duminică, 20 martie 2016

ALO, se aude?...Ecouri armenești de la A.L.O., Orchestra Luminii Autentice


...Între timp la subiectul canadienilor Waxwing despre noul disc de la începutul postării trecute, am completat colecția și cu primul lor album în aceeași formulă de trio:
* Tony Wilson, Peggy Lee, Jon Bentley: ”Escondido Dreams” (Drip Audio, 2007)...material tocmai util în ideea de a sesiza progresele realizate între timp de cei 3, mai ales pe plan compozițional.
Miezul postării de azi îl constituie 3 albume înrudite prin personal care au însemnat pentru mine, la primul dintre ele, confirmarea -dacă mai era nevoie- a valorii și versatilității pianistului Tigran Hamasyan, iar la următoarele descoperirea, printre alții, întro combinație insolită a bateristului elvețian din Ronin-ul lui Nik Bartsch, Andi Pupato și mai ales a factorului comun al celor 3 albume, multi-instrumentistul ruso-armean Valeri Tolsov, mânuitor dibaci al flautului mai ales, fondator și lider cu susținere solidă elvețiană al unui foarte interesant grup multi-etnic de care ne ocupăm după ce ascultăm și analizăm ceea ce l-a anticipat, respectiv:

* Jazz-Iz-Christ (Serj Tankian, Tigran Hamasyan, Tom Duprey, Valeri Tolstov, etc): ”Jazz-Iz-Christ” (Serjical Strike Records, 2013). Albumul acesta contează ca realizare solo, a 5-a pentru frontman-ul vocalist Serj din System of a Down -muzician de 48 ani, originar din Liban cu părinți armeni emigrați în U.S.-...dar de fapt este un album de Various Artists mult ”împins” stilistic către jazzul spiritual cum îi sugerează și numele, oricum foarte diferit chiar și față de ”avant-garde metal”-ul de la SOAD/System. Asta pentru că doar pe 4 dintre cele 15 piese se aude vocea lui Tankian, restul, cu o singură excepție -vocalul feminin din ”End Of Time”- fiind piese instrumentale dominate de pleiada de invitați din jazz și rock printre care întro piesă și Stewart Copeland, bateristul din trioul britanic The Police, în timp ce pianistul Tigran Hamasyan se aude și se simte în elementul său pe circa jumătate din cele 15 piese, ca și trompetistul Tom Duprey, fost coleg în The Mandala Octet la începutul anilor '90 cu organistul John Medeski.
Cel mai omniprezent la mai multe instrumente este însă Valeri Tolsov, așa încât cred că mai corectă ar fi fost titulatura ”Valeri Tolsov & Various Artists”: ”Jazz-Iz-Christ” (Serjical Strike Records, 2013) pentru albumul scos la casa proprie a lui Tankian. Oricum muzical acest disc avea să se dovedească chiar și fără Serj un preambul discografic tocmai potrivit pentru următorul proiect cu inițialele A.L.O., de data asta cu un V. Tolsov compozitor și aranjor ajuns, cum veți putea citi mai jos, cu drepturile depline de lider...
https://www.discogs.com/Jazz-Iz-Christ-Jazz-Iz-Christ/release/4766886



* Authentic Light Orchestra (Russia/Armenia/Switzerland): ”Forgotten Runes” (ArtBeat Music/Switzerland, 2014)...."World Fusion"
....Valeri Tolstov: flute, ethnic instruments, guitar; Veronika Stalder: voc; Evgeny Lebedev: p-no; Franz Hellmüller: guitar; Mikayel Matnishyan: cello; Beat Gisler: bass; Andi Pupato: percussion.

Dacă ar trebui găsit un singur termen de descriere al albumului/trupei, acesta n-ar putea fi altul decât ”melodios”, de la primele secunde din deschiderea lui ”Day Light” făcându-se trimitere la muzica Azizei Mustafa Zadeh venită din același filon tradițional, deși timbrul aici al vocii Veronikăi Stalder de 34 ani născută la Basel se aseamănă mai mult cu al Elinei Duni pe care ne-o amintim de la ediția Gărâna Jazz Festival 2010 (asta ca să rămân cu analogiile în ”climatul” armeano-albanezo-elvețian).
Cel puțin 3 mari domenii/genuri muzicale își dau mâna fericit pe acest ”Rune uitate”: cel clasic, jazz-rock-ul progresiv (”Fusion”) și etno-ul tradițional armenesc (sau dacă vreți tot un termen mai generalist, ”World Music”)...iar ”vioara întâia” în tot acest demers de 11 piese cu o durată medie de 3-4 minute, este flautul lui Valeri Tolstov, într-un excelent și dinamic solo în tema-titlu, penultima, cea mai scurtă dar și cea mai curajos-experimentală de pe întreg discul încadrat de cele 2 părți ale suitei ”Țara soarelui etern”.
https://www.discogs.com/Authentic-Light-Orchestra-Forgotten-Runes/release/6517215





* Oaksenham (Armenia): ”Conquest Of The Pacific” (Musea, 2006).
Este ceea ce am mai găsit anterior cu Valeri Torsov, un album de rock progresiv armean cu grupul aflat la debut și care muzical și conceptual nu doar că a ”cucerit Pacificul” ci și exigenta casa de discuri franceză Musea (din România din câte știu doar ”Zamolxe” al grupului Sfinx a reușit intrarea în catalogul acestui ”label”). Suita-titlu din 5 părți și 3 ”covers”-uri, 2 de la Gentle Giant și una de la Jethro Tull, au dus la ecouri favorabile pentru album și chiar la câteva recenzii cu cotații maximale unde se mai făceau paralele și cu grupurile Gryphon și Camel. Valeri Tolstov apare aici cu prenumele un pic schimbat, ”Valery”.

https://www.discogs.com/Oaksenham-Conquest-Of-The-Pacific/release/4444678

http://www.progarchives.com/album.asp?id=16835




Mulțumiri domnului Radu Ciobanu și fiicei sale din postările cărora de pe Facebook am aflat despre acest subiect. Pe YouTube sunt mai multe piese postate cu Authentic Light Orchestra, între care deschiderea albumului și un concert integral din vara anului trecut:










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu