luni, 28 august 2017

De la Yelena la Ω▽ (OHMSLICE), dar fără „pencilina", țitera muzicală a lui Bradford Reed


* Yelena Eckemoff Quintet - In The Shadow Of A Cloud -2 CD- (L&H Production, 2017)

Pe pianista de origine rusă stabilită de 25 ani la New York o știam de pe Yelena Eckemoff Quintet - A Touch of Radiance (L&H Production, 2014), atunci tot cu americani acompaniatori, respectiv Mark Turner, Joe Locke, George Mraz și Billy Hart. De data asta, pe un album autoprodus tot la casa proprie de discuri și oferind la pachet cu cele 14 teme muzicale poezii și picturi deasemenea originale (vezi coperțile) create de una și aceeași autoare, o susține un „all star dream team” cu care cântă parcă dintotdeauna, format din nu mai puțin cunoscuții Chris Potter: tenor & soprano saxophones, flute, bass clarinet; Adam Rogers: electric guitar; Drew Gress: double bass; Gerald Cleaver: drums.
Criticul John Kelman a luat la analizat piesă cu piesă dublul set pentru a concluziona că „La umbra unui nor”, „...cu spontaneitatea lui fără echivoc și neașteptatul „feeling”...este cel mai eminent și impresionant album de până acum”, în articol fiind amintite și colaborările cu reputații muzicieni norvegieni Arild Andersen, Jon Christensen, Mats Eilertsen și Tore Brunborg odată cu anterioarele albume Yelena Eckemoff Quintet - Blooming Tall Phlox -2 CD- (L&H Production, 2017) -scos recent cu un grup finlandez, cu Olavi Louhivouri (drums) și Verneri Pohjola (trumpet)-...și Yelena Eckemoff  Trio - „Glass Song” (2013) și „The Lions” (2015):
https://www.allaboutjazz.com/in-the-shadow-of-a-cloud-yelena-eckemoff-l-and-h-production-review-by-john-kelman.php






 
* Victor Provost (steel pan) - Bright Eyes (Paquito/Sunnyside, 2017)
Album de bebop modern cu fler latin afro-cubanez, mai ușor de asimilat pentru oricine urmărește concertul din link cu Victor Provost Group:  „Millennium Stage” (June 19, 2016) etalând un jazz cu rădăcini în Caraibe. Foarte util pentru a vedea și cum arată instrumentul percusiv puțin cunoscut al liderului pentru care declicul componistic (8 din cele 11 piese îi aparțin) a fost tensiunea dinaintea nașterii primului său copil. Printre ajutoare, vibrafonistul Joe Locke și saxofoniștii Paquito D' Rivera și Ron Blake :



* Portico Quartet - Art in the Age of Automation (Gondwana, 2017)
Revenirea după 2 ani a lui Keir Vine (keybs & hang) a completat formula consacrată și în plus se simte pe noul album un crescendo componistic, noi profunzimi ale producției complexe și atenției acordată detaliilor sonore cu un plus al secțiunii acustice (pe lângă hangul oricum mult folosit, pe circa jumătate din piese apar și vioara și violoncelul). Am putea vorbi astfel chiar de o redefinire a „sound”-ului trupei „sculptat” în înșiruirea „minimalism-ambient-worldbeat-techno” dar lăsând loc mereu și unui altceva indefinibil în intenția grupului enunțată explicit de titlu: cum să faci ca muzica ta de azi să se numească tot „artă” întro eră digital-computerizată a automatizării.




* Bill Anschell (p-no) – Rumbler (Origin, 2017)
* Benny Green (p-no) - Happiness! -Live at Kuumbwa- (Sunnyside Records, 2017)
Joseph Shabason (sax) - Aytche (Western Vinyl, 2017)
* Luis Muñoz (dr) - The Dead Man (Pelín Music, 2017)

Set de 4 albume de bun nivel din care l-aș evidenția pe cel al bateristului L.M. originar din Costa Rica, în principal pentru ideea transpunerii în muzică a poveștii experienței aproape mortale a personajului principal dintro scurtă nuvelă a scriitorului uruguaian Horacio Quiroga. Fără voci de data asta, spre deosebire de anterioarele 2 albume „Luz” și „Voz” apărute tot la casa de discuri proprie, muzica nu-și pierde din sofisticare, provocare, finețe, inspirație și viziune mistică. Se remarcă, printre altele, „Tierranegra”, melodie cu ritm accelerat de samba adusă tribut veteranului muzician brazilian Hermeto Pascoal (vezi mai jos).



* Taylor Haskins (analog EVI, synths, p-no, tr) - Gnosis (Recombination Records, 2017)
Jon Hassell și Nils Petter Molvær sunt trompetiștii referențiali de jazz combinat cu electronică pentru T.S. și acest al 6-lea album al său îndelung elaborat pe care regăsim tempouri diverse, de la balada-titlu cu pasaje de harfă și flaut până la funk-jazzul ritmic tipic anilor ’70 (“Artificial Scarcity,”  “ALT_X”). Pentru comparație am ascultat și mai acusticul Taylor Haskins (tr, fl) - Fuzzy Logic (Sunnyside Communications, 2014).




* Anat Cohen & Marcello Gonçalves - Outra Coisa: The Music of Moacir Santos (Anzic, 2016)...albumul cu muzica clasicului compozitor și muzician brazilian (1926-2006) pentru care clarinetista a primit recent de la Asociația jurnaliștilor de jazz „2017 JJA Awards for „Clarinetist of the Year”. Partenerul ei Marcello din Trio Madeira Brasil este un chitarist de 45 ani și desigur conațional cu compozitorul.




** Hermeto Pascoal & Banda (Brazil) - No Mundo dos Sons -2 CD- (SESCSP, 2017)
Dublu set de “música universal”, o fiesta cu jazz îmbibat de bossa, „fusion” și tango a versatilului octogenar brazilian secondat, printre alții, de fiul său Fabio la percuție în piese-tribut cu titluri care vorbesc de la sine: “Para Miles Davis”, “Para Tom Jobim”, “Um Abraço Chick Corea”, “Viva Edu Lobo!” sau “Viva Piazzola!”
Cu toată universalitatea recunoscută a muzicii maestrului, e trist și straniu că pe Internet sunt rare abordările în alte limbi mai răspândite decât portugheza (vezi de ex. „comments”-urile postării de pe YouTube a întregului album cu componențele separate ale fiecărei piese):
https://www.youtube.com/watch?v=B17bz0x21dA&feature=youtu.be



** Marco Minnemann - Borrego -2 CD- (Lazy Bones, 2017)
„Cel mai desăvârșit/împlinit album” de până acum al prolificului „aristocrat” baterist al lui Joe Satriani și Steven Wilson. Asta am citit într-un argumentat și consistent „review”, linia dominantă de tip „fusion” fiind mai apropiată trioului recent Levin / Minnemann / Rudess, cu ceva din imaginația și diversitatea muzicii lui Mike Keneally și, prin extensie, a perechii tată-fiu, separat etalată de Frank și Dweezil Zappa (cel puțin în aceeași măsură, zic eu, cu referințele Queens Of The Stone Age, ZZ Top sau Tarantino soundtrack, cum scrie în aceeași cronică). Joe Satriani și Alex Lifeson apar la chitară în 5, respectiv 3 piese alături de multi-instrumentistul autor. Borrego Springs e numele unui oraș de deșert din California.
http://www.leontk.com/2017/07/30/marco-minnemann-borrego-album-review/



* Christian Wallumrød EnsembleKurzsam and Fulger (Hubro Music, 2016)
C.W.: trumpet, sax, cello, percussion, keys
Încadrat de 01. „Haksong” (simplă, melodioasă, atractivă) și 07. „Kurzsam and Fulger” (parțial, de pe la jumătate, cu același fler ca începutul), albumul de autor are totuși „miezul” cam prea minimalist-abstract și contribuția restului trupei cam discretă...N-aș plasa de aceea acest album printre preferatele mele, nici din discografia pianistului, nici din catalogul Hubro, la general.




* Ω▽ (OHMSLICE)Conduit (2017)

Supergrup cu un proiect experimental foarte original bazat pe experimentele percuțiilor duble procesate printr-un sintetizator modular de Bradford Reed, inventatorul pencilinei descrisă aici (dar nefolosită pe noul album „Conductă”) :

- Jane LeCroy (Sister Spit, Poetry Brothel) - words & voice
- Bradford Reed (King Missile III) - drumming, modular synthesizer & video, producer
- Jonas Blizzard (Drumhead, Blue Man Group) - snow
- Chris Jordan - time lapse footage
with:
- Josh Matthews (Drumhead, Blue Man Group) on drums
- Bill Bronson (Swans, The Spitters, The Gunga Den, Congo Norvell) - guitar
- Daniel Carter (Thurston Moore, Yo La Tengo) - trumpet & saxophones

 



La final, o fugară abordare a necunoscuților de până la parcurgerea listei de 15 tineri jazzmeni recomandați în acest recent link:
https://www.allaboutjazz.com/forget-old-europe-15-european-jazz-musicians-you-need-to-know-about...

* De Beren Gieren (p-no / Belgium) - One Mirrors Many (Clean Feed, 2015)
* 3D: Dabrowski, Davis & Drury (Poland) – Vermilion Tree (For Tune, 2014)
* Duot (Albert Cirera & Ramon Prats / Spain) - Duot (Self Release, 2010)
* Duot (Albert Cirera & Ramon Prats / Spain) - Cactus (Repetidor, 2012)
* Trio Riot (Mette Rasmussen: a-sax / Denmark) - Trio Riot (Efpi Records, 2014)
* Liquid Trio (Agustí Fernández, Albert Cirera, Ramon Prats / Spain) - Marianne (Vector Sounds, 2016)
* Reinier Baas (gtr / Netherlands) - More Socially Relevant Jazz Music (Mainland, 2011) 
* Reinier Baas (gtr / Netherlands) - Smooth Jazz Apocalypse (Mainland, 2014)
* Reinier Baas - Reinier Baas vs. Princess Discombobulatrix -A Mostly Instrumental Opera- (BaasPex Productions, 2016)
* Eve Risser (p-no / France) White Desert Orchestra - Les Deux Versants Se Regardent (Clean Feed, 2016)
* Eve Risser, Benjamin Dubod, Edward Perraud - En Corps Generation (Dark Tree, 2017)
* Julian Sartorius (dr, perc / Switzerland) - Zatter (Intakt, 2014)

...cu evidențierea celor două și o la fel de rapidă concluzie, fără a avea nevoie de toate cele 15-20 ore minimale unei prime audiții complete: e vorba, în ciuda unui titlu derutant ca cel de-al 2-lea („Smooth Jazz”...) al chitaristului olandez, de acel jazz liber improvizat căruia-i putem adăuga și prefixul „avant” pentru care abordarea muzicienilor cât și interesul melomanilor jazzofili vorbitori de limbă română rămân unele prea minore, din păcate...





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu