joi, 16 mai 2013

Les intraduisibles...Sebkha-Chott



Totul pare complicat, stufos și provocator la Sebkha-Chott, grup francez format în 1999 la Le Mans: numele trupei, pronunția și semnificația (dacă există vreuna)...mitologia lumii lor imaginare, una autocratică, polarizată, violentă și absurdă în care până și scurgerea timpului e diferită față de Terra (Ohreland: "La Mythologie Chottienne")...numele de scenă ale personajelor fictive (membrii trupei nedorind să se afle numele lor adevărate...ca la etern anonimii californieni The Residents, cu care se mai pot face și alte analogii, mai ales în ceea ce privește vizualul)...Și complicațiile continuă: titlurile lungi și criptice ale celor 5 albume (de fapt 4...și ceva, albumul din 2009 reluând parțial materialul debutului din 2003)...termenii de încadrare stilistică: "metal, jazz, fusion" (pentru critici)...însă mult mai complecși în cazul auto-definirii muzicii de către trupa însăși, cronologic după cum urmează: "Mekanik Metal Disco (până în 2008); "Abstract Low Coast Hip Hop /Concrete Violence /AvantPorn Mekanik Metal" (în 2009); o formulă mai condensată "Bizarre AvantPorn Mekanik TheaterCore" în 2012, la ultimul album...sau o alta și mai scurtă, valabilă pentru tot ceea ce "ține" de aparițiile Sebkha-Chott: "free-art" (!).
Cu cât vă vor fi răbdarea și curiozitatea mai mari, cu'atât veți fi mai generos răsplătiți de ceea ce veți descoperi: un Univers vizual șocant, dar muzical plin de neprevăzut...cu șansa să vă surprindă plăcut așa cum mi s-a întâmplat mie.
Deși cu relativ puține articole sau interviuri în mass-media, se găsesc destule date despre trupă în Wikipedia, unde se fac analogii măgulitoare cu muzica Frank Zappa, Magma, Mr. Bungle și Fantômas. In 2010 trupa a participat în Germania la "Zappanale", un festival desfășurat în celebrarea inegalabilului Frank.
Comparația cu unicii inventatori de alfabet și muzică Magma și -aș adauga eu- cu Gong (mai ales din perioada lui "Radio Gnome Trilogy") mi se pare cea mai adecvată, fiind vorba de trupe franceze atât de importante în scena R.I.O./avant-prog încă din anii '70...
Un asalt sonic brutal: riff-urile și accelerările heavy-metal & post-punk sunt însă tipice la Sebkha-Chott, după care în aceeași piesă te poți aștepta la un pasaj jazzistic de virtuozitate, de exemplu un duel sax & bass..."Lots of styles and genres writhing together in insane symphony", cum descria cineva.
Un opus original bazat pe imaginarea unei lumi dure SF, transpus în concerte interactive și implicând concepte politice și angajamente bizare...martorii vorbesc despre adevarate spectacole de teatru-rock ale locuitorilor din Ohreland, show-ul prelungindu'se de pe scenă și în sală, toți participanții fiind vegetarieni, feminiști, ecologici și anarhici...În vizor sunt în special membrii trupei care din 2007 încoace formează Curtea/"the Kourt" (influențe din "The Wall"-ul pink-floydian?)...Iar concertele se termină invariabil...horror, cu discursul triumfal al Tiranului/"The Tyrant" și execuția sângeroasă de către acesta a tuturor membrilor Curții. De ca și cum doar așa pot fi opriți...
Show-urile "live" tematice Sebkha-Chott au fost influențate începând din 2007 de grupul Sleepytime Gorilla Museum, după primul contact la un festival cu aceștia, americanii deja etalând atunci în concerte asemenea extravagante manifestări: show scenic somptuos, costume, decoruri, proiecții video, efecte...(i'am văzut și eu pe S.G.M. la finalul unei ediții a festivalului austriac de la Wels/Austria: "Music Unlimited" și vă asigur că e genul acela de proiect/concert pe care nu'l poți uita ușor).
Revenind la francezii pe care am încercat aici sa'i portretizez, importante în ecuația albumelor lor sunt și studioul de înregistrări AMMD (bazat pe un singur software gratuit!) cât și casa de discuri Muséa Records profilată pe rockul progresiv, acolo unde în ultimii ani a mai apărut un grup francez interesant, Jack Dupon (portretizat întro postare anterioară).
O piesă cu inflexiuni etno balcanice (!) de pe ultimul album, e vizionabilă aici:

Un comentariu: