sâmbătă, 21 ianuarie 2017

Leïla Martial și Anne Paceo, apariții ”funambulești” la Laborie Jazz


Fundația caritabilă La Borie en Limousin, având sediul într-un castel de lângă Limoges și mai multe încăperi adaptate în studio de înregistrări sau găzduind concerte ”live”, a falimentat în 2015...însă nu și casa de discuri subalternă existentă din 2006, cu 2 branșe între care de la ”Laborie Jazz et Musiques du monde” am semnalat mai multe apariții interesante între 2019-2013 ale unor artiști precum Yaron Herman, Émile Parisien, Shai Maestro sau Daniel Humair Quartet. În ultimii 2-3 ani acestea parcă se răriseră, iată însă că 2 noi nume feminine vin recent să consolideze un bloc discografic oricum solid de jazz avansat contemporan francez, de fapt un anume tip de ”fusion” de jazz, electro-rock, indie-pop și ”world”: vocalista Leïla Martial și baterista/bandlidera Anne Paceo. Inseparabile pentru că prima e vocalistă în trupa secundei, deși albumele ei solo sunt entități distincte, 2 la număr și scoase la aproape 5 ani distanță:







* Leïla Martial: ”Dance Floor” (OUT NOTE / Harmonia Mundi, 2012)
Album de debut cu cuartetul propriu câtuși de puțin...dansant, încadrat de ”Avant de Sourire” (”înainte să zâmbiți superior, mai întâi ascultați-mă”, pare a spune L.M. prin acest titlu) și cea mai lungă și elaborată temă, ”Voyageur”.
* Leïla Martial: ”Baabel” (Laborie Jazz, 2016)
Legat ”Ombilic”-al de debut (titlul piesei a 2-a), vocalista o ia pe ”drumul cel mai scurt” (”Le Chemin le plus court”) printro paletă plină de diversitate, suplețe, îndrăzneală în experiment (”Limbes”, ”Le Chemin...” sau părți din ”Smile”), amplitudine și autocontrol superior al vocii, crescendouri graduale atractive à la Carla Kihlstedt, inserturi recitative, pasaje ”afro” în ”Baabel II” sau riff-uri King Crimson-iene în ”Les Rivages d'Ondine”...așadar un deja format stil personal și o tehnică acrobatică vocală ”funambulescă” cu silabe și onomatopee între Scat și Yaourt, amintind și de azero-germanca Aziza Mustafa Zadeh (care, apropo, e încă activă concertistic vorbind, dar cu ultimul album ”Contrasts II” lansat în urmă cu aproape 10 ani...).
L.M., revenind, este o voce de urmărit și în alte proiecte simultane actuale -FiL, Plastic, Organic 5tet, etc (vezi  http://leilamartial.com/fr/onepage/)...inclusiv vocalistă de bază pe albumul:
Anne Paceo: ”Circles” (Laborie Jazz, 2016)...unde întâlnim o Leïla Martial cu o idee mai ”cuminte”, împărțind rolul vocal cu titulara bateristă pe un album cu mai pregnante pasaje instrumentale, mai ales executate la soprano-saxofonul lui Émile Parisien și în care clăparii Tony Paeleman și Adrien Daoud se dublează de câteva ori. Excepție de la ”cumințenie” e ultima piesă ”A Tempestade” în care cu greu îți dai seama dacă ce auzi provine de la vre-un saxofon sau din esofagul Leïlei Martial, ori din ambele (?!)
Două interviuri cu Leïla Martial și Anne Paceo, aici:

http://culturebox.francetvinfo.fr/musique/jazz-blues/leila-martial-funambule-vocale-de-retour-avec-baabel-247229
http://culturebox.francetvinfo.fr/musique/jazz-blues/victoires-du-jazz/anne-paceo-circles-les-voyages-sonores-d-une-batteuse-241091





Recomandare:
Anne Paceo: ”YÔKAÏ” (Laborie Jazz, 2012)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu