O culegere de preferințe foarte interesantă și extrem de diversă îmi dă încă un prilej de bilanț anual, comparații și completări, venind de aici:
https://www.wroyalstokes.com/blog/2019/12/23/best-releases-and-notable-releases-of-2019
Deși intenționam, nu puteam înghesui setul în postarea dinainte devenită fără voie oricum prea „stufoasă” datorită inserărilor cauzate de regretatele decese recente...așa încât, cu excepția titlurilor cu simbolul [*] deja comentate în postări din 2019, îi acord listei spațiul cuvenit aici, chiar dacă e vorba de unele albume parcurse (deocamdată) doar minimal. Primele 10, mai ales, le am acum în colecție (exceptând femininul Diva Jazz Orchestra pe unde-au trecut și Alexa Tarantino și Roxy Coss, frumoasele saxofoniste din postarea precedentă), dar link-ul de mai sus propune în plus multe alte recomandări din care o mică parte le găsiți în listă selectate de mine subiectiv, din ceea ce puteam găsi, mai mult bazat pe fler și curiozitate la cele unde aveam indicii că pot apărea surprize plăcute, unul dintre criteriile primordiale fiind cel pe care cititorii mai frecvenți ai blogului îl știu demult deja: prioritatea exigențelor estetico-muzicale diferite ale caselor de discuri: așa am descoperit-o de ex. pe vocalista italiancă Calabria Foti, pe tenor-saxofonista Carol Sudhalter, muzicuța cromatică de admirat în jazz-pop-ul Herminei Deurloo, Bucuria Inefabilă a 4-tetului lui Ivo Perelman (atenție, prezent și în alte poll-uri anuale pe 2019!), prog-jazzul ambiental al duoului Mark Wingfield & Gary Husband sau violoncelul jazzului cameral al italianului Francesco Guerri. Spre finalul minilistei ordonate alfabetic după numele artistului, apar 2 reeditări istorice. E puțin probabil să apară altceva spectaculos din restul de titluri, dar dacă cineva focalizează ceva sau are alte păreri, poate și alte surse de obținere...aștept bucuros și curios „la o adică” semnale în acest sens având în vedere că din cele 70 albume „notabile” n-am acumulat decât circa 20. Mai ales că-s posibile și cazuri de abateri cu dezvoltări la listă, de ex. la invitata absolventă de Berklee College of Music, chitarista Sheryl Bailey din tentetul clarinetistei Anat Cohen și cunoscută de mine până acum doar dintr-un duo din 2015 cu basistul Harvie S., dar cu mai multe albume ca lideră sau colaborări, interesante cel puțin teoretic: un subiect care poate mai trebuie aprofundat.
„10 BEST NEW RELEASES”
[*] Terri Lyne Carrington and Social Science, Waiting Game (MOTEMA MUSIC, LLC)
* Anat Cohen Tentet (with Sheryl Bailey) – Triple Helix (Anzic Records, 2019)
* The Diva Jazz Orchestra – Diva & The Boys (MCG Jazz, 2019)
* Ivo Perelman, Matthew Shipp, William Parker, Bobby Kapp – Ineffable Joy (Esp Disk Ltd., 2019)
* Scott Robinson – Tenormore (Arbors Records, 2019)
[*] Jim Robitaille, View from Within (Whaling City Sound)
[*] Marcus Shelby Orchestra, Transitions (MSO Records)
[*] Tyshawn Sorey & Marilyn Crispell, The Adornment of Time (Pi Recordings)
* Carol Sudhalter Quartet – Live at Saint Peter's Church (Alfamusic, 2019)
* Rodney Whitaker – All Too Soon: The Music of Duke Ellington (Origin, 2019)
-Anat Cohen Tentet - "Putty Boy Strut" @ Jazz Standard:
https://www.youtube.com/watch?v=utTUkOh_UfY
-Ivo Perelman - Bliss:
https://www.youtube.com/watch?v=vtXQ2LboaLg
„BEST VOCAL RELEASE”
* Calabria Foti – Prelude to a Kiss (MoCo Records, 2019)
„BEST DEBUT RELEASE”
* John Yao's Triceratops – How We Do (See Tao Recordings, 2019)
- John Yao (tb) Quintet – In the Now (Innova, 2012)
„BEST LATIN JAZZ RELEASE”
[*] Pablo Lanouguere Quintet, Eclectico (PabloLanouguere.com)
„NOTABLE RELEASES OF 2019”
* Francesco Guerri (cello, Italy) – Su Mimmi Non Si Spara! (RareNoise, 2019)
* Echoes of Swing with Rebecca Kilgore – Winter Days at Schloss Elmau (ACT Music, 2019)
* Gerry Hemingway – Reality Axis -for Solo Percussion: The Music of Sarah Weaver (Syncsource, 2018)
* Hermine Deurloo with Steve Gadd – Riverbeast (Zennez Records, 2019)
- Hermine Deurloo & Rembrandt Frerichs – Living Here (Zennez Records/Jazzahead, 2016)....with Jim Black
* Mark Wingfield & Gary Husband – Tor & Vale (MoonJune, 2019)
* Rachael & Vilray (voc & gtr) – Rachael & Vilray (Nonesuch, 2019)
* ROVA Saxophone Quartet – Saxophone Diplomacy -live- (hatART, 1983, reissued 2019)
* Sam Rivers Quintet – Zenith, Berlin Germany 1977 (No Business, 2019)
Pentru cine n-are răbdarea parcurgerii listei de „Notabile...”, fac precizarea că ea include 70 titluri dintre care cred că dețineam înainte de aceste 7 (+ 1) adăugate acum, maxim vreo 15....
De prin 2015 când am ratat la Gărâna proiectul helveto-american Hendrix Call Me Helium cu vocalista Erika Stucky nu mai știam ce-a mai realizat chitaristul formulei de atunci cu care-mi cam limitasem acumulările în arhivă doar la trioul său New Bag. Fiind un muzician irlandez stabilit în Elveția prolific și la 70 ani, am avut câteva albume de recuperat apărute între timp, mai ales cele cu trioul Sound Fountain cu 2 muzicieni deasemenea creativi, Franco Fontanarrosa (el-bass) & Lukas Mantel (dr & perc), 3 albume unul mai incitant ca altul atât în studio cât și „live”, + încă 2 apariții:
* Christy Doran's Sound Fountain – For the Kick of It (Between The Lines, 2019)
* Âme Sèche (Christy Doran) – Âme Sèche (Leo Records, 2018)
.....cu Remo Schnyder (sax), Samuel Wettstein (synth) & Walter Fähndrich (viola & voice)
* Christy Doran – 144 Strings for a Broken Chord (Between The Lines, 2018)
....al cărui subtitlu ne dă dimensiunea proiectului-unicat: „O lucrare în 7 părți de Christy Doran pentru 20 chitare electrice, 4 basuri electrice și (1 set) tobe”:
- Walter Beltram, Manuel Buchel, Glauco Cataldo, Christy Doran, Lucia D’Errico, Dave Gisler, Christopher Guilfoyle, Franz Hellmuller, Laurent Meteau, Urs Muller, Yves Reichmuth, Florian Respondek, Simon Rupp, Phillipe Emanuel Schappi, Philipp Schaufelberger, Nicolas Stettler, Urs Vogeli, Christian Winiker, Christian Zemp, Gael Zwahlen: guitars
- Martina Berther, Franco Fontanarrosa, Andi Schnellmann, Wolfgang Zwiauer: electric bass
- Lukas Mantel: drums / John Voirol: conductor
* Christy Doran ('s Sound Fountain) – Undercurrent: Live At Theater Gütersloh -European Jazz Legends, (vol) 14- (Intuition Records, 2018)
* Christy Doran's Sound Fountain – Belle Epoque -live- (Between The Lines, 2016)
Despre celelalte 2 albume „intruse”: deși realizate ambele în același an 2018, nimic nu poate fi imaginat mai contrastant între fluența incisivă de rock progresiv a celor 144 strings....(numărul real însumat al corzilor instrumentelor implicate!) și disonanța și sacadările Sufletului sec al 4-tetlui ce altfel se mulează cu brio pe calapodul casei londoneze a lui Leo Fagin...care „label” duce uneori spre extrem libera improvizație, (neo) free jazzul căruia eu îi prefer termenul „modern-creativ”.
-Christy Doran's Sound Fountain: Lift The Bar:
https://www.youtube.com/watch?v=89GLQj8wZ5s
Alte câteva notabile apariții:
* Local Talent (James Hill: p-no, Canada) – Higienópolis (Self Produced, 2019)
* Robin Phillips (voc & p-no) – Re-Versed (Repmusic, 2019)
* BCUC (Bantu Continued Uhuru Consciousness, South Africa) – The Healing (Buda Musique, 2019)
* AVA Trio – Digging the Sand (Marocco Music, 2019)
* Stephan Crump’s Rosetta Trio – Outliers (Papillon Sounds, 2019)
....ultimele 2 triouri meritând cel puțin o a 2-a audiție dacă nu chiar păstrarea albumelor în colecții, atât multi etnicii rezidenți olandezi -un turc, un italian și un elvețian-, deja cunoscuți după debutul din 2017 cu acest titlu...:
AVA trio - DIGGING THE SAND:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=2jH-W9t12iA&feature=emb_logo
....cât și formula basistului Stephan Crump cu 2 chitariști electrici cu care din 2004 a lansat după unele surse 4 albume, după altele doar 3, cu-acesta inclusiv....fără dubii fiind „backround”-ul muzicienilor cu elogioase cărți de vizită separate, este vorba de Liberty Ellman („acoustic guitar”) și Jamie Fox („electric guitar”).
Suport „logistic”:
- Stephan Crump with Rosetta Trio – Reclamation (Sunnyside, 2010)
* Ginger Baker's No Material – Live in Munich, Germany 1987 -The Official Ginger Baker Bootleg Series- (Voiceprint, 2010)https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=2jH-W9t12iA&feature=emb_logo
....cât și formula basistului Stephan Crump cu 2 chitariști electrici cu care din 2004 a lansat după unele surse 4 albume, după altele doar 3, cu-acesta inclusiv....fără dubii fiind „backround”-ul muzicienilor cu elogioase cărți de vizită separate, este vorba de Liberty Ellman („acoustic guitar”) și Jamie Fox („electric guitar”).
Suport „logistic”:
- Stephan Crump with Rosetta Trio – Reclamation (Sunnyside, 2010)
....un „live” excelent și inedit ca idee de proiect cu regretatul Ginger Baker pe postul sporadic rămas vacant al lui Bill Laswell, dar din păcate cu o calitate mai slabă a sunetului captat...
- Bass – Jan Kazda
- Drums – Ginger Baker
- Guitar – Nicky Skopelitis, Sonny Sharrock
- Tenor Saxophone, Bass Saxophone, Clarinet – Peter Brötzmann
-„Dishy Billy”:
https://www.youtube.com/watch?v=djnz3O5_eQg
....De la Adi Sinescu din Deva am primit povestea fascinantă a tânărului compozitor român Sebastian Androne Nakanishi (29 ani)...nu-i vorba de jazz dar îi fac loc aici pt. că MERITĂ cunoscut și cred că foarte puțină lume știe că „soundtrack”-ul animației Fericire e al unui român:
https://life.ro/povestea-unui-compozitor-indragostit-sebastian-androne-nakanishi-cel-mai-premiat-compozitor-contemporan-de-muzica-clasica-de-la-noi/
„Happiness” - Winning Score of the Zurich Film Music Competition (2018):
https://www.youtube.com/watch?v=C9nr-osk8gE
+ alte câteva pe contul său personal, aici:
https://www.youtube.com/user/composer1989
....iar de la amicul MK am următoarele semnale privitor la subiecte derulate în postări trecute:
....„Am ascultat astăzi ceva material prog impulsionat de Änglagård Viljans Öga din 2012! Comparând cu albumele din anii '90 nu au mai dezvoltat nimic în „sound”-ul lor...aceeași estetică prog-bombastic-romantică...Mai bine sună aici All Traps On Earth (formula derivată), ceva mai modern și interesant este și integrarea unui instrument mai puțin folosit în genul ăsta: trompeta + flügelhornul! Puțin cam enervante sunt intervențiile vocale folosind prea mult „oooohhh” și „aaahhh”!...
....Albumele cu Made To Break și Marker sunt superbe, impulsuri noi în combinații cu multe genuri mai puțin prezente în zona de jazz și improvizație cu instrumentiști noi apăruți pe lângă Ken Vandermark!....m-au „prins” total prin soundul "fresh" și tehnica compozițional-improvizatorică de a recombina elemente compuse în feluri diferite (cel mai bine exemplificate în "New Industries") lăsând frâu liber pt. improvizații. Stil parcă folosit și de Fred Frith pe CD-ul "Traffic Continues" cu Ensemble Modern, dedicat lui Tom Cora, în care module compuse pot fi reorganizate după placul dirijorului sau inițiativa instrumentiștilor principali”.
Vă mulțumesc pentru aceste impulsuri și reacții!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu