite din Germania de la amicul MK privitoare la William Hooker de care este de ceva timp interesat:
"Victor, albumele trimise cu William Hooker sunt o pungă cu multe surprize (cel puțin ce-am ascultat până acum), cineva care își începe cariera cu un dublu album înrămat cu solouri de tobe, mai mult în tradiția africană decât în jazz (cum mă așteptam), cam rudimentar executate dar în contextul jazzului „free”. Încadrat de cele mai multe ori de suflători (sax și trompetă) care urmăresc frazări de jazz, Hooker des în ritmuri apropiate genului rock!?! Da, e un tip special și savurez să-l descopăr în continuare. Dacă compar începuturile sale cu ce am ascultat pe "Remembering"-ul foarte modern și abstract, nu știu la ce să mă aștept pe parcursul a vreo 20 de ani neexplorați încă! Sper să fie o călătorie acustică savuroasă și plină de surprize!
....Îmi face mare plăcere să mă ocup de un artist (așa cum am făcut-o împreună la Annette Peacock) și să scormonesc puțin și în viața sa. Din păcate ia mult timp și de multe ori nu sunt convins de părerea pe care mi-am creat-o fiind în dubii și atunci trebuie să mai reascult să-mi cimentez cât de cât părerea și așa subiectivă! Dar nu-i nimic, totul îmi face mare plăcere și dacă găsesc ceva interviuri cu muzicianul respectiv, am mereu șansa să-mi corectez prima impresie.
....Am continuat audițiile CD-urilor cu William Hooker și am constatat că aproape fiecare album este diferit, nu așa de ușor de parcurs și având mereu elemente noi; Hooker este un "căutător", nu știu anume ce, dar este în permanentă mișcare stilistică, cu toate că se menține mai ales în zona „free”, ocolind totuși potecile consacrate ale acestui gen!....mă uimește tot mai mult căci singurul factor constant în exprimarea muzicală este inconstanța lui stilistică (plină de riscuri), urmărind mereu un discurs muzical neașteptat. Astfel le face „viața grea” și fanilor care sunt nevoiți în permanență să se adapteze muzicilor surprinzătoare! Se pare că factorul financiar joacă un rol minor când evoluezi într-o sferă muzicală așa de neconvențională...dovadă sunt și nenumăratele case de discuri unde activează. Nu prea știu de ce, dar îmi place felul ăsta de a persevera într-un mediu artistic și financiar ostil, urmărind țelurile tale fără niciun compromis!...mă preocupă Hooker de o vreme, nu am avut mereu tăria să-l urmăresc atent dar trebuie să zic că merită, oameni ca el dezvoltă muzica în general și ne feresc de plictiseală.
Doar ca informație, Hooker face interviuri într-un ciclu numit "The lost generation. Outside the mainstream" (vezi/auzi pe youtube), este poet, producător și a fost la fața locului când au fost doborâte turnurile gemene din New York pe 9/11 2001, ajutând la dezastru...”
https://www.youtube.com/channel/UCOmK2As1pXpp0qCUV-JZCgg

....sunt 15 interviuri după cum se observă în link până acum acumulate din vara anului trecut, de câte circa 30 minute în medie fiecare, printre care și cu Barry Altschul și William Parker, iar „povestea” continuă. 
Iată de curiozitate ce conține „punga” cu albume de care se ocupă MK:

* William Hooker Trio feat. Ava Mendoza & Damon SmithRemembering -cassette- (Astral Spirits, 2018)
* William HookerLight: The Early Years 1975-1989 -4 CD- (NoBusiness, 2016)
* William Hooker Duo feat. Damon SmithTriangles of Force (Balance Point Acoustics, 2014)
* William Hooker duets with Thurston Moore & Elliott SharpShamballa (Knitting Factory Works, 1993)
* William Hooker (Quartet) – Tibet (Ummo, 1994)
* William HookerArmageddon (Homestead Records, 1995)
* William HookerPillars... at the Poral (Mulatta Records, 2018)
* William Hooker – Cycle of Restoration (FPE, 2019)

Cazul nu e singular, am mai semnalat și focalizat pe-aici muzicieni de această factură: „câte albume, tot atâtea (sau pe-aproape) case de discuri” (8 la 8 în cazul de mai sus!) pe care continui uneori și cu-ajutoare să-i recomand, inclusiv -sau mai ales!- melomanilor axați pe un singur filon/„label” muzical sau pe câteva „înrudite” stilistic, dar unde șansele inovației și diversității se diminuează considerabil....Reamintesc dintre cei ce se înscriu în acest profil doar de Jerry Granelli, Paolo Angeli și Magda Mayas, artiști de care m-am ocupat nu demult provocat de amicul Puiu Wagner, tot din Germania.
În aceeași idee urmează acum și obișnuitul flux de noutăți, spre final cu completări și adăugiri la arhivă inspirate și din alte surse internautice, cu unele sublinieri și detalii minimale:

* Gil Scott-Heron / Makaya McCravenWe’re New Again: A Reimagining by Makaya McCraven (XL Recordings, 2020)
   - Gil Scott-HeronI'm New Here -2 CD, Limited Edition- (XL Recordings, 2010)
 -New York is Killing Me:
https://www.youtube.com/watch?v=CgwHpxq-Jfw&list=PLddSkUxmPEC-F_EkxpLYiXgF-mf6dO8rM&index=9

Rejoicer (Yuvi Havkin) – Spiritual Sleaze (Stones Throw Records, 2020)....„electronic, jazz, R&B”
  - Rejoicer (Yuvi Havkin) – Energy Dreams (Stones Throw Records, 2018)
  -Rejoicer - Lemons:
https://www.youtube.com/watch?v=f_csb4v6RD8
  -Rejoicer - Up In Flames, feat. iogi:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=48&v=I3SZWAzeHKU&feature=emb_logo

*Bill Laurance (p-no) – Live at Ronnie Scott's (Flint Music, 2020)
* Ingi Bjarni Skúlason (p-no, Island) – Tenging (Losen Records, 2019)
* Aaron Diehl (p-no) – The Vagabond (Mack Avenue, 2020)

* Jazz at Lincoln Center Orchestra & Wynton MarsalisJazz and Art (Blue Engine Records, 2019)
* Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton MarsalisSherman Irby's Inferno (Blue Engine Records, 2020)
* Delfeayo Marsalis & the Uptown Jazz OrchestraJazz Party (Troubador Jass, 2019)

* Oded Tzur (t-sax) – Here Be Dragons (ECM, 2020)
* Carla Bley, with Andy Sheppard & Steve SwallowLife Goes On (ECM, 2020)

Arve Henriksen (tr) – The Timeless Nowhere -4 LP/2 CD- (Rune Grammofon, 2019)
.....„New recordings and unreleased material dating from 2007 to 2019: 42 tracks, over 157 minutes...
.....LPs: Captured Under Mountainsides, Acousmograph, Cryosphere & Towards Language:  Live at Punkt”...




 

















* Expansions: The Dave Liebman GroupEarth (Whaling City Sound, 2020)....”jazz fusion and futuristic post-bop”....
 -The Sahara:
https://www.youtube.com/watch?v=WThUl1TcL58

* Ross Hammond (steel gtr), with Oliver Lake & Mike PrideOur Place On the Wheel (Self Produced, 2020)....”blues, jazz”
The Heliocentrics – Infinity of Now (Madlib Invazion, 2020)....„funk, jazz, psychedelic rock”
 -Venom:
https://www.youtube.com/watch?v=aLsnGhBa1wM

Moses Boyd (dr) – Dark Matter (Exodus Records, 2020)....„electronic, jazz”
* Mezcla (David Bowden: el-bass / Scotland) – Shoot the Moon (Ubuntu Music, 2020)....„jazz fusion, world, funk”....
 -MEZCLA / Shoot the Moon:
https://www.youtube.com/watch?v=1dl3Faqi4no






                           Aux pieds de la nuit





Nyx Nótt (Aidan Moffat of Arab Strip / Scotland) – Aux pieds de la nuit (Mélodic, 2020)
...„ambient, classical, jazz”
 -Nyx Nott - Radio Nyx:
https://www.youtube.com/watch?v=lZVeknyh9pM

Isabelle Olivier (harp) Rez Abbasi (gtr)  – Oasis (Enja, 2019)....“Olivier Abbasi Sound In Sound” concept...
 -Cherry Blossom:
https://www.youtube.com/watch?v=tUah5AJWLxE

* Ryan Porter (tb) – Force for Good (World Galaxy/Alpha Pup Records, 2019)
* Randy Napoleon (gtr) – Common Tones (Detroit Music Factory, 2019)
* Brooklyn Funk EssentialsStay Good (Dorado, 2019)
* Akafree (UK) – El Vals de los Títeres (Vector Sounds, 2019)....„free jazz”
 -Esperándola:
https://www.youtube.com/watch?v=PvbsCnGfZDk

* John Zorn / John Medeski, Matt Hollenberg, Kenny GrohowskiBeyond Good and Evil: Simulacrum Live (Tzadik, 2020)

* Tim Berne’s SnakeoilThe Fantastic Mrs.10 (Intakt, 2020)
....„Matt Mitchell: piano, tack piano, modular synthesizer; Ches Smith: drums, vibraphone, glockenspiel, Haitian tanbou, gongs; Oscar Noriega: bass clarinet, Bb clarinet; Marc Ducret: guitar; Tim Berne: alto saxophone”...se fac prin cronici analogii în cazul acestui album cu altă formulă mai veche a saxofonistului, Bloodcount.
 -The Fantastic Mrs. 10:
https://www.youtube.com/watch?v=QRnh377id_A






















* The Tronosonic Experience (Norway) – II: The Big Blow (Apollon Records, 2019)....„avant-garde jazz-rock, punk, prog rock”...sau mai simplificat, „punk-jazz”
 -The Tronosonic Experience - II: The Big Blow. 2019. Prog Rock. Jazz Rock. Full Album:
https://www.youtube.com/watch?v=QfiaKr22C8Q

* Chris PitsiokosFancy New York Artist -EP- (Self-Released, 2019)
....„C.P.: a-sax, electronics (synthesizer and sampler), voice, recorded by, mixed by, composed by”...
 -Tyshawn Sorey & Chris Pitsiokos - at De Construkt, Brooklyn - Mar 31 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=s-gzHG08InE

* Rena Rama (Bobo Stenson, Palle Danielsson / Sweden) – Live (Remastered) [Live at Fasching Stockholm, 1975] (Caprice, 2020)
  - Rena Rama – Landscapes (JAPO Records, 1977)
....pe ambele albume bine „ancorate” în tradițiile din afro-asiatice apare piesa „Romanian Folk Song”, totuși nu atât de clar „românească” pe cât indică titlul...
 -Rena Rama - full 1971 TV concert:
https://www.youtube.com/watch?v=r47rHW6pQZ4







* Harry Lookofsky (vln & viola) – Stringsville (Atlantic, 1959)
* Harry Lookofsky "Hash Brown" and His Ignunt StringsThe Hash Brown Sounds! (Philips, 1963)
* Herb Ellis & Stuff Smith / The Harry Lookofsky StringsTogether! / Miracle in Strings (Columbia, 1994)

Marcos Valle and his Music (Brazil) – Braziliance! (1966, Reissue 2020)
 -Crickets Sing For Anamaria:
https://www.youtube.com/watch?v=NS8UqCfuxrc

* JazzanovaOf All The Things (2008)
* Steve KindlerAutomatic Writing (Global Pacific, 1985)
.....„S.K.: Violin, Electric Guitar, Autoharp [Prepared], Synthesizer [Roland Jupiter 8, Yamaha Dx7], Electronic Drums [Linn Drum], Written-By, Producer, Engineer
      Kim Atkinson: Congas, Shekere, Triangle, Percussion [Gourds, Stainless Steel Saucepan, Vase]”
 -Steve Kindler: Automatic Writing (1985) [Full Album]
https://www.youtube.com/watch?v=V9-U977Usrc

* Darol Anger & Barbara HigbieTideline (Windham Hill, 1982)
.....„Barbara Higbie: Piano 
       Darol Anger: Violin, Violin [Octave Violin], Mandolin, Mandolin [Octave Mandolin], Cello”
 -Darol Anger & Barbara Higbie / Tideline:
https://www.youtube.com/watch?v=82AJZOPJ3IM

* Dave Rempis Percussion QuartetThe Disappointment of Parsley -live in Kraków, 2008- (Not Two Records, 2009)
http://www.MuzicaDeVest.ro
 -The Rempis Percussion Quartet @ Oradea, România:
https://www.youtube.com/watch?v=_-A2RUYA5iw

* Evan Parker & Paul LyttonCollective Calls (Urban) (Two Microphones) (Incus, 1972)
   ....„Paul Lytton: Percussion, Electronics [Live], Sounds, Noises
         Evan Parker: Soprano Saxophone, Tenor Saxophone, Instruments [Home Made], Tape [Cassette Recorder]”

* Rashied AliDuo Exchange: Complete Sessions / First Time Out: Live at Slugs 1967  (Survival, 2020)

* Pat MethenyFrom This Place (Nonesuch, 2020)
....album „primit” chiar de ziua mea de la cel care-a împlinit în august trecut aceeași vârstă (data oficială a lansării: 21 februarie)...dar care, cu tot respectul, nu mă mai prea poate surprinde, senzația mea de deja vu persistând în ciuda arsenalului vast folosit, inclusiv simfonic prin participarea The Hollywood Studio Symphony (dar asta se datorează anumitor similitudini cu precedentele Secret Story și The Way Up, la cel din urmă contribuind și recent dispărutul Lyle Mays...)
 -Pat Metheny - Wide and Far (Official Audio):
https://www.youtube.com/watch?v=-EuzO5hxEjk






Noroc însă cu rubrica „Customers who viewed this item also viewed...” de pe situl de vânzări Amazon, doar astfel am aflat de existența lui...:
* Jan AkkermanClose Beauty [2019]
 -Jan Akkerman - Spiritual Privacy (Sunset Tango) (Close Beauty):
https://www.youtube.com/watch?v=u_Gt-RDoVTk

....care se portivește de minune compilației recente rezumând cei peste 50 ani de carieră strălucită de studio, „live” și colaborări și rarități ale chitaristului olandez, toate separat de realizările sale cu trupa Focus:
* Jan Akkerman - The Complete -26 CD-Box- (Red Bullet Productions, 2018)

...Noul Jan Akkerman îl ascult, apropo și de un titlu de piesă ca „Dincolo de orizont”, sub impresia unui interviu al actualului lider de la Focus, flautistul Thijs Van Leer, acordat cu ocazia lansării lui Focus 11 (Nov. 2018), respectiv ceea ce înțelege el prin termenul de „progresiv”: pe de o parte asta dovedește încă o dată dacă mai era nevoie, geniul regretatului Frank Zappa, oferind pe de alta melomanilor și colecționarilor un foarte interesant criteriu de (re)selectare, (re)definire, ori (re)poziționare....pentru că într-adevăr, în actuala scenă astfel definită generic și global prin termenul PROG(resiv), în imensul bloc muzical existent și mereu expansiv sau în colecții de mii de titluri de unii adunate, poate ar trebui să mai triem și după gradul de inovație albumele ori chiar să facem loc, fie că ne place sau nu și termenului „rock regresiv”:
https://www.loudersound.com/news/thijs-van-leer-lets-rip-into-the-state-of-todays-prog

...dar cu un astfel de subiect suntem deja pe „teritoriul” blogului paralel de rock.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu