** Johnny Kafta „Anti-Vegetarian Orchestra” (Lebanon) (Discrepant, 2015)
N-aș numi-o chiar o experiență sonoră de neuitat -„inubliabilă”, cum ar zice Virgil Mihaiu-, dar reluarea întro zi la ora 6 dimineață a acestui album teoretic „leader of the pack” al setului de la Discrepant Records cu însuși boss-ul libanez al casei de discuri, după ce inițial mă deziluzionase, m-a făcut să-mi revizuiesc destul de radical părerea: „meniul” sonic servit ca niște felii de falafel...în carantină (vezi coperta) nu-i deloc de neglijat, are momentele lui aparte: tensiunile „noisy-rock” ale pieselor-cadru, cu orga Hammond...mutantă și cu atmosfera aidoma genialei „Exposure” a albumului eponim a lui Robert Fripp, pasaj semnificativ din deschiderea „Feed The Hostage/Alimentați ostaticul”(!) și respectiv, finala „BBQ in Karantina” -ambele teme de peste 12 min.- contrabalansează cu circa 2/3 părți din centrala și flotanta „In Praise of Habra” (18:30 min.)...și cam în întregime cu baladesca „Bedo's Lullaby”, cum zice și titlul, un cântec de leagăn. Dar chiar și în aceste părți „moi” ambientale și aparent trenante se întâmplă lucruri dacă mărim puțin volumul audiției, autorul mai discret din fundal nu ne abandonează ci doar reclamă o atenție mai mare la detalii, așa încât inclusiv melomanii vegani pot asculta și ei -ignorând mesajul ostil al numelui comboului- alături de ceilalți destinatari amintiți în același meniu cu care dacă vrem să ne distrăm prietenii fanteziști, suntem asigurați că „muzica asta e croită pentru voi”: pentru cei mai fini „connoisseurs” da, aș îndrăzni eu să precizez, dar în nici un caz pentru amatorii de dans în sensul tradițional al termenului...
Orchestra...„carnală” a misteriosului Johnny Kafta -nume ușor de memorat datorită romancierului ceho-germano-austriac Franz Kafka- se bazează pe membrii din trupele Scrambled Eggs și „A" Trio, așa încât mai jos găsiți și alte titluri recomandabile din catalogul Discrepant cu filon tradițional libanez dar a cărei orientare stilistică generală depășește arealul estului mijlociu ajungând până la experimentele abstracte electro-acustice ale italiencei Giulia Loli -o mutantă și sincopată muzică instrumentală sofisticată greșit etichetată „world music”, comparabilă cu Muslimgauze - sau „cumbia” psihedelică plină de ritm a trupei columbiene Romperayo.
http://www.discrepant.net/categories/vinyl-lps
** Scrambled Eggs & „A" Trio: „Beach Party at Mirna el Chalouhi” (Johnny Kafta's Kids Menu, 2010)
* Scrambled Eggs and Friends: „S/T” (Johnny Kafta's Kids Menu, 2010)
* Various Artists (Scrambled Eggs, etc): „Golden Beirut: New Sounds from Lebanon” [2011]
* Scrambled Eggs: „Peace is Overrated & War Misunderstood: Demos and Unreleased Tracks 2006 To 2009” (Ruptured, 2010)
*„A" Trio (Lebanon): „Music To Our Ears” (rec. 2010, rel. Al Maslakh, 2012)
*„A" Trio (Mazen Kerbaj: tr, Sharif Sehnaoui: ac. gtr, Raed Yassin: d-bass): „Live In Nickelsdorf” (rec. 2012, rel. Roaratorio, 2014)
* Malayeen (Raed Yassin, Charbel Haber & Khaled Yassine): „S/T” (Annihaya, 2013)
** Mutamassik (aka Giulia Loli): „Symbols Follow” (2015)
* El-Mahdy Jr.: „Ghost Tapes” -EP- [2015]
** Romperayo (Columbia): „S/T” (2015)
* Kink Gong: „Tanzania” [Discrepant, 2015]
* Big Brave: „Au De La” (2015)
Trioul acesta canadian din Montreal „combină elemente de la Björk, Neurosis, The White Stripes și Sunn O)))” -citeam undeva- ...”întrun creuzet experimental vâscos ușor încadrabil în domeniul mare „post-rock”, unde mai greu de detectat pentru mine a fost cu The White Stripes și mai ușor cu ceilalți 3 inspiratori. Ceva însă mi s-a părut parcă prea „dirty” în sunet ca producție și stil la muzica asta la care n-am remarcat nicio piesă anume.
* Sexwitch (Toy & Natasha Khan a.k.a. Bat for Lashes): „Sexwitch” (2015)
Avem aici 6 covers la piese din folk-ul psihedelic din anii '70 provenite din Iran, Maroc, Tailanda și S.U.A., suficient de inspirat adaptate actual și bine susținute de vocea Natașei -mai ales în piesa „Helelyos”, cea mai lesne fredonabilă- ca să mă conducă la căutarea altor realizări ale celor doi, din care recomand:
* Bat for Lashes (Natasha Khan): „The Haunted Man (2012)
* Thighpaulsandra (aka Tim Lewis, ex-Coil, Spiritualized, Julian Cope, Elizabeth Fraser, Wire): „The Golden Communion” -2 CD/3 LP- (Editions Mego, 2015)...„classical, electronic, experimental"
Avem aici un muzician galez, claviaturist în principal, recomandat ultra suficient de antecedentele sale albume înșirate cronologic ca să ne facem o idee apriori cam cum ar suna muzica lui solo, să admirăm erotismul copertei și să și urcăm ștacheta pretențiilor, inclusiv pentru cele 2 piese-suite de peste 25 minute, tema-titlu și pilduitoarea și trist-moralizatoarea „Cu cât cunosc mai bine oamenii, cu atât îmi plac mai mult câinii”(!). Frumoasă, chiar mirifică în prima jumătate și contrastând astfel cu titlul e și scurtissima „A Devil in Every Hedgerow/Un diavol în fiecare gard-viu”.
Foarte prolific a fost multi-instrumentistul Tim Lewis (p-no, keybs, voc, gtr, bass, mellotron, synths, accordion, theremin, etc) în intervalul 2003-2005, iată recomandările:
Foarte prolific a fost multi-instrumentistul Tim Lewis (p-no, keybs, voc, gtr, bass, mellotron, synths, accordion, theremin, etc) în intervalul 2003-2005, iată recomandările:
* Queen Elizabeth (Thighpaulsandra & Julian Cope): „S/T” (1) (1994)
* Queen Elizabeth (Thighpaulsandra & Julian Cope) 2: „Elizabeth Vagina -2 CD- (1997)
* Thighpaulsandra: „Double Vulgar I” (2003)
* Thighpaulsandra: „Double Vulgar II” (2004)
* Thighpaulsandra: „The Lepore Extrusion” (2006)
* Thighpaulsandra: „Chamber Music” (2005)
Pornind de la David Willey & Friends (Elaine di Falco, Hugh Hopper, etc): „Immeasurable Currents” (AltrOck, 2011) intenționam să-l includ în această postare și pe ”avant-rock & experimental”-ul muzician american David Willey, un pupil al clasicului acordeonist suedez Lars Hollmer...dar ajunge pentru azi, rămâne pentru o viitoare ocazie întâlnirea inclusiv cu regretatul basist Hugh Hopper din Soft Machine de pe „Curente nemăsurabile”, ceea ce se presupune a fi fost ultima apariție muzicală a acestuia înainte de dispariția sa din 2009...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu