duminică, 4 martie 2018

Albume noi de jazz din Zona A și Zona B: 30 +...„and counting”

A dezvolta oricât de detaliat și „stufos” câteva subiecte/lună înseamnă a neglija (citește: „a nu aminti deloc despre...”) multe alte apariții din marea ofertă jazzistică globală la care avem acces acum via Internet atât de ușor. Și cum mi-e tot mai evident că prea puțini se încumetă s-o facă, iată motivul pentru care am selectat de la ultima postare vreo 30 +...titluri jazzistice noi de care-am aflat și care mi-au intrat în arhiva digitală în ultimele circa 3-4 săptămâni. Le voi ordona descrescător de data asta în funcție de gradul de reflectare, așa cum îl percep eu, în cercurile interesate din Ro. Posibil poate să greșesc la vre-un nume sau altul la câte evenimente și festivaluri au loc anual mai nou, unele cu „line-up”-urile încă nefixate...și bine-ar fi să fie așa, adică respectivul artist x sau grup y să se regăsească totuși pe vre-un afiș de concert, festival sau ofertă de vânzare de disc dintr-un târg sau stand de magazin românesc.
Zona A:
Am inclus aici apariții cu artiști care au fost sau vor veni să concerteze „live” în Ro (Catrin Finch, Malox), alții având oarecare expunere și prin casele lor de discuri (ECM, ACT, Ozella, Abeat, Edition), în pagini dedicate pe rețele de socializare ori între grupuri de colecționari. Așa încât n-o să dezvolt prea mult pe marginea lor, dar de semnalat ca apariții merită menționate:

* Al Di Meola - OPUS (Sheer Sound/earMUSIC, 2018)...album reușit dar destul de (ca să nu zic „prea”) tipic, bine susținut și de anteriorul puțin cunoscut:
    * Al Di Meola World Sinfonia - Morocco Fantasia -Live with Special Guests- (2017)

* Keith Jarrett / Gary Peacock / Jack DeJohnette (Keith Jarrett's Standards Trio) - After the Fall -2 CD live- (rec 1998, rel ECM, 2018)

* Mathias Eick (trumpet) - Ravensburg (ECM, 2018)
Verneri Pohjola (trumpet, electronics) & Mika Kallio (electr. drums, gong) (Finland) - Animal Image -Documentary Movie Soundtrack- (Edition, 2018)
* Janne Mark (voc / Denmark) with Arve Henriksen (trumpet / Norway) – Pilgrim (ACT Music, 2018)
* Andreas Schaerer (voc & mouth perc / Swiss) – A Novel of Anomaly (ACT Music, 2018)
....with Luciano Biondini: acc, Kalle Kalima: gtr & Lucas Niggli: drums
* Echoes of Swing - Travelin' (ACT Music, 2018)....„Good Time Jazz” Serie
....Chris Hopkins’ “Orient Express”, with Colin T. Dawson, Bernd Lhotzky & Oliver Mewes






















* Catrin Finch & Seckou Keita (Gales / Senegal) - Clychau Dibon (2013)
* Catrin Finch (harp / Gales) - Crossing the Stone (2003)
Mai importantă decât controversa cu încadrarea sau nu a muzicii în idiomul „Jazz” este prezența în sine a insolitului instrument în cazul harfistei galeze anunțată la festivalul bucureștean „Jazz In Church” din 19-22 aprilie.
* Malox (feat. Echo, Uri Brauner Kinrot) (Israel) - Gaza Trip (Greedy for Best Music, 2017)....„power-klezmer/polka/punk/indie/avant-garde”...livrat la pachet cu mesajele: „!! FREE THE OCCUPIED TERRITORIES !!...Peace”
Malox: Eyal Talmudi: t-sax, clarinet, bag pipe & vocals & Roy Chen: drums
https://www.youtube.com/watch?v=pwyeGZnKqVU










Zona B:
De aici în jos îndepărtarea de expunerea din Ro crește progresiv până la spre total ca și dezinteresul, intrăm ca întro „Zonă” din „Călăuza” tarkovskiană, cu muzici care parcă nici n-ar fi apărut și n-ar exista pentru promotorul de jazz și melomanul român...Situația e ceva mai bună pentru fanii din diaspora de unde n-am semnale nici de notificări și cu-atât mai puțin de recenzii în românește în sensul ăsta, dar știu sigur că măcar în limbile țărilor de reședință se scrie despre aceste apariții. Nu mi-e greu să-mi imaginez că mă fac (tot mai) antipatic cu aceste serii lungi de semnalări sistematice alese -atenție- din seturi și mai mari (!), pe ambele bloguri...și care poate lasă în urmă gustul amar al îngroșării lacunelor de informare și cultură muzicală a celor care ajung să citească pe-aici...dar, cum motivam și altădată, o fac din minimal respect pentru numeroșii muzicieni implicați care lucrează luni, poate ani de zile la ceea ce vouă vă ia pentru stricta informare (excluzând urmărirea link-urilor de pe YouTube) numai câteva minute, cât durează simpla parcurgere a titlurilor cu câteva succinte indicații. Și nu-i vorba de jazz-uri greu „digerabile”, sau să le zic altfel, prea ermetic-abstracte, prea mult „liber improvizate” pentru nivelul mediu de receptare de pe la noi, decât în câteva cazuri spre final, cele dinainte de sud coreeni:

* Eyolf Dale (p-no / Norway) - Return to Mind (Edition, 2018)
* Nils Økland Band (Norway) - Lysning (Hubro, 2017)
....N.Ø. (Hardanger fiddle/vln/viola d'amore), Rolf-Erik Nystrom (sax), Sigbjorn Apeland (harmonium), Mats Eilertsen (d-bass), Hakon Morch Stene (perc)

* Josh Nelson (p-no, voc) - The Sky Remains (Origin Records, 2017)
* Spike Wilner (p-no) Trio - Odalisque (Cellar Live/Canada, 2017)
* Alfredo Rodriguez (p-no / Cuba) – The Little Dream (Mack Avenue, 2018)
* Andrew Scott (gtr) Quartet - The Brightest Minute (Cellar Live, 2017)
* Andrew Neu (a & t-saxes, fl) - Catwalk: The Big Band Side of Andrew Neu (CGN Records, 2018)

* Robin Verheyen (sax) - When the Birds Leave (Universal Records, 2018)
   ....with Marc Copland: p-no; Drew Gress: bass & Billy Hart: drums
* Tom Guarna - The Wishing Stones (Destiny Records, 2017)
   ....T.G.: gtr; Jon Cowherd: p-no, Fender Rhodes; John Patitucci: upright bass; Brian Blade: drums

* Roberto Ottaviano QuarkTet - Sideralis (Dodicilune/Italy, 2017)....„dedicated to John Coltrane”
....R.O.: sopranino, s, a & b-saxes; Alexander Hawkins: p-no; Michael Formanek: bass; Gerry Hemmingway: dr, mouth harp

* Ryan Porter (tb) - The Optimist -2 CD- (World Galaxy Records, 2018)
* Chet Doxas (t-sax, synths) - Rich in Symbols (Ropeadope, 2017)

* Benji Kaplan (Brazil) – Chorando Sete Cores (Self Produced, 2017)...."classical, jazz, world"
....B.K.: nylon string ac-gtr; Anne Drummond: a-flute, C Flute; Remy Leboeuf: clar, b-clar; David Byrd-Marrow: French horn

* John ZornThe Urmuz Epigrams (Tzadik, 2018)
Aici mă opresc puțin pentru a semnala că pentru acest nou album al prolificului saxofonist american inspirația se datorează unui român, cum dezvăluie și titlul, epigramistul avangardist Urmuz (alias Demetru Demetrescu-Buzău, 1883-1923), personaj bizar și boem influențat la început de secol XX de Ion-Luca Caragiale și de poezia lui Filippo Tommaso Marinetti, liderul grupului italian Futurist...și promovat literar de Tudor Arghezi până la neașteptatul moment când în plină forță creativă dar pe un fundal psihic precar, solitarul Urmuz se sinucide la doar 40 ani.
Experimentul închisorii Pitești care-a generat anul trecut un album al casei portugheze Clean Feed (Trespass Trio: The Spirit Of Piteşti) n-a avut niciun ecou cât de cât public, poate că acum un alt subiect românesc generator al unui album, de data aceasta de la nu mai puțin prestigioasa casă americană Tzadik, va avea o soartă mai bună, cu-atât mai mult cu cât John Zorn și compania n-au concertat niciodată în Ro. „Epigramele lui Hurmuz”, amintind de încă un artist român uitat și neglijat, mi se pare motivul ideal să fie invitat s-o facă...



* YoshimiO, Susie Ibarra, Robert Aiki Aubrey LoweFlower of Sulphur (Thrill Jockey, 2018)
* Jean-Luc Guionnet & Daichi Yoshikawa - Intervivos (Empty Editions, 2017)
* Igor Lumpert & Innertextures - Eleven (Clean Feed, 2018)

* Park Jiha (South Korea) - Communion (rec. 2016, rel. Glitterbeat, 2018)...."experimental, jazz, reissue, world"
* Black String (South Korea) - Mask Dance (ACT Music, 2016)...."trad. quartet / world / Geomungo (instrument)"
* Jambinai (South Korea) - Differance (2017) 







Mic „pachet” sud corean cu 3 albume aici la final, etalând-o pe frumoasa și talentata Jiha Park, una dintre componentele duoului [su:m] la o serie de instrumente tradiționale în grupul extins (cu percuție, saxofon, clarinet bas și vibrafon) condus de ea și numit prin inversare...Park Jiha, plus o formulă similară din cam același areal muzical și un grup de „post rock” progresiv mult mai pretabil blogului paralel „VicTim of Special Rock”.

https://www.youtube.com/watch?v=tSuMoWCABoM





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu