vineri, 12 octombrie 2018

„Ritualul timpanului” în voiaj cu „trenul fantomă” prin jazzul autumnal, cu o exotică haltă estoniană (oct. 2018)

 - Fred Pallem & Sacre du Tympan - Train Fantôme:
https://www.youtube.com/watch?v=ai3PNQ45Qy8

Fred Pallem & Le Sacre du Tympan – L’Odyssée (Train Fantôme, 2018)
 - Suport:
    - Fred Pallem & Le Sacre du Tympan...présentent – Soul Cinema! (Train Fantôme, 2017)
    - Fred Pallem & Le Sacre du Tympan...présentent – François de Roubaix (Train Fantôme, 2015)
    - Fred Pallem et Le Sacre du Tympan – Soundtrax (Music Unit, 2011)
    - Fred Pallem Présente Le Sacre du Tympan  La Grande Ouverture (Atmosphériques, 2008)

„Trenul Fantomă” n-are aparent de-a face cu primul film românesc cu sonor din 1933 -regie: Jean Mihail- dar mi-ar plăcea totuși să cred că el a inspirat și piesa din deschidere și numele casei de discuri franceze la care a apărut, ca și alte câteva albume anterioare, această nouă „Odisee” încadrată stilistic ca „alternative big band funk jazz soundtrack”, înșiruire tipică la bandcamp.com.
Asta pentru că găsim elemente cinematice din plin alături de televiziune, radio și reclame comerciale, gen Hollywood „classics” și filme „Z” în ceea ce ne oferă la unison (3 în 1) compozitorul, dirijorul și producătorul de discuri titular. Nu e prima dată, albumul se înscrie întro serie cu tributul „...présentent François de Roubaix” (2015), „vinyl only”-ul „Soul Cinema!” (2017), „Soundtrax” sau „Cartoons”, titluri care i-au adus reputația de „copil teribil” al jazzului de Big Band” sau „Quentin Tarantino (francez) al sunetului” și care cam tot asta etalau. Doar că acum avem un buchet exclusiv de compoziții originale minuțios elaborate și „croite” pentru cele 3 funcții distincte ale orchestrei: crearea de muzică, menținerea repertoriului viu și dezvoltarea de programe atractive pentru audiența tânără. Evident, cele tot 3 pachete instrumentale cu corzi, de suflat și ritmice sunt la datorie, plus câțiva invitați notabili ca soliști precum saxofoniștii Thomas de Pourquery, Christophe Monniot sau violonistul Théo Ceccaldi.
„Ornette Coleman meets Ennio Morricone, Bernard Hermann meets Miles Davis, Lalo Schifrin meets Fela Kuti, „Memphis Sound” meets John Barry”: iată ce perechi seducătoate au fost detectate de critici și asociate în muzica hibridă fără a deveni o pastișă și în estetica deliberat eclectică a acestui chitarist/basist francez de 45 ani al cărui grup retro-futuristic „Ritualul timpanului” există de 20 ani. Am atașat pentru aprofundare încă 4 titluri de albume, acoperind împreună cu Odiseea o perioadă de circa 10 ani.
- Fred Pallem et le Sacre du Tympan • Magnum force:
https://www.youtube.com/watch?v=wwCiZBsmHlM















* Jimmy Haslip (el-bass), Scott Kinsey (keybs), Gergö Borlai (dr)– ARC Trio (Blue Canoe Records, 2018)....with Vinnie Colaiuta, Gary Novak, Steve Tavaglione & Judd Miller.
* Jon Batiste (p-no, voc) – Hollywood Africans (Verve, 2018)
* Nate Smith (dr) – Pocket Change (Ropeadope, 2018)
* Dhafer Youssef (oud, voc/Tunisia) – Sounds of Mirrors (Anteprima Productions, 2018)
.....with Zakir Hussain (tabla), Eivind Aarset (gtrs) & Hüsnü Selendirici (clar)

* Chris Bowden (sax) – Time Capsule (Soul Jazz Records, 1992/Reissue 2018)
* Stefon Harris (vibr) & Blackout – Sonic Creed (Motéma Music, 2018) 
* David Murray (t-sax, b-clar) ft. Saul Williams (voc) – Blues for Memo (Motéma Music, 2018)               
* Andy Milne (p-no) & Dapp TheoryThe Seasons of Being (Sunnyside Records, 2018)

* Maria MuldaurDon't You Feel My Leg (Last Music Company, 2018)
* Cécile McLorin SalvantThe Window (Mack Avenue, 2018)

Dacă dincolo de detaliile tehnice n-am „spus” nimic la titlurile dinainte și la unele care vor urma, înseamnă că totul e conform așteptărilor. Câteva cuvinte le titlurile majorate, deși nu mă mai surprinde nici chiar cuartetul nou de „suflete-surori reflectate în oglindă” (de unde vine și titlul) cu muzicieni din 4 colțuri ale lumii avându-l în frunte pe Dhafer Youssef, cunoscutul maestru tunisian al oud-ului....cel care descoperea muzica indiană la 19 ani ca student la Viena și care azi își vede împlinit visul de-atunci de a cânta și a-i aduce tribut, printre alții și după 3 decade, uneia dintre legendele indiene, respectiv Zakir Hussain, pe un album pe care autorul îl consideră „sacru fără un demers religios...mai meditativ, mai spiritual și mai accesibil decât precedentul „Diwan of Beauty and Odd”.
http://republicofjazz.blogspot.com/2018/09/dhafer-youssef-sounds-of-mirrors.html
Între timp apropo de oud, a apărut un nou album cu acest instrument în prim plan, poate subiect al unei postări ulterioare:
Le Trio Joubran (Palestina) – The Long March (2018)





Oarecum surprinzător prin accesibilitatea muzicii -altfel perfect încadrabilă în „sound”-ul obișnuit de la Motéma Music- este saxofonistul David Murray în colaborarea cu vocalistul Saul Williams pe albumul imprimat în Turcia în 2015 și dedicat memoriei unuia dintre pionierii scenei jazzului din Istanbul, Mehmet Ulag a.k.a. „Memo”, cu participarea, printre alți muzicieni turci și americani, a respectivilor și respectabililor Jason Moran, Nasheet Waits, Orrin Evans și Craig Harris.

* Karmen Rõivassepp (Estonia/Denmark) QuartetDance of Sounds (AMP Music & Records, 2018)
O tânără și promițătoare apariție la debut această Karmen care se alătură unor alte interprete din Estonia remarcate recent: Maria Minerva (30 ani) , Maarja Nuut (vioară și voce, 32 ani) sau Ingrid Lukas (voce și pian, 34 ani, Estonia/Elveția). „În playlist-ul meu oricine găsește piese de jazz din toate timpurile, muzică de big band, clasic contemporan, neo soul, alternativ pop, house, drum & bass, etc. Totul depinde de dispoziție și de ceea ce lucrez și mă preocupă pe moment” zicea ea într-un interviu:

https://www.youtube.com/watch?v=AObD3ROrx9Y



* Maarja Nuut & Ruum (Hendrik Kaljujärv) (Estonia) – Muunduja (Fat Cat Records, 2018)
- Suport:
     - Maarja Nuut (vln, voc, live looping) - Soolo (2013)
     - Maarja Nuut (vln, voc) - Une Meeles (2016)
Pornind de la Karmen R., mare noroc am avut căutând numele feminine de actualitate din Estonia amintite deja mai sus ca să lărgesc puțin cadrul: așa am dat de această „Mărie” (un fel de nouă Iva Bittová) și mai ales de ultimul album, al 3-lea și primul în duo, o adevărată perlă discografică pe care cine știe dacă...și când aș fi descoperit-o altfel (?!) Deși poate mai potrivit stilistic blogului meu cu specialități rock, îl inserez aici ca sursă de delicii aurale, dacă nu chiar de revelație, fără a fi nevoie să cunoști ceva anterior cu aceeași artistă, „no experience necessary” cum se mai zice prin cronici. Asta  pentru că duoul de pe „Muunduja”, adică „Shifter = Comutator” este altceva, un fel de Dead Can Dance estonian, păstrând desigur parametrii vocii feminine cu toată vraja și etosul folcloric al zonei, deși aș putea să scriu aici la fel de bine cu majusculă „Zona”, cu gândul la magia și pericolul celei din „Călăuza” tarkovskiană la care face referire cronica revistei The Quietus, asociind cinematic muzica aceasta optimă ca fundal deopotrivă și ținutului mitic Karelia din filmul finlandez „horror” suprarealist „Sauna” din 2008. Dincolo de evoluția personală a Maarjei, diferențele și valențele în plus sunt aduse desigur de noul venit, coautor al pieselor și aranjamentelor, electronistul autodidact Hendrik Kaljujärv, alias Ruum. Simplul fapt că duoul/albumul apare întro asemenea revistă selectă e măgulitor, cu-atât mai mult dacă-i vorba de un material cu cronică favorabilă:
http://thequietus.com/articles/25461-maarja-nuut-muunduja-shifter-review

- Maarja Nuut & Ruum - Muutuja - live session:
https://www.youtube.com/watch?v=rE0LBxQif5U

- Maarja Nuut & Ruum - Haned kadunud:
https://www.youtube.com/watch?v=RwyM1rqhuwc

Apropo de cehoaica Iva Bittová (vln & voc), destul de discretă în ultimul timp: aceasta a împlinit în luna iulie 60 ani!



                                          Muunduja


* Spiral Deluxe (Jeff Mills, Yumiko Ohno, Kenji "Jino" Hino & Gerald Mitchell) – Voodoo Magic -2 X LP- (Axis, 2018)....Cunoscutul D.J. Jeff Mills, pionier în genul tehno și poreclit "The Wizard/Vrăjitorul", revine la prima sa dragoste -tobele- pentru a realiza cu clăparul Mitchell și cu 2 japonezi cunoscuți din branșă, un album de "jazz, techno, electronic".

* Sam Gendel & Sam WilkesMusic for Saxofone & Bass Guitar (Leaving, 2018)
* Sam Wilkes (bass) (feat. Sam Gendel, w/ Christian Euman, Louis Cole, Brian Green, etc) – WILKES (Leaving, 2018)

* Airelle Besson (tr), Édouard Ferlet (p-no), Stéphane Kerecki (d-bass) (France) – Aïrés (Alpha Classics/Outhere Music, 2017)

* Anders Aarum (p-no, Norway) – Shakin’ Our Souls (Ozella Music, 2018)
* Geir Sundstøl (gtr) – Brødløs (Hubro, 2018)
* Møster! States of Minds -2 CD- (Hubro, 2018)
Nordicii, ca deobicei, la înălțime...iar printre noile realizări, unul dintre cele mai complexe, aventuroase și experimentale albume ale lui Kjetil Møster (sax, clarinet, electronics & percussion) cu grupul pe care-l conduce în diverse configurații de circa 2 decade, pentru prima dată însă quintet pe „Stările minții” cu ecouri de la iluștrii saxofoniști Coleman Hawkins, John Coltrane și Ornette Coleman, din blues-ul unor RL Burnside sau James ’Blood’ Ulmer...până la înflorituri chitaristice rock de tip Sonic Youth sau Cream, ori balade sensibile cu un fler amintind de coloanele sonore ’Southern Comfort’ și ‘Paris, Texas’ ale lui Ry Cooder. La general, un jazz-rock de tip „fusion” intens, natural înrudit cu ce auzim și la trupele Motorpsycho și Elephant9 de unde provin 2 dintre membrii.




* Jemeel Mondoc (a-sax) Quartet (with Matthew Shipp: p-no) – The Astral Revelations -live- (RogueArt, 2018)
* Scott Clark (dr) – ToNow (Clean Feed, 2018)




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu