marți, 13 noiembrie 2018

„Le Guess Who?”12 vs. Wels „Music Unlimited”32

Coda la Acordeon 1 & 2
Mulțumiri celor câțiva domni de la care am avut reacții transmise și pe alte căi decât sub postări la „comments”, e absolut normal ca pentru cine n-are cont pe Google Chrome să nu trebuiască să și-l facă doar pentru asta (eu însumi nu folosesc platforma decât pentru bloguri). Adi Sinescu din Deva a adăugat într-un e-mail câteva nume la prima vedere, Richard Galliano, Fernando Mihalache și Emy Dragoi cu ale sale "Nopți albe" („trebuie și cel puțin un român”, zicea el), (Sofia) Gubaidulina. Plaja stilistică intenționată de mine nu s-a dorit interferată, în măsura posibilităților de separare, cu domeniile etno și muzica clasic contemporană -sau World sau New Music, dacă preferați așa-, cum de altfel mă străduiesc și în general pe acest blog dominat de acele jazzuri pentru care unul dintre cele mai rarissime cuvinte întâlnite cred că este „swing”...
Iată și concertul propus de Adi, cu un rol totuși cam discret al acordeonului:
- Jexper Holmen „Oort Cloud” / Daqian Duo: „Figures del desdoblament” / Arts Santa Mònica, 2015:
https://www.youtube.com/watch?v=t2QiLmjh4V0
Lucrări pentru acordeon sau bayan scrise de veterana compozitoare rusă Sofia Gubaidulina sunt postate pe Internet via YouTube și interpretate de Nemanja Dražić, Sergey Naiko, Luca Pignata, etc. Iar în ceea ce privește concertina, rudă și ea apropiată mai micuță a acordeonului cum e și rusescul bayan, iată site-ul unui exponent important:
Brian Erickson Jazz Concertina Artist:
http://www.jazzconcertina.com/index.php

Frontiera dintre jazzul fie el și avangardist și alte domenii stilistice e însă uneori foarte difuză, poate chiar insesizabilă, un alt exemplu de acest gen din investigațiile acordeonistice fiind ansamblul cameral eclectic din Philadelphia „relaș” (numit astfel după piesa de teatru dadaistă omonimă în care unul dintre autorii muzicii a fost Erik Satie). Cu vechime de peste 4 decade și cândva incluzându-l pe Guy Klucevsek, anamblul a rămas fără acordeonistul/compozitor care și-a urmat spre finele anilor '80 propria carieră solo. Albumul:
* Relâche ‎– Outcome Inevitable -2 CD- (1994)
....etalează „new music” în genul grupării Bang on a Can (All-Stars), 4 teme comandate de 4 compozitori diferiți pentru interpretarea formulei de octet cu viola, saxofoane (alto, soprano și bariton), flaute, clarinet, corn englez, oboi, pian și sintetizator.
https://www.relache.org/about/





















* Deep Energy Orchestra (Jason "Mister E" Everett, Trey Gunn & V. Selvaganesh) – Playing with Fire -live- (7D Media, 2018)
"Mysterious World" from Playing With Fire by Deep Energy Orchestra:
https://www.youtube.com/watch?v=7bE9mz0J0AQ
....prezența pe acest album a unei versiuni de peste 10 min. a minunatei „Lotus Feet” a lui John McLaughlin din 1976 -“a thing of Beauty is a joy forever”, cum o numea scriitorul și biograful clasic american John Keats- spune cam totul despre orientarea de tip fuziune „Prog-Rock / Indo / Western Classic” a acestui album de debut al trioului orienat în spiritul grupului Shakti, toate compozițiile fiind semnate de basistul Jason. CD-ul audio a fost deja lansat, urmează DVD-ul acestui concert în componența:
 - Jason Everett (”Mister E”) – 7-string fretless & 6-string acoustic basses
 - V. Selvaganesh (Remember Shakti, Masters of Percussion) – kanjira & custom drum kit
 - Trey Gunn (King Crimson) – Warr Guitar
 ....with: - Radhika Iyer – 7-string electric violin
              - Anil Prasad – tabla/ Rachel Nesvig – violin/ Aleida Gehrels – viola/ Phil Hirschi – cello
https://www.indiegogo.com/projects/jason-everett-aka-mister-e-live-record-and-film#/
 - Moksha: The Elimination of All Duality, Part One:
https://www.youtube.com/watch?v=nkK3FMbWbhI&feature=youtu.be


Când din varii motive nu ajungi la festivalurile îndrăgite, nu-ți rămâne altceva de făcut decât să-i asculți acasă pe protagoniști ca să realizezi cam ce s-a întâmplat acolo și ce-ai pierdut. Sigur că lipsește dimensiunea a 3-a „live” cea mai importantă, dar tot e mai mult decât nimic mai ales dacă respectivele concerte nu-s difuzate „live streaming” via Internet (ceea ce se întâmplă rar), YouTube-ul și alte platforme similare nu te prea ajută în acest sens, dar reușești să găsești totuși în compensație componențe cu materiale audio cât mai apropiate -dacă nu chiar identice- cu cele etalate acolo unde n-ai ajuns. Baș' că se mai întâmplă ca unele evenimente să se mai și suprapună, uneori cum a fost în weekend-ul trecut cu 2 festivaluri de câte 3, respectiv 4 zile, primul austriac, celălalt olandez, ambele țintind arealul comun al artiștilor surprinzători și muzicilor aventuroase...în care caz ești obligat s-o faci oricum privitor la cel de la care-ai lipsit. Având „line-up”-urile ambelor evenimente, am căutat desigur muzici de la cei pe care nu-i știam în imaginarul „meci” Olanda - Austria câștigat pentru mine anul acesta de portocalii.

                                      Le Guess Who? 12 / Utrecht, 2018:
                                                     www.leguesswho.nl

De când am ratat-o pe Annette Peacock sunt mai atent la acest festival și surprizele nu contenesc să apară, mai ales dinafara jazzului, pe cât e de posibilă delimitarea: artiști „scoși de la naftalină” cum se mai spune pe la noi, adică uitați sau puțin cunoscuți, de mult timp (auto)retrași sau neglijați, unii excentrici și spectaculoși ca înfățișare, persoane transformate în personaje între care unii foarte personali și originali prin muzica etalată. Sigur că selectarea dintre zecile de participanți girați de 3 curatori (anul trecut au fost 5!) trebuie să fie cât mai riguroasă, sunt acolo mai multe săli/scene (circa 20!) dintre cele mai neconvenționale pentru un public eterogen de vârste, gusturi și exigențe diferite și desigur concertele se mai și suprapun...dar trecând peste cei deja abordați pe-aici, unii de actualitate chiar cu ultimele lor albume, de ex. Lonnie Holley, Art Ensemble of Chicago, Sons of  Kemet (XL), Anoushka Shankar & Manu Delago, Neneh Cherry, Vashti Bunyan, Jerusalem In My Heart, Colin Stetson, Nicole Mitchell, The Heliocentrics, Kaja Draksler & Terrie "Ex" (Hessels), Maja S. K. Ratkje, etc...adică tot atâtea eliminări din listă pe care le-aș numi totuși „pozitive” (în sensul că la unii am mai completat cu ceva pe la discografii), iată-i pe cei acum descoperiți și remarcați, cu un personal top 3 al preferaților 1. Beverly (Glenn-) Copeland, 2. Paddy Steer, 3. Moor Mother:

* Moor Mother (a.k.a. Camae Ayewa / USA)....„hardcore poetry, power electronics, slaveship punk,  protest music, experimental punk rock, hip hop/rap, industrial noise music”
Despre autoproclamata „afro-futuristă”, poetă cantautoare și membră fondatoare a organizației Black Quantum Futurism Collective, am mai scris recent, plus câțiva termeni stilistici. Între timp am adăugat discografiei cu recenta curatoare de la Le Guess Who? 2018 și colaborarea:
- Moor (Mother) X (Mental) Jewelry (Steven Montenegro) – Crime Waves -EP- (Don Giovanni, 2017)....acesta urmând albumului concept visceral politic „Fetish Bones” cu „black ghost songs”, descris de autoare „un voiaj cu un fel de mașină a timpului prin revoltele rasiale din 1866 până în prezent și spre viitorul pe care ni-l construim”.
Am aflat și de „her new band” despre al cărui debut am amintit la momentul apariției anul trecut, însă foarte probabil scăpând atunci faptul că trupa o include:
* Irreversible Entanglements - S/T (International Anthem & Don Giovanni Records, 2017)
https://www.nuits-sonores.com/en/artistes/moor-mother/





















* Paddy Steer (UK) – Bifurcation Arrows Misleading Visuals (2016)...„acid avant-garde jazz, electronic space indie-rock, experimental”
P.S.: Drums, Clavinet, Instruments [Pianet], Glockenspiel, Percussion, Timpani, Banjo, Double Bass, Bassoon, Guitar, Guitar Synthesizer, Bass, Voice, Synth, Violin, Omnichord, Xylophone, producer, recorded by...
   - Paddy SteerThe Fortified Herd (2013)
   - Paddy SteerDragons Breath (2009)
....Poli-instrumentist compozitor foarte interesant acest „DIY maverick” de 52 ani britanic, adânc implicat în scena muzicală din zona Manchester (mai ales ca lider al trupei Homelife), deși la prima „vedere” ai zice că face piese synthi-pop vesele cu iz disco. Dar, cum zice și un titlu ca „Bifurcation Arrow”, sunt bifurcații pe-acolo spre jazzuri cinematice și abstractizări complexe care denotă lecții bine învățate de la iluștrii maeștri Harry Partch, Moondog ori Sun Ra, până la absurdități sonore hilare gen Spike Jones cu clavinetul și basson-ul în roluri principale. „Sună ca un ceas cu cuc elvețian făcut din cofraje de ouă și păr de cal lipite de un interpret la Moog african în magazinul unui negustor de metale vietnamez” este probabil cea mai plastică descriere, ea aparține producătorului Graham Massey. În 2013 Paddy Steer a format un „Sun Ra tribute band” numit fără economie de cuvinte Part Time Heliocentric Cosmo Drama After School Club.
http://narcmagazine.com/interview-paddy-steer/







* Rodrigo Amarante (de Castro Neves) (gtr, voc/Brazil) – 7 Days In Entebbe (Original Motion Picture Soundtrack) (2018)
   - Rodrigo Amarante (ex-Los Hermanos, Orquestra Imperial, and Little Joy) – Cavalo (2013)
* Maria Chavez (turntables / Peru) – Those Eyes of Hers (2004)
* Cüneyt Sepetçi & Orchestra Dolapdere (Turkey) – Bahriye Ciftetellisi (2013)

* Beverly Copeland (USA/Canada) – S/T (1970, 2018)
* Beverly Glenn-Copeland (USA/Canada) – S/T (1970)
* Beverly Glenn-CopelandAtLast! -EP- (1983)
* Beverly Glenn-Copeland ...Keyboard Fantasies... (1986)
„Transgender”-ul veteran de 73 de ani, fostă femeie până prin 2002 iar de atunci după operație bărbat, este un caz rar și interesant însă și ca muzician cantautor (vezi link-urile) la care nu s-au alterat cu vârsta și prin schimbarea de sex calitățile vocale. Merită atenție și (re)considerație toate albumele sale vechi și EPul de mai sus, cele 2 eponime fiind complet diferite unul față de altul și doar unul, cel fără „Glenn”, reeditat recent.
https://www.songcycles.com/
https://www.theglobeandmail.com/arts/the-singer-formerly-seen-as-she/article980339/
https://www.cbc.ca/news/canada/toronto/beverly-glenn-copeland-music-queer-songbook-orchestra-1.4169877





* The Comet Is Coming (UK) – Death To The Planet -EP- (Leaf, 2017).....„jazz, electronica, funk & psychedelic rock”
  - The Comet Is ComingProphecy -EP- (Leaf, 2015)

* Hailu Mergia (keyb & acc/Ethiopia) – Lala Belu (Awesome Tapes from Africa, 2018)
* Midori Takada (perc, Japan, ex-Mkwaju Ensemble)...„East Asian music & jazz”
* Graindelavoix Ensemble / Björn SchmelzerRequiem (2016).....„medieval”

* Éliane Radigue Occam Océan (prèmiere, ONCEIM 26.09.2015, Église Saint Merri, Paris) (2015)
* Éliane RadigueOccam Ocean 1 (Shiin, 2017)
* Senyawa (Indonesia) – Sujud -LP- (Sublime Frequencies, 2018)
Ambele concerte, atât cel al veteranei electroniste franceze de 86 ani cât și al duoului indonezian, sunt recenzate aici:

                     










            
                 
                          Wels "Music Unlimited" 32 / 2018
                                                 www.@musicunlimitedwels.at

* Pulverize the Sound (Peter Evans, Tim Dahl, Mike Pride) – Pulverize the Sound (Relative Pitch, 2015)
* Kompost3 (Austria) – Ballads for Melancholy Robots (Laub, 2015)
* Angélica Castelló & Jérôme NoetingerDisturbio (Mikroton, 2018)
* Chesterfield (Burkhard Stangl & Angélica Castelló) – Consuelo (Mikroton, 2018)
* Cilantro (Angélica Castelló & Billy Roisz) – Borderland (Mikroton, 2016)
* Dave Rempis, Joshua Abrams, Avreeayl RaAphelion (Aerophonic, 2014)
* Dave Rempis, Joshua Abrams, Avreeayl Ra + Jim BakerPerihelion -2 CD- (Aerophonic, 2016)
* Udo Schindler & Ingrid SchmolinerBlaublatt (Creative Sources, 2017)






N-au fost anul acesta la Wels ci întro ediție trecută, dar au un album nou:
* Peter Brötzmann, Heather LeighSparrow Nights -live- (Trost, 2018)

Alte albume noi de jazz cu puține „asperități”, set încheiat de grupul condus surprinzător de...actorul Jeff Goldblum:
* Angelo Badalamenti & David LynchThought Gang (Sacred Bones, 2018)
....un album mult mai aventuros-experimental decât cinematic (!)

* Jamison Ross (voc, dr) – All For One (Concord Jazz, 2018)
    -  Jamison Ross (voc, dr) – Jamison (Concord Jazz, 2015)
* Ingrid Jensen (tr) & Steve Treseler (sax) – Invisible Sounds: For Kenny Wheeler (Whirlwind Recordings, 2018)
* David Hazeltine (p-no) (with Ron Carter & Al Foster) – The Time Is Now (Smoke Sessions Records, 2018)
* Rudy Royston (dr) – Flatbed Buggy (Greenleaf Music, 2018)
....with John Ellis: b-clar, saxes; Gary Versace: acc; Hank Roberts: cello; Joe Martin: bass
* Anthony JosephPeople of the Sun (Heavenly Sweetness, 2018)
* Marcus Strickland's Twi-LifePeople of the Sun (Blue Note, 2018)
* Jeff Goldblum & The Mildred Snitzer OrchestraThe Capitol Studios Sessions -live- (Decca, 2018)
























Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu