luni, 7 septembrie 2020

Să pariem pe Georgia Anne Muldrow = Jyoti, Cinélu & Molvær, Tangents, ØyvindLAND, reeditări Joe McPhee și Milford Graves & Don Pullen, recapitulare Øra Fonogram....

 „Jazz Rebounds in Romania: International Garâna Fest endures despite virus”

Aug 31st, 2020 | By Virgil Mihaiu: https://news.jazzjournalists.org/2020/08/jazz-rebounds-in-romania-international-garana-fest-endures-despite-virus/

....Cu porecla primită de când era fetiță întro familie de muzicieni de la prietena de familie regretata Alice Coltrane, Georgia Anne Muldrow îi calcă pe urme ca „Jyoti” -devenit din nume de alint alter-egoul ei jazzistic-, tocmai respectivei ilustră fostă soție a lui John Coltrane și nu m-ar mira ca după un asemenea album ca Mama, You Can Bet! vre-un critic s-o numească „următoarea Alice Coltrane”, sunt mai multe argumente în acest sens chiar dacă vorbim de o artistă „singer, record producer, multi-instrumentalist” de „36-37” ani (conform Wikipedia) implicată sau conectată la spiritualitate, Afrofuturism, Drepturi Civile, mișcarea BLM...stilistic muzical operând într-un „hibrid cosmic” pe terenurile „experimental, funk, blues, neo-soul, jazz fusion, hip hop”. Într-un articol din The New York Times din 2009, rapper-ul Mos Def compara muzica lui Muldrow de pe la 26 ani cu a Robertei Flack, Ninei Simone și Ellei Fitzgerald, iar site-ul AllMusic(Guide) o descrie mai recent ca pe "una dintre cele mai îndrăznețe și importante (deși subapreciată) artiste ale momentului". Până să aflu eu însă toate astea din diverse surse, deja îmi formasem o părere datorită noului album...sau, cum s-ar zice „pariasem” și eu pe artista pe care-s tentat s-o pun alături de mult mai cunoscutele pentru mine dinainte exploratoare în avangardă și electronică, Matana Roberts sau Fay Victor: pentru piesele personale, dar și pentru interpretările remixate ingenios ale unor compoziții semnate de Charles Mingus și Sun Ra sau aluzia la „Rivers of My Fathers” din 1974 a cuplului Gil Scott-Heron & Brian Jackson din “Orgone”. Notabilă și participarea ca invitată a saxofonistei Lakecia Benjamin („Ra's Noise (Thukumbado)”). 

* Jyoti (Georgia Anne Muldrow) – Mama, You Can Bet! (SomeOthaShip Connect, 2020)

https://pitchfork.com/reviews/albums/jyoti-mama-you-can-bet/

Jyoti (Georgia Anne Muldrow) – Denderah (eOne-SomeOthaShip Connect, 2013)

* Jyoti (Georgia Anne Muldrow) – Ocotea (SomeOthaShip Connect, 2010)

-Georgia Anne Muldrow, Jyoti - This Walk (Visualizer):  https://www.youtube.com/watch?v=tIDrLu6KUtE

Alte recente realizări „out of jazz” cu dominantă soul, funk și hip hop:

   - G&D (Georgia Anne Muldrow & Dudley Perkins) – Black Love and War (SomeOthaShip Connect, 2019)

   - Georgia Anne MuldrowVWETO II (Mello Music Group, 2019)

   - Georgia Anne MuldrowOverload (Brainfeeder, 2018)




NEWS:

* Alan Braufman (sax) – The Fire Still Burns (Valley of Search, 2020)

* Billy Childs (p-no) – Acceptance (Mack Avenue, 2020))

Rez Abbasi (gtr) – Django-shift (Whirlwind Recordings, 2020)

Ulf Wakenius – Taste of Honey (ACT Music, 2020)....album-tribut The Beatles...

* Black Art Jazz CollectiveAscension (HighNote, 2020)

* Christian Scott aTunde AdjuahAxiom -2 CD live- (Ropeadope, 2020)

* Eric Revis (bass) – Slipknots Through a Looking Glass (Pyroclastic Records, 2020)

* Gregory Porter All Rise [Deluxe Edition] (Blue Note, 2020)

* Matt Wilson QuartetHug! (Palmetto, 2020)

* Mino Cinélu & Nils Petter MolværSulaMadiana (Modern Recordings/BMG, 2020)....cuplul inedit al cunoscuților muzicieni dă un nou sens ideii de „fusion”, îl actualizează unind prin muzica la percuții și trompetă -dar și prin grafica de pe copertă- insulele de origine ale familiilor lor de proveniență, Madiana din Caraibe/Martinica, respectiv Sula/Norvegia...pe alocuri amintind de sonoritățile Weather Report (1985-86) și Miles Davis (1983-89, cu intermitențe), la care percuționistul a participat în mod direct.


 -Mino Cinelu & Nils Petter Molvær – Indianala (Visualizer):

* Tangents (Australia) – Timeslips (Temporary Residence Ltd., 2020)....trupa bateristului Evan Dorrian pendulează pe acest al 4-lea LP între jazz, electronic IDM și post-rock „sculptând peisaje sonore instrumentale care sunt mai mari decât suma părților lor”.


 -Bylong:



* ØyvindLAND (Norway) – Malerier („Paintings”) (Øra Fonogram, 2020)
....album reușit de debut și un „aer proaspăt” emanat de formula tânără de septet a trompetistului Øyvind Frøberg Mathisen, recent absolvent al Academiei de Jazz din Trondheim...dar „nimic nou sub soare” ca ofertă sau inovație stilistică, de semnalat și cam atât...eventual adăugând acest concert care-a precedat albumul de studio: 
 -ØyvindLand - Live at Victoria Nasjonal jazzscene 23.01.19:


2 reeditări cu concerte din cealaltă „emisferă” a jazzului, via WAYSIDE MUSIC: 

Joe McPhee - Black is the Color -2 CD live- (rec. 1969-70, rel. Corbett vs. Dempsey, 2020)

* Milford Graves & Don Pullen - The Complete Yale Concert, 1966 (Corbett vs. Dempsey, 2020)

 -Milford Graves & Don Pullen, album Nommo, live at Yale University, 1966: https://www.youtube.com/watch?v=vuq4a62AEcs








....în concluzie, un final de august și început de septembrie cu mai puține apariții notabile în jazz dar cu mai multe în afara lui, cum am încercat să arăt în postarea-pereche de pe blogul paralel „victimofspecialrock”/AIdCA...

Sunt curios de reacția specialiștilor de la noi în jazzul nordic -cu precădere norvegian- apropo de ØyvindLAND și în general de producțiile mai nou apărutei case Øra Fonogram (cu 34 nume de trupe și artiști) în al cărui logo am găsit acest citat din Brian Eno (despre al cărui ultim album puteți citi tocmai în postarea de care ziceam pe mai sus numitul blog): „Cel mai important lucru dintr-o piesă muzicală este de a seduce oamenii până la punctul în care încep să caute. Dacă muzica nu face asta, nu face nimic. Dacă pur și simplu se prezintă și rămâne acolo, dacă fie se înfățișează prea clar, fie este prea obscură pentru a părea că transmite ceva, atunci mi se pare că a eșuat. Așezarea pe această direcție a provocării căutărilor este foarte interesantă”...

Albumul 7-tetului ØyvindLAND este ultimul și al 11-lea din catalogul casei în seria semnalată de mine pe acest blog, cu o singură excepție toate apărute în ultimii 4 ani. Recapitulare:

 - Billy Meier (Norway) – Sounds from Erra (Øra Fonogram, 2019)

 - Team Hegdal (Norway) – Vol 1 (Øra Fonogram, 2010)

 - MMO-Ensemble (Martin Myhre Olsen/Norway) – Lonley Creatures (Øra Fonogram, 2016)

 - MMO-Ensemble (Martin Myhre Olsen/Norway) – Any Day Now -live- (Øra Fonogram, 2018)

 - Natalie Sandtorv (Norway) – Freedom Nation (Øra Fonogram, 2017)

 - Husmo HAV (Norway) – Ripples (Øra Fonogram, 2019)

 - A Northern Code (Scotland & Norway) – Boundaries (Øra Fonogram, 2019)

 - Wako (Norway) – Wako (Øra Fonogram, 2020)

 - Emmeluth's AmoebaPOLYP (Øra Fonogram, 2018)

 - Emmeluth's AmoebaChimaera (Øra Fonogram, 2019)

https://www.orafonogram.no/


„Latest news”:

HB-Day to saxophone colossus Sonny Rollins (90), R.I.P. Gary Peacock (85)....



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu