* Atomic (Norway/Sweden) – Pet Variations (Odin Records, 2019)
....Fredrik Ljungkvist: sax, clar; Magnus Broo: tr; Håvard Wiik: p-no; Ingebrigt Håker Flaten: bass; Hans Hulbækmo: drums
- Suport: Atomic (Norway/Sweden) – Six Easy Pieces (Odin Records, 2017)
Personalitatea unui grup se manifestă și când se interpretează compozițiile altor autori decât membrii trupei, lucru valabil și la scandinavii Atomic în pedigriul cărora sunt adiacentele contribuții la o sumedenie de trupe: The Young Mothers, The Thing, Rempis Percussion Quartet, Moskus, Ken Vandermark (groups), the Wiik Trio, Acoustic Unity and Territory Band, Angles, IPA, etc. Și totuși e prima oară în aproape 20 ani de existență când în sinergia cu totul aparte a quintetului nu se apelează la piese proprii, ci la 8 „covers”-uri bine alese semnate de Brian Wilson’s “Pet Sounds”, Olivier Messiaen’s “Louange à l’Éternité de Jésus”, Edgard Varèse’s “Un Grand Sommeil Noir”, Steve Lacy’s “Art”, Alexander von Schlippenbach’s “Inri”, Jimmy Giuffre’s “Cry Want”, Carla Bley’s “Walking Woman” și Jan Garbarek’s “Karin’s Mode”.
* Antoine Karacostas (p-no) Trio – Insulary Tales (Parallel, 2019)
* Andrew Lawrence (p-no) – Trialogue (Flood Music, 2019)
* Mike Westbrook (p-no) – Starcross Bridge (hatOLOGY, 2018)
* Paul Tynan (tr, flg-horn & cornet) – quARTet (Origin, 2019)
* Jeremy Pelt (tr) – Jeremy Pelt, The Artist (HighNote, 2019)
* Christian Scott aTunde Adjuah (tr) – Ancestral Recall (Ropeadope, 2019)
* Steve Davis (tb) – Correlations (Smoke Sessions, 2019)
* Jennifer Wharton (b-tb, voc) – Bonegasm (Sunnyside, 2019)
* Dexter Story – Bahir (Soundway Records, 2019)
- Suport: - Dexter Story – Wondem (Soundway Records, 2015)...."funk, world, spiritual soul, hip-hop, jazz"
Puțin despre polimatul (de) „Poveste” -chiar ăsta-i numele lui real, prenumele fiindu-i dat de părinții săi inspirați de la clasicul saxofonist Dexter Gordon-, „polimat” însemnând vocalist, compozitor, multi-instrumentist, (co)-producător, dirijor și aranjor bine ancorat în tradițiile est africane (mai ales sudaneze, somaleze și etiopiene) care face o muzică „Afro” dinamic-dansantă perfectă pentru sezonul estival și pretabilă unor festivaluri ca JazzTM sau Plai cum ne-au obișnuit până acum, ca să rămân geografic în zonă.
* Dine Doneff (= Kostas Theodorou/Macedonia) – In/Out (EP) (neRED/ECM, 2019)
- Dine Doneff (= Kostas Theodorou/Macedonia) – Rousilvo (rec 2004, rel neRED/ECM, 2018)...."Balkan-Jazz Folk-Opera"
....“A Soundscape Theater for Double Bass and Tapes” este subtitlul mini-albumului destinat ca fundal „live” de 21 minute (cu pasaje pre-înregistrate în mai multe orașe europene) pentru un vernisaj al expoziției a 11 artiști plastici macedonieni care-a avut loc la Domagk Ateliers/München pe 1 iulie 2016. Mai interesant și incitant mi se pare albumul „narativ ca o poveste” apărut anterior cronologic, dar de fapt mai recent ca înregistrare, dialogul a 7 personaje, actrițe și soprane, interferând cu același tip de calupuri pre-înregistrate -„field recordings”-, de data asta fiind vorba de vocile autentice captate ale supraviețuitoarelor unui sat numit Xanthogeia/Rousilvo cu populație slav-macedoniană din nord-vestul Greciei, supus procesului „elenizării” forțate în Războiul Civil (1946-49) și apoi marginalizat. Muzica aceasta a contrabasistului, melanj de compoziție contemporană, sunete arhaice umane și din natură, își asumă caracterul unui vibrant recviem sensibil interpretat de muzicieni talentați cu intenția în principal de păstrarea demnității unei mici comunități etnice vitregite de soartă.
* The Evil Usses – Amateur Pro Wrestling (Stolen Body Records, 2017)
Interesant „psychedelic jazz-rock” al unui tânăr cuartet din Bristol format din Conrad Singh, Dan Truen, Lorenzo Prati & Leon Boydon care-au debutat în 2015 și care acum -conform unui „review”- recidivează „contribuind în mod sensibil egal și cu sinceritate la un efort colectiv de pastișă, subversiune și umor”, etalate inclusiv prin copertă, în explorarea cu un sunet crud a spațiului indefinibil dintre genurile enumerate. Mai jos sunt reproduse și siglele casei independente la care a apărut discul produs de John Dieterich (Deerhoof):
* Silvan Schmid Quintet (Swiss) – At Gamut (hatOLOGY, 2018)
....Silvan Schmid: trumpet; Tapiwa Svosve: alto saxophone; Silvan Jeger: cello; Lucas Wirz: tuba; Vincent Gianzmann: drums
Destul de aventuros și acest quintet elvețian condus de un trompetist de 30 ani și cu încă un suflător saxofonist solist pentru „dialoguri” și un „tubist” nu mai puțin talentat, jazzul etalat fiind pe calapodul a ceea ce oferă de regulă producțiile stilate marca hatOLOGY Records, Ellery Eskelin și Mike Westbrook fiind exemple de artiști de care m-am ocupat pe acest blog și cu contracte la acest label, pianistul britanic chiar cu un nou album piano solo amintit nu mai departe de postarea anterioară „Martie II”.
* LE QUATUOR DE (NOUVEAU) JAZZ LIBRE DU QUÉBEC (Canada) – S/T (CBS/London, 1969)
* Muhal Richard Abrams – Levels and Degrees of Light (Delmark, 1968)
Recomandare de la Adi Sinescu:
(*) Jimi Tunnell (gtr, voc, keybs, etc) – Trilateral Commission (101 South Records/Germany, 1992)
- James Holden (D.J./UK, cu numeroase singles și remixes și 3 albume)....anunțat la Smida Jazz Festival 2019 cu the Animal Spirits (alături de Szun Waves și Nik Bärtsch’s Ronin). Definire stil: „IDM trance electronica progressive electronic minimal techno” (conform Wikipedia)
- Jeff Andrews: bass, (1960-2019)....R.I.P...
https://jazztimes.com/news/jeff-andrews-1960-2018/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu