miercuri, 18 iunie 2014

De la Sub Rosa...sau ce secrete am mai descoperit ”sub trandafirul” belgian?


Cos: ”Viva Boma” (LP IBC, 1976 / CD Musea, 1997...+ 4 bonus)
Jac Berrocal: ”MDLV” (Sub Rosa, 2014)

Sunt două albume ale căror apariții în original sunt decalate de un mare interval de timp, dar ambele aflate în catalogul actual al label-ului belgian Sub Rosa din Brussels fondat și condus de cuplul Guy Marc Hinant și Frédéric Walheer. Profilul acestei case este muzica electronică de avangardă apărută începând încă de la sfârșitul celui de-al 2-lea război mondial, cea actuală cu subgenuri asociate și cea tradițională, numită ”Ritual music & field recordings” -mai ales din zone asiatice- pe care staff-ul casei o diferențiază de conceptul ”world”. Întreaga paletă stilistică grupată în 12 domenii, de la punk la ”avant-electro”, o găsiți aici: ”http://www.subrosa.net/en/catalogue.html”
În secțiunea ”News” la ”RELATED OBJECTS” am dat de trupa Cos, condusă de basistul, vocalistul și multi-instrumentistul Daniel Schell...pe care-l știam din formula Daniel Schell & Karo: ”If Windows They Have” (1986, Made To Measure/Crammed Discs) și de pe următoarele ”The Secret Of BWLCH” (1990) și ”Gira Girasole” (1994).
Anterior însă Daniel Schell, până la a se specializa la bas pe modelul Chapman Stick, fondase și condusese trupa Cos ca și chitarist, flautist și vocalist...și cu care a scos 5 albume și un EP în perioada 1974-1983, muzical plasându-se stilistic în arealul ”Avantgarde, Experimental, Prog Rock, Jazz-Rock” (conform ”www.discogs.com”), ceva mai specifică fiind încadrarea de pe site-ul Sub Rosa, ”Zeuhl, Jazz, Progressive & Canterbury rock”.
Ceilalți 2 muzicieni corespunzând hipopotamilor de pe coperta lui ”Viva Boma”, alături de lider, ar fi vocalista și la oboista Pascale Son și Marc Hollander, coautor la 4 titluri și interpret la clape și clarinet bas. 04. ”Flamboya” și 06. ”L'Idiot Leon” sunt piesele centrale, miezul acestul album foarte în ton cu muzica unor trupe precum Caravan, Gong sau Magma. Și mai potrivită ar fi analogia cu conaționalii Univers Zéro, plasați în centrul unei scene muzicale belgiene foarte interesantă, independentă și încă activă.
Suplimente generoase oferă versiunea pe CD a casei Musea, cu 3 piese mai relaxante ”previously unreleased” -între care și ”Fanfan la Tulipe”, care deși cea mai scurtă dintre ele e și cea mai întrăzneață, e cea mai plină de efecte la voce- și un ”demo version”.
Vocea lui Pascale De Trazegnies -poreclită ”son”/”sunet” în limba franceză- ”plutește” frumos pe primele 4 albume Cos, amintind chiar prin timbrul cristalin de Annie Haslam sau Sonja Kristina, de la Renaissance, respectiv Curved Air...și anticipându-le pe Kate Bush sau pe Barbara Gaskin și Amanda Parsons din National Health. Cu o apetență spre experiment care-l determina pe criticul Aymeric Leroy, întro cronică a CDului apărut în 1997, s-o considere un fel de echivalent feminin și ”pozitiv” a lui Robert Wyatt: ”cu o voce ingenuă, voluntară, acidulată, încântătoare, copilăroasă...de o totală sinceritate și totuși perfect măiestrită, intervențiile sale (când scrise, când improvizate) fiind punctul de vedere al trupei”. (detalii, aici: ”http://www.bigbangmag.com/ccos2.php”)
Aflăm de la același jurnalist Leroy că Pascale Son a fost și în afara scenei partenera lui Daniel Schell în perioada existenței Cos, una dintre puținele ei apariții solo -dacă nu chiar singura- fiind -conform www.discogs.com- un disc single din 1981, ”Eldorado” (vezi imaginea).





A revenit în actualitate un trompetist/multi-instrumentist denumit în anumite medii muzicale selecte ”legendar” și ”de cult” și asociat cu avangarda anilor '70, Jacques ”Jac” Berrocal...cu primul album personal după circa 20 ani, anticipat de casa de discuri belgiană în 2011 de apariția colaborării Jac Berrocal,  David Fenech & Ghédalia Tazartès: ”Superdisque” (Sub Rosa).
O colecție de 20 scurte piese, de la cele vorbite genul ”Spoken Word” dintre care unele stranii, cu pasaje de trecere, intro-uri...la teme mai atmosferice, ”jazzy”, incluzând o inedită variantă la ”Lonely Woman” (Ornette Coleman). Pe la jumătatea albumului detectăm influențe ale scenei ”free-improv/no wave” din New York, piesele ”The Eternal” (cover după Joy Division, de pe ”Closer”) și ”Metalic Bay”, cu invitatul James Chance la orgă...sau pe ”I Remember”, cover după duoul Suicide. La final mai întâlnim un cover, ”After the Rain” după John Coltrane. Numeroși alți muzicieni invitați își aduc aportul, câțiva dintre cei cu care mai colaborase fiind prezenți și aici (vezi mai jos după enumerarea pieselor, lista completă).
Iată o neașteptată și nouă ocazie să ne amintim de realizări importante anterioare ale trompetistului (solo sau cu grupul Catalogue) sub etichetele d'Avantage și Nato, sau de colaborări ulterioare cu Steven Stapleton/Nurse With Wound, Bernard Vitet, Lol Coxhill, Michel Portal, Telectu, etc...Sau de contribuția sa la excelentul album al cvartetului Pascal Comelade, Pierre Bastien, Jac Berrocal, Jaki Liebezeit: ”The Oblique Sessions” (Les Disques Du Soleil Et De L'Acier, ‎1997).



Cu detalii generoase la fiecare piesă, iată lista:
Tracklist:
1  Aristocrates
 Drums – Keith Abrams
 Electronics – Ron Anderson
 Recorded By – Ross Bonadonna
 Voice – Jac Berrocal
 Written By – Jac Berrocal 0:51
2  Zwischen Shaan Und Bendern
 Mixed By – Jack Belsen
 Recorded By – Jac Berrocal
 Trumpet – Jac Berrocal
 Written By – Jac Berrocal 0:21
3  Do You Want A Dance
 Electronic Drums – Jean-Pierre Arnoux
 Guitar – Jack Belsen
 Trumpet – Jac Berrocal
 Voice – Jac Berrocal
 Written By – Jac Berrocal, Jack Belsen, Jean-Pierre Arnoux 4:27
4  Palmyre
 Recorded By – Guy Girard
 Trumpet – Jac Berrocal
 Written By – Jac Berrocal 1:50
5  Lonely Woman
 Accordion – Claude Parle
 Bells – Jean-Marc Foussat
 Double Bass – Bruno Laurent, Rosine Feferman
 Drums – Jacques Thollot
 Recorded By – Jean-Marc Foussat
 Synthesizer – Wilfried Wendling
 Trumpet – Jac Berrocal
 Written By – Ornette Coleman 5:21
6  I Remember
 Drums – Christophe Sorro
 Guitar – Yves Botz
 Recorded By – Jean-Marc Foussat
 Tenor Saxophone – Urabe Masayoshi
 Voice – Marie Möör, Yves Botz
 Written By – Alan Vega, Martin Rev 0:43
7  Plaisir D'Amour
 Keyboards – Jac Berrocal
 Mandolin – Jac Berrocal
 Music By – Jean-Paul-Egide Martini
 Recorded By – Marie Möör
 Text By – Jean Pierre Claris De Florian
 Voice – Marie Möör 0:30
8  Prière
 Adapted By – Jean Vasca
 Bass – Jesse Krakow
 Drums – Keith Abrams
 Electric Guitar – Ron Anderson
 Music By – Jac Berrocal
 Recorded By – Ross Bonadonna
 Text By – Antonin Artaud
 Voice – Jac Berrocal 3:13
9  MDLV
 Mixed By – Jean-Marc Foussat
 Recorded By – Wolfram Haider
 Trumpet – Jac Berrocal
 Voice – Bagheera Poulin, F.J. Ossang, Florence Delay, Francine Flandrin, Marie France
 Written By – Jac Berrocal 1:46
10  Aether
 Computer – Laurent Chambert
 Trumpet – Jac Berrocal
 Voice – Jac Berrocal
 Written By – Jac Berrocal, Laurent Chambert 4:28
11  The Eternal
 Accordion – Michel Glasko
 Double Bass – Bruno Laurent
 Percussion – Roland Bourbon
 Recorded By – Daniel Deshays, David Segalen
 Trumpet – Jac Berrocal
 Written By – Bernard Sumner, Ian Curtis, Peter Hook, Stephen Morris 2:37
12  Metallic Bay
 Bass – Ron Anderson
 Drums – Michael Evans
 Guitar – Jason Willett
 Organ – James Chance
 Recorded By – Jason Willett
 Trumpet – Jac Berrocal
 Written By – Jac Berrocal, James Chance, Ron Anderson 3:26
13  Lietuva Hotel
 Recorded By – Vina Platar Lynas
 Trumpet – Jac Berrocal
 Written By – Jac Berrocal 0:50
14  Ministres En Conseil
 Mixed By – Nick Rogers
 Percussion – Jac Berrocal
 Recorded By – Daniel Deshays
 Synthesizer – Jac Berrocal
 Trombone – Jac Berrocal
 Written By – Jac Berrocal 3:02
15  Kinderlieder
 Accordion – Michel Glasko
 Double Bass – Bruno Laurent
 Drums – Roland Bourbon
 Synthesizer – Jean-Marc Foussat
 Trumpet – Jac Berrocal
 Written By – Walter Gieseking 3:52
16  Ultim Arlene
 Bass – Jesse Krakow
 Drums – Keith Abrams
 Electronics – Ron Anderson
 Guitar – Ron Anderson
 Recorded By – Ross Bonadonna
 Text By – Angeline Neveu
 Voice – Angeline Neveu, Jac Berrocal
 Written By – Gilbert Artman, Jac Berrocal, Jean-François Pauvros 2:13
17  La Ralentie
 Recorded By – Guy Girard
 Voice – Jac Berrocal
 Written By – Henri Michaux 0:17
18  Signe Particulier
 Bass – Jean-François Pauvros
 Drums – Jean-Pierre Arnoux
 Guitar – Jean-François Pauvros
 Recorded By – Alain Gandolfi
 Voice – Jac Berrocal, Michel Potage
 Written By – Jac Berrocal 2:58
19  After The Rain
 Guitar – David Fenech
 Recorded By – David Fenech
 Synthesizer – Vincent Epplay
 Trumpet – Jac Berrocal
 Written By – John Coltrane 4:17
20 Sacré    4:17

Personnel:

Jac Berrocal-trumpet, voice, keyboards, mandolin, trombone
Ron Anderson (Les Molecules)-guitar, electronics
Keith Abrams-drums
Jack Belsen-guitar
Jean-Pierre Arnoux-electronic drums
Claude Parle-accordian
Bruno Laurent-double bass
Rosine Feferman-double bass
Wilfried Wendling-synthesizer
Jean-Marc Foussat-balloons, bells
Jacque Thollot-drums
Massayoshi Irabe-tenor saxophone
Yves Botz-voice, guitar
Christophe Sorro-drums
Marie Moor-voice
Jesse Krakow-bass
James Chance-organ
Laurent Chambert-computer
Michel Glasko-accordian
Roland Bourbon-percussions
David Fenech-guitar
Vincent Epplay-synthesizer

http://www.normanrecords.com/records/146900-jac-berrocal-mdlv-








Alte recomandări și referințe:

Cos (Belgium) - Postaeolian Train Robbery (1974)
Cos (Belgium) - Babel (1978)
Daniel Schell & Dick Annegarn - EGMONT and The ff Boom (1978)

Catalogue (Jacques Berrocal, Jean Francois Pauvros & Gilbert Artman) - Penetration (1982)
Jac Berrocal,  David Fenech & Ghédalia Tazartès – Superdisque (Sub Rosa, 2011)

Din catalogul Sub Rosa:

David Toop - Mondo Black Chamber -the complete series of works- 1996-2003  (2014)
Ilhan Mimaroglu - Music for Jean Dubuffet's ”Coucou Bazar” (1973)
François Bayle - Les couleurs de la nuit (1982)
Leo Kupper - Complete Electronic Works [1961-74] (2003)
Oiseaux-Tempete - OISEAUX-TEMPÊTE (2013)
Orchestra of Futurist Noise Intoners - The Orchestra of Futurist Noise Intoners (2013)
Francisco Lopez - La Selva (1998)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu