vineri, 6 iulie 2018

„Voci căzute din cer” plus alte noutăți remarcabile și din jazzul de la sol


* William ParkerVoices Fall from the Sky -3 CD- (AUM Fidelity, 2018)
    * CD1 „Voices Fall...”: Piese noi compuse și produse de basistul veteran aflat într-a 5 decadă de carieră și etalând însumat pe tot setul 17 vocaliști și vocaliste, pe CD1: Timna Comedi, Morley Shanti Kamen, Amirtha Kidambi, Kyoko Kitamura, Bernardo Palombo, Omar Payano, Jean Carla Rodea, Raina Sokolov-Gonzalez, Fay Victor, Andrea Wolper. Acompaniatorii sunt: Karen Borca, Angelo Branford, Rob Brown, Gerald Cleaver, Jean Cook, Jason Kao Hwang, Masahiko Kono, William Parker, Dave Sewelson, Heru Shabaka-Ra, Steve Swell, Dario Acosta Teich, Eri Yamamoto.
    * CD2 „Songs”: Duete ale basistului cu 3 vocaliste: Ellen Christi, Lisa Sokolov și Leena Conquest. Acompaniatorii: Steve Swell, Dario Acosta Teich, Eri Yamamoto.
    * CD3 „Essence”: Suita „The Blinking of the Ear”, inițial scoasă cu tripleta Ernie Odoom, Sangeeta Bandyopadhyay și Leena Conquest, acum într-o nouă variantă cu mezzo-soprana AnnMarie Sandy. Acompaniatori: Eri Yamamoto: pian, William Parker: bas și Leonid Galaganov: tobe.

  Wiliam Parker - The Death of Death (2016):
https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=MotQAiFiVpg



* Kamasi Washington - Heaven & Earth -2 CD- (Young Turks, 2018)
De la „The Epic” (3 CD, 2015), un album „epic” la propriu și la figurat, la noul dublu-set de „doar” 2 ore și jumătate, saxofonistul cu aceeași figură și ținută impozant-monumentală de tânăr guru (vezi clipul și coperta), e într-un ușor regres cantitativ. Dar nu și unul calitativ și asta se va vedea, sunt sigur, în poll-urile de final de an din care-a trecut abia jumătate. Deocamdată avem „reviews”-uri favorabile, dar oricât ar fi protagonistul de icoană peste ocean și pe piețele occidentale importante (statut consolidat anul trecut de „Harmony of Difference EP”, la dimensiuni însă de LP/CD), pe la noi și în zonă rămâne aproape necunoscut până nu va fi mediatizat și va concerta la vreunul din numeroasele festivaluri (fenomenul e valabil, din păcate și celorlalți 4 artiști din cele 5 albume evidențiate ale postării...)
Discursul muzical se derulează inversat față de titlu și este astfel descris de însuși K. Washington:
The Earth‘ (CD 1) e partea din album reprezentând lumea pe care eu o văd în afară, din care fac și eu parte. ‘The Heaven‘ (CD 2), dimpotrivă, e zona lumii mele interioare care face ea parte din mine. Cine sunt eu și alegerile pe care le fac, sunt plasate undeva între ele”. Sună oarecum ambiguu, dar dincolo de intenții avem fără echivoc dibăcia autorului, secondat de ajutorul de nădejde care-și spune Thundercat, în felul cum reușesc ei cu restul echipei să facă accesibil materialul prin inserturi de pop, gospel, soul și funk, fără a impieta la calitatea per ansamblu și flerul „spiritual jazz”, în teme ca de ex. imnul ‘Joy to the World’ inserat în ‘Journey‘ și prin corurile dominant feminine omniprezente și în „cer” și pe „pământ”, precum în biblicul „as above, so below”.
Un album căruia eu i-aș spune „plenar” dacă nu mi-ar fi teamă că adjectivul acesta acum rar folosit s-a depreciat din vremurile ședințelor comuniste și a limbajului „de lemn”.
   - Kamasi Washington - Street Fighter Mas:
https://www.youtube.com/watch?v=LdyabrdFMC8








* Tenderlonious featuring The 22archestra - The Shakedown (22a, 2018)...."afrobeat experimental latin soul deep house electronic funk jazz techno" (conform bandcamp.com)
Cu o temă-titlu amintind de „fusion”-ul de pionierat de pe „Bitches Brew”-ul lui Miles Davis, albumul acesta de debut al flautistului a fost tras întro singură sesiune de 8 ore la Abbey Road Studios, în componența:
   - Ed "Tenderlonious" Cawthorne: Flute & Synthesisers
   - Hamish Balfour: Keys
   - Fergus Ireland: Bass
   - Yussef Dayes: Drums
   - Jeen Bassa, Reggie Omas & Konrad: Percussion

 - Tenderlonious - The Shakedown feat The 22archestra:
https://www.youtube.com/watch?v=G-ve7GIHilI



* Michael William Gilbert - Radio Omnibus (Gibex, 2018)...."classical/chamber music, electronic, world, jazz"
Dacă numele și electronica aparte a lui MWG -care scoate discuri de 40 ani la propria casă Gibex- nu vă spun nimic, prin distribuția completă:
   - „Michael William Gilbert: modular synthesizer, samplers, loops, electronics, percussion; Adam Holzman: keyboards, electric piano, acoustic piano; Mark Walker: drums; Four for Music and the Sofia Session Orchestra; Supreme Tracks: drums, violin, cello, fretless bass, flute, oboe; Uncredited: guitar, mandolin, dobro”
....parcă începe să devină interesant, măcar prin notorietatea lui A. Holzman care a colaborat cu Miles Davis și a lui Mark Walker, bateristul din Oregon. Dar acest reușit melanj împins de la un voiaj aventuros până la o experiență sonică, se datorează în principal semnatarului MWG, pe nedrept rămas ascuns în spatele tirajului, mai mult ca sigur infim, al albumelor anterioare. Remarcabil și aportul bulgăresc adus de Sofia Session Orchestra & Choir.



* Sarah Bernstein Unearthish – Crazy Lights Shining (Phase Frame, 2018)...."Rising Star" in forward-thinking jazz in the DownBeat Critics Poll"
  - Sarah Bernstein: vln, voice, text, comp. & Satoshi Takeishi: dr, perc
Încă o violonistă remarcabilă și „pe val” cu al 2-lea ei album de „poetry/spoken word & jazz” în duo cu japonezul care-a mai cântat, printre alții, cu Randy Brecker și Anthony Braxton. Asemănările cu Laurie Anderson (minus electronica) sunt imediate, inclusiv prin frazare și fluentele rime și ritmuri care te scot dincolo de orice zonă de confort ți-ai impune. „N-ați vrea ca gândurile să vă explodeze?”, declamă ea la un moment dat, cu forța și libertatea de expresie a unor poete din generația Beat precum Diane DiPrima și Anne Waldman, în piese sacadate precum tema-titlu sau „Drastic Times (require drastic measures)”. I-am urmărit cariera și am mai găsit-o pe Sarah Bernstein prezentă ca invitastă și pe următoarele albume, printre care și surprinzătorul recent disc al bateristului de „indie/alternative”:
    - Man Forever (John Colpitts, a.k.a. Kid Millions) (feat. Yo La Tengo & Laurie Anderson) - Play What They Want (Thrill Jockey, 2017), cu „cartea de vizită”:
  -  Man Forever feat. Laurie Anderson - Twin Torches (Official Music Video)
https://www.youtube.com/watch?v=nlM5PlWPTJw

Suport:
    - Adam Rudolph's Moving Pictures & Organic Orchestra Strings - Both/And (Meta Records, 2011)
    - Anthony Braxton - Trillium E -act 1-4- (New Braxton House, 2011)
    - Anthony Braxton - Trillium J: The Non-Unconfessionables -act 1-4- (New Braxton House, 2015)
    - Jason Kao Hwang & Spontaneous River - Symphony of Souls (Mulatta Records, 2011)





















Apropo de „zona de confort” a melomanului jazzofil cu pretenții de pe la noi, următoarele 4 albume sunt pentru el și în mod sigur și pe gustul promotorilor autohtoni care probabil le vor adăuga la colecție și vor scrie câte ceva despre...pe unde se mai poate. Dar pentru mine și acest blog cu alte priorități, sunt doar 4 titluri noi semnate e-adevărat de nume majore, dar fără nimic special de semnalat, ba chiar în ușor regres și când afirm asta pun aici în balanță nu doar realizări anterioare sau nivelul înalt al așteptărilor ci și încorsetările caselor de discuri care nu pun pe prim-plan inovația și originalitatea producțiilor:
* Charles Lloyd & the Marvels + Lucinda Williams - Vanished Gardens (Blue Note, 2018)
* R+R=NOW (Robert Glasper) - Collagically Speaking (Blue Note, 2018)
* The Stanley Clarke Band - The Message (Mack Avenue Records, 2018)
* John Coltrane - Both Directions at Once: The Lost Album -2 CD- (rec. 1963, rel. Impulse!/Verve, 2018)
Adaug ca potrivite acelorași considerente și pe următoarele:
Jin Jim - Weiße Schatten (ACT Music, 2018)...:young german jazz (serie)
....Daniel Manrique-Smith (Peru/Germany): flt, Ben Tai Trawinski: bass, Johann May: gtr & Nico Stallmann: drums
Emile Parisien Quintet with Joachim Kühn - Sfumato live in Marciac (ACT Music, 2018), practic transpunerea „live” a albumului de studio.
Or Bareket (bass) – OB1 (Fresh Sound, 2017)
Buster Williams (bass) - Audacity (Smoke Sessions Records, 2018)
Matt Penman (bass/SFJazz Collective, James Farm) - Good Question (Sunnyside Records, 2018)
François Moutin & Kavita Shah Duo (bass & voc) – Interplay (Dot Time Records, 2018)
....Special Guests: Sheila Jordan & Martial Solal
Riccardo Fassi (bass, voc) Quartet & Alex Sipiagin - Portraits of Interior Landscape (Alfa Music, 2017)
Claus Waidtløw (s & t-saxes, clar/Denmark) - New Beginning (Gateway Music, 2018)
Kobie Watkins (dr, perc) Grouptet - Movement (Origin Records, 2018)
JD Allen (t-sax) – Love Stone (SaVant, 2018)
Shawn Maxwell (a-sax, clar & fl)’s New Tomorrow – Music in My Mind (OA2 Records, 2018)

Alte apariții notabile:

* Onyx Collective  Lower East Suite Part Three (Big Dada Recordings, 2018)
* Onyx CollectiveLower East Suite Part One & Two -2 X EP- (Big Dada Recordings, 2017)
 Liderul acestei trupe active cu un jazz modern în diverse spații neconvenționale din New York este Isaiah Barr (a & t-saxes), muzica sa reflectând diversitatea și disonanțele metropolei. Coperțile aparțin pictorului Julian Schnabel:
  - Onyx Collective - '2AM at Veselka':
https://www.youtube.com/watch?v=BoMBV4Agb_c























* SkyDive Trio (Norway) - Sun Sparkle (Hubro, 2018)
* Skadedyr (Hans Hulbækmo: dr, perc/Norway) – Musikk! (Hubro, 2018)
* The EndSvårmod Och Vemod Är Värdesinnen (RareNoise, 2018)...."alternative rock, experimental, jazz"
* Jamie Saft Quartet - Blue Dream -2 X LP- (RareNoise, 2018)
Serie nouă și bună a celor 2 case de discuri mereu prezente pe blog, cu primele 3 albume, dominant chitaristice (al 3-lea fiind foarte tensionat), în timp ce „Visul albastru” al organistului J. Saft, dimpotrivă, mi se pare prea „cuminte” pentru canoanele RareNoise, fiind parcă scos pe calapodul unor etichete mult mai conservatoare ca Blue Note, Sunnyside sau Mack Avenue...


* Ratko Zjaca('s) Nocturnal Four - Life On Earth (In + Out Records, 2018)
....Ratko Zjaca (Croația): gtrs, electronics; Stefano Bedetti: t & s-saxes; Renato Chicco: Hammond org; Antonio Sánchez: drums.
Cunoscutul baterist mexican nu ridică nivelul muzical, totuși mi-am propus să reascult albumul formulei „nocturne” și latino a chitaristului, fără concesii de apreciere, exclusiv pe motivul că Croația a ajuns în semifinale la Mondialele de fotbal din Rusia!


Tim Garland (s & t-saxes) - Weather Walker (Edition Records, 2018)
Slowly Rolling Camera - Juniper (Edition Records, 2018)
* Roller Trio - New Devices -LP/CD- (Edition, 2018)
Tot mai rare sunt producțiile Edition care să mă surprindă cu ceva, mai toate sunt repetitive și trenante, dar pun asta și pe seama tinereții majorității muzicienilor implicați, predominant britanici. În urcare, totuși, jazzul „dark, gritty & urban” al trioului din Leeds (Chris Sharkey: gtrs, James Mainwaring: sax & electr & Luke Reddin-Williams: drums) de pe „New Devices”.



* Joey Baron & Robyn Schulkowsky (dr, perc) - Now You Hear Me (Intakt, 2018)....„Tribal/4th World Jazz”
* District Five (Swiss) - Decoy (Intakt, 2018)
* Kira Kira (Satoko Fujii, p-no) - Bright Force (Libra, 2018)
* Henry Kaiser (gtrs) - Friends & Heroes: Guitar Duets (Fractal Music, 2017)
Iată în fine un set interesant, recomandat oricum a priori de exigențele caselor respective de discuri:
- Percuționista R. Schulkowski, bine ancorată în arealul New Music, recidivează în colaborarea cu baterisul J. Baron după „Armadillo” (2013)....
- Elvețienii District Five conduși de chitaristul Vojko Huter, foarte inspirați în „Decoy” (fără nicio legătură cu albumul omonim a lui Miles Davis)....
- Pianista japoneză Satoko Fujii continuându-și seria de 1 album/lună (!) auto-propusă anul acesta și deocamdată respectându-și promisiunea cu ocazia împlinirii vârstei rotunde de 60 ani pe 9 octombrie, acum ca mai mereu cu soțul ei alături, trompetistul Natsuki Tamura, dar și cu 2 tineri „newcomers”-și, un claviaturist australian și un toboșar japonez....
- ...iar avangardistul chitarist american H. Kaiser, alt muzician necunoscut prin Ro, adunând pe o compilație nu mai puțin de 15 duouri de improvizație cu alți chitariști diverși, din 1979 până la ultimele 4 de anul trecut.

  - District Five – Berlin, în formulă de 4-tet:
https://www.youtube.com/watch?v=km_I4jDMULc









Jazzul se află în rol secundar pe următoarele discuri mai lejere dar cu multă coloratură stilistică:
* Honeyfeet (Ríoghnach Connolly: flute & voc) – Orange Whip (2018)...."blues, folk, jazz, soul"
Ali Shaheed Muhammad & Adrian Younge - The Midnight Hour -2 CD Deluxe Version- (Linear Labs, 2018)...."R&B/soul, jazz"
La Vice (Hendrick) & Co (mpany)'s – Two Sisters from Bagdad (Jazzman, 2018)

...dar revine în față pianistic, fără a impresiona, pe:
* Denny Zeitlin (p-no) – Wishing On the Moon (Sunnyside Records, 2018)....Live at Dizzy’s Club Coca-Cola/New York City, March 10, 2009
* Joey Alexander (p-no, Indonesia/USA) - Eclipse (Motéma Music, 2018)....copilul-minune de 14 ani s-a inspirat de la eclipsa totală de soare din august 2017 și în timp de doar 3 zile a înregistrat albumul cu contribuțiile lui Joshua Redman (sax), Reuben Rogers (bas) și Eric Harland (tobe)
* Jason Moran (p-no) - Bangs (Yes Records, 2017)....with Mary Halvorson: gtr & Ron Miles: cornet. Sub nivelul albumelor chitaristei, de care m-am ocupat în postarea anterioară.
* Larry Goldings / Peter Bernstein / Bill Stewart (organ/guitar/drums) - Toy Tunes (Pirouet, 2018)
* Stefano Bollani (p-no) - Que Bom (Alobar S.R.I. Unipersonale, 2018)....nou album „brazilian” al pianistului, pe urmele și la 10 ani distanță de succesul major cu „Carioca” (2008), cu aceeași secție ritmică dar și cu mari staruri braziliene invitate: Caetano Veloso, João Bosco, Jaques Morelenbaum și Hamilton de Holanda. Ca pereche acestui album, aș alege tot dintre noutăți:
Eddie Daniels (clar/Brazil) - Heart of Brazil: A Tribute to Egberto Gismonti (Resonance, 2018)

„Last but not least”:
Tania Chen with Thurston Moore, David Toop & Jon Leidecker – John Cage: Electronic Music for Piano (2018)
* Alan Braufman (a-sax & flt) - Valley of Search (1975, Valley of Search, 2018)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu