vineri, 10 mai 2019

Mai II (2019): Actualizări la Gărâna XXIII plus un nou flux de noutăți „as usual”....


                                             Gărâna XXIII
„11 iulie: „Jan Garbarek Group: Trilok Gurtu, Yuri Daniel, Rainer Brüninghaus”
„Twelve Moons”:
https://www.soundhound.com/?t=100450045068748295

Muzicianul cu prenume atât de rusesc și cel mai nou venit în compania aceasta atât de selectă, este de fapt la origine un basist brazilian de 53 ani mutat și stabilit în Portugalia în anii '80 unde a absolvit la Lisabona secția de jazz de la „Hot Clube de Portugal” iar de atunci a colaborat, printre alții, cu Rui Veloso, Maria João, Dulce Pontes, Bernardo Sassetti...iar în străinătate, până la formula lui Garbarek de pe Dresden (In Concert) (ECM, 2009), cu Wayne Shorter, Paulo Moura, John Stubblefield, Manu Katché, Ivan Lins. Discogs.com ne mai indică și niște nume de trupe între care Ficções cu care-a scos 3 albume în intervalul 1992-2001, omițând -surprinzător- tocmai cele 2 albume solo cu compoziții originale de-ale sale și ale colegilor Filipe Raposo și Johannes Krieger, materiale valabile pe platformele iTunes, Google Play Music and Spotify:

* Yuri Daniel - South Way (TOAP/Tone of a Pitch, 2010)

1. Amigo Esperança 07:19 
2. Amiga June 05:18 
3. Born 07:29 
4. Dois Lados 05:23
5. South Way 07:44 
6. Berlin 03:15 
7. Mantra 07:01 
8. Amigo Vicky 04:55 
9. Solo Piano 07:40 
10. Solo Bass 03:33 
11. Solo Drums 08:22 

   - Yuri Daniel . bass
   - Zé Maria . alto sax
   - Johannes Krieger . trumpet
   - Filipe Raposo . piano
   - Vicky Marques . drums






** Yuri Daniel Quartet - Ritual Dance (Fabulastic Blue Productions, 2015)
....Albumul este unul concept inspirat de romanul istoric “Empire Adrift: The Portuguese Court in Rio de Janeiro, 1808-1821“ de Patrick Wilcken, un voiaj muzical brazilian în 10 episoade (piese) pe urmele moștenirii lusitane din vremea mutării forțate a casei regale portugheze în frunte cu prințul regent João Maria de Bragança (viitorul rege King John VI), sub presiunea invaziei lui Napoleon în 1807, pe domeniul brazilian Vera Cruz („Crucea adevărată”) aflat la începutul sec. XIX în plină dezvoltare și efervescență culturală cu epicentrul la Rio de Janeiro pentru întregul Regat Unit al Portugaliei, Braziliei și Algarve (cum era titulatura oficială pe atunci). Titlurile sunt repere istorice sau geografice ale acestui periplu naval cu pericole, sub escortă britanică:
01. 7 De Setembro
02. Maracatu
03. Luz Do Norte
04. Sesimbra
05. One Lazy Summer
06. 4 4 3
07. Follow
08. Sailors Motives
09. Ebony Woods
10. Stockholm #19

   - Johannes Krieger - trompete
   - Filipe Raposo - piano
   - Yuri Daniel - baixo
   - Carlos Miguel - bateria

Ce mai găsim pe net:
 - Yuri Daniel Quartet "Ritual Dance", Hot Clube de Portugal 12 de Dezembro de 2014:
https://www.youtube.com/watch?v=2nT40C_bimU
 - "7 de setembro", Yuri Daniel from album "Ritual Dance":
https://www.youtube.com/watch?v=mBRxTpeW3BI
 - "Sesimbra" Yuri Daniel from album: "Ritual Dance":
https://www.youtube.com/watch?v=OHDsgyCWOmY
https://soundcloud.com/yuri-daniel-jazz
 - "7 De Setembro" (ziua independenței Braziliei)
 - "Ebony Woods" (lemn african folosit și la clapele negre ale pianului)

Ficções
Rui Luís Pereira („Dudas”) (gtrs, kalimba, oud), Yuri Daniel (el-bass), Jorge Reis (s-sax) & Alexandre Frazão (drums)...era componența din 1995, cu câțiva invitați pe albumul anterior de debut, respectiv cu Joao Paulo (p-no) și Perico Sambeat (sax, flt), titulari pe Ocidental...Deși discogs.com îl indică numai pe Yuri Daniel -sugerând implicit că el ar fi fost liderul trupei-, coperțile din spate ale CD-urilor „spun” altceva, anume că Rui Luís Pereira a avut acest rol fiind principalul compozitor, iar Yuri cel secundar....un detaliu tehnico-statistic la această formulă veche, importante sunt cele peste 3 ore de muzică, un jazz-rock elegant elaborat, nesofisticat și destul de universal ca „sound”, nici prea americanizat, nici orientat prea „etno” cum poate ne-am fi așteptat de la o trupă dintro țară mai mică precum Portugalia:
* Ficções  – Aqua ( no meio do lago da lua) (Philips, 1992)
* Ficções  – Zambra (...e que a festa continue...) (PolyGram-Polydor, 1995)
* Ficções  – Ocidental Praia (Self-produced, 2001)








                                                    Gărâna XXIII
„12 iulie: The MRB Trio: Per "The Bass Viking" Mathisen, Ruggero Robin, Gergő Borlai”.

Pe bateristul maghiar Borlai Gergő care va împlini pe 27 mai 41 ani l-am întâlnit toamna trecută la Timișoara Jazz Festival în Nguyên Lê Quartet, iată-l revenind acum întro formulă de „fusion” cu debordante inflexiuni funk, alături de „vikingul” basist norvegian Per Mathisen de 48 ani (care mai are 3 frați și ei tot muzicieni), „R”-ul din inițialele trioului aparținând chitaristului italian Ruggero Robin. „Cartea de vizită” a celor 3 aflați sub comanda lui Mathisen este acest album de studio scos în Austria: 
Per Mathisen, Ruggero Robin & Gergö Borlai – Ospitalità Generosa (Alessa Records, 2015)
...la care n-aș risca vreo impresie după doar o derulare, dar generând totuși suficientă provocare de a insista să mai caut și să ascult muzici cu basistul acesta atât de (Jaco) Pastorius-ian și pe care-l aveam oricum destul de vag „fixat” anterior (aproape deloc cunoscut ca lider, de fapt)...o „situațiune” deloc confortabilă vizavi de lunga sa listă de realizări și colaborări din care am reușit în câteva zile încet-încet, insistând pe aparițiile recente, să-l aprofundez datorită următoarelor:
Per Mathisen ‎(el-bass) – Sounds of 3  (Losen, 2016)....cu Frode Alnæs (gtr) & Giraldo Piloto (dr, perc)
Olga Konkova & Per Mathisen – Northern Crossing (Candid, 2001)....cu soția sa de origine rusă Olga (p-no), fratele Ole Mathisen (s & t-saxes, producer) & Jojo Mayer (drums)
* Olga Konkova & Per Mathisen, with Ole Mathisen & Gary HusbandUnbound (Alessa Records, 2006)
* (Alex) Acuña, (Jan Gunnar) Hoff, (Per) Mathisen – Barxeta (I) (Losen, 2012).....cu veteranul baterist peruvian A.A. (74 ani) și pianistul norvegian J.G.H.:
 https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=p1hTH2StI7g

Håkon Graf, Erik Smith & Per Mathisen – Sunrain -live CD (& DVD)- (Losen Records, 2016)
* Per Mathisen & Utsi Zimring, with David Kikoski  New York City Magic (Alessa Records, 2016)
Per Mathisen & Jan Gunnar Hoff, with Horacio „El Negro” Hernandez  Barxeta II (Losen, 2018)
* Per „Bass Viking” Mathisen's Heavy Weather Live (feat. Gerald Preinfalk, Paul Urbanek, Kornel Mogyoro & Herbert Pirker) Gratidude Overload (Alessa Records, 2018)
...„In Homage to Joe Zawinul, Wayne Shorter, Jaco Pastorius, Alex Acuña, Manolo Badrena”.

Ca și BarxetaSounds of 3 va avea și el o continuare și tot cu altă componență: Sounds Of 3 Edition 2 (Losen, 2019), cu Ulf Wakenius și Gary Husband, album planificat spre lansare pe 21 iunie.
http://www.losenrecords.no/release/sounds-of-3-edition-2

Cel puțin 4 albume solo (1993-2003) îl recomandă separat și pe chitaristul Ruggero Robin (57 ani), pornit la „drum” odinioară prin aportul la trupele de rock progresiv Le Orme și Area 2 și activ recent în trioul LO-FI Project cu o serie de teme numerotate, dar despre astea poate altădată, eventual începeți ca și mine cu acest album:
Ruggero Robin (gtr) – Everyday Magic (Pulsar, 2003)
http://www.jazzitalia.net/Artisti/ruggerorobin.asp#.XNkpqY4zYdU











                                        Gărâna XXIII
„14 iulie: Bobby Previte & Bump "Classic"

Bateristul new-yorkez din prima generație de „noise jazz”-iști ai scenei „down-town” va ajunge la Gărâna cu reformata sa primă formulă Bump a albumelor din 2001-2003, cu Ray Anderson (tb), Steve Swallow (bass), Marty Ehrlich (saxes) & Wayne „The President” Horvitz (p-no, organ). Iată prilejul ideal de rememorare a celor 2 (3) albume de studio, Bobby/Robert Previte fiind oricum un artist de care m-am ocupat frecvent, ultima oară datorită mult-lăudatului Rhapsody (RareNoise, 2018)
https://www.birdistheworm.com/bird-is-the-worm-2018-album-of-the-year-bobby-previte-rhapsody/


* Bobby Previte & BUMP – Just Add Water (Palmetto, 2001)
* Bobby Previte & BUMP – Counterclockwise (Palmetto, 2003)
* Bobby Previte & The New BUMP – Set The Alarm For Monday (Palmetto, 2008)
...Am scris 2 (3), pentru că New Bump e o formulă total schimbată, cu Bill Ware (vibrafon), Brad Jones (bas), Ellery Eskelin (saxofoane) și 2-3 invitați.






















Fluxul de noutăți e mare ca de obicei:
* Daniel García Trio (Spain) – Travesuras (ACT Music, 2019)
Chiar dacă n-am mari așteptări de la ACT, am păstrat curiozitatea la nume de artiști noi apăruți cum e acest elev de 36 ani al panamezului Danilo Pérez pentru care „jazzul și flamenco sunt frați” pe albumul al cărui titlu-metaforă este încercarea abordării muzicii dintr-un punct de vedere naiv, copilăros și fără așteptări pentru a vedea dacă și ce apare la orizont.






















* Benny Lackner TrioDrake (Ozella, 2019)
.....Benny Lackner: p-no, effects, Fender Rhodes; Jerome Regard: bass,; effects; Matthieu Chazarenc: drums
Lackner, pianist german de origine mutat în State la 13 ani și revenit în Europa la 30, este un fost elev și adept al lui Brad Mehldau, ceea ce nu înseamnă că stilistic sună la fel ci sunt similitudini între elev și dascăl la modul de concepere, focalizarea viziunii și coeziune, în particular pe acest al 6-lea album senin și contemplativ cu 11 teme, exceptând ritmat-dansabila “Rise to the Occasion”.

* Simon Toldam Trio (Denmark) – Omhu (ILK Music, 2019)
    ....Simon Toldam: p-no; Nils Davidsen: d-bass & Knut Finsrud: drums

* Kaveh RastegarLight of Love (Ropeadope, 2019)....„funk, jazz, rock”
....Stilul albumului e mai lejer dar liderul care a cântat și cu Kneebody, pe acest album de debut cu un colectiv numeros de tineri, e de lăudat ca instrumentist: „bass, guitars, keyboards & vocals”.

* Jeff Williams (dr) with Carmen Staaf & Michael FormanekBloom (Whirlwind, 2019)
Joel Ross (vibr) – KingMaker (Blue Note, 2019)
* Joe Martin (bass) – Étoilée (Sunnyside, 2019)
* Anders Jormin (d-bass, Sweden) – Poems for Orchestra (Losen Records,  2019)
....încă un artist major care renunță după mult timp la estetica ECM în favoarea platformei stilistice cu nuanțe diferite de la Losen, deja familiară celor inițiați de ex. în muzica mai sus amintitului Per Mathisen (ca să aleg tot un basist). Poemele, în majoritate aparținând lui Sören Ulrik Thomsen, sunt cântate sau recitate de Lena Willemark, japoneza Karin Nakagawa apare la tradiționalele instrum. Koto, ambele artiste aparând numite și pe coperta principală...iar Bohuslän Bigband e o orchestra numeroasă dominată de suflători.




* John ZornThe Hermetic Organ, Vol.6: For Edgar Allan Poe (Tzadik, 2019)
Portivit atmosferei romanelor fanteziste de regulă „horror” ale unuia dintre scriitori săi preferați, orga „ermetică” mânuită de însuși Zorn sună cel mai straniu și macabru cu putință ca întro „Cameră a ororilor”, perfect adaptată celor 2 titluri, “The Masque Of The Red Death” și “The Fall Of The House Of Usher”. Fiți „pe fază” și la blogul paralel ALBUME ILUSTRE.../VicTim of Special Rock unde veți putea citi despre un la fel de nou album de rock progresiv al aceluiași prolific John Zorn.

* Ishmael Ensemble (Pete Cunningham: sax) – A State of Flow (Severn Songs, 2019)....„astral jazz, electronica, minimalism, psychedelic dub, Bristol clubbing”
https://ishmaelensemble.bandcamp.com/album/a-state-of-flow
* Swindle (Cameron Palmer) – No More Normal (Brownswood Recordings, 2019)
* GadaduOuter Song (Birdwatcher Records, 2018)
3 noi pepite din noul „nu-jazz” britanic cu nimic foarte notabil (oricum am tot insistat pe acest trent/curent în ultima vreme), poate doar progresul de după debutul din 2015 al cuplului creativ din Gadadu, Hannah Selin („voice/viola/compositions”) și Nicki Adams („keys/voice/compositions”).
https://gadadu.bandcamp.com/















 
               
                     The Departing of A Dream, Vol VII






Loren Connors & Daniel Carter (gtr & sax/tr) – The Departing of a Dream, Vol. VII (Family Vineyard, 2019)
Deși cu vastă experiență amândoi, e prima colaborare a duoului prin care chitaristul Loren își continuă lunga sa serie generată de epica “He Loved Him Madly” a lui Miles Davis (1974) în eforturile extinse începute prin 2002 de a crea/găsi „muzică dispărută”, demers cumva similar cu al colectivului Other Dimensions In Music în care a activat Daniel Carter (acompaniatorul oricui, de la Sun Ra și Matthew Shipp până la Yo La Tengo).

Peter Evans and Sam Pluta (tr & live electronics) – Two Live Sets -2 CD- (Carrier Records, 2019)
Două seturi ale unui cuplu întâlnit și prin Rocket Science (cuartet cu Evan Parker și Craig Taborn) sau Peter Evans Quintet, care gândește să facă o muzică cu un sunet dincolo de jazz, „new music”  și „noise”/zgomot, prin regândirea melodiei, armoniei, ritmului și metricii, parte sci-fi și parte „field recording”, dacă prin acest termen cam fără corespondent în limba română (dar comun arealului „free-jazz / free-rock / free improv(isation)”), înțelegem ce se întâmplă în sinapsele creierului lui Evans și plăcile de circuite ale calculatorului/laptop a lui Pluta. Dacă numele unor Bill Dixon, Wadada Leo Smith sau Rob Mazurek vă spun ceva, muzica asta este și pentru voi...dar dacă nu, e mai dificil. „Muzica descoperă un sunet la fel de vechi ca cel făcut de omul timpuriu -zice AllAboutJazz-...asta iese dacă tocmai cei 2 și-ar fi parcat navele lor spațiale”.

* Quantum Trio (Poland/Netherlands) – Red Fog (Emme Record Label, 2019)
Formulă de „grand piano/sax/drums”, recidivând doar acustic acum și mai puțin intens (dar nu cu mult) după recentul, autoprodusul și mult mai electrificatul Quality Studio Live (2019), amintit pe-aici întro postare precedentă.
Stephan Crump, Ingrid Laubrock, Cory Smythe – Channels -live- (Intakt, 2019)
Contrabasistul Crump e „vioara întâia” aici, dar mi s-a părut interesantă întro cronică paralela făcută nu cum se obișnuiește de regulă cu anteriorul Planktonic Finales (Intakt, 2017) scos în exact aceeași formulă, ci cu Time Will Tell (ECM, 1995) al trioului Paul Bley (p-no), Evan Parker (sax) & Barre Phillips (bass), „prin aceeași asamblare clară și personală a personalităților și a instrumentelor muzicale în slujba pieselor de cameră care combină improvizația liberă și jazzul, cu sentimentul realizării unui analogic instant, dacă nu chiar răspuns intenționat”.















                                                    





                       Two Live Sets                     



Set de completare/recomandare cu 2 vocaliste avangardiste amintite succint în postări anterioare:

                     https://www.scaruffi.com/avant/homler.html
           https://pitchfork.com/reviews/albums/21414-breadwoman-other-tales

* Anna Homler & Steve MoshierBreadwoman & Other Tales (orig. LP 1985, RVNG Intl., 2016)
* Anna HomlerDo Ya Sa´ Di Do: A Sonic Geography (1992)
* Anna HomlerHouse of Hands (2000)
* Anna Homler, Geert Waegeman, Pavel FajtMacaronic Sines (Lowlands, 1995)
* Anna Homler, Geert Waegeman, Pavel FajtCorne de Vache -live- (Les Disques Victo, 1997)
* Anna Homler & Sylvia HalletThe Many Moods of Bread and Shed (2012)
* Steve Beresford, Anna Homler & Richard SandersonBerlin Toy Bazaar (2012)
* Switchbox (Anna Homler & Frank Schulte) – Berg du Berg Ich (Moers Music, 1996)
* Puppetina (Anna Homler & Stephanie Payne) – Piewacket! (2001)
* Voices of KwahnRebirth -2 CD- (1993)
* Voices of KwahnSilver Bowl Transmission (1996)
* Voices of KwahnPeninsular Enclosure (1997)

* Joan La BarbaraVoice Is The Original Instrument -Early Works 2 CD- (1976)
* Morton Feldman (Joan La Barbara, etc) – Only: Works for Voice and Instruments (1996)
* Joan La BarbaraReluctant Gypsy (Wizard, 1980)
* Joan La BarbaraSinging Through: Vocal compositions by John Cage (1990)
* Joan La BarbaraSound Paintings (1991)




vineri, 3 mai 2019

Mai I (2019): Stephan Micus, Joscho Stephan, Maureen Choi, Aki Takase Japanic, Trio Heinz Herbert, Yves Theiler Trio, Sonar, Typical Sisters, Twin Talk, Jozef Dumoulin, Biota, Carlo Mombelli „Basstorius”...


* Wynton Marsalis – Bolden -Original Soundtrack- (Blue Engine Records, 2019)
* George Benson – Walking to New Orleans: Remembering Chuck Berry and Fats Domino (Provogue, 2019)
* The Rippingtons featuring Russ Freeman – Open Road (eOne Music, 2019)
* Ezra Collective – You Can't Steal My Joy (Enter The Jungle, 2019)
* Gwilym Simcock – Near and Now (ACT Music, 2019)
* Max Stadtfeld (dr) – Stax (ACT Music, 2019)....":young german jazz"
* Stephan Micus – White Night (ECM, 2019)
...Albume în nota obișnuită, cu ceva peste așteptări la germanul Stephan Micus și din contră la londonezii Ezra Collective (aflați la debut dar cu membrii deja cu experiențele altor realizări).




* Marcus Schinkel Trio, Joscho Stephan (feat. Fritz Roppel, Wim de Vries) – Classic Meets Gypsy (MGL Musik Produktion, 2019)
  - Joscho Stephan & Helmut Eisel Quartett – Gypsy Meets The Klezmer (MGL Musik Produktion, 2012)
  - Joscho Stephan Trio Meets Matthias Strucken – Gypsy Vibes (MGL Musik Produktion, 2016)
Set de 3 albume cu 4 numitori comuni, 1) chitaristul Joscho Stephan de 40 ani din Mönchengladbach, discipol al lui Django Reinhardt, mereu angajat să extindă granițele vocabularului și deja plasat cu cele 4 albume și un DVD în liga superioară mondială a acestei nișe stilistice, 2) „Gypsy” (swing) din titulaturi, definind desigur stilul, 3) casa de discuri MGL și 4) țara Germania. Cel mai nou disc e cu trioul unui pianist de „crossover” de 51 ani, celelalte sunt cu 4-tetul clarinetistului Helmut Eisel (64), respectiv cu propriul trio „întâlnind” vibrafonistul Matthias Strucken (42).
http://www.djangobooks.com/blog/interview-with-joscho-stephan/





















Mai adaug setului și pe chitaristul de doar 24 ani din Bigband-ul German Jazz Bundesjugendorchester cu un nou album studio & live de post-bop modern pe care apare cunoscutul saxofonist canadiano-american Seamus Blake și o secție ritmică cu dublu bass și tobe:
* Philipp Schiepek (gtr) feat. Seamus Blake, Henning Sieverts & Bastian Jütte – Golem Dance (Enja, 2019)

* Maureen Choi (vln) Quartet – Theia (Barco Records, 2019)
....Foarte atractiv discursul muzical al acestui melanj de muzică clasică, jazz și flamenco pendulând între momente elegiace și cele de optimism energic, deschiderea „Phoenix Borealis” fiind prima din cele 6 compoziții (10 în total) aparținându-i coreano-americancei stabilită din 2012 la Madrid. Violonista este la al 3-lea album de 4-tet și al 2-lea consecutiv cu pianistul Daniel Garcia Diego, basistul Mario Carrillo și bateristul Michael Olivera. „Nu-i o garanție a calității această transgresare a genurilor dacă nu ai o direcție estetică în a-ți contura și cizela un limbaj personal” remarca un critic observând că acest lucru s-a întâmplat natural pe acest fluent disc deloc „bombastic sau abrupt” al violonistei care nu face din turul de forță un scop tehnic în sine -de ex. pe dinamicele „Dance of the Fallen” sau „Danza Ritual del Fuego” (Manuel de Falla)-, ci explorează și induce o varietate largă de emoții, un demers deloc neglijabil în vremurile pe care le traversăm de tip „fast-clicking times”...
   - Suport: - Maureen Choi Quartet – Ida Y Vuelta (Barco Records, 2015)





* Aki Takase Japanic – Thema Prima (BMC, 2019)
....După mutarea la Berlin în 1987 și căsătoria cu pianistul pionier al free-jazzului german Alexander von Schlippenbach, mereu inventiva pianistă Aki Takase (71 ani) a intrat apoi în circuitul european al curentului. „Prin muzica lui Thema Prima vreau să arăt că nu trăim vremuri ușoare dar că încă se poate cânta și azi prolific și cu bucurie” spune cea care-l include în formula Japanic și pe saxofonistul flautist german Daniel Erdmann (45 ani).
























* Trio Heinz HerbertYes (Intakt, 2018)
....cu frații Dominic Landolt: gtr, effects și Ramon Landolt: synth, samples & p-no + Mario Hänni: dr, effects...deci un trio de jazz electronic fără bas, amintind pe alocuri de Christian Fennesz, Supersilent sau This Heat. De unde vine numele trupei, respectiv cine este sau a fost Heinz Herbert, n-am aflat...posibil că e un nume imaginar.

* Yves Theiler Trio (Swiss) – WE (Intakt, 2019)
...Cu un titlu nou și chiar mai scurt decât Yes acești elvețieni conduși de pianistul Yves, mai puțin îndrăzneți ca trioul dinainte, dar cu toate astea îndeplinind criteriile exigente de la Intakt Records.


* Sonar (with David Torn) – Live at Moods (7d Media, 2018)
„Recorded live at Moods Jazz Club, Zürich, May 24, 2018”
....M-am ocupat de albumul de studio recent, nu mai insist pentru că nu-s mari diferențe față de acest „live” care include de altfel 3 teme de pe Vortex, una de pe Static Motion, un lung solo improvizat David Torn numit „For Lost Sailors” și „Tromsø”, o piesă de pe primul album Sonar A Flaw of Nature a celor 4 elvețieni cu 3 chitare „tritonice” (una bas), dar pe-atunci fără chitaristul american.





* Typical Sisters – Hungry Ghost (Outside In Music, 2019)
....„Surori tipice” este un trio totuși masculin, cu Gregory Uhlmann: gtr, Clark Sommers: bass & Matt Carroll: dr & perc.
Comparații ofertante au apărut prin recenzii cu GADADU, Twin Talk (vezi mai jos), Medeski, Martin & Wood, The Bad Plus și GoGo Penguin, de la piesă la piesă, la acest al 2-lea album Stafie flămândă, titlu care se referă la ideea budistă chineză a ființei cu apetitul insațiabil (singura care-mi era necunoscută dintre trupele comparabile era GADADU cu vocalista Hannah Selin, dar ambele albume cu acest 5-tet sunt ascultabile pe bandcamp https://gadadu.bandcamp.com/ )

* Twin Talk – Weaver (37d03d, 2019)
....Dustin Laurenzi: t-sax, cl & b-cl, Katie Ernst:bass & voc & Andrew Green: dr & perc
 ...Alt trio aventuros din Chicago dinafara jazz rock-ului obișnuit, vecin și alfabetic cu „Surorile...”, vocea feminină amintind de portugheza Sara Serpa iar instrumentația, pe alocuri, de inovativii The Lounge Lizards al lui John Lurie.
























* (Aidan) Baker, (Faith) Coloccia, (Jon) Mueller – See Through (Gizeh Records, 2019)....„ambient, experimental, post-rock”
Privește prin/dincolo....sau ce se întâmplă la întâlnirea dintre un chitarist canadian experimentalist din Toronto, vocalistul trupei Mamiffer și percuționistul trupelor Pele și Volcano Choir.

* Jozef Dumoulin & Orca Noise Unit (France) – A beginner’s Guide to Diving and Flying (Yolk Music, 2018)
...Album tipic pianistului Dumoulin și nu prea, dacă e să-i credem pe cei care-i cunosc celelalte 6-7 proiecte/colaborări (despre unul din ele, vezi mai jos)...aici pe Orca...cu Sylvaine Hélary: flutes, Antonin Tri Hoang: alto saxophone, clarinets and percussion, Bruno Chevillon: double bass, Toma Gouband: percussion & Jozef Dumoulin: piano and percussion
Numele trupei este anagrama lui “oneironautics”, oniricii cu abilitatea de a călători în visul propriu sau al altor persoane.





* (Tony) Malaby, (Jozef) Dumoulin, (Samuel) Ber – Maps & Synecdoches (Samuel Ber, 2018)
....Deși apare scris al 3-lea, tânărul baterist belgian Samuel Ber de 22 ani este liderul trioului, el fiind elevul unor Teun Verbruggen, Dré Pallemaerts, Eric Thielemans și Stéphane Galland. Am dat de acest album căutând de fapt printre colaborările pianistului Jozef specialist al modelului electric Fender Rhodes, un „sideman” foarte căutat și stabilit la Paris despre care-i mai mult decât probabil că veți mai afla ce face pe-aici.
 - Jozef Dumoulin: Fender Rhodes, keybs, effects
 - Tony Malaby: t & s saxes   
   ....& guests:
Guillaume Orti (a-sax), Sylvain Debaisieux (st), Bo Ven Der Werf (b-sax), Bram de Looze (p-no).

* BiotaFragment for Balance (RéR Megacorp, 2019)
....„In memoriam: Joy Ann Froding 1958-2015, Charles O'Meara 1953-2018”

Nu intenționam să mă ocup de acest grup audio-vizual azi, dar noul album venit destul de neașteptat și la care s-a lucrat circa 4 ani mă obligă să-l inserez și să vă spun câte ceva despre... Descoperit prin anii '80/'90 de amicul MK din Germania prin albumele Bellowing Room + Tinct (1987+1988), colectivul Biota (muzical) / Mnemonists (vizual) -inițial lansat ca Mnemonist Orchestra- există de exact 40 ani întro componență variabilă formată din muzicieni și artiști plastici atât de retrași în nișa unui rock electronic experimental improvizat bazat pe muzică concretă, încât au concertat de doar 2 ori (conform Wikipedia), metoda lor neconvențională de lucru și de „organizare a sunetului” apelând la „compoziția ascultătorului”, respectiv la propriile lui interpretări și experiențe, asemenea reacției din fața unei lucrări de artă vizuală abstractă (!), o abordare total neortodoxă și exotică, totuși operând cu limbaje muzicale, instrumente, tehnici și manipulări de studio familiare și păstrând luciditate și transparență, calități rare în muzica contemporană. „Jazz”-ul ca termen, conform discogs.com., apare de câteva ori în etichetările extrem de diferite și diversificate ale albumelor trupei.
Estetica este deopotrivă exactă și empirică, diferită de compoziția convențională și de improvizația colectivă la această muzică „dinafara timpului, aproape imponderabilă deși pulsând de viață, mișcare și complexitate -zice o cronică a noului disc-,...foarte atent elaborată și bazată pe simultaneități, conspirații și accidente și sugerând o lume în care nostalgia, tragedia și agonia, deși prezente, rămân aservite unor curente mai calme și profunde. Un clasic”.
Iată-i pe participanți (conform www.discogs.com):
„ - Accordion, Organ [Hammond Electric, Estey Pump], Khene [Kaen] – Gordon Whitlow*
  - Acoustic Guitar, Guitar [Resophonic] – Mark Piersel
  - Drums [Kit], Percussion – Larry Wilson
  - Electric Guitar, Bass, Guitar [Nylon], Twelve-String Guitar, Bass [Crown], Keyboards [Clavioline] – Tom Katsimpalis
   - Electronics [Electronic Processing] – Randy Miotke, William Sharp
   - Keyboards [Biomellodrone] – Randy Yeates
   - Piano – Charles O'Meara
   - Trumpet, Flugelhorn, Electric Piano [Rhodes], Chimes – Randy Miotke
   - Violin, Banjolin – David Zekman
   - Voice – Kristianne Gale
   - Woodwind [Electronic Woodwind Motifs] – James Gardner”

Un miniportret Biota mai extins oricum aflat în plan, va urma...le solicit ajutor deja de pe-acum apropiaților „rubricii”, punându-le eventual la dispoziție (din) cele 11 albume Biota plus vreo 6 cu Mnemonists, Biota/Mnemonist sau Mnemonist Orchestra, de fapt cam tot ce se poate găsi ca apariții aici:
https://en.wikipedia.org/wiki/Biota_(band)



Au fost Paolo și Marco...apare Carlo!

După chitariștii Paolo Angeli și Marco Cappelli recent analizați (primul, pe blogul ALBUME INEDITE...), iată că am mai descoperit un nume italian interesant și inovator, de data asta un muzician nativ sud african alb de 59 ani, autodidact și inițial chitarist, apoi devenit basist electric/compozitor și bandleader, „one of music's criminally underrated geniuses” cum e numit din start în link-ul de mai jos cu un interviu extins ocazionat de noul său album „Angels and Demons”, dar de fapt pretext pentru a-și trece în revistă întreaga viață și carieră de până acum, nicidecum idilice:
https://www.allaboutjazz.com/carlo-mombelli-angels-and-demons-carlo-mombelli-by-seton-hawkins
...interviu în care mi se pare emblematic episodul escapadei artistului în Germania unde, după ce și-a vândut cam tot ce avea ca să-și permită călătoria, are parte de „demoni”: îi este refuzată de către secretară caseta demo și o întâlnire cu Manfred Eicher la sediul central al ECM („e imposibil, lista de așteptare durează 5 ani”!), la fel și de Pat Metheny („n-am timp să-i scriu nici mamei mele”), singurul rezonând pe-atunci fiind saxofonistul între timp devenit clasic, Charlie Mariano (vezi penultimul album din lista de mai jos). Ulterior a mai mai avut scurte colaborări și cu Egberto Gismonti, Lee Konitz și Miriam Makeba.
În absența (deocamdată ?) a acestui nou Îngeri și Demoni, am parcurs selectiv și „la primă vedere” setul de albume anterioare, listat descrescător în funcție de anul apariției și oprindu-mă mai mult -nu mă întrebați de ce- la antepenultimul album și la o compilație-tribut din 1989 cu diverși alți basiști:

* Carlo Mombelli ‎– I Press My Spine to the Ground (Mombelli Music, 2016)
* Carlo MombelliStories (Instinct Africaine, 2014)
....Povești e un album personal cu o muzică ce se plasează între genul cameral improvizat acustic și electronic și melodii și cântece vechi înrădăcinate în folclorul Africii...și o oportunitate pentru basist de a aduce respect oamenilor care contează în viața sa: soția, cele 2 fete Gina și Maria, profesorii și mentorii săi muzicali”.
http://www.theorbit.co.za/carlo-mombellis-stories/

 - Carlo Mombelli („bass, backing vocals, composed by...”), cu Daniel Pezzotti (cello), Dejan Terzic (dr & glockenspiel), Adrian Mears (tb) & Mbuso Khoza (vocals).






 - Carlo Mombelli angels and demons, athens live at the Orbit jazz (2018):
https://www.youtube.com/watch?v=yWilQFRGRS4

 - Carlo Mombelli "Travels - Moving The Spirit" at the Bird's Eye Jazz Club, September 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=IWK4J4sGv-c

 - Carlo Mombelli at the Wits Great Hall, February 2014 - "Travels Moving the Spirit":
https://www.youtube.com/watch?v=ylzp6Z7ef_o

 - Carlo Mombelli - "Buzzycle" at the Wits Great Hall, February 2014:


* Carlo Mombelli & the Prisoners of StrangeTheory (Instinct Africaine, 2012)
* Carlo Mombelli & the Prisoners of Strange – Bats In the Belfry (2000, Baobab Art Records, 2009)
* Carlo Mombelli & the Prisoners of StrangeI Stared Into My Head (Instinct Africaine, 2007)
* Carlo Mombelli's AbstractionsDancing In A Museum (ITM Pacific, 1993)
* Carlo Mombelli & Charlie Mariano Happy/Sad (ITM Pacific, 1990)
* V.A. - Basstorius -Bass Talk Three-: Music inspired by the Genius of Jaco Pastorius (Hot Wire, 1994)  
 - Carlo Mombelli: 12. The Marathon Runner





Restanță marcantă punctând jumătatea de secol de la apariție:
* Albert AylerMusic Is The Healing Force Of The Universe (Verve, 1969)