miercuri, 4 martie 2020

4/5 Martie (I): In memoriam Cornel Chiriac sau „ce-ar fi fost dacă...?”, set de noutăți și despre Loyal Label, un alt fel de jazz norvegian...


Art Zoyd44 1/2 Live + Unreleased Works -12 CD +2 DVD- (Cuneiform, 2017)
....set cu reformata trupă condusă de Gerard Hourbette și Thierry Zaboitzeff recomandabil de pus, mai ales datorită DVDurilor primite de la Ștefan Pelin, alături de materiale cu Magma lui Christian Vander cu care de altfel Art Zoyd erau în turneu după debutul din 1976...




....este un vast material cu 12 CD + 2 DVD cu coperți diferite, un esențial box-set nu doar în discografia grupului de pionierat al unui curent inovator muzical ci pentru întregul areal R.I.O., „rock-ul în opoziție” refuzat până spre totala ignorare de către promotorii muzicali din România, de fapt cum e cea mai mare parte a numelor pe care le (re)întâlniți de vreo 7 ani pe acest blog, dincolo de noile apariții.
În fiecare an pe 4/5 martie la comemorarea lui Cornel Chiriac mă gândesc la problema asta, observând fenomenul și realitatea muzicală din țară și din diaspora în general, de la promotori și muzicieni până la fanii lor, melomani și colecționari...și nu pentru că Radu T(h)eodor nu ar fi continuat cu bine emisiunea moștenită ci e vorba de orizonturile noi pe care le-ar fi descoperit și deschis urmărind tendințele decadelor succesive bazat pe flerul lui unic și operând cu aceleași criterii de exigență pe care le dovedise până la 33 ani reușind să aleagă ce era mai bun din pop-rock și jazz pentru noi, impactul care-ar fi continuat, sunt sigur de asta, să se răsfrângă și să influențeze major asupra gusturilor tinerilor și nu numai, deci, pe scurt: „cum ar fi fost încă 20 de ani (din care 15 sub dictatura ceaușistă) „Metronomul” cu Cornel Chiriac, dacă nu era ucis aparent pentru jaf în 1975?”
...Artiști și trupe nu tocmai „de nișă” dacă urmăream fenomenul și la țări din jur, cu siguranță lui nu i-ar fi scăpat -scena Canterbury, poate „integrala” (?)  Zappa, jazzul avangardist de după 1980, „new wave”-ul, „electronic/experimental/noise”-urile bine filtrate, noile label-uri, tendințe, festivaluri, etc, etc...și în cele 5 ore săptămânale, una de jazz și 3-4 duminicale de „recapitulare” cu „by request” cu tot, sigur ne-ar fi predat lecția „pionierilor” R.I.O. cum au fost și Art Zoyd, ceea ce din păcate nu s-a întâmplat cu mai toți cei care indirect l-au substituit în media, „influencer-ii” din țară cum se zice pe rit internautic mai nou, ocolind conștient sau nu termeni ca „new music” sau „avant rock”, mai întâi prin puterea oferită de frecvențele și tirajele naționale de după 1989, atâtea câte-au fost întro țară cu cultura și educația veșnic „cenușărese”, în atâtea situații asociată cu imaginarul „Absurdistan”, terenul ideal de aplicare al proverbului „în țara orbilor, chiorul este împărat”. Vă puteți imagina despre câți artiști și albume ne-ar fi vorbit și ce cultură muzicală specială își putea face cine asculta/vedea/citea, de-ar fi avut Cornel parte de „aproape 10.000 emisiuni de radio, peste 1000 de emisiuni televizate și câteva mii de articole publicate”? ...cu engleza sa impecabilă la 33 ani (nu una mai mult decât speculativ-aproximativă...), prin dedicația, inspirația și rafinamentul celui implicat în întregul fenomen muzical cum a dovedit în țară și mai ales în cei circa 5 ani de radio pe bruiatele unde scurte, cu anvergura cea mai mare pe care eu mi-o pot imagina pentru un promotor, model și adevărat guru muzical nativ de limbă română. 
N-a fost să fie...

* Dewa Budjana & Tohpati (Indonesia) – Janapati (Pos Entertainment, 2019)
....„duel” între majorii chitariști asiatici de „fusion”, cu contribuția secției lor ritmice comune și cea europeană a Czech Symphony Orchestra și Budapest Scoring Orchestra...






















* Leo Takami (gtr, Japan) – Felis Catus & Silence (Unseen Worlds, 2020)
....jazz ambiental melodic amintind de perioada de început a lui Jon Hassell și de defuncta casă americană de muzică instrumentală originală asociată „new age”-ului, Windham Hill.
* Sibusile Xaba (gtr & voc, South Africa) – Ngiwu Shwabada (Komos Jazz, 2020)
....un album adus tribut de către sud-african idolului său Madala "Bafo" Kunene, tras la Paris și pentru care, conform protagonistului, „elementele înregistrării sunt apele și marele spirit feminin”. Artistul mai are de apărat, pare-se cu mari șanse și laurii obținuți de anteriorul „Opened Letter to Adoniah” din 2017. Pe ultima piesă, cea mai lungă, apare ca invitat un nume mare din noul jazz londonez, Shabaka Hutchings (sax).
https://sibusilexaba.bandcamp.com/album/ngiwu-shwabada




* Kassa Overall (dr, voc) – I Think I'm Good (Brownswood, 2020)....„jazz, R&B, hip-hop”
* Ted Poor (dr) – You Already Know (Impulse!, 2020)
* Warren Wolf (vibr) – Reincarnation (Mac Avenue, 2020)
* Nick Finzer (tb) – Cast of Characters (Outside in Music, 2020)
* Dave Sewelson (b-sax) – More Music for a Free World (Mahakala Music, 2020)
* Blaer (Maja Nydegger: p-no, Swiss) – Yellow (Morpheus Records, 2020)
* Mike Bond (p-no) – The Honorable Ones (Bounce Castle Records, 2020)

....2 (+1) producții garantate de exigențele casei RareNoise:
* Giorgi Mikadze (microtonal keybs, Georgia) – Georgian Microjamz (RareNoise, 2020)
....cu David “Fuze” Fiuczynski: gtr, Panagiotis Andreou (Now vs. Now, Mulatu Astatke): bass, Sean Wright (Musiq Soulchild, Taeyang): dr, Ensemble Basiani (cor geogian) & Nana Valishvili (voc).
* Bobby Previte, Jamie Saft, Nels ClineMusic from the Early 21st Century -2 CD live- (RareNoise, 2020)
....disc ambițios imaginat și dorit printre cele alese de curioșii generațiilor viitoare când aceștia ar dori să asculte muzica începutului de sec XXI (!?)...unul foarte interesant, fără îndoială, primul al trioului astfel configurat...dar cu un impact și surpriză oarecum diminuate pentru cine-a urmărit realizările anterioare în cupluri ale celor implicați din ultima decadă ori cu chitaristul Charlie Hunter, mai toate anunțate/comentate de mine pe acest blog sau pe „Albume Inedite...”. Oricum, o apariție de luat în vizor mai mult decât, de ex., „discul lunii”.
  - Charlie Hunter & Bobby Previte Play the Great Carols – We Two Kings (Rank Hypocrisy, 2015)
 (o restanță, pentru că venise vorba de Hunter)







                                 












                                     

                                     WAYSIDE MUSIC / Cuneiform:

Hopper, Dean, Tippett, Gallivan – Mercy Dash (1977, Culture Press, 1985)
....colaborare reușită între (ex)-Soft Machine-iști...
Weather Report – Japan Live '78 -Remastered + bonus track 2 CD- (BKC, 2017)
....concert bazat pe iconicele albume Black Market și Heavy Weather!
* Ray RussellA Table Near The Band  (Last Chance Music (2), 1990)
....prestația de la Montreux Jazz Festival 1988 a trupei chitaristului Ray Russell („gtr, programming and thumb piano”), cu Simon Phillips (dr), Mo Foster (bass), Tony Hymas (keybs) și invitații Iain Ballamy: t-sax, Tony Roberts: s-sax, Tommy Eyre: keybs, Stuart Brookes: tr, Gil Evans: el-p-no.
($) Ray Russell – Live at the I.C.A. & Retrospective -2 CD- (Moikai, 2000)....($) = din listele venite de la Ștefan Pelin
....sextet „visceral” al chitaristului, incluzându-l pe regretatul saxofonist Gary Windo, cu un stil foarte diferit de A Table..., respectiv un „free jazz/heavy metal” intens ca și pe albumele de studio Dragon Hill și Rites and Rituals, mult influențat de Art Ensemble of Chicago și Sun Ra și care la rândul său a marcat curentele „noise” apărute mai târziu ale unor Keiji Haino, Thurston Moore, Lee Ranaldo, Masaki Batoh, Alan Licht sau Jim O'Rourke. 



























Nimic altceva în plus de comentat la aceste discuri rare și recomandabile (ca și altele de la Wayside Music pe care le-am păstrat pentru blogul paralel).


                                        L.L.= LOYAL LABEL (Norway):









* Seabrook Power PlantII (Loyal Label, 2011)
  - Seabrook Power Plant – S/T (Loyal Label, 2009)
 -Seabrook Power Plant - Lamborghini Helicopter (2013):
https://www.youtube.com/watch?v=p6ePkNcoIDQ
 -Seabrook Power Plant - at Muchmore's, Brooklyn - July 13 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=3a3t-Xc3Kk4

Nu mă las eu ușor sedus de viteza de execuție la niciun instrument indiferent genul și stilul, una prea mare captând atenția, asemenea volumului cu decibeli în exces fie că-i nevoie sau nu, dar și deturnând-o de la alte însușiri, mai ales care țin de compoziție...dar trebuie să recunosc că în cazul tenor-banjo-istului, odată cu insolitul instrument oricum rar folosit în improvizație, e vorba de o prestație absolut remarcabilă alături de fratele Jared și de basistul Tom Blancarte în această „Centrală electrică a pârâului de mare” (în traducere aproximativă) sau în alte configurații în care folosește cu o energie și dezinvoltură specifice punkului și chitara: avem de-a face cu-adevărat cu un as al corzilor încât nu-i de mirare că unii critici i-au spus acestei muzici „punk-jazz”, dar o să fac o paranteză mai mare pentru a dovedi cele spuse și prin alte producții dinafara casei L.L. -pentru că are destule și nu-s de neglijat (!)-, apoi voi reveni la același catalog „loial”.

-Brandon Seabrook - solo guitar - at 456 Gallery, NYC - Nov 20 2016:
 https://www.youtube.com/watch?v=cy_kkBnfY_s

* Brandon Seabrook – Sylphid Vitalizers (New Atlantis, 2014)
* Brandon Seabrook ‎– Die Trommel Fatale (New Atlantis, 2017)
* Brandon Seabrook ‎– Needle Driver -mini CD- (Nefarious Industries, 2017)
* Brandon Seabrook and Philip WhiteShock Breakout (Anticausal Systems, 2019)
....album nou cu o suită în 4 părți în „cascadă” și cu un titlu relevant: „Dementia Praecox”...asta pe lângă numele albumului care avertizează și el, „Dezmembrare șoc”. Brandon are acum 35 ani și și-a mai etalat până acum „demența prematură” (una pozitivă, muzical vorbind) și în The Beat Circus, Naftule's Dream, Reina Terror și Shirim Klezmer Orchestra, arealul stilistic acoperit, conform site-ului rateyourmusic.com fiind onorantul mix de „Brutal Prog, Avant-Garde Jazz, Free Jazz, Free Improvisation”...Philip White are și el un bogat C.V. cu electronicele „homemade” la „intersecția dintre „noise”, jazz și muzica clasică de concert”.
* Brandon Seabrook Trio ‎– Convulsionaries (Monofonus Press/Astral Spirits, 2018)
   https://jazztimes.com/reviews/albums/brandon-seabrook-trio-convulsionaries/
* Daniel Levin • Chris Pitsiokos • Brandon Seabrook ‎– Stomiidae (Dark Tree, 2018)
....deci până acum, separat de Power Plant-ul, am traversat fugitiv vreo 6 materiale din ultimii 5-6 ani, încă prea puțin „deslușite” pentru că deocamdată mi-a atras mai mult atenția următorul album meritând insistența:
* Sweet Banditry ‎– Farvefisen Blomstrer (Marsken Records, 2013)
....o excelentă producție din arealul improvizației libere, un sunet la polul opus a ceva „dulceag” cum poate-i cineva tentat să creadă citind „sweet...”, tensionant și imprevizibil atât în studio dar și „live” (vezi link-ul de mai jos), Brandon avându-i alături pe singurul material de studio, din păcate, pe Kevin Shea (dr), Louise Dam Eckardt Jensen (voc & a-sax), Tom Blancarte (bass), ultimii 2 făcând cuplu anterior în The Home of Easy Credit cu albumul eponim din 2010.
 -Sweet Banditry - at JACK, Brooklyn - February 7 2014:
https://www.youtube.com/watch?v=PJrafd65Jvo

The Home of Easy Credit ‎(Louise Dam Eckardt Jensen & Tom Blancarte) – S/T (Northern Spy, 2010)











* Simon Nabatov QuintetLast Minute Theory (Clean Feed, 2019)
 -Old Fashioned:
https://www.youtube.com/watch?v=dQD9vcw316w

...Apropo de pianistul de 61 ani născut la Moscova și stabilit la Köln, provocat și de o listă de la amicul psiholog Baeram Ali cu recomandări de romane, mi-am mai completat cu această ocazie colecția și prin mai vechiul:
* Simon Nabatov Quintet ‎– The Master and Margarita -2 CD- (Leo Records, 2001)
....coloană sonoră sugerată de genialul roman de ficțiune a lui Mikhail Bulgakov Maestrul și Margareta cenzurat sub regimul Stalin, albumul fiind înregistrat întro formulă dominant americană de excepție pentru perioada din jurul anului 2000, cu Mark Helias (bass), Tom Rainey (dr), Herb Robertson (tr) și Mark Feldman (vln), la casa britanică Leo Records a unui alt „transfug” din fosta URSS, Leo Feigin (Aleksei Leonidov).
 -As Diagnosed...:
https://www.youtube.com/watch?v=cI8DhaceE08






* Andrew Drury, with Briggan Krauss, Ingrid Laubrock, Brandon Seabrook ‎– Content Provider (Soup & Sound Recordings, 2015)
   -Sounds of Xibalba Presents: Andrew Drury's Content Provider (trio) (2014):
     https://www.youtube.com/watch?v=-dCjFTbmkv0

Revenind la casa L.L., iată o bună parte a catalogului cu basistul Opsvik implicat pe mai toate albumele. Sunt printre ele și 3 titluri ex-„loiale” (*) și unul pe care nu-l am (^), dar o să realizați citind că din diferite motive ele intră bine în „peisaj:
* Eivind Opsvik (bass, Norway) – Overseas (2002-2017), primele volume I & II fiind scoase la Fresh Sound New Talent ....iar III, IV (#) V (#) la Loyal Label.
(*) Eivind Opsvik (el-bass) – Overseas II (Fresh Sound New Talent, 2005)
* Eivind Opsvik (el-bass) – Overseas III [Loyal Label, 2008]
* Jacob Sacks / Eivind Opsvik / Mat Maneri / Paul Motian – Two Miles A Day (Loyal Label, 2007)
* Opsvik & Jennings ‎– A Dream I Used to Remember (Loyal Label, 2008)
* Opsvik & Jennings ‎– Lune (Loyal Label, 2014)
(*) Opsvik & Jennings ‎– Commuter Anthems (Rune Grammofon, 2007)
    ....deși nu aparține label-ului, am inserat și Commuter Anthems pentru că nu pare inferior  odată ce provine de la mai cunoscuta Rune Grammofon care e de cele mai multe ori un garant al calităților muzicale...și mai ales pentru că abia acesta oferă ceea ce celelalte 2 nu indică, cel puțin din cât am investigat eu: instrumentația largă folosită de muzicieni (via discogs.com):
       „- Eivind Opsvik - Double Bass, Electric Bass, Drums, Percussion, Piano, Organ, Theremin, Vocals, Software Instrument [Software], Composed By...
        - Aaron Jennings: Electric Guitar, Acoustic Guitar, Lap Steel Guitar, Banjo, Concertina, Vocals, Software Instrument [Software], Electronics, Composed By...”
 -Opsvik & Jennings - September and Starry-eyed:
    https://www.youtube.com/watch?v=AY3UvhQeJro

Jon Irabagon with Mike Pride – I Don't Hear Nothin' but the Blues (Loyal Label, 2009)
Jeff Davis (dr, perc) – We Sleep Outside (Loyal Label, 2010)
* Vinnie Sperrazza (dr) ‎– Apocryphal (Loyal Label, 2014)
(*) Vinnie Sperrazza (dr) – Juxtaposition (Posi-Tone, 2017)























(*) Karokh (Norway) ‎– Needle, Thread and Nail Polish -LP- (No Forevers, 2016)...durata: 31' 35''
      "Genre: Jazz, Rock /  Style: ---
(^) Karokh (Norway) ‎– Karokh (Loyal Label, 2013)
       "Genre: Jazz, Rock
        Style: "Karokh" (Loyal Label, 2013): Experimental, Surf, Free Improvisation, Krautrock, Shoegaze, Folk Rock, Indie Rock, Acoustic, Post Rock" (discogs.com)
- Karokh, componența din 2016:
    – Magnus Skavhaug Nergaard: bass
    – Jan Martin Gismervik: drums
    – Christian Skår Winther: el-gtr
    – Jan Klippen Hovland, Jonas Cambien: keybs
    – Thomas Husmo Litleskare: tr, horn
    – Ina Sagstuen: voc
 -Karokh - Flowers Every Day (2013):
https://www.youtube.com/watch?v=ltIR1kvTH74

Aș vrea să cred și să sper că această fațetă a jazzului norvegian cu vectorul principal Opvsik în catalogul de la Loyal Label, tocmai pentru diferențele față de ceea ce găsim uzual la Jazzland, Hubro sau Rune Grammofon, va fi luată „în colimator” de cei care și-au făcut din Norvegia via ECM un epicentru al preferințelor lor, unii chiar reperul de etalonare și ierarhizare în general al jazzului contemporan.





marți, 25 februarie 2020

Febr. 2020 (III):...cu Charles Lloyd, Andreas Schaerer, Trilok Gurtu, Brian Shankar Adler, Jeremy Cunningham, Sunny Jain, Elsa Nilsson, etc...


Tatiana Eva-Marie & The Avalon Jazz Band – Wintertime Dreams: A Parisian Christmas (Burton Avenue Music, 2019)

Avalon Jazz Band – Je Suis Swing (Swingin' Pussy, 2016)








* Charles Lloyd8: Kindred Spirits -Live from The Lobero (Theater)- LPs/CDs/DVD (Blue Note, 2020)
....Spiritele amabile „Charles Lloyd: tenor saxophone, flutes; Julian Page: guitar; Gerald Clayton: piano; Reuben Rogers: bass; Eric Harland: drums;...with special guests Booker T. Jones (organ & vocal) & Don Was (bass)”...participă la simfonia care celebra în seara de 15 martie 2018, atât cele „8” (x 10 ani) decade împlinite în acea zi de maestru, cât și borne majore din îndelungata-i carieră precum genurile clasic, Motown, groove-ul „World” și „jamming”-ul de tip Grateful Dead.
...„amestecuri fascinante de îndrăzneală și eleganță; de complexitate structurală și emoție nelimitată; de înțelepciune acumulată și minune care-ți face ochii mari...un maestru octogenar care sună vital ca întotdeauna, distilând și mai bine claritatea muzicii sale”...(Wall Street Journal)





* Kadri VoorandIn Duo with Mihkel Mälgand (ACT Music, 2020)
* Wolfgang HaffnerKind of Tango (ACT Music, 2020)
* Andreas Schaerer & Hildegard Lernt FliegenThe Waves Are Rising Dear! (ACT Music, 2020)










* Trilok GurtuGod Is a Drummer (Jazzline, 2019)
"Un album plin de viață și o reamintire despre ceea ce înseamnă Trilok Gurtu ca muzician complet și compozitor, un artist cu o gândire tot mai profundă pe măsură ce arta și viața sa muzicală avansează ca părți senine pline de bucurie, reprezentative pentru vibrațiile universale care ne înconjoară pe toți".

Stephen Graham / Jazzline










* Brian Shankar Adler (dr, perc) – Fourth Dimension (Chant Records, 2019)
.....„B.S.A. (36 ani), deși încă puțin cunoscut, este „unul dintre toboșarii cei mai mai creativi și cu gândire avansată (dacă acceptați astfel tradusă expresia „forward-thinking”) de pe scena de astăzi” (conform allaboutjazz.com), un muzician în progres componistic față de anterioarele materiale -mai ales EPuri lansate digital- bazate pe algoritmi de computer, abia acest album de o „dimensiune” superioară conceptual, cum sugerează și titlul, aducându-l la un calibru apropiat de nivelul, de ex., al unui John Hollenbeck (51).
 ....cu Matt Moran (vibr), Santiago Leibson (p-no), Jonathan Goldberger (gtr) & Rob Jost (bass)

* Jeremy Cunningham (dr) – The Weather Up There (Northern Spy, 2020)
....o confirmare și continuare a debutului cu Re: Dawn (From Far) (Ears & Eyes Records, 2016) pentru un baterist din Chicago având destul de multe similitudini prin acest album cu anteriorul comentat Fourth Dimension, cei 2 fiind și din generații apropiate.
....cu Tomeka Reid, Makaya McCraven, Jeff Parker, Matt Ulery, Jaimie Branch, etc...

Sunny Jain (dr) – Wild Wild East (Smithsonian Folkways, 2020)...„ post-bop jazz, psych-rock, world, funk”
....maestrul de 45 ani la dhol -toba dublă indiană-, provenit dintro familie de imigranți Punjabi, este inspirat pe acest album vibrant și cinematic de „pachetul” „Bollywood, Spaghetti Western soundtracks, surf rock, hip-hop & avant-garde improvisation”, pe care „a creat o sărbătoare magistrală și robustă a sufletului cowboy-ului imigrant din America”, muzică ce s-ar potrivi foarte bine ca imaginar fundal la filme de-ale unor Alejandro Jodorowsky, Quentin Tarantino sau Robert Rodriguez...
În piesa “Red, Brown, Black”, rapperul Haseeb declamă: „...(avem) pielea brună, roșie, chiar asiatică, la fel ca un cowboy autohton care ne urăște cu adevărat. La frontieră, ei gândesc că sunt niște „f***ing” salvatori. Noi am venit aici ca să lucrăm, ei sunt adevărați invadatori”...

Andrea Brachfeld (flutes) – Brazilian Whispers (Origin, 2020)
.....populara trupă latină Charanga '76 a catapultat-o pe veterana A.B. în istoria genului salsa aducându-i faima de prima femeie flautistă care a interpretat această muzică în Statele Unite. Albumul include pe lângă 7 teme tradiționale braziliene, una standard „Never Let Me Go” dedicată memoriei trompetistului Roy Hargrove și 3 compoziții originale de-ale Andreei scrise împreună cu pianistul Bill O’Connell.

Elsa Nilsson (flute) – Hindsight (Bumblebee Collective, 2020)
....10 compoziții „de rezistență” ale flautistei de origine suedeză stabilită la New York prin care translatează protestul tipic folkului (din care citează subtil unele fragmente) întro muzică mai complexă instrumentală, reacția ei la rezultatului alegerilor prezidențiale din 2016...cu Jeff McLaughlin (gtr), Alex Minier (bass) & Cody Rahn (dr)...

Olli Hirvonen (gtr, Finland) – Displace (Ropeadope, 2019)
Daniel Mandrychenko (gtr) – Anti (Tompkins Square, 2020)
....album de debut, titlul Anti semnificând ideea de surpriză stilistică, contra așteptărilor/prejudecăților...




























* Mark Godfrey (bass, Canada) – Square Peg (Self Produced, 2020)
* Christian Wallumrød EnsembleMany (Hubro, 2020)








* Charles AmirkhanianLoudspeakers -2 CD- (New World Records, 2019)....Compilation

* (Torben) Snekkestad, (Agustí) Fernández & (Barry) GuyThe Swiftest Traveler (Trost, 2020)
* Konstrukt + Ken Vandermark (Turkey/USA) – Kozmik Bazaar -LP- (Karlrecords, 2019)





* Jaromír Hnilicka & Karel Velebný Tentet (Czechoslovakia) – Týnom Tánom (Supraphon, 1971)
* Karel Velebný & SHQ with Guests (Czechoslovakia) – Parnas -LP live- (Supraphon, 1981)
* Karel Velebný (Czechoslovakia) – SHQ Quintet (ESP, 1967)

* Artur Dutkiewicz Trio (Poland) – Prana (Pianoart, 2014)


miercuri, 19 februarie 2020

Febr. 2020 (II): R.I.P. Lyle Mays (66)...R.I.P. Jon Christensen (76)..., focus (intermediar) via MK pe William Hooker, „fast-forward” printre noutăți (Pat Metheny, Jan Akkerman, etc...), sugestii selective din alte surse...

           ....R.I.P...Lyle Mays (66)...R.I.P. Jon Christensen (76)...

Ca de obicei la dispariții, mai ales în cazul muzicienilor nu tocmai activi în ultimii ani, rememorăm muzica respectivilor sau măcar unele titluri care ne-au marcat, cu șansa clarificărilor și stratificărilor acum dintr-o nouă, chiar dacă tristă perspectivă....și ceea ce cred eu că rămâne mai important în urma lui „Metheny Group pianist / keyboardist / co-composer”, mai ales în calitate de autor, ar fi următoarele albume:
* Lyle MaysLyle Mays (Geffen, 1986)
* Lyle MaysStreet Dreams (Geffen, 1988)
* Lyle Mays, with Marc Johnson & Jack DeJohnetteFictionary (Geffen, 1993)
* Pat Metheny & Lyle MaysAs Falls Wichita, So Falls Wichita Falls (ECM, 1981)
* Lyle Mays QuartetThe Ludwigsburg Concert -2 CD- (SWR Jazzhaus, 2015)
 -TEDxCaltech - Lyle Mays and Friends:
https://www.youtube.com/watch?v=x8UoV0xBsVI




Sigur că și bateristul norvegian Jon Christensen merită tratat similar, dar pentru că are cine să se ocupe de cea mai „vizibilă” și promovată casă de discuri de la noi, ECM-ul german la care s-a aflat mult timp sub contract, mă limitez să punctez doar una dintre ultimele sale apariții ca invitat pe acest album recent amintit într-una din postările din ianuarie:
* Yelena Eckemoff (with Arild Andersen, Jon Christensen & Thomas Strønen) – Nocturnal Animals -2 CD- (L&H Production, 2020)
 -Nocturnal Animals album EPK:
https://www.youtube.com/watch?v=q_KfH_pgG44

Blogul acesta dă prioritate altor orizonturi și spectre muzicale, aflate infim spre deloc în vizorul melomanilor și promotorilor din România, așa încât, apropo de bateriști, am semnale noi primite din Germania de la amicul MK privitoare la William Hooker de care este de ceva timp interesat:
"Victor, albumele trimise cu William Hooker sunt o pungă cu multe surprize (cel puțin ce-am ascultat până acum), cineva care își începe cariera cu un dublu album înrămat cu solouri de tobe, mai mult în tradiția africană decât în jazz (cum mă așteptam), cam rudimentar executate dar în contextul jazzului „free”. Încadrat de cele mai multe ori de suflători (sax și trompetă) care urmăresc frazări de jazz, Hooker des în ritmuri apropiate genului rock!?! Da, e un tip special și savurez să-l descopăr în continuare. Dacă compar începuturile sale cu ce am ascultat pe "Remembering"-ul foarte modern și abstract, nu știu la ce să mă aștept pe parcursul a vreo 20 de ani neexplorați încă! Sper să fie o călătorie acustică savuroasă și plină de surprize!
....Îmi face mare plăcere să mă ocup de un artist (așa cum am făcut-o împreună la Annette Peacock) și să scormonesc puțin și în viața sa. Din păcate ia mult timp și de multe ori nu sunt convins de părerea pe care mi-am creat-o fiind în dubii și atunci trebuie să mai reascult să-mi cimentez cât de cât părerea și așa subiectivă! Dar nu-i nimic, totul îmi face mare plăcere și dacă găsesc ceva interviuri cu muzicianul respectiv, am mereu șansa să-mi corectez prima impresie.
....Am continuat audițiile CD-urilor cu William Hooker și am constatat că aproape fiecare album este diferit, nu așa de ușor de parcurs și având mereu elemente noi; Hooker este un "căutător", nu știu anume ce, dar este în permanentă mișcare stilistică, cu toate că se menține mai ales în zona „free”, ocolind totuși potecile consacrate ale acestui gen!....mă uimește tot mai mult căci singurul factor constant în exprimarea muzicală este inconstanța lui stilistică (plină de riscuri), urmărind mereu un discurs muzical neașteptat. Astfel le face „viața grea” și fanilor care sunt nevoiți în permanență să se adapteze muzicilor surprinzătoare! Se pare că factorul financiar joacă un rol minor când evoluezi într-o sferă muzicală așa de neconvențională...dovadă sunt și nenumăratele case de discuri unde activează. Nu prea știu de ce, dar îmi place felul ăsta de a persevera într-un mediu artistic și financiar ostil, urmărind țelurile tale fără niciun compromis!...mă preocupă Hooker de o vreme, nu am avut mereu tăria să-l urmăresc atent dar trebuie să zic că merită, oameni ca el dezvoltă muzica în general și ne feresc de plictiseală.
Doar ca informație, Hooker face interviuri într-un ciclu numit "The lost generation. Outside the mainstream" (vezi/auzi pe youtube), este poet, producător și a fost la fața locului când au fost doborâte turnurile gemene din New York pe 9/11 2001, ajutând la dezastru...”
https://www.youtube.com/channel/UCOmK2As1pXpp0qCUV-JZCgg

....sunt 15 interviuri după cum se observă în link până acum acumulate din vara anului trecut, de câte circa 30 minute în medie fiecare, printre care și cu Barry Altschul și William Parker, iar „povestea” continuă. 
Iată de curiozitate ce conține „punga” cu albume de care se ocupă MK:

* William Hooker Trio feat. Ava Mendoza & Damon SmithRemembering -cassette- (Astral Spirits, 2018)
* William HookerLight: The Early Years 1975-1989 -4 CD- (NoBusiness, 2016)
* William Hooker Duo feat. Damon SmithTriangles of Force (Balance Point Acoustics, 2014)
* William Hooker duets with Thurston Moore & Elliott SharpShamballa (Knitting Factory Works, 1993)
* William Hooker (Quartet) – Tibet (Ummo, 1994)
* William HookerArmageddon (Homestead Records, 1995)
* William HookerPillars... at the Poral (Mulatta Records, 2018)
* William Hooker – Cycle of Restoration (FPE, 2019)

Cazul nu e singular, am mai semnalat și focalizat pe-aici muzicieni de această factură: „câte albume, tot atâtea (sau pe-aproape) case de discuri” (8 la 8 în cazul de mai sus!) pe care continui uneori și cu-ajutoare să-i recomand, inclusiv -sau mai ales!- melomanilor axați pe un singur filon/„label” muzical sau pe câteva „înrudite” stilistic, dar unde șansele inovației și diversității se diminuează considerabil....Reamintesc dintre cei ce se înscriu în acest profil doar de Jerry Granelli, Paolo Angeli și Magda Mayas, artiști de care m-am ocupat nu demult provocat de amicul Puiu Wagner, tot din Germania.
În aceeași idee urmează acum și obișnuitul flux de noutăți, spre final cu completări și adăugiri la arhivă inspirate și din alte surse internautice, cu unele sublinieri și detalii minimale:

* Gil Scott-Heron / Makaya McCravenWe’re New Again: A Reimagining by Makaya McCraven (XL Recordings, 2020)
   - Gil Scott-HeronI'm New Here -2 CD, Limited Edition- (XL Recordings, 2010)
 -New York is Killing Me:
https://www.youtube.com/watch?v=CgwHpxq-Jfw&list=PLddSkUxmPEC-F_EkxpLYiXgF-mf6dO8rM&index=9

Rejoicer (Yuvi Havkin) – Spiritual Sleaze (Stones Throw Records, 2020)....„electronic, jazz, R&B”
  - Rejoicer (Yuvi Havkin) – Energy Dreams (Stones Throw Records, 2018)
  -Rejoicer - Lemons:
https://www.youtube.com/watch?v=f_csb4v6RD8
  -Rejoicer - Up In Flames, feat. iogi:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=48&v=I3SZWAzeHKU&feature=emb_logo

*Bill Laurance (p-no) – Live at Ronnie Scott's (Flint Music, 2020)
* Ingi Bjarni Skúlason (p-no, Island) – Tenging (Losen Records, 2019)
* Aaron Diehl (p-no) – The Vagabond (Mack Avenue, 2020)

* Jazz at Lincoln Center Orchestra & Wynton MarsalisJazz and Art (Blue Engine Records, 2019)
* Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton MarsalisSherman Irby's Inferno (Blue Engine Records, 2020)
* Delfeayo Marsalis & the Uptown Jazz OrchestraJazz Party (Troubador Jass, 2019)

* Oded Tzur (t-sax) – Here Be Dragons (ECM, 2020)
* Carla Bley, with Andy Sheppard & Steve SwallowLife Goes On (ECM, 2020)

Arve Henriksen (tr) – The Timeless Nowhere -4 LP/2 CD- (Rune Grammofon, 2019)
.....„New recordings and unreleased material dating from 2007 to 2019: 42 tracks, over 157 minutes...
.....LPs: Captured Under Mountainsides, Acousmograph, Cryosphere & Towards Language:  Live at Punkt”...




 

















* Expansions: The Dave Liebman GroupEarth (Whaling City Sound, 2020)....”jazz fusion and futuristic post-bop”....
 -The Sahara:
https://www.youtube.com/watch?v=WThUl1TcL58

* Ross Hammond (steel gtr), with Oliver Lake & Mike PrideOur Place On the Wheel (Self Produced, 2020)....”blues, jazz”
The Heliocentrics – Infinity of Now (Madlib Invazion, 2020)....„funk, jazz, psychedelic rock”
 -Venom:
https://www.youtube.com/watch?v=aLsnGhBa1wM

Moses Boyd (dr) – Dark Matter (Exodus Records, 2020)....„electronic, jazz”
* Mezcla (David Bowden: el-bass / Scotland) – Shoot the Moon (Ubuntu Music, 2020)....„jazz fusion, world, funk”....
 -MEZCLA / Shoot the Moon:
https://www.youtube.com/watch?v=1dl3Faqi4no






                           Aux pieds de la nuit





Nyx Nótt (Aidan Moffat of Arab Strip / Scotland) – Aux pieds de la nuit (Mélodic, 2020)
...„ambient, classical, jazz”
 -Nyx Nott - Radio Nyx:
https://www.youtube.com/watch?v=lZVeknyh9pM

Isabelle Olivier (harp) Rez Abbasi (gtr)  – Oasis (Enja, 2019)....“Olivier Abbasi Sound In Sound” concept...
 -Cherry Blossom:
https://www.youtube.com/watch?v=tUah5AJWLxE

* Ryan Porter (tb) – Force for Good (World Galaxy/Alpha Pup Records, 2019)
* Randy Napoleon (gtr) – Common Tones (Detroit Music Factory, 2019)
* Brooklyn Funk EssentialsStay Good (Dorado, 2019)
* Akafree (UK) – El Vals de los Títeres (Vector Sounds, 2019)....„free jazz”
 -Esperándola:
https://www.youtube.com/watch?v=PvbsCnGfZDk

* John Zorn / John Medeski, Matt Hollenberg, Kenny GrohowskiBeyond Good and Evil: Simulacrum Live (Tzadik, 2020)

* Tim Berne’s SnakeoilThe Fantastic Mrs.10 (Intakt, 2020)
....„Matt Mitchell: piano, tack piano, modular synthesizer; Ches Smith: drums, vibraphone, glockenspiel, Haitian tanbou, gongs; Oscar Noriega: bass clarinet, Bb clarinet; Marc Ducret: guitar; Tim Berne: alto saxophone”...se fac prin cronici analogii în cazul acestui album cu altă formulă mai veche a saxofonistului, Bloodcount.
 -The Fantastic Mrs. 10:
https://www.youtube.com/watch?v=QRnh377id_A






















* The Tronosonic Experience (Norway) – II: The Big Blow (Apollon Records, 2019)....„avant-garde jazz-rock, punk, prog rock”...sau mai simplificat, „punk-jazz”
 -The Tronosonic Experience - II: The Big Blow. 2019. Prog Rock. Jazz Rock. Full Album:
https://www.youtube.com/watch?v=QfiaKr22C8Q

* Chris PitsiokosFancy New York Artist -EP- (Self-Released, 2019)
....„C.P.: a-sax, electronics (synthesizer and sampler), voice, recorded by, mixed by, composed by”...
 -Tyshawn Sorey & Chris Pitsiokos - at De Construkt, Brooklyn - Mar 31 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=s-gzHG08InE

* Rena Rama (Bobo Stenson, Palle Danielsson / Sweden) – Live (Remastered) [Live at Fasching Stockholm, 1975] (Caprice, 2020)
  - Rena Rama – Landscapes (JAPO Records, 1977)
....pe ambele albume bine „ancorate” în tradițiile din afro-asiatice apare piesa „Romanian Folk Song”, totuși nu atât de clar „românească” pe cât indică titlul...
 -Rena Rama - full 1971 TV concert:
https://www.youtube.com/watch?v=r47rHW6pQZ4







* Harry Lookofsky (vln & viola) – Stringsville (Atlantic, 1959)
* Harry Lookofsky "Hash Brown" and His Ignunt StringsThe Hash Brown Sounds! (Philips, 1963)
* Herb Ellis & Stuff Smith / The Harry Lookofsky StringsTogether! / Miracle in Strings (Columbia, 1994)

Marcos Valle and his Music (Brazil) – Braziliance! (1966, Reissue 2020)
 -Crickets Sing For Anamaria:
https://www.youtube.com/watch?v=NS8UqCfuxrc

* JazzanovaOf All The Things (2008)
* Steve KindlerAutomatic Writing (Global Pacific, 1985)
.....„S.K.: Violin, Electric Guitar, Autoharp [Prepared], Synthesizer [Roland Jupiter 8, Yamaha Dx7], Electronic Drums [Linn Drum], Written-By, Producer, Engineer
      Kim Atkinson: Congas, Shekere, Triangle, Percussion [Gourds, Stainless Steel Saucepan, Vase]”
 -Steve Kindler: Automatic Writing (1985) [Full Album]
https://www.youtube.com/watch?v=V9-U977Usrc

* Darol Anger & Barbara HigbieTideline (Windham Hill, 1982)
.....„Barbara Higbie: Piano 
       Darol Anger: Violin, Violin [Octave Violin], Mandolin, Mandolin [Octave Mandolin], Cello”
 -Darol Anger & Barbara Higbie / Tideline:
https://www.youtube.com/watch?v=82AJZOPJ3IM

* Dave Rempis Percussion QuartetThe Disappointment of Parsley -live in Kraków, 2008- (Not Two Records, 2009)
http://www.MuzicaDeVest.ro
 -The Rempis Percussion Quartet @ Oradea, România:
https://www.youtube.com/watch?v=_-A2RUYA5iw

* Evan Parker & Paul LyttonCollective Calls (Urban) (Two Microphones) (Incus, 1972)
   ....„Paul Lytton: Percussion, Electronics [Live], Sounds, Noises
         Evan Parker: Soprano Saxophone, Tenor Saxophone, Instruments [Home Made], Tape [Cassette Recorder]”

* Rashied AliDuo Exchange: Complete Sessions / First Time Out: Live at Slugs 1967  (Survival, 2020)

* Pat MethenyFrom This Place (Nonesuch, 2020)
....album „primit” chiar de ziua mea de la cel care-a împlinit în august trecut aceeași vârstă (data oficială a lansării: 21 februarie)...dar care, cu tot respectul, nu mă mai prea poate surprinde, senzația mea de deja vu persistând în ciuda arsenalului vast folosit, inclusiv simfonic prin participarea The Hollywood Studio Symphony (dar asta se datorează anumitor similitudini cu precedentele Secret Story și The Way Up, la cel din urmă contribuind și recent dispărutul Lyle Mays...)
 -Pat Metheny - Wide and Far (Official Audio):
https://www.youtube.com/watch?v=-EuzO5hxEjk






Noroc însă cu rubrica „Customers who viewed this item also viewed...” de pe situl de vânzări Amazon, doar astfel am aflat de existența lui...:
* Jan AkkermanClose Beauty [2019]
 -Jan Akkerman - Spiritual Privacy (Sunset Tango) (Close Beauty):
https://www.youtube.com/watch?v=u_Gt-RDoVTk

....care se portivește de minune compilației recente rezumând cei peste 50 ani de carieră strălucită de studio, „live” și colaborări și rarități ale chitaristului olandez, toate separat de realizările sale cu trupa Focus:
* Jan Akkerman - The Complete -26 CD-Box- (Red Bullet Productions, 2018)

...Noul Jan Akkerman îl ascult, apropo și de un titlu de piesă ca „Dincolo de orizont”, sub impresia unui interviu al actualului lider de la Focus, flautistul Thijs Van Leer, acordat cu ocazia lansării lui Focus 11 (Nov. 2018), respectiv ceea ce înțelege el prin termenul de „progresiv”: pe de o parte asta dovedește încă o dată dacă mai era nevoie, geniul regretatului Frank Zappa, oferind pe de alta melomanilor și colecționarilor un foarte interesant criteriu de (re)selectare, (re)definire, ori (re)poziționare....pentru că într-adevăr, în actuala scenă astfel definită generic și global prin termenul PROG(resiv), în imensul bloc muzical existent și mereu expansiv sau în colecții de mii de titluri de unii adunate, poate ar trebui să mai triem și după gradul de inovație albumele ori chiar să facem loc, fie că ne place sau nu și termenului „rock regresiv”:
https://www.loudersound.com/news/thijs-van-leer-lets-rip-into-the-state-of-todays-prog

...dar cu un astfel de subiect suntem deja pe „teritoriul” blogului paralel de rock.