Începusem această postare cu un intro dojenitor-ironic la adresa superficialității și a mulțumirii cu puțin, dar la final mi-am zis: „nu-s eu „lupul moralist”, „gusturile nu se discută”, fiecare dintre melomanii vorbitori de limbă română -inclusiv muzicienii și cei cu pretenții de cunoscători- își alege ce și cât îi place”. Dar, dincolo de arbitrariul gusturilor personale, hăul tot mai uriaș între cele 2 verbe la infinitiv din titlu în care se acumulează perpetuu muzică rămasă necunoscută (volum, e-adevărat, omenește imposibil de asimilat individual) n-am cum să-l ignor...Dacă pretinzi că-ți place jazzul, nu ți-ai pierdut curiozitatea/interesul/apetența, nu ești foarte mulțumit cu cât știi, ți se pare că mai poate apărea ceva interesant și încă îți mai pasă de propria cultură/educație muzicală, merită de citit pe-aici. Dacă nu, ignoră și mulțumește-te cu cât cunoști, dar ține totuși cont că în lume există azi peste 100 „labels” de jazz din cele active considerate importante și definitorii pentru acest gen, iar „crema” pe care-i firesc s-o dorești/cunoști/deții...„Nirvana, potirul Sf. Graal, lâna de aur, grădina Edenului”...a.k.a. climaxul valoric absolut în jazz nu s-a fixat nici prin vreo zonă geografică anume, nici stilistică, nici temporală, nici altcumva...Muzica de valoare poate să apară de unde nici nu te-aștepți, de ex. sub o etichetă din care colecția ta digitală sau de LP/CDuri nu cred că include prea multe titluri, Cryptogramophone.
Vremurile-s tulburi? Timpul liber alocat ascultării ca act în sine a unui album, un lux? Poate, dar fascinanta lume muzicală merge înainte și fiecare album din cele câteva zeci de mai jos înseamnă un efort colectiv, muzical și tehnic, a sute de oameni și, ca durată, de luni de zile, poate chiar ani...deci care merită, zic eu, măcar o umilă și minimală abordare, chiar și în limba „dulce și frumoasă” a lui Eminescu:
** Partikel - Counteraction (Whirlwind, 2017)...„Young forward thinking UK sax-led jazz-rock trio”-ul condus de saxofonistul Duncan Eagles (cu Max Luthert: bass & Eric Ford: drums), pe acest al 4-lea album, apelează din nou ca și în 2015 la violonistul Benet McLean -cu reminiscențe „Stephane Grappelli-like swing”- plus la încă 4 muzicieni: Ant Law: guitar, Anna Cooper: flute & baritone saxophone, Matthew Sharp: cello și SiSi Lu: electronics. O integrare cu armonizări digitale, pedale și programare pe computer care a condus la un câștig muzical cert către, se zice, cel mai „proggy” și complex material de până acum, exemplificarea cea mai elocventă fiind reluarea în această configurație a piesei acustice a trioului de pe la începuturi, „Blood Of The Pharoah”.
http://www.jazzviews.net/partikel---counteraction.html
https://www.youtube.com/watch?v=jyA_7APlQ8c
https://www.allaboutjazz.com/forget-old-europe-15-european-jazz-musicians-you-need-to-know-about...
* De Beren Gieren (p-no / Belgium) - One Mirrors Many (Clean Feed, 2015)
* 3D: Dabrowski, Davis & Drury (Poland) – Vermilion Tree (For Tune, 2014)
* Duot (Albert Cirera & Ramon Prats / Spain) - Duot (Self Release, 2010)
* Duot (Albert Cirera & Ramon Prats / Spain) - Cactus (Repetidor, 2012)
* Liquid Trio (Agustí Fernández, Albert Cirera, Ramon Prats / Spain) - Marianne (Vector Sounds, 2016)
* Trio Riot (Mette Rasmussen: a-sax / Denmark) - Trio Riot (Efpi Records, 2014)
* Reinier Baas (gtr / The Netherlands) - More Socially Relevant Jazz Music (Mainland, 2011)
* Reinier Baas (gtr / The Netherlands) - Smooth Jazz Apocalypse (Mainland, 2014)
** Reinier Baas - Reinier Baas vs. Princess Discombobulatrix -A Mostly Instrumental Opera- (BaasPex Productions, 2016)
* Alexander Hawkins + Evan Parker (UK) - Leaps in Leicester (Clean Feed, 2016)
* Eve Risser (p-no / France) White Desert Orchestra - Les Deux Versants Se Regardent (Clean Feed, 2016)
** Eve Risser, Benjamin Dubod, Edward Perraud - En Corps Generation (Dark Tree, 2017)
* Julian Sartorius (dr, perc / Switzerland) - Zatter (Intakt, 2014)
Mai sus, o parte din cei 15 din linkul „forget-old-european-...”, acum descoperiți, majoritatea tineri muzicieni, cea mai mare parte încadrându-se idiomului „avant-jazz/free improv(isation)”. Pe alții cu 2-3 excepții de negăsit deocamdată, îi aveam și i-am abordat selectiv în postări anterioare.
--- Alte noutăți (cu 2 ** am evidențiat preferatele mele, ca și mai sus):
* Russell Malone (gtr) - Time for the Dancers (HighNote, 2017)
* Taylor Haskins - Gnosis (Recombination Records, 2017)....„trumpet-led electronica/jazz mix”
* Chris Speed Trio – Platinum On Tap (Intakt, 2017)
** Omri Ziegele Where’s Africa – Going South (Intakt, 2017)...unul dintre cele mai ritmic-accesibile albume de la casa Intakt pe care le-am întâlnit până acum.
* Misha Mullov-Abbado (p-no) – Cross-Platform Interchange (Edition, 2017)
* Max Johnson (d-bass) – In the West (Clean Feed, 2017)
* Stephan Oliva, Susanne Abbuehl, Øyvind Hegg-Lunde - Princess (Vision Fugitive, 2017)....„Tribute to Jimmy Giuffre”
* Smoking Time Jazz Club - Ain't We Fortunate! (2017)....„Jazz/Retro Swing”
* Peter Bernstein (with Brad Mehldau, Christian McBride & Gregory Hutchinson) - Signs Live! -2 CD- (Smoke Sessions, 2017)
* Samo Salamon/Šalamon Sextet - The Colours Suite (Clean Feed, 2017)
* Elliott Sharp (with Mary Halvorson & Marc Ribot) - Err Guitar (Intakt, 2017)
** Alex Cline's Flower Garland Orchestra - Ocean of Vows -2 CD- (Cryptogramophone, 2017)
Lucrare complexă, fără dubii cea mai elaborată d.p.d.v. filozofic și muzical de până acum a bateristului frate geamăn cu chitaristul Neil Cline (la al cărui mult-lăudat „Lovers” de la Blue Note Records de anul trecut a contribuit). Acum Neil îi întoarce serviciul pentru cele 2 ore de muzică ale unul Zen Budist practicant inspirate de voluminoasa scriptură „Avatamsaka Sutra or Flower Garland Discourse” și din poemele maestrului său spiritual, vietnamezul Thich Nhat Hanh căruia îi este dedicată lucrarea la aniversarea celor 89 de ani ai săi, numită „ziua continuă”. Și grupul de 14 muzicieni și setul impresionant de instrumente sunt un mix empatic Occident-Orient subsumat intenției de mesaj și care are analogie, cum bine observă criticul John Kelman, în termenul indian „Sangam” pus pe note anterior de Charles Lloyd și Trygve Seim la casa ECM. „Un alt clasic al lumii spirituale...oceanic și nebular cosmic” zice și:
https://www.relix.com/blogs/detail/alex_clines_flower_garland_orchestra_oceans_of_vows#ixzz4qTBSRIED
...în timp ce un fan pe Amazon exclamă entuziasmat (fără necesitatea traducerii în română):
„ABSOLUTELY BRILLIANT!!!! Beautiful, Ethereal, Mystical, Spiritual, Free, Mesmerizing, Astounding, Meditative, Contemplative....2 FULL HOURS OF GREATNESS”
https://www.allaboutjazz.com/alex-clines-flower-garland-orchestra-oceans-of-vows-by-john-kelman.php
Despre acest proiect finanțat (și) de donațiile cititorilor Kickstarter, descrierea lui Alex Cline și a fratelui Cline cu propriile lor cuvinte, apare aici:
https://www.kickstarter.com/projects/angelcity/oceans-of-vows-alex-clines-flower-garland-orchestr
Eu zic că acest dublu-set „Ocean of Vows” merită un loc pe lista scurtă a „albumelor anului”, voi ce ziceți?
* Black Cube Marriage (Rob Mazurek) - Astral Cube (El Paraiso/Impetus, 2017)
** Merzbow, Keiji Haino, Balazs Pandi (Balázs Pándi) – An Untroublesome Defencelessness (RareNoise, 2016)
Un album ceva mai puțin tensionat și ermetic al japonezilor, cu contribuția percuționistului maghiar B.P. Tocmai de aceste motive îl găsesc interesant.
* Windisch (Julius Windisch/p-no Quintet) (Germany) - Drama (QFTF, 2017)
** Fabian Almazan (p-no, electronics) & Rhizome - Alcanza (Biophilia, 2017)....with Camila Meza (gtr & voc) , Linda May Han Oh (bass), etc.
* Brother Ahh (Robert Northern) with special guest Max Roach - Sound Awareness (Strata-East, 1972)
** Brother Ah & Sounds Of Awareness - Key To Nowhere (Strata-East, 1974...CD Manufactured, 1983)
* Brother Ah ('s) Sound Awareness - Move Ever Onward (Strata-East, 1975)
„Spiritual jazz”, sau „oldies but goldies” (ca să folosesc puțin forțat o formulă din pop-rock) ar fi descrierea scurtissimă a celor 3 albume de mai sus descoperite de mine abia acum cu acest flautist/french horn-ist care-a cântat mult timp în Sun Ra Arkestra și ca „session musician” cu numeroși alți titani în anii '50 și '60, precum Coltrane, Dolphy, Gillespie, Monk, Tyner, Miles Davis, Ch. Haden, etc.
* Quantum Trio (Poland) - Duality: Particles & Waves -2 CD- (Nei Gong Music, 2017)
* Dominik Strycharski (cl) - Flauto Dolphy (Fundacja Sluchaj!, 2017)
* Dominik Strycharski Core 6 (Poland) - Czôczkò (For Tune, 2015)
....with Waclaw Zimpel (cl), Ksawery Wójcinsk & Zbigniew Kozera (d-bass), Hubert Zemler & Krzysztof Szmanda (dr, perc)
* Tyshawn Sorey (dr) - Verisimilitude (Pi Recordings, 2017)
....with Cory Smythe (p-no) & Chris Tordini (bass)
* Ballister - Slag -live at Café Oto, 2015- (Aerophonic, 2017)
....Dave Rempis (a & t-saxes), Fred Lonberg-Holm (cello & electr) & Paal Nilssen-Love (dr & perc)
* Burning Ghosts (Daniel Rosenboom/tr) - Reclamation (Tzadik, 2017)
....with Jake Vossler (gtr), Richard Giddens (bass) & Aaron McLendon (dr)
* Silke Eberhard Trio (Germany/Switzerland) - The Being Inn (Intakt, 2017)
* Ed Parlermo Big Band - The Great Un-American Songbook, Vol. I & II -2 CD- (Cuneiform, 2017)
--- Albume valoroase și rare din catalogul recuperat cu peripeții al casei franceze Shandar:
* Albert Ayler - Nuits De La Fondation Maeght Volume 1 -2 LP Live- (Shandar, 1970)
* Albert Ayler - Nuits De La Fondation Maeght Volume 2 -2 LP Live- (Shandar, 1970)
* Karlheinz Stockhausen - Illimité (Shandar, 1970)...."Unbegrenzt", a piece from "Aus den sieben Tagen" ("From the Seven Days")
* Steve Reich Ensemble Avantgarde - Four Organs/Phase Patterns/Pendulum Music/Piano Phase (Shandar, 1970)
** Dashiell Hedayat (with Gong) - Obsolete (Shandar, 1971)
* Vincent Le Masne et Bertrand Porquet - Guitares dérive (Shandar, 1976)
** Ragnar Grippé - Sand (Shandar, 1977)
* Charlemagne Palestine - Strumming Music (for Piano, Harpsichord and Strings Ensemble) -2 LP- (Shandar, 1977)
* Abed Azrié (Iran) - Épopée de/Epic of Gilgamesh -2 LP- (Shandar, 1977)
* François Tusques (with Alan Shorter, Steve Potts, Alan Silva, Sunny Murray, etc) - Intercommunal Music (Shandar, 1971)
* François Tusques / Carlos Andreu / Ramadolf / Intercommunal Free Dance Music Orchestra – Le Musichien (Edizione Corsica, 1983)
* François Tusques - Free Jazz (Adda/In Situ, 1965)
* François Tusques - Le Nouveau Jazz (Mouloudji, 1967)
* François Tusques (with Barney Wilen) - La Reine Des Vampires (Cacophonic, 1967)
„Obsolete” și ”Sand” merită desigur mici recenzii/descrieri separate, poate am s-o fac cândva...Ultimele 5 titluri sunt extensie la catalogul Shandar, cu albume relevante apărute la alte case de discuri, ale veteranului pianist de 79 ani, unul dintre exponenții primei generații de „free jazz” francez.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu