* Butch Morris – Homeing -live in West Berlin- (Sound Aspects, 1989)
....La sugestia amicului MK am ascultat acest album cu dublu scop: primul, în memoria clasicului cornetist Lawrence D. "Butch" Morris (10 febr.1947 – 29 ian.2013), muzician bine ancorat în noile și inovatoarele curente jazzistice din jurul anului și de după 1980 la care a contribuit mai ales cu metoda sa originală de improvizație liberă, așa-numita „conducting”, ca dirijor cu mișcări aparte ale mâinilor și baghetei speciale „prin care, în cele mai bune momente, îi putea scoate din matca vechilor lor obiceiuri și deprinderi pe muzicieni și focalizând pe particularitatea artistică a unuia dintre ei, construia o fantezie orchestrală în jurul acesteia”, conform criticului Ed Hazell. Celălalt motiv a fost s-o aud pe Shelley Hirsch, contributoare aici cu vocalize onomatopeice și difuze aparte, de regulă abstracte și flotante cum de altfel e și cam toată orchestrația, plus electronica destul de bizară și efectele: fără a leza pe cineva, un album nu pentru oricine și nici de ascultat oricând, necesitând o dispoziție și răbdare aparte...totuși captat „live” la un festival german din 1987 numit „20th Total Music Meeting”.
- Suport:
- Butch Morris – Current Trends In Racism In Modern America -live- (Sound Aspects, 1985)
....titlu provocator de la același „label”, cu maestrul ca dirijor și o distibuție aproape complet diferită dar cel puțin la fel de marcantă (vezi „back covers”-urile).
- Butch Morris – In Touch... But Out of Reach -live- (rec 1978, rel Kharma, 1982)
Dacă începeți o sesiune de audiții în ordinea aceasta, vă asigur că o să vă vină mai ușor apropo de jazzul următoarelor albume prin care-am completat la discografia prolificului percuționist de 64 ani, aceste 2 contribuții „live”:
* Adam Rudolph Go-Organic Orchestra – Can You Imagine... The Sound of a Dream -live- (Meta Records, 2011)
* Adam Rudolph Go-Organic Orchestra: 1 -live- (Meta Records, 2002)
....și v-ar veni chiar și mai ușor la abordarea noului calup de noutăți (parțială și prin sondaj făcută de mine și nerecomandabilă astfel, dar un „lux” pe care mi-l pot permite în faza asta dintr-un singur motiv: la câte zeci...chiar poate sute de producții Ropeadope, Sunnyside, Origin sau HighNote s-au adunat în arhivă, n-aveam nevoie de mai mult...):
* Big Band of Brothers – A Jazz Celebration of the Allman Brothers Band (New West, 2019)
* Ramsey Lewis & Urban Knights – VII (Ropeadope, 2019)
* Jon Regen (voc, keybs) – Higher Ground (Ropeadope, 2019)
* Lee Konitz Nonet – Old Songs New (Sunnyside, 2019)
* Hal Galper Trio – The Zone: Live at the Yardbird Suite (Origin Records, 2019)
* Houston Person – I’m Just a Lucky So and So (HighNote, 2019)
„577 Records”, respectiv „Leaving Records” îmi spuneau prea puțin, așa încât în cazurile astea metoda sondării „pe sărite” nu mai mergea:
* Pat Thomas, Dominic Lash & Tony Orrell – BleySchool -LP- (577 Records, 2019)
....deci un trio pianistic britanic călcând pe urmele și preluând din estetica ilustrului clasic Paul Bley, cu Gary Peacock (bas) și Barry Altschul sau Paul Motian (tobe)...dar prelucrând chiar standardele -„Ida Lupino”, „The Blessing”, „In A Sentimental Mood”- suficient de modern și personal încât „acest trio exprimă muzica întro singură „voce” la fel de ermetică ca un cvartet cu coarde de Bartok și la fel de curgătoare, liberă și originală ca însuși Bley”, conform revistei Exclaim. N-am găsit vreo exemplificare video dar pianistul mai are un album nou, total diferit și integral ascultabil aici:
-Pat Thomas & Kwashibu Area Band - Obiaa! -2 LP- (Strut, 2019):
https://www.youtube.com/watch?v=uhdevi07WA0
* Carlos Niño & Friends – Bliss On Dear Oneness -LP/CD- (Leaving Records, 2019)
....„spiritual improvisational/space collage music” -conform liderului pecuționist-, cu titlul inspirat de legendarul veteran al curentului „new age” Laraagi (76 ani) care contribuie printre numeroșii „prieteni” în temele „Pulsating” și „Forest Pulse”; în general piesele se insinuează pe nesimțite, fără începuturi și finaluri clar delimitate, ca întro suită. În afară de „Jazz”, e foarte posibil ca acest titlu -al 6-lea pentru Carlos Niño ca lider- să întâlnim ca și candidat și pentru topurile anuale de „Ambient”, „Electronic” sau „New Age”: „mai provocator decât media înregistrărilor „new age”, Bliss On Dear Uneness este un album spontan, imprevizibil și imens spiritual”. AMG/All Music Guide.
-Carlos Niño & Friends - Commend-Hyper6 (with Deantoni Parks and Miguel Atwood-Ferguson):
https://www.youtube.com/watch?v=3iSELaKia2s
* exclusiveOR, Architeuthis Walks on Land, International Contemporary Ensemble – Modules (Carrier Records, 2019)
.....sau cum poate să sune coerent piese-module create de exclusiveOR (= electronic duo: Sam Pluta & Jeff Snyder) alături de 2 entități venite din sfere complet diferite: International Contemporary Ensemble (= „acoustic 5-tet: Peter Evans & Nate Wooley: trumpet; Ryan Muncy: saxophones; Weston Olencki: trombone & Ross Karre: percussion”) + Architeuthis Walks on Land (= „acoustic duo: Amy Cimini: viola & Katherine Young: bassoon”).
* Peter Brötzmann & Heather Leigh – South Moon Under -The Red Hook Concert- (Self Produced, 2019)
CAFÉ OTO / Peter Brötzmann & Heather Leigh @ Cafe OTO, London, Hackney 04-09-2019 : Brötzmann Festival:
https://www.youtube.com/watch?v=AuESrbnTPv4
* Marker (Ken Vandermark) – Wired for Sound (Audiographic Records, 2017)
* Marker (Ken Vandermark) – Roadwork 1: New Orleans (for Ed Blackwell, Irma Thomas & Allen Toussaint) (Audiographic Records, 2018)
* Marker (Ken Vandermark) – Roadwork 2: Atlanta (for James Brown, Marion Brown & Mary Lou Williams) (Audiographic Records, 2018)
* Marker (Ken Vandermark) – Homework 1: Chicago (for Muhal Richard Abrams, Curtis Mayfield & Dinah Washington) (Audiographic Records, 2018)
* Marker (Ken Vandermark) – New Industries -2 CD- (Audiographic Records, 2019)
Separat de alte proiecte precum The Vandermark 5 sau Made To Break, formula Marker -cu acest set cuprinzând 1 CD, 3 CD defalcat pe „bucăți” mai sus, respectiv un 2 CD, cel mai nou („studio” și „live”)-, etalează o altă fațetă a prolificului saxofonist ancorat în paradigma culturală care s-ar putea numi azi „post-avangardă”, combinând într-un mod eclectic creativ într-un creuzet complex, de la „free jazz”, jazz contemporan și improvizație liberă, la „free-fusion, free-post-punk, funk, progressive rock, avant-pop” până la muzică clasic-contemporană de cameră....totul realizat cu o instrumentație mai degrabă specifică rock-ului: „2 electric guitars, electric piano, synthesizers, electric organs, etc”.
Componența Marker:
-Ken Vandermark (reeds); Andrew Clinkman (gtr); Steve Marquette (gtr); Macie Steward (keyb, vln); Phil Suddenberg (dr)...
....este grosso modo una și aceeași pe cele 1 + 3 + 2 CD-uri...și totuși cu mari diferențe de la album la album, piesă la piesă și chiar în cadrul aceluiași titlu în care, funcție de pasaj, temă, motiv sau solo, protagoniști-și schimbă tipul de instrument, liderul Ken , de ex., pendulând în general între bas-clarinet și saxofoanele tenor și bariton.
Seria deschisă în 2017 de Wired for Sound a avut, deasemenea, destinatari și „influenceri” (ca să folosesc un termen internautic la modă)...dar numiți nu în subtitlu ci în dreptul fiecăreia dintre cele 3 teme: Chantal Akerman, Pina Bausch, respectiv Anthony Braxton & Bernie Worrell, ca și la noul New Industries în care „Studio”-ul este dedicat explicit lui Robert Bresson dar în subsidiar și regizorului Jean-Luc Godard, în vreme ce „Live”-ul se dedică Elsei Soares (82 ani), supranumită „vocalista braziliancă (de samba) a mileniului”. Iată o recentă prestație a trupei la Budapesta:
-Ken Vandermark's Marker | Live in Lumen 25-03-2019:
https://www.youtube.com/watch?v=WOdQUrsoRLw&feature=share
....și una de anul trecut captată la o galerie de artă:
-Marker - 2/2/2018 - if ART Gallery set 1:
https://www.youtube.com/watch?v=X46EIot2iVE
La orizont se „vede” o voce clasică, "Regina Saturniană" din Sun Ra Arkestra, un subiect însă prea măgulitor și important ca să-l dezbat plasat aici la final, rămâne pentru proxima ocazie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu