miercuri, 18 iunie 2014
De la Sub Rosa...sau ce secrete am mai descoperit ”sub trandafirul” belgian?
Cos: ”Viva Boma” (LP IBC, 1976 / CD Musea, 1997...+ 4 bonus)
Jac Berrocal: ”MDLV” (Sub Rosa, 2014)
Sunt două albume ale căror apariții în original sunt decalate de un mare interval de timp, dar ambele aflate în catalogul actual al label-ului belgian Sub Rosa din Brussels fondat și condus de cuplul Guy Marc Hinant și Frédéric Walheer. Profilul acestei case este muzica electronică de avangardă apărută începând încă de la sfârșitul celui de-al 2-lea război mondial, cea actuală cu subgenuri asociate și cea tradițională, numită ”Ritual music & field recordings” -mai ales din zone asiatice- pe care staff-ul casei o diferențiază de conceptul ”world”. Întreaga paletă stilistică grupată în 12 domenii, de la punk la ”avant-electro”, o găsiți aici: ”http://www.subrosa.net/en/catalogue.html”
În secțiunea ”News” la ”RELATED OBJECTS” am dat de trupa Cos, condusă de basistul, vocalistul și multi-instrumentistul Daniel Schell...pe care-l știam din formula Daniel Schell & Karo: ”If Windows They Have” (1986, Made To Measure/Crammed Discs) și de pe următoarele ”The Secret Of BWLCH” (1990) și ”Gira Girasole” (1994).
Anterior însă Daniel Schell, până la a se specializa la bas pe modelul Chapman Stick, fondase și condusese trupa Cos ca și chitarist, flautist și vocalist...și cu care a scos 5 albume și un EP în perioada 1974-1983, muzical plasându-se stilistic în arealul ”Avantgarde, Experimental, Prog Rock, Jazz-Rock” (conform ”www.discogs.com”), ceva mai specifică fiind încadrarea de pe site-ul Sub Rosa, ”Zeuhl, Jazz, Progressive & Canterbury rock”.
Ceilalți 2 muzicieni corespunzând hipopotamilor de pe coperta lui ”Viva Boma”, alături de lider, ar fi vocalista și la oboista Pascale Son și Marc Hollander, coautor la 4 titluri și interpret la clape și clarinet bas. 04. ”Flamboya” și 06. ”L'Idiot Leon” sunt piesele centrale, miezul acestul album foarte în ton cu muzica unor trupe precum Caravan, Gong sau Magma. Și mai potrivită ar fi analogia cu conaționalii Univers Zéro, plasați în centrul unei scene muzicale belgiene foarte interesantă, independentă și încă activă.
Suplimente generoase oferă versiunea pe CD a casei Musea, cu 3 piese mai relaxante ”previously unreleased” -între care și ”Fanfan la Tulipe”, care deși cea mai scurtă dintre ele e și cea mai întrăzneață, e cea mai plină de efecte la voce- și un ”demo version”.
Vocea lui Pascale De Trazegnies -poreclită ”son”/”sunet” în limba franceză- ”plutește” frumos pe primele 4 albume Cos, amintind chiar prin timbrul cristalin de Annie Haslam sau Sonja Kristina, de la Renaissance, respectiv Curved Air...și anticipându-le pe Kate Bush sau pe Barbara Gaskin și Amanda Parsons din National Health. Cu o apetență spre experiment care-l determina pe criticul Aymeric Leroy, întro cronică a CDului apărut în 1997, s-o considere un fel de echivalent feminin și ”pozitiv” a lui Robert Wyatt: ”cu o voce ingenuă, voluntară, acidulată, încântătoare, copilăroasă...de o totală sinceritate și totuși perfect măiestrită, intervențiile sale (când scrise, când improvizate) fiind punctul de vedere al trupei”. (detalii, aici: ”http://www.bigbangmag.com/ccos2.php”)
Aflăm de la același jurnalist Leroy că Pascale Son a fost și în afara scenei partenera lui Daniel Schell în perioada existenței Cos, una dintre puținele ei apariții solo -dacă nu chiar singura- fiind -conform www.discogs.com- un disc single din 1981, ”Eldorado” (vezi imaginea).
A revenit în actualitate un trompetist/multi-instrumentist denumit în anumite medii muzicale selecte ”legendar” și ”de cult” și asociat cu avangarda anilor '70, Jacques ”Jac” Berrocal...cu primul album personal după circa 20 ani, anticipat de casa de discuri belgiană în 2011 de apariția colaborării Jac Berrocal, David Fenech & Ghédalia Tazartès: ”Superdisque” (Sub Rosa).
O colecție de 20 scurte piese, de la cele vorbite genul ”Spoken Word” dintre care unele stranii, cu pasaje de trecere, intro-uri...la teme mai atmosferice, ”jazzy”, incluzând o inedită variantă la ”Lonely Woman” (Ornette Coleman). Pe la jumătatea albumului detectăm influențe ale scenei ”free-improv/no wave” din New York, piesele ”The Eternal” (cover după Joy Division, de pe ”Closer”) și ”Metalic Bay”, cu invitatul James Chance la orgă...sau pe ”I Remember”, cover după duoul Suicide. La final mai întâlnim un cover, ”After the Rain” după John Coltrane. Numeroși alți muzicieni invitați își aduc aportul, câțiva dintre cei cu care mai colaborase fiind prezenți și aici (vezi mai jos după enumerarea pieselor, lista completă).
Iată o neașteptată și nouă ocazie să ne amintim de realizări importante anterioare ale trompetistului (solo sau cu grupul Catalogue) sub etichetele d'Avantage și Nato, sau de colaborări ulterioare cu Steven Stapleton/Nurse With Wound, Bernard Vitet, Lol Coxhill, Michel Portal, Telectu, etc...Sau de contribuția sa la excelentul album al cvartetului Pascal Comelade, Pierre Bastien, Jac Berrocal, Jaki Liebezeit: ”The Oblique Sessions” (Les Disques Du Soleil Et De L'Acier, 1997).
Cu detalii generoase la fiecare piesă, iată lista:
Tracklist:
1 Aristocrates
Drums – Keith Abrams
Electronics – Ron Anderson
Recorded By – Ross Bonadonna
Voice – Jac Berrocal
Written By – Jac Berrocal 0:51
2 Zwischen Shaan Und Bendern
Mixed By – Jack Belsen
Recorded By – Jac Berrocal
Trumpet – Jac Berrocal
Written By – Jac Berrocal 0:21
3 Do You Want A Dance
Electronic Drums – Jean-Pierre Arnoux
Guitar – Jack Belsen
Trumpet – Jac Berrocal
Voice – Jac Berrocal
Written By – Jac Berrocal, Jack Belsen, Jean-Pierre Arnoux 4:27
4 Palmyre
Recorded By – Guy Girard
Trumpet – Jac Berrocal
Written By – Jac Berrocal 1:50
5 Lonely Woman
Accordion – Claude Parle
Bells – Jean-Marc Foussat
Double Bass – Bruno Laurent, Rosine Feferman
Drums – Jacques Thollot
Recorded By – Jean-Marc Foussat
Synthesizer – Wilfried Wendling
Trumpet – Jac Berrocal
Written By – Ornette Coleman 5:21
6 I Remember
Drums – Christophe Sorro
Guitar – Yves Botz
Recorded By – Jean-Marc Foussat
Tenor Saxophone – Urabe Masayoshi
Voice – Marie Möör, Yves Botz
Written By – Alan Vega, Martin Rev 0:43
7 Plaisir D'Amour
Keyboards – Jac Berrocal
Mandolin – Jac Berrocal
Music By – Jean-Paul-Egide Martini
Recorded By – Marie Möör
Text By – Jean Pierre Claris De Florian
Voice – Marie Möör 0:30
8 Prière
Adapted By – Jean Vasca
Bass – Jesse Krakow
Drums – Keith Abrams
Electric Guitar – Ron Anderson
Music By – Jac Berrocal
Recorded By – Ross Bonadonna
Text By – Antonin Artaud
Voice – Jac Berrocal 3:13
9 MDLV
Mixed By – Jean-Marc Foussat
Recorded By – Wolfram Haider
Trumpet – Jac Berrocal
Voice – Bagheera Poulin, F.J. Ossang, Florence Delay, Francine Flandrin, Marie France
Written By – Jac Berrocal 1:46
10 Aether
Computer – Laurent Chambert
Trumpet – Jac Berrocal
Voice – Jac Berrocal
Written By – Jac Berrocal, Laurent Chambert 4:28
11 The Eternal
Accordion – Michel Glasko
Double Bass – Bruno Laurent
Percussion – Roland Bourbon
Recorded By – Daniel Deshays, David Segalen
Trumpet – Jac Berrocal
Written By – Bernard Sumner, Ian Curtis, Peter Hook, Stephen Morris 2:37
12 Metallic Bay
Bass – Ron Anderson
Drums – Michael Evans
Guitar – Jason Willett
Organ – James Chance
Recorded By – Jason Willett
Trumpet – Jac Berrocal
Written By – Jac Berrocal, James Chance, Ron Anderson 3:26
13 Lietuva Hotel
Recorded By – Vina Platar Lynas
Trumpet – Jac Berrocal
Written By – Jac Berrocal 0:50
14 Ministres En Conseil
Mixed By – Nick Rogers
Percussion – Jac Berrocal
Recorded By – Daniel Deshays
Synthesizer – Jac Berrocal
Trombone – Jac Berrocal
Written By – Jac Berrocal 3:02
15 Kinderlieder
Accordion – Michel Glasko
Double Bass – Bruno Laurent
Drums – Roland Bourbon
Synthesizer – Jean-Marc Foussat
Trumpet – Jac Berrocal
Written By – Walter Gieseking 3:52
16 Ultim Arlene
Bass – Jesse Krakow
Drums – Keith Abrams
Electronics – Ron Anderson
Guitar – Ron Anderson
Recorded By – Ross Bonadonna
Text By – Angeline Neveu
Voice – Angeline Neveu, Jac Berrocal
Written By – Gilbert Artman, Jac Berrocal, Jean-François Pauvros 2:13
17 La Ralentie
Recorded By – Guy Girard
Voice – Jac Berrocal
Written By – Henri Michaux 0:17
18 Signe Particulier
Bass – Jean-François Pauvros
Drums – Jean-Pierre Arnoux
Guitar – Jean-François Pauvros
Recorded By – Alain Gandolfi
Voice – Jac Berrocal, Michel Potage
Written By – Jac Berrocal 2:58
19 After The Rain
Guitar – David Fenech
Recorded By – David Fenech
Synthesizer – Vincent Epplay
Trumpet – Jac Berrocal
Written By – John Coltrane 4:17
20 Sacré 4:17
Personnel:
Jac Berrocal-trumpet, voice, keyboards, mandolin, trombone
Ron Anderson (Les Molecules)-guitar, electronics
Keith Abrams-drums
Jack Belsen-guitar
Jean-Pierre Arnoux-electronic drums
Claude Parle-accordian
Bruno Laurent-double bass
Rosine Feferman-double bass
Wilfried Wendling-synthesizer
Jean-Marc Foussat-balloons, bells
Jacque Thollot-drums
Massayoshi Irabe-tenor saxophone
Yves Botz-voice, guitar
Christophe Sorro-drums
Marie Moor-voice
Jesse Krakow-bass
James Chance-organ
Laurent Chambert-computer
Michel Glasko-accordian
Roland Bourbon-percussions
David Fenech-guitar
Vincent Epplay-synthesizer
http://www.normanrecords.com/records/146900-jac-berrocal-mdlv-
Alte recomandări și referințe:
Cos (Belgium) - Postaeolian Train Robbery (1974)
Cos (Belgium) - Babel (1978)
Daniel Schell & Dick Annegarn - EGMONT and The ff Boom (1978)
Catalogue (Jacques Berrocal, Jean Francois Pauvros & Gilbert Artman) - Penetration (1982)
Jac Berrocal, David Fenech & Ghédalia Tazartès – Superdisque (Sub Rosa, 2011)
Din catalogul Sub Rosa:
David Toop - Mondo Black Chamber -the complete series of works- 1996-2003 (2014)
Ilhan Mimaroglu - Music for Jean Dubuffet's ”Coucou Bazar” (1973)
François Bayle - Les couleurs de la nuit (1982)
Leo Kupper - Complete Electronic Works [1961-74] (2003)
Oiseaux-Tempete - OISEAUX-TEMPÊTE (2013)
Orchestra of Futurist Noise Intoners - The Orchestra of Futurist Noise Intoners (2013)
Francisco Lopez - La Selva (1998)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu