vineri, 25 iulie 2014

”Similitudini” sârbești la EYOT 2014



Întro postare de anul trecut numită ”Încă o trupă apropiată geografic de noi: EYOT, "a band to watch out for"...mă ocupam de albumul acesta:




"Drifters" (NeuKlang) este albumul lansat la începutul anului 2013 de formula EYOT din Niš condusă de pianistul sârb Dejan Ilijic, numele trupei venind de la denumirea unor mici insule nepopulate de pe râul Thames din Anglia: "eyot" (sau "ait"), în sensul figurat de "no man's land"...ceea ce transpus în limbajul sunetelor înseamnă intenția etalării unei muzici originale.
Un grup aflat pe "Creasta valului" -"Crest Of The Wave" fiind chiar una dintre piese- cu o muzică incluzând ingredientele unui jazz modern de tip "fusion" cu inflexiuni prog-rock marca anii '70, ecouri minimalist-ambientale, tușeuri din clasic și teme tradițional balcanice. O confirmare certă și totodată un pas înainte față de excelentul debut al cuartetului, "Horizon" (Ninety and Nine Records, 2011).
Construcția unor piese pianistice repetitive cu accentuarea graduală a tensiunii și dramatismului ne face să ni'l reamintim pe elvețianul Nik Bärtsch și al său hipnotic Ronin. "...An absorbing musical journey" este concluzia criticului Ian Patterson în critica sa de pe site-ul "allaboutjazz", analogiile stilistice ale acestuia fiind făcute cu trupa Radiohead și pianiștii Neil Cowley (U.K.) și Stefan Rusconi (Elveția)...Criticul ne mai garantează și deliciul urmăririi "live" a unui concert EYOT...cu a lor alchimie muzicală specială care face ca band-ul să fi apărut deopotrivă în centre culturale importante cât și la festivaluri diversificate, de jazz, punk si rock (!).
Ceea ce ne duce imediat cu gândul și la demult consacratul și eclecticul grup maghiar Djabe, etalat deasemeni în varii împrejurări...Și ca să duc analogia și mai departe, apropos de concertul Djabe & Steve Hackett din Poiana Lupului la ediția din 2008 a Festivalului: mi-aș dori să-i văd și pe EYOT la Timișoara sau Gărâna.
Componența EYOT:
Dejan Ilijic: piano;
Sladjan Milenovic: guitar;
Milos Vojvodic: drums;
Marko Stojiljkovic: bass.


Actualizare iulie/august 2014 

EYOT (Serbia): ”Similarity” (99 Records, 2014)

Dacă ”production”-ul albumului ”Drifters” a fost unul consistent german (Eva Bauer-Oppelland, Philipp Heck) iar mixajul se realizase în studiourile Bauer Ludwigsburg, pentru următorul material  Dejan Ilijic & comp. au optat pentru capitala trip-hopului, Bristol. De fapt ”orizontul” (titlul de debut) sârb și croat la care se limitase arealul albumului inițial se deschide tot mai mult, pentru că ce mare provocare este pentru EYOT să ”aterizeze” în plin ”new jazz” made în England, acum cu suportul și implicarea basistului producător Jim Barr (din Portishead, acum și în Get the Blessing)!
 Se numește ”Similarity” noul album care se lansează oficial pe data de 5 august 2014, materialul fiind înregistrat în noiembrie trecut... și am toate motivele să cred că titlul are legătură tocmai cu conexiunile făcute sau care vor mai urma cu alți artiști și trupe, poate și cu ideea de continuitate pe aceeași linie EYOT tot mai bine conturată după aclamatele “Horizon” (inițial lansat doar în Serbia și Croația, dar preluat ulterior de casa britanică 99 Records) și “Drifters”. Un sens aparte este însă evidențiat explicit în textul însoțitor al albumului digital pe care l-am obținut prin amabilitatea liderului pianist Dejan: acela al mesajului că această lume ar trebui să se axeze mai mult asupra lucrurilor care îi aduce pe oameni împreună...
 Din aceeași scurtă prezentare aflăm că trupa a depășit între timp 100 de concerte în 18 țări și că ”fusion”-ul, adaugând analogia perechii ”Pink Floyd meets Nirvana” pune deasemeni accent pe faimoasa moștenire a compozitorilor muzicii clasice est-europene, condimentată aici cu elementele tradiționale din Balcani. Totul e distilat însă în recipientul unic marca EYOT, ”modern și medieval” cum scria un critic.

Fluent și închegat, discursul demarat de progresiva ”How Shall the Dust Storm Start” întâlnește tema-titlu -piesa cea mai lungă- cu inserturi electronice ambientale, fuzz-ul la chitară, repetițiile și crescendoul treptat marca înregistrată E.S.T., săltăreața ”Nirvana” (cu dozaj infim de ”grunge”, dar cea mai...balcanică dintre piese), melancolica Walking on Thin Ice With the Iron Shoes” (vă mai amintiți?...se mai plimbaseră odinioară tot în condiții periculoase pe gheața subțire, la propriu sau doar metaforic Jethro Tull în ”Skating Away On The Thin Ice Of The New Day”, Pink Floyd în ”The Thin Ice” și Yoko Ono pe ”Walking on Thin Ice”)...pentru ca la final să avem de-a face cu o conclusivă și consistentă binecuvântare, punctată și de 3 instrumente adiționale (trompeta, saxul și viola), titlul ”Blessing” având cu siguranță de-aface cu arealul sonor al actualului grup al producătorului cu care sârbii din EYOT au cântat și pe aceeași scenă.

          Similarity  / Release date – August 5

            1. How Shall the Dust Storm Start?

            2. Druids
            3. Similarity
            4. Pools of Purple Light
            5. New Passover
            6. Nirvana
            7. Walking on Thin ice with the Iron Shoes
            8. Blessing





Music composed and arranged by Dejan Ilijic & Eyot

Dejan Ilijic – Piano
Milos Vojvodic – Drums
Sladjan Milenovic – Guitar
Marko Stojiljkovic – Bass
*8 /  Pete Judge – Trumpet , Jake McMurchie – Sax
*2 / Dejana Sekulic - Viola

Recorded and Produced by Jim Barr
Recorded in November 2013, mixed and mastered by Jim Barr at J&J Studios, Bristol, UK
www.eyotmusic.net




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu