sâmbătă, 7 martie 2020

4/5 Martie (II): Remember Tom Cora (cello)..."Atomul"...polonez...R.I.P. McCoy Tyner...R.I.P. Susan Weinert (gtr)....și despre seria "legendarilor" de la Intuition/veraBra


....O să încep II cumva similar cu I și în prelungirea finalului la interviul cu Fred Frith de pe Storytelling: cu niște restanțe post-Henry Cow, albume avangardist-experimentale apărute cu și după neașteptata dispariție a lui Tom Cora (cello) din 1998, primul fiind „cântecul de lebădă”, al 2-lea un tribut spontan iar mai contractatul 4Walls, formula derivată ca urmare a plecării lui Cora din Roof, grafica cu mult grafitti și colaje contibuind și ea adecvat la întregul și „stufosul” demers:
* Tom Cora, Luc Ex, Zeena Parkins, Michael Vatcher ‎– Madame Luckerniddle -2 CD- (rec. 1998, rel. Fédération Hiéro Colmar, 2015)
Madame Luckerniddle – Musique Action #04 (rec. 1998, rel. Vand'Oeuvre, 2012)
  - Electric Bass, Voice – Luc Ex (Klaasen)
  - Electronics, Turntables – Christian Marclay, Otomo Yoshihide
  - Harp [Electric], Keyboards – Zeena Parkins
  - Percussion, Drums – Michael Vatcher
  - Piano – Veryan Weston
  - Voice – Catherine Jauniaux, Phil Minton

4Walls – And The World Ain't Square (Red Note-Orkhêstra, 2001)
* 4Walls – Which Side Are You On (Red Note-Orkhêstra, 2004)
  - Vocals – Phil Minton
  - Piano – Veryan Weston
  - Acoustic Bass – Luc Ex (Klaasen)
  - Drums – Michael Vatcher
V.A. – Hallelujah, Anyway: Remembering Tom Cora -2 CD- (Tzadik, 1999)



























....apropo de violoncelist, iată încă câteva din multiplele sale realizări:
* Roof ‎(Tom Cora) – The Untraceable Cigar (Red Note, 1996)
* Roof ‎(Tom Cora) – Trace (Red Note, 1999)
* Perfect Trouble (Tom Cora, Chris Cutler) – Perfect Trouble (S/T) (Moers Music, 1989)
* Les Sculpteurs de vinyl (with Tom Cora) – Memory & Money (Stupeur & Trompette!, 1997)









 ....n-a fost nici pe departe un portret Tom Cora (Curlew, Nimal, Skeleton Crew, The Hat Shoes, Third Person, etc) ce-ar fi însemnat cel puțin o postare exclusiv destinată, doar l-am reamintit cu o parte din realizările, să le zic așa, din planul 2.

Să revin la subiecte mai actuale:
 Tatvamasi (Poland) _ Dyliżans Siedmiu (Audio Cave, 2016)
....lider este chitaristul compozitor Grzegorz Lesiak la 5-tetul care pentru acest al 3-lea album cu 3 piese lungi a fost extins la septet, similar stilistic cu „perioada electrică” a lui Miles Davis cu chitara ca element central (conform criticului Adam Baruch)....și un preambul la Atom String Quartet și alte descoperiri poloneze interesante care vor urma.








Fire! Orchestra (Mats Gustafsson) – Actions (Rune Grammofon, 2020)
.....„Actions for Free Jazz Orchestra” este de fapt titlul complet al adaptării saxofonistului & co. după singura lucrare pentru Big Band de jazz a compozitorului și dirijorului clasic polonez Krzysztof Penderecki, ocazia descoperirii a încă ceva similar și foarte recent. Că Atom String...-ul este replica poloneză a Kronos-ului american știam de pe 2 materiale mai vechi, Places (2012) și Atomsphere (2015). Iată că acum, prin cele 2 albume cu versiuni și adaptări moderne ale lucrărilor conaționalilor lor, îi am pe cei din A.S.Q. cu discografia adusă „la zi”, între ele adică în 2018 având loc concertul de la Jazzadead! cu o parte vizionabilă în link:
Atom String Quartet (Poland) – Penderecki (2019)
    -jazzahead! 2018 - Atom String Quartet:
       https://www.youtube.com/watch?v=t-n912qgEQY
Atom String Quartet (Poland) – Seifert (2017)
....cu prelucrări ale violonistului clasic polonez Zbigniew Seifert.


















































* Decoy with Joe McPhee – AC/DC (OTOroku, 2020)

* Lynne Arriale Trio – Chimes of Freedom (Challenge Records, 2020)
* Kenny Barron & Dave Holland Trio feat. Johnathan Blake – Without Deception (Dare2 Records, 2020)
....la aceste 3 noi albume abia intrate și dominate de clape îmi vine să inserez ...R.I.P. McCoy Tyner (81)...pianistul completând la ceruri 4-tetul legendar a lui John Coltrane.

.....Susan Weinert...R.I.P....
Ne-a părăsit recent la doar 54 ani și această chitaristă de „fusion” germancă din Neunkirschen, influențată printre alții de Pat Metheny și Allan Holdsworth cum am comentat cu amicul Puiu Wagner din același oraș și care i-a cumpărat din discuri, a văzut-o „live” și chiar a conversat cu ea la un moment dat...
https://www.saarbruecker-zeitung.de/saarland/neunkirchen/neunkirchen/jazzgitarristin-susan-weinert-aus-neunkirchen-ist-tot

La revizuirea catalogului cu discurile ei am găsit:
Susan Weinert Trio – Beyond the Rainbow (Tough Tone, 2018)
* Susan Weinert – Thoughts & Memories (Tough Tone, 2010)
* Susan Weinert – The Bottom Line (Intuition / veraBra, 1996)
* Susan Weinert (with Martin Weinert) – Synergy (Tough Tone, 2002)
* Susan Weinert – Running Out of Time (Tough Tone, 2005)
* Susan Weinert – Mysterious Stories (Select, 1992)

 -"Der Baum vor meinem Fenster" by Susan Weinert [Rainbow Trio]:
https://www.youtube.com/watch?v=axyXO4LN1qE
 -Susan Weinert Global Players - ICELAND:
https://www.youtube.com/watch?v=ohqb7h4X4do
 -Susan Weinert & Zbigniew Jakubek Urban Groove Ensemble 2009 - Hałda Jazz, mix:
https://www.youtube.com/watch?v=xB-7oy1gR8Q





O nesperată actualizare mi-am realizat-o datorită albumului The Bottom Line și la catalogul unei case de discuri germane -de fapt un lanț: CMP, veraBra, Intuition- cu multe apariții valoroase prin anii '80 și '90 cu care amicii mei rezidenți germani se pot mândri prin colecții (iar eu cu copii de la ei), dar de-o vreme mai rar întâlnită:

                                               INTUITION / (veraBra)


VeraBra a fost platforma discografică a unei extrem de distinse doamne producătoare, expertă în terapie muzicală și cronobiologie: Vera Brandes, de 62 ani (vezi link-ul al 3-lea de mai jos cu detalii asupra acestor mai noi preocupări)...dar în ianuarie 1975 nimeni alta decât cea mai tânără promotoare de concerte de jazz din Germania la doar 17 ani (!), organizatoarea cu peripeții (ora de excepție târzie de desfășurare întro sală de Operă, pianul parțial dezacordat folosit dintro confuzie de model și pentru că cel potrivit n-a mai ajuns la timp) a concertului captat pe The Köln Concert a lui Keith Jarrett și care, cu toate inconvenientele și circumstanțele -dar de fapt tocmai datorită lor și a abilităților interpretului de a le masca (!)- a devenit cel mai bine vândut album 2 LP/CD din istoria jazzului! 
https://en.wikipedia.org/wiki/The_K%C3%B6ln_Concert 
https://www.bbc.co.uk/programmes/b0103z8j
https://www.youtube.com/watch?v=3PEU5sOc4xE 

Mai nou, 15 „Legende ale jazzului european” au fost „capturate” întro serie de concerte din intervalul 2015-2018 în bijuteria arhitectonică a modernului teatru inaugurat în 2010 în orașul Gütersloh din Renania de Nord / Westfalia (vezi pozele, ziua și seara). Seria legendarilor e numerotată și include invariabil la fiecare titlu după concertele propriu-zise câte un interviu luat cu protagoniștii veterani de către Götz Bühler. Aveam din serie câteva, mai mult decât probabil amintite dacă nu și comentate prin postările din perioada aparițiilor:
Arild Andersen - The Rose Window (Live at Theater Gütersloh) -European Jazz Legends 06- (Intuition, /2016)
Henri Texier – Dakota Mab (Live at Theater Gütersloh) -European Jazz Legends 05- (Intuition, 2016)
Christy Doran – Undercurrent (Live at Theater Gütersloh) -European Jazz Legends 14- (Intuition, 2018)











.....dar, cum spuneam, seria conform site-ului www.discogs.com include 15 nume/titluri, așa încât mi-am mai completat setul cu încă 7, rememorând și concertele pe care-am avut șansa să le văd cândva în Timișoara cu G. Sommer și cu L. Sclavis...sau interviul meu total improvizat cu Fred Frith de la Wels „Music Unlimited” din 2008, provocat acum de ceea ce i-a răspuns lui Götz Bühler cu publicul de față, printre altele: de ce fredonează cântecele simple înainte de concerte improvizate, un fel de „încălzire” ca la sport....de ce a renunțat la prenumele său de botez Jeremy -având 2 frați mai mari dintre care unul „Fred” a fost campion la motociclism, dar mai ales pentru că prima revistă pentru „gay” din Londra sa estică natală s-a numit din coincidență Jeremy Magazine (!)-...statutul de persoană Zen, bazarea pe improvizația și trăirea spontană de moment (Middle of the Moment e un soundtrack de-al său din 1995, iar una dintre expresiile favorite: „am renunțat la toate speranțele unui trecut mai bun”(!)....de unde provine numele Henry Cow, nu de la compozitorul-pianist american Henry Dixon Cowell (1897-1965), ci de la ideea care „plutea prin aer” prin 1968 a saxofonistului Tim Hodgkinson...sau care-i diferența de abordare a spațiilor și acusticilor, unele în care F.F. a cântat preferențial fiind dintre cele mai neconvenționale: „muzica scrisă/neimprovizată amplificată în sălile de concerte cu acustica științific calculată, sună prost”...
Fred Frith – Storytelling (Live at Theater Gütersloh) -European Jazz Legends 12- (Intuition, 2017)





















Miroslav Vitous – Ziljabu Nights (Live at Theater Gütersloh) -European Jazz Legends 08- (Intuition, 2016)
Alexander Von Schlippenbach – Jazz Now! (Live at Theater Gütersloh) -European Jazz Legends 04- (Intuition, 2016)
Günter Baby Sommer – Le Piccole Cose (Live at Theater Gütersloh) -European Jazz Legends 09- (Intuition, 2017)
Gunter Hampel – Bounce (Live at Theater Gütersloh) -European Jazz Legends 13- (Intuition, 2017)
Louis Sclavis – Loin Dans Les Terres (Live at Theater Gütersloh) -European Jazz Legends 11- (Intuition, 2017)
Martial Solal – My One and Only Love (Live at Theater Gütersloh) -European Jazz Legends 15- (Intuition, 2018)


Seria îmi prea pare, ținând cont și de calibrul și vârsta muzicienilor, una de încununare a carierei, genul „lifetime achievement”...dar fiind cât de cât mai cunoscuți pe la noi și prezenți prin colecții, ultimii 6 de la Miroslav Vitous la Martial Solal n-aveau nevoie de suport, așa încât am insistat și încheiat lunga postare în 2 părți începute cu colecția Art Zoyd cu un alt major dintre fondatorii neglijatului curent R.I.O., Fred Frith de la Henry Cow.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu