luni, 10 iunie 2019

Iunie 2 (2019): Prin fluxul de noutăți, despre Maciej Obara și Moers Jazz Festival cu a sa secțiune braziliană....


* Tiago Frúgoli Ensemble (Brazil) – Casa (Fresh Selects, 2019)
.....claviaturistul Tiago aduce în „casă” , alături de invitații muzicieni din zona sa de reședință São Paulo, o triplă combinație „între Madlib (DJ american , producător, multi-instrumentist și rapper), Eumir Deodato (veteranul și versatilul pianist brazilian care va împlini 76 ani peste câteva zile) și Chick Corea (din perioada „fusion” timpurie)”.
Cred că am ales prin acest album din fluxul de noutăți un element bun de introducere și anticipare pentru ceea ce avea să etaleze contingentul brazilian la Moers Festival în ultimul weekend + ziua de luni, 10 iunie (vezi mai jos în postare).




* Tim Berne & Matt Mitchell (a-sax & p-no duo) – Angel Dusk (Screwgun Records, 2018)
   ...„modern creative jazz” mixed and mastered by David Torn”.
* Le Rex (Swiss) – Escape of the Fire Ants (Cuneiform, 2019)
   ....Cvintetul (fără bas!) este dominat de 4 suflători (a & t-saxes, tb & tuba)...iar noul album, al 4-lea, considerat „cel mai coeziv și confident”, are conexiuni și influențe precis localizate la orașele Chicago, Belgrad, Cape Town, New Orleans și Lagos.



* Ilia Belorukov & Gabriel FerrandiniDisquiet (Clean Feed, 2019)
* Gabriel Ferrandini (dr) – Volúpias (Clean Feed, 2019)
   ...„fiecare baterist din lume ar trebui să asculte Aphex Twin și Squarepusher ca să devină mai complet”, spunea recent într-un interviu lisaboneanul G.F., găsindu-și perechea potrivită în alto-saxofonistul Ilia B. din Saint Petersburg pe Disquiet, respectiv în Volúpias pe Pedro Sousa (t-sax) -din așa numitul PeterGabriel duo (!)- și Hernani Faustino (d-bass), totul întâmplându-se de la concepere până la lansare în vestitul club ZDB din Lisabona unde cei 3 au avut rezidență un an.























* Scheen Jazzorkester & Thomas JohanssonAs We See It... (Clean Feed, 2019)
....album care încearcă să răspundă la întrebarea „cum să faci o orchestră de jazz convențională, care de obicei lucrează în interiorul unor parametri foarte definiți, să-și deschidă perspectivele și să fie mai spontană?”
* Kevin Breit (gtr, b-clar, mandolin / Canada) – Stella Bella Strada (Stony Plain Records, 2019)
....un chitarist profilat de regulă pe blues, aici cu un album complex componistic inspirat de Frank Zappa, cu 53 muzicieni implicați printre care și fratele său, organistul Gary.



* Fred Hersch & the WDR Big BandBegin Again (Palmetto, 2019)
....pianistul oferă piesa-titlu în premieră, alături de revizuirea unor teme mai vechi rearanjate sub dirijoratul cunoscutului multi „Grammy-at” Vince Mendoza.
* The Mattson 2Paradise (Company, 2019)
....un album de jazz-pop ușurel al fraților gemeni californieni Jared (gtr) și Jonathan (dr)
* Andrew McCormack (p-no) – Graviton: The Calling (Ubuntu Music, 2019)
 ....continuarea cu trupă complet schimbată și la alt label a anteriorului Graviton (Jazz Village, 2017), atunci cu ESKA, Shabaka Hutchings, Robin Mullarkey & Anton Eger....cea mai notabilă nou-recrutată acum și importantă în „peisaj” fiind vocalista italo-americancă Noemi Nuti, deasemenea o talentată harpistă. Ajungem astfel și la...:
Brandee Younger (harp) – Soul Awakening (Self-released, 2019)
....„(neo) spiritual jazz”, cu unul dintre mentorii autoarei, saxofonistul Ravi Coltrane...iar printre compozițiile rearanjate, teme semnate de Alice Coltrane, Marvin Gaye și Dorothy Ashby, aceasta din urmă o altă influentă harpistă pentru „mai tânăra / younger”(!)-, la propriu și la figurat: pe 1 iulie Brandee va împlini 36 ani.





















Până la subiectul Moers 2019, completări/recomandări la discografia saxofonistului polonez anunțat la Gărâna XXIII peste 1 lună. Un apropiat al festivalului și mare fan al brandului german îl numea „încă un „ECM artist”, dar dacă observăm că mai noul Unloved e singurul album scos la casa germană în curând semicentenară, pentru conformitatea statisticii dacă nu din alt motiv, avem un muzician aflat sub contract într-un raport numeric covârșitor în favoarea caselor poloneze, e-adevărat mai mici, For Tune și Ars Cameralis. Dincolo de canoanele estetice mai mult sau mai puțin diferite, cred că ar fi relevant să comparăm și componențele de la Unloved și Four, mie mi se pare cu-adevărat mai „special” și „internațional” quartetul de pe cel de-al 2-lea.
Îl știam pe Maciej Obara (t & a-saxes) de pe albumele:
- MaMuGe 3 (Maciej Obara, John Lindberg, Harvey Sorgen) – Three (Ars Cameralis, 2010)
Maciej Obara International – Live at Manggha (For Tune, 2013)
- Maciej Obara Quartet – Unloved (ECM, 2017)....cu Ole Morten Vågan, Gard Nilssen & Dominik Wania.
....iar după ce-am aflat de venirea sa la Gărâna, am mai adăugat și următoarele 3 ca titular/lider:
* (Maciej) Obara International – Komeda (For Tune, 2013)...cu Dominik Wania, Gard Nilssen, Ole Morten Vågan & Tom Arthurs.
* Maciej Obara Trio – I Can Do It (Jaz Records, 2009)....cu Maciej Garbowski și Krzysztof Gradziuk.
* (Maciej) Obara Special QuartetFour (Ars Cameralis Silesiae Superior, 2010)
....cu Mark Helias, Nasheet Venter & Ralph Alessi.

Cam așa ar fi arătat postarea, sau poate cu mai ceva titluri apărute între timp, de ex. cu basistul Avishai Cohen sau bateristul David Sánchez...dacă între timp n-aș fi avut șansa participării 4 zile, fie și doar la monitorul calculatorului, la unul dintre cele mai interesante festivaluri europene de jazz:

                            Moers Jazz Festival 2019, 7-10 iunie

"Music is the great uniter. An incredible force. Something that people who differ on everything and anything else can have in common."








https://www.moers-festival.de/en/program/programmuebersicht-2019/

Festivalul a fost transmis parțial timp de 4 zile „live streaming”, cum s-a întâmplat și în 2016, pe Arte Tv/Concerts și pe YouTube, cu extrase de pe cele 4 scene (cortul principal și 3 scene mai mici)....dovedind că o formulă ad-hoc numită Moers Abstractions, fie ea și cu saxofonistul Joshua Redman în masiva configurație, poate trece neobservată la câte alte oferte și mai interesante s-au perindat, inclusiv între trupele tinere, unele încă fără album de debut!

** Marshall (Belford) Allen: a-sax (flute, oboe, piccolo, EVI), 95 ani, co-fondator și lider din 1993 la Sun Ra's Arkestra, prezent în fruntea 4-tetului USA/Brazil/Japan/Germany:
 - Marshall Allen (a-sax), Rodrigo Brandão, a.k.a. „Gorila Urbano” (spoken word) Toshimaru Nakamura (electrs) Günter „Baby” Sommer (dr)
În aceeași zi de vineri și la aceeași oră (?), dar nu la sala principală ci în clubul Saturn, „Members of Sun Ra Arkestra” au concertat gratuit.



** Anguish (Will Brooks, Mike Mare, Mats Gustafsson, Andreas Werliin & Hans Joachim Irmler), ...adică formula cu care „Angoasa” a debutat pe albumul omonim Anguish (RareNoise, 2018), cu siguranță semnalat de mine anul trecut prin fluxurile de noutăți. Dar un concert „live” punctează parcă și mai bine o asemenea distribuție, căci ce poate fi mai interesant decât o combinație între rapperul Will Brooks („MC Dälek”) și Mike Mare din trupa americană Dälek, Mats și Andreas, adică suedezii din Fire! (Trio/Orchestra/Plus) -cu Andreas om de bază și în Angles 9, Tonbrucket sau Time Is a Mountain-....plus veteranul claviaturist german H.J. Irmler dintr-una din cele 2 trupe Faust de după scindarea din 2004 (deci diferit de celălalt Faust condus de Jean-Hervé Peron & Werner „Zappi” Diermaier)?



**  Global Improvisers Orchestra
10-tet format din muzicieni cu instrumentație complet neortodoxă din 9 țări de pe 3 continente: Argentina, Germania, Londra/UK, Myanmar, Belgia, Belarus, Italia, Statele Unite, Brazilia....asamblat de Jan Klare, saxofonist german și curator la Moers cu experiențe vechi de acest gen care-au reușit în diferitele ediții ale festivalului:..„o odă neîngrădită adusă improvizației libere” cu șansa unică de a auzi la unison un „gyl” (similar balafonului), un „pat waing” (cerc/set format din 21 tobe acordate) și un „theorbe” (tip de lăută):
 - „Valentin Garvie – trumpet / - Jan Klare – alto sax / - Bex Burch – gyil / - Sein Hla Myaing – pat waing / - Pieter Theuns – theorbe / - Yegor Zabelov – accordion / - Andrea Taeggi – electronics / - Owen Gardner – gitaar / - Luke Stewart – double bass / - Mariá Portugal – drums, percussion”.
Nu există album cu trupa...

**  MDC III (Bruges/Belgium)....„jazz „fusion” avangardist cu elemente „world” din noul val al jazzului belgian, o muzică cu adrenalină intensă și „sunet cinematic aproape alarmant, sigur pe placul unor regizori ca David Lynch sau Quentin Tarantino”.
https://werfrecords.bandcamp.com/album/dreamhatcher
  - Mattias De Craene: saxophones, reeds, sounds
  - Simon Segers: drums, percussion, electronics
  - Lennert Jacobs: drums, percussion

** Die Hochstapler (FR-3000) (France/Italy/Germany)
...Pierre Borel (a-sax) Louis Laurain (tp) Antonio Borghini (bass) & Hannes Lingens (dr)

Set de albume cu cei care-au mai cântat, ori cu alte formule care-i includ, ca soluție paleativă...mai multe dintre proiecte fiind în premieră și în exclusivitate comandate și concepute pentru festival, cum se mai întâmplă la evenimente care se respectă.

* Andrea Taeggi (Swiss)– Zimní Král (SM-LL, 2018)
* Andrea Taeggi (Gondwana) – Mama Matrix Most Mysterious (Type, 2015)
* Andrea Taeggi – Noméri—Tere (Präsens Editionen, 2018)
* Lumisokea (Andrea Taeggi & Koenraad Ecker) – Apophenia -EP- (Opal Tapes, 2014)
* LumisokeaAutomatons (Eat Concrete, 2011)
* LumisokeaMnemosyne (Alter, 2015)
* LumisokeaTransmissions From Revarsavr (Opal Tapes, 2018)
 - Koenraad Ecker (Lumisokea) – A Biology of Shadows (In Aulis, 2018)
* (*) Anton Eger (dr, Phronesis) – Æ (Edition, 2019)
* (*) Ex Eye (Colin Stetson) – S/T (Relapse Records, 2017)
* Crack CloudCrack Cloud (Meat Machine, 2018)
* chuffDRONE (Austria) - S/T (2015)
 - (Christopher) Dell, (Johannes) Brecht, (Christian) Lillinger, (Jonas) WestergaardBoulez Materialism -Live in Concert- (Plaist, 2018)
  - Schnell (Pierre Borel, Antonio Borghini, Christian Lillinger) – Live at Sowieso (Clean Feed, 2018)
* DälekEndangered Philosophies (2017)
  - Wout Gooris Trio, Hayden Chisholm & Erwin VannSome Time (Wout Gooris, 2018)
* Akaten (Japan) – Chateau Du Akaten (2001)
* Oli Steidle & the Killing Popes (Denmark/UK)– Ego Pills (Shhpuma, 2019)
     - Oliwood (Oli Steidle, Frank Gratkowski, Kalle Kalima) – Euphoria (Enja, 2017)
* Širom (Slovenia) – I Can Be a Clay Snapper (Tak:til/Glitterbeat, 2017)
    - Faust (Hans Joachim Irmler) Faust Is Last -2 CD- (2010)
Pozițiile (*) indică artiști/albume amintite, la fel cum s-a întâmplat și cu alții din festival față de care interesul meu era din acest motiv oarecum diminuat:
Vula Viel, Ill Considered, Nervous Entanglement, Flat Earth Society, Trondheim Voices, Colin Stetson, Peter Evans, Acid Mothers Temple, Ruins...
Nu mai țin minte dacă pe Angelika Niescier (& New York Trio) o pot adăuga listei de mai sus, dar din tot ce am până acum cu saxofonistă cel mai aproape de momentul Moers 2019 este albumul:
* Angelika Niescier, Florian Weber (Swiss) – NYC Five (Intakt, 2016)
...iar pe acesta:
** Angelika Niescier, Christopher Tordini, Gerald Cleaver, feat. Jonathan Finlayson - New York Trio (Intakt, 2019)
...mi l-am propus ca prioritate imediată, fiind cel mai aproape de expunerea „live” de sâmbătă de la Moers.

                                „BrazilBrazil”....

În postarea trecută, din simplă și pură coincidență, apăreau:
....Itiberê Zwarg & UMO feat. Hermeto PascoalUniversal Music Orchestra (Biscoito Fino, 2017)
....Azymuth (Brazil) – Demos (1973-75) Volumes 1&2 (Far Out Recordings, 2019)

Acestea 2, plus albumul din deschiderea postării cu Tiago Frúgoli, anticipează cum mai aminteam pleiada de artiști marcanți din țara „cafelei și a fotbalului”, în frunte cu trubadurul Tom  veșnicul contestatar, cel care -cum îmi scrie amicul MK prezent acolo la concert, citând de pe proiecția cu traducerea în germană cu scăpări din portugheză- afirma la un moment dat că „noi mai trăim în Brazilia, dar Brazilia nu mai trăiește în noi”...
Pionier al unor subgenuri ca „batucada, MPB, bossanova, pop-punk, experimental și mai ales tropicalia”, Tom Zé atinge calibrul unui alt „monstru sacru” brazilian deja amintit și de aproape aceeași vârstă venerabilă 82 ani, Hermeto Pascoal!
Am actualizat discografia sa cu care eram cam restanțier, prin albumele din circa ultimă decadă:

* Tom ZéCanções Eróticas Para Ninar (2016)
                    – Estudando a Bossa Nordeste Plaza (2008)
                    – O Pirulito da Ciência -2 CD live- (2010)
                    – Sem Você Não A (2017)
                    – Tropicália Lixo Lógico (2012)
                    Vira Lata Na Via Láctea (2014)

- Rodrigo Brandão, amintit deja, a mai apărut în cel puțin 2 formule, jucând la un moment dat și rolul unui tanchist (!?)
- Juçara Marçal / Thomas Rohrer 24 H 
....cu Juçara Marçal (voc & rabeca), aceeași talentată vocalistă de 57 ani apărând și în formulele Clube da Encruza și Abismu Curtu. Rabeca braziliană este un fel de vioară arhaică, puțin diferită de varianta portugheză. 



Albume reprezentative:

* Juçara Marçal (voc) – Encarnado (2014)
* Rodrigo Campos (feat. Juçara Marçal & Gui Amabis) – Sambas do Absurdo (2017)
* Metá Metá (Kiko Dinucci, Juçara Marçal & Thiago França) – S/T (2011)
* Sambanzo (Thiago França: t-sax, flt) – Etiópia (2012)
Suport suplimentar:
 - V. A.Daora: Underground Sounds of Urban Brasil Hip-Hop, Beats, Afro & Dub -2 CD- (2013)

N-am epuizat nici pe departe lista participanților, pentru edificare și eventuale completări grăbiți-vă să derulați, pentru că nu se știe dacă vor rămânea permanent, postările de pe YouTube, via ARTE (TV) CONCERT:
 - Vineri, 6 h 03 min:
https://www.youtube.com/watch?v=iO9XMagQCQI
 - Sâmbătă, 10 h 30 min:
https://www.youtube.com/watch?v=m88pWmVYWGU
 - Duminică, 9 h 20 min:
https://www.youtube.com/watch?v=KaElbvDQZhA
- Luni, 7 h 26 min:
https://www.youtube.com/watch?v=2FLZQO2OTL8


Completări, reeditări:
Extra Ball [Jarek (Jaroslaw) Smietana: gtr, Poland] – Mosquito (Poljazz, 1981)
Masayuki Takayanagi New Direction Unit – April is the Cruellest Month (rec. 1975, rel. April Disk/Japan, 1991/reissue Blank Forms Editions/USA, 2019)
Lou Donaldson – Mr. Shing-A-Ling (1967, Remastered 2019)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu