luni, 8 decembrie 2014
D' Agaro, Mella & Rivagli: "Bangalore" (90 & 9 Records, 2014)
Albumul acestui trio italian a venit pentru mine tocmai la momentul potrivit pentru a umple un gol lăsat de regretul neapariției la recentul festival local Timișoara Jazz a lui Enzo Favata, aflat în intenția organizatorului principal, Enzo fiind unul dintre cei mai cunoscuți saxofoniști italieni și totodată eclectici muzicieni de jazz din Sardinia. Pregătit încă de la zvonul venirii acestuia pentru întâmpinarea unei formule din noul jazz din peninsulă, am rememorat mai multe albume cu saxofon și clarinet în prim plan, cu Gianluigi Trovesi, Francesco Bearzatti, Achille Succi, Gabriele Mirabassi sau Carlo Actis Dato, mai toți școliți în creuzetul pivotal avangardist pentru jazzul și muzica liber improvizată a ultimilor peste 20 de ani, grup numit Italian Instabile Orchestra. Nu l-am uitat nici pe celălalt saxofonist (tenor & bariton) cu prenumele Daniele, aflat în epicentrul trioului Udu Calls care cu participarea basistului William Parker a lansat anul acesta ”The Vancouver Tapes”, un ”live” canadian mai vechi din 1999: Daniele Cavallanti (în plus și la nai și flaut).
Pe Daniele D' Agaro născut în 1958 îl întâlnisem deja în câteva formule dintre care pe câteva vi le recomand la final. Anii 2007-08 au fost pentru el foarte importanți, atât prin muzica cu influențe etno diverse etalată cu Adriatics Orchestra, prin contribuția la Globe Unity Orchestra (cu pianistul Alexander Von Schlippenbach) dar mai ales prin Tempest Trio, formula cu organistul Hammond Bruno Marini și cu veteranul baterist olandez Han Bennink: albumul eponim inspirat de piesa de teatru a lui William Shakespeare ”The Tempest/Furtuna” aducându-i titlul de ”cel mai bun suflător al anului”...recidivă după un an anterior 2007 în care și CDul "Comeglians" fusese ales de criticii italieni "Best CD Of The Year".
Titlul noului album cu numele marelui oraș din sudul Indiei ”Bangalore” nu face trimitere la influențe din acea zonă -am detectat doar unele ușoare de Klezmer în piesa-titlu de deschidere- dar pare să aibe legătură și să fie astfel un tribut mai mult sau mai puțin voalat adus celui cu un album & o piesă intitulate asemenea, regretatul alto-saxofonist Charlie Mariano cu care a colaborat cândva la doublebass Aldo Mella. Daniele ca și Aldo au făcut ambii parte din formulele pianistului Franco D'Andrea, basistul fiind bine ancorat în scena jazzului din zona Torino încă din anii '80 unde s-a intersectat frecvent și cu bateristul percuționist Elio Rivagli, membru în Turin Philharmonic Orchestra. După stagiul prelungit de peste 15 ani în Olanda și frecvente colaborări în S.U.A., din 1996 D' Agaro s-a întors în orașul său natal Udine, așa încât putem numi colaborarea celor 3 un miting exclusiv italian Nord-Est (Torino)/Nord-Vest (Udine), înregistrările fiind făcute la studioul Sound Sistemi din Santhià de lângă Torino.
Revenind la piese, două sunt prelucrări din blues -”Dick's Holler” și finala ”Tibbar”, apărută în original pe ”Exotica Domestica”, albumul din 2009 al formulei Adriatics Orchestra și compusă se pare (și) de regretatul saxofonist și flautist olandez de origine sud-africană Sean Bergin (1948-2012) pe care Daniele l-a cunoscut în Olanda. Între cele 2 piese ne așteaptă creații originale de circa 4 minute ca medie de durată mergând de la un post-bop mai comun/accesibil -”Grofs”, ”Rotie”...și mai ales ritmata ”Fafa”- până la din cele mai îndrăzneț/aventuroase din zona ”free improv” -”Elda Olio”, ”Haiti”. Dar în afara celor cu blues-ul la bază, în celelalte sunt mereu schimbări imprevizibile care fac ca albumul să fie unul circumscris cu brio idiomului select ”modern-creativ” și pe o largă plajă ritmic-melodică pendulând de la simplu la complex. De remarcat și comutările dese ale lui Daniele de la tenor-sax la bas-clarinet, pasajele cântate cu clarinetul amintind de momente John Surman sau Anat Cohen (mai ales soloul din piesa ”Haiti”).
N-am identificat titlul preluat/rearanjat de la clasicul folk-bluesului Leadbelly, e posibil ca acesta să fi fost schimbat.
Coperta este lucrarea numită ”Soffio/Breath/Respirație” a artistului contemporan Scerbo.
”www.scerbo.it”
Recomandări, referințe:
D' Agaro/ Glerum/ Bennink: ”Strandjutters” (Hat Hut/HatOLOGY, 2003)
Daniele D' Agaro, Jeb Bishop, Kent Kessler, Robert Barry: ”Chicago Overtones” (HatOLOGY, 2005)
Adriatics Orchestra: ”Comeglians On Air” (El Gallo Rojo, 2007)
Globe Unity Orchestra (Alexander Von Schlippenbach): ”40 Years” [2007]
Daniele D' Agaro "Tempest Trio": ”The Tempest” (Artesuono, 2008)
https://www.facebook.com/ninetyandninerecords
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu