luni, 27 mai 2019

Mai IV (2019): De la Jazz Funk Soul (trio)...la Fire! Orchestra, Clean Feed-uri și setul de „fusion” cehesc Energit/Luboš Andršt

De sus în jos, de la un jazz ușor, lejer...la unul complex, sofisticat, elaborat:

* Jazz Funk Soul (Everette Harp, Paul Jackson Jr. & Jeff Lorber) – Life and Times (Shanachie, 2019)....cu nou-venitul veteran Paul Jackson Jr. (Aretha Franklin, The Temptations, Michael Jackson, Steely Dan, etc) pe acest album-tribut cu o sumedenie de invitați și în aceeași gamă stilistică, trioul continuă perioada 2013-2017 a trupei originare cu regretatul chitarist Chuck Loeb (Steps Ahead, Fourplay), dispărut la 61 ani în 2017...




* Pieces of a DreamOn Another Note (Shanachie, 2019)
....albumul nr. 23 în 40 ani de forță viabilă în arealul „smooth jazz” al trupei cu cuplul de lideri Curt Harmon & James K. Lloyd (producție și compoziții), încercând păstrarea unei tradiții care însumează nu mai puțin de 21 de albume anterioare intrate în topurile de profil.






* Robert Miller's Project Grand Slam (PGS) – Trippin' (Cakewalk Records, 2018)
....atractiva și supla vocalistă Ziarra Washington (parcă soră cu Esperanza Spalding) este împinsă mereu în față -„featuring Z.W.”- de proiectul basistului, altfel destul de anost...




* Chris Byars (sax) – A Hundred Years from Today (SteepleChase, 2019)
....unul dintre cele mai tipice și previzibile albume ascultate în ultima vreme în ciuda titlului provocator care mă ducea cu gândul la ceva gen „future jazz”....„Totally wrong”!




* Ava Rocha (Brazil) – Trança (Circus Produções Culturais & Fonográficas, 2018)
* Itiberê Zwarg Quinteto (Brazil) – Ao vivo itaipava julho (2003)
....2 completări la setul brazilian de MPB („Música popular brasileira”) sau „post-tropicália”, frumoasa Ava Rocha (care a împlinit de curând 40 ani și este și actriță) fiind la al 3-lea efort solistic cu participarea unui numeros grup vocal-instrumental.
















* Serena Fisseau (voc) & Vincent Peirani (acc) – So Quiet (ACT Music, 2019)
* Marcelina Gawron (voc, Poland) – Notes of Life (SJ Records, 2019)
* Gabrielle Stravelli (voc) – Dream Ago (Big Modern Music, 2016)
....3 noi voci feminine pe firmament, cel puțin pentru mine „noi”....G. Stravelli este din siajul lui Wynton Marsalis al cărui jazz „politic corect” marca Lincoln Center nu prea e vizat de acest blog (ca să nu spun că-l evit de tot), cum am mai argumentat și cu alte ocazii...dar altfel, deși am avut acea curiozitate minimă necesară când dai de artiști necunoscuți, n-am prea găsit nimic special de semnalat nici chiar la franțuzoaica Serena având origini indoneziene și care, deși cântă muzici diverse de ceva timp, pare să fi fost până la acest disc mai cunoscută pentru niște cărți scrise pentru copii.







* Alexi Tuomarila TrioSphere (Edition, 2019)
....Alexi Tuomarila: piano; Mats Eilertsen: double bass; Olavi Louhivuori: drums plus Verneri Pohjola (2, 3, 7): trumpet
....M-aș fi oprit ceva mai mult la acest album dacă ar fi avut elemente diferite de predecesoarele „Kingdom” (2017) și „Seven Hills” (2017) despre care-s aproape sigur că m-am ocupat la vremea lor (oricum și de producțiile/canoanele casei Edition la modul general).




* Dave Douglas, Uri Caine, Andrew CyrilleDevotion (Greenleaf Music, 2019)
.....Dave Douglas (tr) & Uri Caine (p-no) – Present Joys (Greenleaf, 2014)
....Adaptarea pieselor corale din sec. XIX extrase din catalogul Sacred Harp începută pe Present Joys continuă, de data asta și cu aportul bateristului veteran avangardist Andrew Cyrille (79 ani). Aproape toate piesele trompetistului au destinatari: “D’andrea” și “Francis of Anthony”, pe pianistul italian Franco D’Andrea...“Miljosang” și “False Allegiances”, pe Carla Bley....“Pacific”, pe japonezul Aine Nakamura, iar “Rose and Thorn” și “We Pray” sunt tributuri aduse pianistei Mary Lou Williams și trompetistul Dizzy Gillespie.




* Hvalfugl (Denmark) – Som En Faldskærm (Hvalfugl Music, 2019).....„folk & jazz”
....Jonathan Fjord Bredholt: p-no & harmonium; Anders Juel Bomholt: d-bass; Jeppe Lavsen: gtr...sunt danezii de pe acest album cu piese simple și clare cu ecouri de la Esbjorn Svensson Trio/E.S.T. (oare a câta oară găsesc prin cronici asociația asta?)....„dar un (fel de) E.S.T. fără tobe și percuții „dedicate” ci cu multă chitară care-i face pe danezi mai eterici”.




* Øyvind TorvundThe Exotica Album (Hubro, 2019)
....BIT20 Ensemble (16 membri) + invitații Kjetil Møster („saxophones, electronics”) și Jørgen Træen („modular synth, noise”) interpretează o muzică inspirată de stilul anilor ‘50 impus de pionieri în stilul „exotica” precum Martin Denny, Les Baxter sau Esquivel.




* Anna Gourari (p-no, Russia) – Elusive Affinity (ECM New Series, 2019)
....pe acest al 3-lea album la ECM al pianistei sunt 3 suite de muzică clasic-contemporană conectate și la alte domenii și personalități artistice (poetul Joseph Brodsky, musicologii Alfred Schlee și Hans Heinrich Eggebrecht sau sociologul de artă Hermann Wiesler), suite legate de 2 miniaturi din muzica pentru teatru și film a lui Giya Kancheli și una semnată de Arvo Pärt, plus transcripții din teme de J.S. Bach după venețienii Antonio Vivaldi și Alessandro Marcello.




* George Lewis & Roscoe MitchellVoyage and Homecoming -live- (Rogueart, 2018)
....mitingul a 2 legende ale jazzului din Chicago care au adunat colaborări pe durata a 5 decade, aici surprinși la recentul CTM Festival din Berlin. Trombonistul G.L. adaugă un laptop de unde răzbate și o voce feminină în piesa de debut „Quanta”, în timp ce R.M. alternează saxofoanele în cele 3 extinse teme, respectiv în ordinea sopranino, alto și soprano.




* Miguel Gorodi NonetApophenia (Ubuntu Music, 2019)
....debutul discografic pentru trompetistul nomad de origine spaniolă Miguel de doar 29 ani (!), devenit cunoscut mai ales în Scandinavia și Rusia și care s-a stabilit din 2006 în UK făcând parte între timp din mai multe trupe: Barry Green Sextet, SEED Ensemble, the London City Big Band sau London Jazz Orchestra. Ceilalți 8 sunt muzicieni cam la fel de tineri.




* Wendy EisenbergThe Machinic Unconscious (Tzadik, 2019)
....remarcată de John Zorn ca studentă în 2014, iat-o pe tânăra chitaristă fructificând acea întâlnire după 4 ani, același boss al casei Tzadik și permanent promotor de talente asigurându-i „suportul logistic” ce-i include pe versatul baterist Ches Smith și nu mai puțin talentatul basist Trevor Dunn. O nouă Mary Halvorson la orizont, mai ales că unul și același Anthony Braxton le-a fost model comun ambelor? Așa se prea pare, așteptăm noi confirmări. Stilul chitaristic al lui Wendy se revendică de la Derek Bailey, Sonny Sharrock și Marc Ribot, dar cred că de albumul acesta am mai amintit la pereche cu încă unul tot al ei și tot nou, Its Shape Is Your Touch (Vin Du Select Qualitite, 2018)....totuși nu e rău să mai revenim la unele subiecte dacă se merită.




* Paal Nilssen-Love & Ken VandermarkScreen Off (PNL, 2019)
....interesant disc, un bootleg atipic celor 2, cu 21 de scurte piese sau mai degrabă secvențe acustice extrase dintr-un material video -de aici titlul Screen Off- și editate întro abordare de muzică punk/DIY ca un colaj de producătorul Lasse Marhaug pe post de DJ ca să iasă egale ca durată (!?), cu 2 mici excepții, deci 21 X 2 min  = 42 min.





















* Fire! OrchestraArrival (Rune Grammofon, 2019)
....este considerat cel mai „spațial” album al scandinavilor (cu nucleul Gustafsson, Berthling & Werliin, dar ajunși aici la formulă de 14 muzicieni) dispuși la reflectarea unor evenimente importante din viață și natură și inspirați de filozofia și arta Zen. Noii veniți, cu vocalistele Sofia și Anna cu tot, de la deschiderea „(I Am a) Horizon” până la finala „At Last I Am Free” (cover după Nile Rodgers/Chic, dar cu o variantă cel puțin la fel de frumoasă a lui Robert Wyatt), oferă momente pline de mister și neprevăzut ce amintesc de iluștrii prog-ului Magma sau Amon Düül II. Minunată și sincopata baladă „Dressed in Smoke. Blown Away”, cu basul și vocalistele în prim-plan. Una peste alta, un album de pus „pe soclu” în postarea de azi, pentru întreaga lună și poate chiar o perioadă mai mare...iată-i pe toți contibuabilii:
 - „Mariam Wallentin: voice; Sofia Jernberg: voice; Anna Lindal: violin; Josefin Runsteen: violin; Katt Hernandez: violin; Leo Svensson: cello; Susana Santos Silva: trumpet; Per Texas Johansson: oboe, bass clarinet, contrabass clarinet; Christer Bothén: bass clarinet, contrabass clarinet; Isak Hedtjärn: bb clarinet, alto saxophone; Mats Gustafsson: baritone sax; Tomas Hallonsten: keyboards; Johan Berthling: bass, electric bass; Andreas Werliin: drums.”

Set nou de 4 albume de la Clean Feed:
* The Selva (Portugal) – Canícula Rosa (Clean Feed, 2019)
....cu Ricardo Jacinto (cello), Gonçalo Almeida (d-bass) și Nuno Morão (drums), cei 3 făcând pe acest al 2-lea lor set electro-acustic liber improvizat Canicula roșie aluzie la minimalismul repetitiv al unor Dawn of Midi, The Necks sau chiar la pionierii krautrock-ului german Can.
* Evan Parker & (Jacob Anderskov's) KineticsChiasm (Clean Feed, 2019)
....„Pe cele patru piese improvizate, grupul explorează structuri melodice, timbrale și ritmice atât la nivel micro cât și macro, creând o matrice dinamică neliniară din care rezultă o imagine sonică oscilantă și strălucitoare, propulsată de o abordare comună a generării în timp real a structurii și formei”...scria într-un „review” care mai evidenția și „permanentul echilibru de forțe” între saxofonistul veteran englez și trioul danez al pianistului Jacob de 44 ani, punctând și faptul că John Coltrane se simte mai acut în muzica lui Evan Parker în ultimii ani. Deci, evident și pe Chiasm.
* Mark Dresser (bass) SevenAin’t Nothing but a Cyber Coup & You (Clean Feed, 2019)
....cu Nicole Mitchell (flt), Marty Ehrlich (multi-reeds), Michael Dessen (trombone), Joshua White (p-no), Jim Black (drums) & Keir GoGwilt (vln)
....6 noi compoziții + 5 interludii de bas improvizate la un set de 7 vergele de oțel inventate de lutierul Kent McLagan. Între noile piese, două, în tradiția lui Charles Mingus, se referă la „horror reality-show”-uri despre corupție, răutate, xenofobie și lupte de clasă” iar “Black Arthur’s Bounce” este dedicată gigantului alto-saxofonist Arthur Blythe.
* Miles Perkin (d-bass) Quartet (Canada) – The Point in Question (Clean Feed, 2019)
....feat. Benoit Delbecq (p-no), Tom Arthurs (trumpet), Jim Black (drums)
....Chestiunea în cauză e un album al basistului canadian de 39 ani „cu un sound familiar și totodată nou...o muzică sofisticată de perspectivă, dar vitală, care pare să plutească în aer”.






Set...„energetic” de „fusion” cehesc...
....cu trupa inițiată de chitaristul Luboš Andršt, primele acorduri ale lui 01. „Rano (Part I)” din deschiderea debutului eponim din 1975 amintindu-mi imediat de clasicele albume de la temelia curentului, Spectrum a lui Billy Cobham și Birds of Fire a lui Mahavishnu Orchestra (!)....dar și de „Suita poștală” -niciodată complet finalizată, din păcate- a timișorenilor Post Scriptum, o versiune scurtată putând fi ascultată în link:
POST SCRIPTUM - „Post restant”  (26 mai 1981, live Timișoara, versiune scurtă)
http://www.muzicisifaze.com/alt_articol.php?id=23

Albumele au fost parcurse superficial așa încât sublinierile sunt aproximative:
* Energit (Czechoslovakia) – Piknik (Panton, 1978)
* EnergitEnergit & Piknik + bonuses (remastered Indies Happy Trails, 2008)
* Luboš Andršt (gtr, Czechoslovakia) – Capricornus (Panton, 1981)
* Luboš Andršt & EnergitTime's Arrow (Supraphon, 2017)
* Jazz Q PrahaPozorovatelna („The Watch Tower”) (Panton, 1973)
* Jazz QSymbiosis (Supraphon, LP 1974 / Bonton CD + bonus, 1998)
* Jazz Q Martin(a) Kratochvíl(a)Elegie (Supraphon, 1977)
* Martin Kratochvíl & Jazz QZvesti (Supraphon, 1980)
* Jazz QTalisman (Supraphonline, 2016)

      Energit 1975:
- Luboš Andršt – guitar
- Emil Viklický – keyboards
- Rudolf Ticháček – saxophone
- Jan Vytrhlík – bass guitar
- Jiří Tomek – percussions (1, 5)
- Karel Jenčík – drums (2)
- Anatoli Kohout - drums (3, 4)
- Josef Vejvoda - drums (1, 5)

      Energit 1978:
- Luboš Andršt – guitar
- Rudolf Ticháček – saxophone
- Milan Svoboda – keyboards
- Jan Vytrhlík – bass guitar
- Jaromír Helešic – drums
- Jiří Tomek – congas
- Michal Gera – trumpet
- Zdeněk Zahálka – trumpet
- Bohuslav Volf – trombone











Mulțumiri amicului Puiu Wagner din Germania, declanșatorul acestui subiect.
La orizont, pe final de lună mai foarte plină discografic: 
Henry Kaiser, Anthony Pirog, Tracy Silverman, Jeff Sipe, Andy WestFive Times Surprise (Cuneiform, 2019)
                                                      - va urma- 
                                 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu