miercuri, 16 septembrie 2015

Jerusalem In My Heart și alte delicii muzicale libaneze de la Constellation și Discrepant Records

Fără nici o legătură cu tensionatele evenimente actuale ale refugiaților imigranți în Europa -poate doar ceva mai atent și curios aflând țara de proveniență a autorului- dau întâmplător în urmă cu circa 2 săptămâni de acest proiect al unui libanez stabilit în Canada la Montréal. Vocalist și interpret la tradiționalul buzuk, Radwan Ghazi Moumneh -al cărui nume mi-l aminteam din staff-ul tehnic de producție și inginerie care realizase cele 3 capitole din seria „Coin Coin” de până acum ale saxofonistei Matana Roberts- concepuse inițial JIMH-ul doar ca „live act/audio-visual performance”...dar mai recent, fără a renunța la acest statut al proiectului cu care-și continuă reprezentațiile multimedia, după impactul albumului de studio de debut din 2013 (vezi în recomandările de mai jos) a mai adunat un ciclu de cântece pentru a finaliza recent al 2-lea material discografic, unul și mai expandat și aventuros sonic și vizual:
Jerusalem In My Heart (Radwan Ghazi Moumneh & Charles-André Coderre): „If He Dies, If If If If If If ”(LP/ CD/ DL, Constellation, 2015).



Conceput și înregistrat în ambele sale reședințe din Beirut și Montréal, albumul demolează și reclădește modern conceptual și compozițional, juxtapune original și omagiază teme tradiționale și populare din muzica arabă. O paletă vocal-instrumentală incantatorie plină de emoție și spiritualitate, cu efecte-surpriză, mesaje subliminale critice socio-politice -mai ales în titlurile în limba arabă- și cu o imagerie adecvată creată și expusă de colaboratorul și regizorul canadian Charles-André Coderre, un adept aici al tehnicilor analogice incluzând pelicula foto clasică de 16 mm. Foarte diferit de idiomurile occidentale, totul iese până la final coerent și unitar chiar dacă aranjamentele sunt disparate -ca de ex. în piesa „A Granular Buzuk”, unde vibrația instrumentului tradițional e combinată cu fundalul arpegiatului sintetizator-...și sună ca și cum Radwan G.M. „crează sunetele puternice până la climax fără a le duce spre un țel, le risipește ca și cum ar face alpinism pe un munte fără a-l urca”, cum plastic se exprimă jurnalistul Robin Smith întro cronică a albumului, aici:
http://cokemachineglow.com/records/jerusaleminmyheart-ifhedies-2015/

Participă ca invitați și în contra-partidă la colaborările anterioare saxofoniștii Matana Roberts și Colin Stetson -două nume de bază de la casa canadiană Constellation Records- care aduc elemente de improvizație tipice experimentelor „free” și „noise”, dar protagonistul titular știe permanent când și cum să fluidizeze și să „îndulcească” sound-ul pe tot parcursul până la final: prin solo flaut & voce feminină pe penultima „Ah Ya Mal El Sham” și pe „2asmar”, unde suprapune buzuk-ului său sunetele valurilor mării captate de pe o plajă din Liban. Pe la jumătatea discului (respectiv, prima piesă de pe fața B a LP-ului) este plasată cea mai ritmic-sincopată temă, fără a altera aleanul vocal: „Lau Ridyou Bil Hijaz”.
„Post rock”, „neo-folk” sau „drone”, sunt alți termeni stilistici pe care i-am întâlnit în încercarea descrierii de către critici a acestei interesante muzici poliritmice și flotante care însă, ca mai toate de care mă ocup pe acest blog, sfidează categorisirile.
http://cstrecords.com/new-release-jerusalem-in-my-heart-if-he-dies-if-if-if-if-if-if/
JIMH: „Montréal experimental modern/contemporary Arabic music and audio-visual performance project...an adventurous, scrupulous, impassioned and highly original work of modern contemporary Arabic music".

Recomandări:
* Suuns and Jerusalem In My Heart: „S/T” (2015)
* Jerusalem In My Heart (Radwan Ghazi Moumneh): „Mo7it Al-Mo7it” (Constellation, 2013)

Apropo de muzicieni libanezi, o postare recentă pe Facebook a lui Gabi Burlău din Oradea m-a condus spre o casă interesantă de discuri numită Discrepant. Am descoperit astfel un spectru sonor mai avangardist ce-l are printre personajele centrale pe Johnny Kafta. Odată cu obținerea noului său album eponim în fruntea lui Anti-Vegetarian Orchestra, voi relua probabil subiectul...deocamdată o bună parte a catalogului incluzând mai multe noutăți dintre care la o primă „vedere” aș recomanda „Beach Party...”, Mutamassik și Romperayo.



 http://www.discrepant.net/categories/vinyl-lps
     
* Scrambled Eggs & „A" Trio: „Beach Party at Mirna el Chalouhi” (Johnny Kafta's Kids Menu, 2010)
* Scrambled Eggs and Friends: „S/T” (Johnny Kafta's Kids Menu, 2010)
* Various Artists (Scrambled Eggs, etc): „Golden Beirut: New Sounds from Lebanon” [2011]
* Scrambled Eggs: „Peace is Overrated & War Misunderstood: Demos and Unreleased Tracks 2006 To 2009” (Ruptured, 2010)
*„A" Trio (Lebanon): „Music To Our Ears” (rec. 2010, rel. Al Maslakh, 2012)
*„A" Trio (Mazen Kerbaj: tr, Sharif Sehnaoui: ac. gtr, Raed Yassin: d-bass): „Live In Nickelsdorf” (rec. 2012, rel. Roaratorio, 2014)

* Malayeen (Raed Yassin, Charbel Haber & Khaled Yassine): „S/T” (Annihaya, 2013)
* Mutamassik (aka Giulia Loli): „Symbols Follow” (2015)
* El-Mahdy Jr.: „Ghost Tapes” -EP- [2015]
* Romperayo (Columbia): „S/T” (2015)...."psychedelic cumbia"
* Kink Gong: „Tanzania” [Discrepant, 2015]










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu