marți, 5 februarie 2019

"scOp(e)"-ul lui Manu Katché, cu "O" de la "Obelisk"-ul scoțian al lui Graham Costello's STRATA


O să fie mai mult un buletin informativ decât o înșiruire de recenzii, mai ales la calupuri de care se ocupă -sau ar trebui s-o facă- alții, dar sper că veți găsi și alte albume/artiști/trupe cel puțin la fel de interesante, cum ar fi de ex. acolo unde o să apară termeni rar citibili azi în aceeași propoziție precum "jazz" (contemporan) și "Scoția" sau "Egipt"Încep cu casele de discuri majore având expunere în Ro, remarcând-o și urându-i bun sosit și "înflorire" ("Bloom"ing!) de succes chiar de la debutul în marea familie ECM, protejatei pianistului Tigran Hamasyan, Areni Agbabian:
* Joe Lovano feat. Marilyn Crispell & Carmen CastaldiTapestry (ECM, 2019)
* Yonathan Avishai (p-no) – Joys and Solitudes (ECM, 2019)
* Vijay Iyer & Craig TabornThe Transitory Poems -live at the Franz Liszt Academy, Budapest, 2018- (ECM, 2019)
* Mats Eilertsen with Harmen Fraanje & Thomas StrønenAnd Then Comes the Night (ECM, 2019)
* Ralph Alessi with Ravi Coltrane, Andy Milne, Drew Gress & Mark FerberImaginary Friends (ECM, 2019)
* Areni Agbabian (voc & p-no, US/Armenia) – Bloom (ECM, 2019)
* Eleni KaraindrouTous des oiseaux (ECM New Series, 2019)
* Emile Parisien Quartet (with Julien Touéry, Ivan Gélugne & Julien Loutelier)Double Screening (ACT Music, 2019)
* Paolo Fresu, Richard Galliano, Jan LundgrenMare Nostrum III -2 LP- (ACT Music, 2019)
* Cæcilie Norby with Rita Marcotulli, Nicole Johänntgen, Hildegunn Øiseth, Lisa Wulff & Dorota PiotrowskaSisters in Jazz (ACT Music, 2019)
* Mark Lockheart (t-sax) – Days On Earth (Edition, 2019)
* Jeff Ballard (dr) – Fairgrounds (Edition, 2019)
....with Lionel Loueke (guitar), Kevin Hays & Pete Rende (keybs) & Reid Anderson (electronics)




Câteva albume din această postare sunt incluse ca și cel care urmează, în acest poll lunar (de care-am dat însă pur întâmplător după alegerea lor): 
https://qwest.tv/02/2019/top-albums-of-the-month-january-2019

* Leyla McCalla (Haiti/SUA) – The Capitalist Blues (Jazz Village, 2019)...."blues, folk, jazz, world"
Spiritul original al blues-ului contestatar e păstrat de această vocalistă nemulțumită și de situația de unde a plecat și de cea de emigrant unde-a ajuns, așa cum se întâmpla la fel de reușit muzical și liric și pe anteriorul "A Day For The Hunter, A Day For The Prey" (Jazz Village, 2016).













* Manu Katchéthe scOpe (Anteprima Production, 2019)
Anne Pacéo (dr & voc, France) – Bright Shadows (Laborie Jazz, 2019)
* Ivan "Mamão" Conti (dr, ex-Azimuth/Brazil) – Poison Fruit (Far Out Recordings, 2019)
* Alfredo Rodriguez (keybs & voc) & Pedrito Martinez (perc & voc) – Duologue (Mack Avenue, 2019)
* Allison Miller's Boom Tic Boom Glitter Wolf (Royal Potato Family, 2019)
Miniset de 5 titluri dominat de ritmuri latino, chiar dansante cum a mărturisit-o ca "scOp" Manu Katché, ușor facile la franțuzoaică și, ca să le zic așa, medii spre bune în rest, cu o mențiune în plus la bateristul "boom"-bastic Allison Miller.










În următorul set urcăm ștacheta spre jazzuri și mai incitante, dacă nu chiar surprinzătoare la cei 2 scoțieni bandlideri și la egipteanul Maurice Luca. 
Graham Costello's STRATA (Scotland) – Obelisk (bpqd Records, 2019)
"Obeliscul" de debut al bateristului Graham Costello e mai mult decât promițător, se distinge prin varietatea tempourilor și multitudinea ingredientelor sextetului care adaugă jazzului tradițional cântat cu "urgență veselă" (dacă ăsta o fi în traducere cel mai adecvat sens la "exhilarating urgency"), elemente moderne de "math, noise, prog, minimalism"....până la "sound"-ul (din filmele) lui David Linch. Aceeași cronică de aici:
http://www.fortitudemagazine.co.uk/music/album-review-graham-costellos-strata-obelisk/33264/  
....mai face 2 paralele, prima cu grupul instrumental american pe care nu-l cunosc Don Caballero, activ cu intermitențe în intervalul 1991-2009....în schimb la a 2-a, respectiv analogia cu Ron Anderson`s PAK, aici lucrurile stau mai bine pentru că-l știu de pe 4 albume pe acest chitarist/basist de 60 ani din New York, încă activ (conform Wikipedia), mai ales la clubul The Stone a lui John Zorn:
* (Ron Anderson's) PAK - Motel (2005)
* Ron Anderson`s PAK - Secret Curve (Tzadik, 2011)
* PAK (Ron Anderson, Nonoko Yoshida, Tatsuya Yoshida) - NYJPN (2014)
* Ron Anderson - PAK Small r 1/2 (Half) Inch (1995, remastered 2017)




Andrew Wasylyk (Andrew Mitchell, Scotland) – The Paralian (Athens of the North, 2019)...."Modern-classical, Ambient & Jazz".
Albumul cu numele unei imaginare ființe din legendele mărilor și oceanelor a avut ca punct de pornire muzica nouă compusă special pentru o harfă model "Errald/Grecian" din sec. XIX (vezi foto) restaurată recent într-un muzeu din Hospitalfield, Arbroath din Scoția, rezultând un album "care pătrunde pe teritoriile comune unor Robert Wyatt sau Brian Eno...meditativ și majestuos...antidotul haosului cotidian" cum l-a caracterizat o cronică, al 3-lea solo al artistului și destul de atipic pentru un muzician mai cunoscut pentru ceea ce face cu trupele Idlewild și The Hazey Janes.




Time Grove (Israel) – More Than One Thing (Wah Wah 45s, 2019)
....Debutul inspirat și elegant de "cyber-electronic jazz" al grupului din Tel Aviv condus de pianistul Nitai Hershkovits este cu-adevărat "mai mult decât un singur lucru" dacă prin lucru înțelegem un album de jazz obișnuit: e suficient să luăm în considerare fie și numai sintetizatoarele mânuite de Rejoicer din trupa de funk/trip-hop Buttering Trio și deja ne-am îndepărtat de șabloane și tertipuri.
Exceptând prolifica Tzadik, la ambii scoțieni dar și la israelieni și la egiptean se aplică acea regulă a lui "cu cât e "label"-ul mai mic și mai independent, cu atât cresc șansele unor muzici mai originale și interesante". Cu-atât mai valabilă la muzicienii din țări mici dornici de extensia ariei lor obișnuite de penetrare. E valabil parțial și la Dave Harrington, chitaristul din Darkside comparat întro cronică la acest album cu Jerry Garcia și David Gilmour (!) și la a cărui „Pură imaginație, fără țară” a contribuit același ajutor de nădejde electronistul Nicolas Jaar (ale cărui albume solo recente dinafara jazzului primesc și separat cotații impresionante, mă refer la Pomegranates -2015, Sirens -2016 și la AAL/Against All Logic - 2012-2017 de anul trecut):
Dave Harrington (gtr, ex-El Topo / Darkside) Group – Pure Imagination, No Country (Yeggs Records, 2019)
* Jamie Saft, Steve Swallow, Bobby PreviteYou Don’t Know the Life (RareNoise, 2019)
* Maurice Louca (gtr, p-no, etc/Egypt) – Elephantine (Sub Rosa/Northern Spy Records, 2019)
  - Suport: Alif (Khyam Allami, Maurice Louca) – Aynama-Rtama (Nawa Recordings, 2015)

* Sun Ra Monorails & Satellites Vols. 1, 2 and 3 -2 CD- (rec 1966, rel Cosmic Myth Records, 2019)....solo piano works.
* MAST (Tim Conley) – Thelonious "Sphere" Monk (World Galaxy/Alpha, 2018)
Album scos de electronistul producător cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la nașterea pianistului pivotal pentru jazzul modern, cu Chris Speed, Brian Marsella și Makaya McCraven printre contribuitori.
  - Suport: MAST (Tim Conley) - Love and War_ (Alpha Pup, 2016)...."LP conceptual structurat ca o piesă de teatru în 3 acte"
....http://observer.com/2016/12/the-20-best-jazz-albums-of-2016/
 








Un proiect cu totul aparte și de actualitate, din fericire ajungând "live" în curând și pe la noi (25 febr. Cluj și 26 febr. București), este acesta austriac multimedia -sau l-am mai putea numi „jazz & poetry”, deși cei 2 termeni sunt insuficienți-...un proiect/grup "cu cap, cu coadă și mai ales cu miez" la care doar parcurgând lista muzicienilor și a instrumentelor ne dăm seama cam despre ce e vorba, de originalitatea intențiilor și mesajelor: 
* Ulrich Drechsler "Liminal Zone" (I-IV) Live @ Saalfelden Festival on air ÖE1-17918 (2018)...."electronic jazz, world"
....Clara Luzia: vocals, Özlem Bulut: coloratura soprano, Yasmin Hafedh: slam Poetry/recitatives, Peter Zirbs: electronics, Simon Raab: p-no, Judith Ferstl: bass, Judith Schwarz: drums & percussion, Ulrich Drechsler: clarinets, Enscha & Enscho: visuals
 - Ulrich Drechsler Liminal Zone @ LIVE Saalfelden Jazzfest 2018 [61'AudioOnly]:
https://www.youtube.com/watch?v=1VOCFnaRg-E
 - Suport:
* Café Drechsler (Austria) – Cafe Drechsler Is Back (Geco Tonwaren, 2008)
* Café Drechsler (Austria) – Streamer (Monkey., 2013)
* Café Drechsler (Austria) – And Now...Boogie! (Universal Music GmbH, 2017)
.....Ulrich Drechsler: t-sax, b-clar, basset horn, Philipp Jagschitz: keybs/electronics, David Helbock: keybs/electronics, perc, Patrick Zambonin: bass & Christian Eberle: dr, perc





Ca de obicei, finalul aparține jazzurilor cele mai liber-improvizate și mai unicate ca evenimente când sunt puse în valoare „live”, fără a știrbi din calitățile albumelor de studio. Și din nou la combinația japonezo-maghiaro-suedezo-americană de pe Cuts Up...dăm de omnipotenta casă de discuri RareNoise Records cu multe titluri abordate de mine pe ambele bloguri și care se "întinde" stilistic ajungând și aici:
* Christoph Irniger('s) PilgrimCrosswinds (Intakt, 2019)
* Paal Nilssen-LoveNew Japanese Noise & New Brazilian Funk -live at Roskilde Festival, Denmark- (PNL Records, 2019)
* Merzbow, Balázs Pándi, Mats Gustafsson, Thurston Moore Cuts Up, Cuts Out (RareNoise, 2018)....live at the Church of St John/Hackney, Sept 2016






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu