miercuri, 18 martie 2020

Martie 2020 (III) cu „meniu” diversificat: Fred Frith Trio, MoonJune 100 (coda), Marian Petrescu (X 3), Idle Moments, Fire! Orchestra în „Acțiune”, AVANT-uri franțuzești cu „Șocul electronilor liberi”, SOT(é) norvegian (X 3), Jazzis israelian....


Îmi scrie MK din Germania:
„Din grupul de albume cu Perfect Trouble, Madame Luckerniddle și trioul lui Fred Frith, îl prefer pe ultimul, o nouă latură fină, aproape minimalistă în expresie dar plină de emoții adânci. Acest trio contrastează puternic cu incisivitatea în exprimarea muzicală a lui Fred Frith Trio (cu Jason Hoopes si Jordan Glenn). La sound-ul reținut de pe Storytelling contribuie decisiv și saxofonista Lotte Anker, superbă! Da, o mare surpriză și o nouă latură a lui Fred Jeremy Frith, genial și in interviu, hazliu dar și sarcastic uneori...ai descifrat perfect pe blog!
Marea surpriză vine de la Seabrook Power Plant cu mixtura lor de punk-rock, metal, elemente folk și jazz (și mai știu eu ce genuri), toate mixate într-o muzica „fresh”, galopantă și simpatică. Cred că Brandon Seabrook merită urmărit, are legături și cu scena „avant-jazz”: Peter Evans, Tomas Fujiwara, Ingrid Laubrock, Mary Halvorson, toți interesanți!
Dar atentie la Officer! pt. toți cei interesați de ceea ce a adus avangarda britanică/europeană în jurul R.I.O., un rock progresiv mai bun poate fi găsit aici...probabil (?!) Nu cunosc muzica, dar văzind componența nu poți fi decât entuziasmat”.

Evident i-am trimis lui MK tot ce aveam cu „Ofițerul” Mick Hobbs și m-am „aruncat” pe albumul care-mi scăpase din vederi, mai spre rock orientatul (deși și cu momente calme de respiro)...:
* Fred Frith TrioCloser to the Ground (Intakt, 2018)
.....Fred Frith: el-gtr, organ, Jason Hoopes: el-bass, d-bass & Jordan Glenn: dr, perc
...plin de recenzii pozitive și „piesă” grea în angrenajul lui “70th birthday tour” de anul trecut când maestrul Frith și-a „schimbat prefixul” vârstei!









- Markus Reuter feat. Fabio Trentini & Asaf Sirkis – Truce [MoonJune (100!), 2020]...
....este un album cel puțin amintit (dacă nu și descris) întro postare anterioară, am revenit la el pentru că abia acum am aflat că acest Truce reprezintă titlul cu nr. 100 în catalogul casei lui Leonardo Pavkovic, la fel de pretabil acestui blog sau paralelului „Albume inedite....” (cum ar mai fi de ex. și casa Abstract Logix a lui John McLaughlin). A fost un pretext de bilanț pt. mine ca să constat cu „search” că am în lista arhivei circa 70 dintre ele, ultimele fiind aceste câteva restanțe:
* Tesla Manaf (gtr, Indonesia) – Tesla Manaf (MoonJune, 2014)
....adăugând încă un nume lângă ceilalți chitariști indonezieni...
* Soft Machine LegacyLive Adventures (MoonJune, 2010)
* Hugh Hopper, Simon Picard, Steve Franklin, Charles HaywardNumero d'Vol (MoonJune, 2007)
* Allan Holdsworth, Alan Pasqua, Jimmy Haslip, Chad WackermanBlues for Tony -2 CD live- (MoonJune, 2007)
....concert-tribut adus bateristului clasic Tony Williams...
MoonJune Records, fondată în 2001 la New York, „operează în cadrul unui continuum muzical progresiv care explorează limitele jazzului, rockului, avangardei, etno-ului, necunoscutului și oricărui altceva între acestea”. Extrem de multe lucruri interesante și actuale aflăm din acest interviu din urmă cu 2 ani acordat de boss-ul casei:
https://www.allaboutjazz.com/leonardo-pavkovic-nothing-is-ordinary-leonardo-pavkovic-by-chris-m-slawecki.php


                             Garana XXIV, iulie 2020 (?)
...semnul de întrebare referindu-se la viitorul incert post-criza COVID-19....

- Marian Petrescu Quartet with Andreas Öberg - Thrivin' -Live at the Jazz Standard- (Resonance, 2010)....fiind până acum singurul pe care-l aveam, am mai găsit via Internet încă 3 albume cu pianistul de origine română de 50 ani stabilit în Finlanda via Suedia și comparat argumentat de unii critici cu clasicul canadian Oscar Peterson.
* James Morrison & Marian PetrescuA Fine Bromance (Universal Music Australia, 2015)
* Marian Petrescu & Andreas ÖbergBody and Soul (Hot Club Records, 2006)
* Marian Petrescu Jazz TrioHello Mr. Mozart (Petrescu Brothers, 2006)
Cea mai recentă apariție „live” a pianistului găsită via YouTube, cu un grup austriac, este aceasta:
 -Marian Petrescu & Wawau Adler - Jazzclub Lustenau - 02.11.2018 - LIVE !!!
https://www.youtube.com/watch?v=IsKjMZUQFYw


























 SET NOUTĂȚI:
* Al Di MeolaAcross the Universe The Beatles, Vol. 2 (Earmusic, 2020)
* Dave Douglas (tr) – Engage (Greenleaf Music, 2019)
* Wolfgang Muthspiel (gtr, Austria) – Angular Blues (ECM, 2020)
Eivind Aarset & Jan Bang – Snow Catches on Her Eyelashes (Jazzland, 2020)
Henrik Schwarz & Bugge Wesseltoft - In Spite of Everything -single- (2020)
* Kirk Knuffke (cornet) – Brightness: Live in Amsterdam (Royal Potato Family, 2020)
* Jure Pukl (t-sax, Slovenia) – Broken Circles (Whirlwind Recordings, 2020)
Sam Gendel (sax) – Satin Doll (Nonesuch, 2020)
* Ross McHenry (el-bass) – Nothing Remains Unchanged (First Word Records, 2020)
* Engin Ozsahin (p-no, Turkey/USA) – Sequence of Emotions (Self Released, 2020)
Ferenc Nemeth (dr, perc) with Gregory Tardy & Tzumo Arpad (Hungary/USA) – Freedom (Dreamers Collective, 2020)
* Erik Jekabson (tr) Sextet IIIOne Note at a Time (Wide Hive Records, 2020)
* Win Pongsakorn (Lertvanitsutha) (tr, Thailand) – Yes, It Is! (Cellar Records, 2020)
* Benjamin Boone with the Ghana Jazz CollectiveJoy (Origin, 2020)
* Tony Allen & Hugh MasekelaRejoice (World Circuit, 2020)

Snarky Puppy – Live at the Royal Albert Hall -2 CD- (GroundUP, 2020)
Shabaka and the Ancestors – We Are Sent Here By History (Impulse!, 2020)
Irreversible Entanglements - Who Sent You? (International Anthem, 2020)
...până aici, un set consistent și bunicel de noutăți dar cumva previzibil și recurent în contextul blogului, poate-aș fi insistat mai mult asupra câtorva dacă nu eram mai curios de alte apariții care mi s-au părut mai interesante, mai noi sau mai vechi:

Lemon Quartet – Crestless (Last Resort, 2020)
....„jazz, dub, post-rock and ambient” din UK destul de similar cu muzica trupei germane Bohren & Der Club of Gore.

Idle Hands – Solid Moments (Posi-Tone, 2020)
....sextet american cu „guitar, vibes, tenor saxophone, piano, bass and drums”, instrumentație identică cu cea a albumului/grupului inspirator al clasicului chitarist Grant Green: Idle Moments (1965), doar că „momente solide” de acum au o „patină” modernă conferită în principal de Marc Free -producătorul și co-proprietarul lui Posi-Tone-, respectiv chitaristul Will Bernard pe postul lui Grant Green
Cam la fel stau lucrurile și pe următorul album bazat pe lucrarea „Actions for Free Jazz Orchestra” a clasicului polonez Krzysztof Penderecki, cu un ansamblu mai mare și o nouă abordare sonică, chiar dacă durata originală este redusă la circa jumătate față de cea din 1971 de debut sub bagheta lui Don Cherry a grupului New Eternal Rhythm Orchestra. Altă diferență e la interpretarea „acțiunilor”: Don Cherry nu apărea la trompetă, Mats Gustafsson excelează la bariton-saxofon.
Fire! Orchestra (Mats Gustafsson) – Actions (Rune Grammofon, 2020)















                             Actions







* The Necks (Australia) – Three (Northern Spy, 2020)
* Simon Nabatov QuintetPlain (Clean Feed, 2020)
....cu Chris Speed, Herb Robertson, John Hébert & Tom Rainey...

* Aruán Ortiz, Andrew Cyrille, Mauricio HerreraInside Rhythmic Falls (Intakt, 2020)
....o simfonie din 10 piese care compun o poveste despre provincia natală Oriente a pianistului cubanez născut în 1973, aici susținut de un percuționist conațional de marcă și de veteranul baterist A. Cyrille (81 ani) crescut întro familie din Haiti.

















* Ohad Talmor's Newsreel SextetLong Forms (Intakt, 2020)...„jazz, North Indian traditional & contemporary or New Music”
....O.T.: t-sax, Shane Endsley: tr, Miles Okazaki: gtr, Jacob Sacks: p-no, Matt Pavolka: ac-bass & Dan Weiss: dr.

Guigou Chenevier / Denis Berne-Rollande – Le Diapason du Père Ubu (In-Poly-Sons, 1993)
.....un proiect eclectic cu 10 muzicieni implicați de bateristului original din Etron Fou Leloublan pe versurile lui D.B.-R., cu 14 miniaturi rar depășind 3 minute pline de disonanțe în stilul R.I.O., mai puțin finalul, extinsa „Guerre”.
Maestro Trytony (Poland) – Enoptronia (Mózg Production, 1996)
....un 5-tet (+ 4 invitați) de jazz progresiv din care cei mai importanți 3 muzicieni au același prenume, Tomasz: Pawlicki (flt & keybs), Gwincinski (gtr) & Hesse (bass)....dar cea mai lungă compoziție „Tulku” aparține cello-istei Renata Suchodolska.

* Jon HassellVernal Equinox (Orig. 1977, Remastered Ndeya, 2020)






                                       

















                                                 AVANT 2019
                             https://rateyourmusic.com/customchart

* Dronte (Benoît Bedrossian, France) - Quelque Part Entre la Guerre et la Lâcheté (Apathia Records, 2019)
....un album atât de „stufos” al basistului B.B. încât la descrierea de pe site-ul discogs.com găsim lunga înșiruire „Experimental, Post-Metal, Acoustic, Alternative Rock, Avantgarde, Jazz-Rock, Post Rock, Death Metal, Hardcore, Noise, Avant-garde Jazz, Post-Hardcore, Progressive Metal, Prog Rock, Folk Rock, Folk Metal”...
 -Dronte "Quelque part entre la guerre et la lâcheté" (Official Full Album - 2019, Apathia Records):
https://www.youtube.com/watch?v=w4XgC3QQeec





* Le Choc des Électrons Libres [= (Familha) Artús + Niou bardophones + Francis Mounier](France) - Le Choc des Électrons Libres (S/T) -2 LP- (Pagans, 2019)
   ^ Artús (France) – Artús (Pagans, 2013)
   ^ Artús (France) – Ors (Pagans, 2017)
   ^ Niou Bardophones (France) – Sages comme des fous (Buda Musique, 2013)
„Șocul electronilor liberi” este un ansamblu fuzionând muzicieni bretoni și gasconi din 3 entități distincte aducând cu ei cimpoaie, flaut, voci și tradiționalele bombarde și hurdy gurdy, fiecare și cu realizări separate (cum sunt și cele 3 de mai sus)...muzica este o „magmă” sonoră de 75 minute experimentală, „agitată și instigată” inspirat -dar nu pentru oricine și oricând (!)- de bariton-saxofon/clarinetist/compozitorul F. Mournier. Înregistrările abia recent lansate pe disc 2 LP vinil datează din anii 2012-2013 iar în multe momente, mai ales unde apar și voci, mie discul îmi sună foarte...balcanic, ex-iugoslav.




* Sales de Baño (Argentina) - Geometria del Vinculo (Buh Records, 2019)
....Conduse de compozitorul și basistul columbian Carlos Quebrada, explorările sonore ale acestor argentinieni i-au determinat să extindă limbajul jazzului și să încorporeze elemente de rock experimental, muzică contemporană și improvizație liberă, Geometría Del Vínculo („Geometria de legătură”), cel de-al treilea album al lui Sales de Baño, putând fi astfel considerat un album de jazz de avangardă legat și de spiritul R.I.O. („Rock în Opoziție”). Într-un „review” favorabil al albumului se mai aminteau încă 2 dintre trupele cele mai inovatoare din noua scenă argentiniană, bune de reținut până dăm și de muzici efectiv cu ele: Nicotina es Primavera și El devenir del Río.




Levitation Orchestra (Axel Kaner-Lindstrom: tr) - Inexpressible Infinity (Astigmatic Records, 2019)
....album înrudit cu ce oferea pe albumul de debut și Cykada sau Ezra Collective unde mai activează trompetistul lider cât și alți muzicieni implicați în Infinit inexprimabil, nu mai puțin de 13 câți îi vedem pe copertă, unii probabil și din staff-ul tehnic.
* Full Blast & Friends (Peter Brötzmann) - Crumbling Brain (Okka, 2010)
....O formulă consacrată cu 2 elvețieni a veteranului saxofonist german de 79 ani -împliniți pe 6 martie-, + 3 invitați. (Despre ultimele realizări Risc și Rio cu Full Blast probabil am scris sau măcar le-am amintit ca apariții).






Setul acesta „AVANT” a ajuns la mine via Ștefan Pelin, alte seturi similare din anii trecuți mă așteaptă, sunt sigur cu multe albume bune care mi-au scăpat la vremea lor.

Alte recomandări:
http://www.muzicadevest.ro/2020/03/19/new-music-for-new-times-2
* Ben Bertrand (Belgium) – Manes (Stroom TV, 2020)
* ZarabatanaCum Raio -cassette- (tsss tapes, 2020)

Și închei cu ultimele „depeșe” de la MK:
....„după cele două (albume) Seabrook Power Plant am crezut că am cam fixat genul muzical de urmărit...dar m-am înșelat, nu este „doar” „art-punk-rock-jazz-avant-metal”...ci și jazz modern, electronice și chiar pop! Muzicienii actuali mixează pur și simplu tot ceea ce a existat din punctul de vedere al genurilor muzicale! Ce rost mai are o diferențiere? Am observat asta la mai multi artiști în ultima vreme (William Hooker, Ava Mendoza), se pare că are loc o amalgamare a tot ce a existat până acum stilistic...și de ce nu, sună bine...dar trebuie sa mai ascult! The Momes acoperă pe undeva golul între avangarda britanică și art-punk-ul genialilor This Heat și Tim Hodgkinson, departe de sound-ul cerebral al unor Henry Cow, se simte apropierea de This Heat prin prezența lui Charles Bullen (inginer de sunet) și Cold Storage Studious!
Știai că Bullen și Hayward interpretează piesele This Heat cu o formație augmentată sub titulatura "This Is Not This Heat" ?
Poți urmări pe YouTube un concert cu ei la Barcelona în 2017, cu o formație mărită, interpretând piesele relevante. Piesele în concert păstreaza aceeați atmosferă apocaliptic-hipnotică și datorită vocii lui Charles Hayward, dar mai ales din cauza calității compozițiilor!”

 -This Is Not This Heat, full set live Barcelona 01-06-2017, Primavera Sound Forum:
https://www.youtube.com/watch?v=X8EfPAMIDjU

 -THIS IS NOT THIS HEAT - Météo - Mulhouse Music Festival:
https://www.youtube.com/watch?v=Io5p0HzC89k


P.S.1:
* SOT (Norway) – Kogel Mogel  („Lichior de ouă”) -LP- (Sotanic Sounds, 2016)....„prog-rock, jazz & metal”
* SOT (Norway) – Redwings Nest (Sotanic Sounds, 2014)
* SOT (Norway) – Kind of Saltz (Sotanic Sounds, 2011)
....excelent tânăr triop norvegian în care apare ca instrument principal o tubă special construită numită „tubmarine”, umorul și inventivitatea ducând cu gândul imediat la Frank Zappa încă de la numele trupei, prescurtarea de la „Sare de cerneală indiană” și „Soot” = „Funingine”!












P.S.2:
....Zaviot și Tel-Aviv Conection sunt 2 formule israeliene deocamdată nerecuperate digital din cei circa 20 ani „analogici” ai stocărilor pe casete și benzi de magnetofon...dar scoțând albume la casa Jazzis, atât ele cât și clarinetistul Harold Rubin atrag implicit atenția asupra întregului catalog cu titluri în general rare, greu de găsit...
Până acum, alături de:
- Changes (Gia Ionesco) – Changes (S/T) (Jazzis/Israel, 1993)
...cu pianistul de origine română, am mai găsit (*):
* (Harold) Rubin, (Mikolaj) Trzaska, (Nadav) MaselTen Chamber Kingdoms (Jazzis, 2013)
 - Harold Rubin, Barre Phillips, Tatsuya Nakatani3 On A Thin Line (Hopscotch Records, 2013)
Harold Rubin, Alexander FrangenheimSuite (Creative Sources, 2012)
Harold Rubin, Daniel Sarid, Adam Sheflan, Hagai FershtmanIvory Tower (Private Edition, 2001)
* Shatea (Israel) – Waiting (Jazzis, 1992)
* Graham CollierAdam's Marble (Jazzis, 1995)
* Nick Miller (gtr, Israel) – My Memories (Jazzis, 2013)


....fără a uita de țintele principale, deocamdată pe „listele de așteptare”: Zaviot și Tel-Aviv Conection...



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu