marți, 24 septembrie 2019

"September (jazzy) Morn", 2019 (3): Herb Alpert, Ahmad Jamal, Louis Sclavis, Tonbruket, Carsten Dahl Trinity, Black String, John Coltrane, Nat Birchall Quartet, Pål-Kåres Elektroshop, Taylor Ho Bynum 9-nette, Stefan Aeby, Surplus 1980, Fred Van Hove & Roger Turner, H ZETTRIO, (Krzysztof Ścierański &) Laboratorium...


Jazzuri de dincoace...de la...și dincolo de ECM (50), poate așa ar trebui împărțit în 3 domenii pentru jazzofilul român, arbitrar dar distinct, tot noianul de noutăți. De fapt eu le aranjam așa din momentul când am ales pentru acest blog paradigma lui „a scrie câte puțin despre cât mai multe”, insistând desigur pe secțiunea a 3-a puțin spre deloc reprezentată la noi unde și-așa puținii formatori de opinie în domeniu, expunându-și în general doar preferații, au preferat și continuă să se complacă în comoda „politică a struțului”....

* Herb AlpertOver the Rainbow (Herb Alpert Presents, 2019)....„pop-jazz”
* The New MastersoundsShake It (Color Red, 2019)
Joe Armon-Jones (keybs, Ezra Collective) – Turn to Clear View (Brownswood, 2019)
* Hot Club of CowtownWild Kingdom (Gold Strike, 2019)
* TuneTownThere from Here (Slammin' Media, 2019)
* ShigetoVersions -EP- (Ghostly International, 2019)
Ahmad Jamal – Ballades (Harmonia Mundi/Jazz Village, 2019)
....7 albume cu jazzuri lejere mai ales din UK în care-s de remarcat la extremele minilistei, mai ales pentru longevitatea semnatarilor, noile realizări ale trompetistul Herb Alpert de 84 ani, respectiv pianistului Ahmad Jamal de 89!

* Ethan Iverson Quartet (with Tom Harrell) – Common Practice: Live at the Village Vanguard (ECM, 2019)
* Louis SclavisCharacters on a Wall (ECM, 2019)
....După Napoli's Walls (ECM, 2002), clarinetistul recidivează în ceea ce-l privește pe artistul urban Ernest Pignon-Ernest inspirator atunci, lărgind însă de data asta gama colajelor sale murale și dincolo de orașul italian în căutarea „unei dinamici, unei mișcări care va naște un ritm, o emoție, o melodie”. Le-a găsit și le-a transpus în 8 teme, pentru prima dată ca lider de cuartet cu astfel de configurație, alături de basista Sarah Murcia, bateristul Christophe Lavergne și pianistul Benjamin Moussay (cu care colaborase și la albumele Sources și Salt and Silk Melodies).
 -Louis Sclavis - Live @ Festival A Vaulx Jazz 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=E9y-7gTntLs




* Tonbruket (Dan Berglund 4-tet / Sweden) – Masters of Fog (ACT Music, 2019)
....nu sunt surprize pentru cine cunoaște albumele anterioare ale suedezilor, poate doar un supliment de atmosferă cinematică care traversează Maeștrii ceții.
 -The Barn:
https://www.youtube.com/watch?v=Q6EISuT3AYI





* Carsten Dahl Trinity (Denmark) – Painting Music (ACT Music, 2019)
....ca titlu albumul s-ar compara cu cel al lui Louis Sclavis, dar în realitate pe Muzică pictată e vorba nu de compoziții originale ci de 8 piese standard din 10 în total, ce-i drept interpretate în maniera personală a pianistului al cărui nume și trio preferat a fost menținut destul de discret de către boss-ul Siggi Loch & co. de la ACT, deși Trinity a fost comparat uneori de presă cu Keith Jarrett’s Trio...
* Black String (South Korea) – Karma (ACT Music, 2019)
....urmarea debutului 4-tetului tradițional cu Mask Dance (ACT Music, 2016)....„world jazz”-ul corean destul de complex etalând ca particularitate instrumentul geomungo. Pe noul disc apare invitat în 2 piese chitaristul Nguyên Lê, iar părțile șamanice vocale („Exhale-Puri”, „Karma”) amintesc de muzica „qawwali” a regretatului pakistanez Nusrat Fateh Ali Khan.
 -Black String: Sureña, Album: Karma:
https://www.youtube.com/watch?v=fdnlliwrYhA





















John Coltrane – Blue World (Impulse!, 2019)
....Digitalizarea unor arhive de filme poate duce și la descoperiri importante audio: e cazul acestei sesiuni înregistrată în 1964 de faimosul cuartet și nepublicată până acum, coloana sonoră pentru filmul „Le chat dans le sac” (The Cat in the Bag) a canadianului Gilles Groulx pe care saxofonistul n-a anunțat-o la ora respectivă staff-ului de la Impulse! Records cu care se afla sub contract, benzile de magnetofon rămânând la regizorul din Montreal....sesiune care devansat-o cu câteva luni pe cea din care va rezulta albumul-fanion A Love Supreme. 




The Nat Birchall Quartet – The Storyteller: A Musical Tribute to Yusef Lateef (Jazzman, 2019)
....cam de pe-aici de la trompetistul Nat Birchall intrăm în „zona crepusculară” a jazzurilor în bună măsură...tabu, fără afișare în România. Contrar sugestiei de cover-uri a titlului, dar păstrându-se în idiom, 6 din cele 11 piese sunt ale liderului și doar 3 ale clasicului Yusef, inovator al fuziunii jazzului nord american cu muzica din Est (2 fiind semnate de asociați ai acestuia). Un demers binemeritat pentru cel de la a cărei naștere se vor împlini în curând 100 ani și căruia Wikipedia îi enumeră contribuții importante la următoarele domenii muzicale: „new-age, jazz, post-bop, jazz fusion, swing, hard bop, third stream, world music”...
 -The Nat Birchall Quartet - Tales of Saba [Audio] (1 of 11):
https://www.youtube.com/watch?v=PRi_2qOW23o




* Pål-Kåres Elektroshop (Norway) – Wooden Glory (Hubro, 2019)
....bine și îndelung conceput, „electroshop”-ul este creația duoului format din bateristul Pål Hausken de la trioul In the Country și producătorul/claviaturist/compozitor Kåre Christoffer Vestrheim, din nou nominalizat ca „producătorul anului” în Norvegia. Cei 2 și-au luat un arsenal masiv de instrumente și accesorii după ei și cu mintea complet deschisă s-au izolat întro zonă rurală abandonând toate regulile și îngrădirile, de unde a rezultat un disc pastoral -invocat și de titlul Gloria lemnului- ce inserează sunete naturale cum o făceau odinioară pe albumele lor Brian Eno sau Vangelis. Totuși primele aproape 30 min. cei 2 mi se par în căutări și încercări nefinisate până la piesa-titlu care are într-adevăr „cap, miez și coadă” dar în primul rând o unduitoare și atractivă linie melodică care practic salvează discul...totuși, prea puțin ca să fie una dintre remarcabilele producții Hubro, din acest an sau în general.
 - Wooden Glory:
https://www.youtube.com/watch?v=KNkMVk4fTHc






















* Taylor Ho Bynum 9-tetteThe Ambiguity Manifesto (Firehouse 12 Records, 2019)
....„un album superb în care, pe lângă ritmuri și discursuri mai convenționale din jazz, blues și chiar rock, cresc încet și grijuliu blocuri tot mai abstracte de free jazz, ca niște fructe zemoase dar necunoscute. Piesele mai lungi îmi plac cel mai mult, încă o dată Tomas Fujiwara își etalează măiestria la tobe! De fapt toată formația este minunată, nu-mi dau seama dacă se și improvizează sau totul este compus. Merci pentru muzică!”...îmi scrie amicul MK din Germania.
Eu zic nici să nu aflăm, să lăsăm muzica asta de nonet așa frumoasă în „ambiguitatea” ei foarte probabil intenționată, cum zice și titlul...
 -Taylor Ho Bynum 9-tette [1st set] @ The Jazz Gallery 8-16-19:
https://www.youtube.com/watch?v=4E_svzyaYDU

....Apropo de chitarista Mary Halvorson din nonet, iată o nouă confirmare valorică ce-ar putea-o aduce mai în față între prioritățile organizatorilor de festivaluri și de pe la noi:
„Mary Halvorson Wins 2019 MacArthur Foundation “Genius” Grant:
https://pitchfork.com/news/mary-halvorson-wins-macarthur-foundation-genius-grant/


* Reid Anderson, Dave King, Craig TabornGolden Valley Is Now (Intakt, 2019)
....aici avem o mare problemă: discul beneficiind de suspect de mulți producători, este ieșit complet din canoanele și standardele casei Intakt!
Prima reacție a fost de mirare și respingere a acestui jazz lejer, ca o muzică de estradă sau pentru filme ieftine de pe timpuri, foarte greu de imaginat mai ales la Craig Taborn, aici audibil mult la sintetizatoare și foarte puțin la pian. Muzica este însă compusă exclusiv de cei 2 parteneri ai săi din secția ritmică de la The Bad Plus, diferită oricum mult și de cea etalată acolo de TBP pe discurile de la Columbia, Okeh, Nonesuch sau mai nou cu pianistul Orren Evans la Ledbreaker Records...dar apoi m-am gândit așa, încercând găsirea unei explicații: ce era mai bine: a) încă un disc la standardele Intakt sau la celelalte amintite, care s-ar fi adăugat zecilor, poate sutelor asemănătoare sau în orice caz, predictibile din cataloagele respectivelor...sau b) ceva (complet) diferit, neașteptat, poate unicat în discografia celor 3 muzicieni, fie și cu minimale exigențe estetice, mai ușor de receptat pentru un public mai numeros (?)...poate sub impulsul ideii de a demonstra că „iată, știm să facem și să cântăm și așa ceva, o muzică pentru gusturi mult mai comune”...Deci, decât un a) repede pierdut în „mulțime”, nu mai bine un b), fie și sub standarde, inubliabil?
Pentru comparație și contrast, iată un disc deasemenea nou, dar din adevărata „matcă” Intakt:
* Stefan Aeby (Swiss) – Piano Solo (Intakt, 2019)....„with acoustic piano & electronics”
....La 40 de ani împliniți la începutul lui iulie, pianistul elvețian cunoscut ca lider al trioului său ori din colaborările cu Christoph Irniger ('s) Pilgrim, e la primul efort solistic folosind pian acustic și efecte electronice.




Recuperări, completări, influențe (Wayside Music, Facebook):

Surplus 1980 (Moe! Staiano) – Pigeon Obstacle Course (Geomancy, 2019)
....nou album cu grupul actual al bateristului ex-Sleepytime Gorilla Museum, ex-Mute Socialite și fost dirijor/compozitor în masivul grup avangardist Moe!kestra!
 „Al 2-lea album al trupei expandează paleta post-punk-ului angular cu nuanțe avant-prog & art rock...rezultând o muzică în vecinătatea unor The Fall, The Ex și Pere Ubu”....așa scrie pe copertă, așa am reprodus și eu, totuși preferând plasarea albumului acesta pe blogul de jazz.
Suport:
    - Surplus 1980 Relapse in Response (Dephine Knormal Musik, 2011)
    - Surplus 1980 Arterial Ends Here -EP- (Dephine Knormal Musik, 2013)
 -Surplus 1980 7-28-17 16th Annual Outsound New Music Summit:
https://www.youtube.com/watch?v=CCXh8LNczAI



Riot Jazz Brass Band – Sousamaphone (First Word Records, 2013)
....Brass Band de funk ritmat din Manchester, sousafon-ul -instr. de suflat foarte înrudit cu tuba, cu numele puțin lungit- dând numele albumului pe care, dacă ar fi fost nou, îl plasam la început.

* Fred Van Hove & Roger TurnerThe Corner (Relative Pitch, 2017)
....Duo incisiv de veterani (82 olandezul, respectiv 73 ani britanicul) cu un album la pian & percuție în standardele obișnuite ale casei de discuri din New York profilată pe jazzul modern-creativ („Avant-Garde Jazz, Free Jazz, Free Improvisation music”).
 -FRED VAN HOVE & ROGER TURNER - Instants Chavirés - 19/01/2017
https://www.youtube.com/watch?v=QkBO01zHXak




* H Zettrio (Masayuki Hiizumi) – Beautiful Flight (apart.RECORDS, 2015)
* H ZETTRIO (Masayuki Hiizumi) – Piano Craze (apart.RECORDS, 2017)
....„Fusion” atractiv și melodios, de mare intensitate și viteză de execuție a japonezului, descoperit întro postare pe Facebook a amicei Karin Rausch, aceeași care mă direcționase tot acolo nu demult și spre un album necunoscut a lui Kip Hanrahan.
 -"Relax Time" performed by H ZETTRIO 【Official MV】:
https://www.youtube.com/watch?v=VNStBXIZ72s




* (Krzysztof Ścierański &) LaboratoriumQuasimodo (1979)
* (Krzysztof Ścierański &) LaboratoriumModern Pentathlon (1976)
....„Fusion” polonez tipic anilor '70 pentru trupa condusă de basistul care-a făcut parte și din String Connection și care l-a inclus în componență și pe fratele său, chitaristul Pawel...iar la clape, foarte importante în „peisaj”, pe Janusz Grzywacz....
 -Laboratorium - Crazy Shepherd - 1976:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=MaUJJKSXqEo

 -Krzysztof Ścierański Quartet - Message from Spain (emuzycy.pl):
https://www.youtube.com/watch?v=SP927QcaR-o











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu