duminică, 28 iulie 2019

„Fata cu numele de cod” Mary Halvorson (miniportret)


Luni, 11 iunie 2018, postam pe blog:
„Ale noastre” și „ale lor” cu „a noastră” Mary Halvorson:
https://victimofjazz.blogspot.com/search?updated-max=2018-07-06T01:07:00-07:00&max-results=7&start=39&by-date=false
...unde comentam despre:
Mary Halvorson - Code Girl (Firehouse 12, 2018), respectiv:
Thumbscrew - Ours + Theirs -2 CD- (Cuneiform, 2018)
....iar întro altă postare tot de anul trecut remarcam colaborarea, descriind-o succint:
* Robbie Lee & Mary HalvorsonSeed Triangular -LP- (New Amsterdam, 2018)
....„M.H.: vintage guitar, banjo & R.L.: 8-key Baroque flute”
- AllMusic, despre Seed Triangular: „...simultan provocator și remarcabil de primitor. Fanii muzicii improvizate vor găsi, fără îndoială, multe lucruri care să-i încânte, însă cei fascinați de sunete experimentale, „americana” stranie, neo-renascentism, tonalități ciudate diverse sau muzică acustică ar trebui, de asemenea, să fie edificați”. 

S-o luăm pe Mary (38 ani) de pe la începuturile devenirii sale cu ce găsim pe site-ul italianului Piero Scaruffi căruia cu greu pot să cred că i-ar fi scăpat ceva, mai ales că-i și foarte actual:
https://www.scaruffi.com/jazz/halvorso.html 

* MAPSix Improvisations (for Guitar, Bass & Drums) (rec 2002, rel H&H PRODUCTION, 2004)
....Clayton Thomas (bass), Mary Halvorson (gtr) & Tatsuya Nakatani (perc) (uncredited)




MAPFever Dream * (Taiga, 2010)....(* fără piesa nr. 3: "The Time of Going Away")
....Mary Halvorson (gtr), Tatsuya Nakatani (perc) & Reuben Radding (bass)



People – Misbegotten Man (I And Ear Records, 2005)
.....Mary Halvorson (guitar & vocals) & Kevin Shea (drums)
People – 3 X A Woman: The Misplaced Files (rec. 2008, rel. Telegraph Harp, 2014)
.....Mary Halvorson, Kevin Shea & Kyle Forester (bass, voice & ac-gtr)....with Sam Kulik (trombone), Peter Evans (trumpet) & Dan Peck (tuba)
() People - People (I And Ear Records, 2005)
....acest din urmă album eponim, primul al „avant-indie/jazz” duo-ului (conform discogs.com) îmi lipsește (), dar o să-i pun mai jos totuși sugestiva copertă foarte probabil rezultată din spontaneitatea desenului unui copil pentru că, judecând după celelalte 2 materiale, imaginea „spune” multe despre atitudinea și estetica muzicală de „haos organizat” a celor doi. Convingător duo cu o M.H. aflată deja la cote ridicate deja de pe la 24-25 ani!






* Mary Halvorson TrioDragon's Head (Firehouse 12, 2008)
....cu John Hebert (bass) & Ches Smith (drums)
* Mary Halvorson QuintetSaturn Sings (Firehouse 12, 2009)
....trioul, + Jonathan Finlayson (tr) & Jon Irabagon (a-sax)
"Aceste compoziții, pentru prima dată pentru un grup ce include și suflători, folosesc armonii cu  inspirații atât de diverse, de la Clifford Brown, Sam Cooke și The Soul Stirrers, Marvin Gaye, Thelonious Monk, Alexander Scriabin, Archie Shepp, Dmitri Shostakovich și Robert Wyatt....
"Interesul meu pentru armonie a crescut și încerc să construiesc fundamentele chitarei, basului și tobei în timp ce scriu și o mulțime de linii pentru suflat compacte și adesea disonante. Acum există multe alte direcții de intrare, iar „horns”-urile împing trio-ul în diferite direcții și invers. Cu cât interpretăm mai mult, cu atât muzica devine mai relaxată și mai puternică totodată: mai forte pentru că lucrăm la dezvoltarea unui sunet compact de grup și mai lejeră deoarece ne simțim confortabil și ne încredem reciproc, ceea ce ne permite libertatea șanselor de a explora în cadrul piesei".
















Pentru mine este mai mult o problemă de instinct: încerc doar să cânt muzica ce-mi place și să am încredere în ceea ce-mi place. Și deși nu-mi propun asta, deseori iese ciudat (extras din articolul „De ce Mary Halvorson sună ca niciun alt chitarist”, NPR, Nov. 2016): 
https://www.npr.org/2016/11/27/503446419/why-mary-halvorson-sounds-like-no-other-guitarist?t=1564484535515
Spunea Marc Ribot (& the Young Philadelphians), prin 2015: "Mary poate cânta atonal. Poate cânta și poli-tonal. Poate găsi melodiile care sunt inerente piesei, să le dezvolte, să le prelucreze și să le întoarcă cum vrea pe față și pe dos."
Ca „stea aflată în ascensiune „în avangardă” -explica și Evan Haga de la JazzTimes-, Mary Halvorson, unul dintre discipolii lui Anthony Braxton, este acel jucător rar: o chitaristă a cărui efect de pornire se bazează nu pe sonic, ci pe compoziție unghiulară și improvizație discordantă”.
Compozițiile au fost numerotate pe primele ei albume ca lider. Pe Mary Halvorson Quintet - Bending Bridges (Firehouse 12, 2012), ajunsese la 21-29 și prin 2014 părea că s-a oprit din evidență, dar se pare că nu pentru că pe tema-titlu a lui „Away with Me”, albumul cu Octetul din 2016, apare scris „...(No. 55)”: 
https://www.youtube.com/watch?v=_HRiL66misc 

Privind acum retrospectiv, pentru că n-am ascultat albumele în ordine cronologică, mi se pare că artista și-ar fi putut numerota piesele încă de mai devreme de la People sau MAP, dar se pare că a început s-o facă sistematic odată cu cariera ei ca lider exclusiv de formulă. 
Ne întoarcem acum însă la perioada dinaintea albumelor ca lideră, la minisetul "chamber-jazz duo"-ului MH & JP și la alte câteva contibuții de-ale ei până prin 2009/10
JP = Jessica Pavone de 42 ani, cu solidă instruire clasică de Conservator la baza educației ei muzicale, este și o exponentă a scenei “avant-improv.” din New York fiind creditată la „violin & viola” conform Wikipedia, deși are și contribuții vocale încă de la prima colaborare cu Mary, ambele artiste fiind discipolele unuia și aceluiași gigant muzician care este Anthony Braxton (74):  
* Mary Halvorson & Jessica PavonePrairies (Lucky Kitchen, 2005)
....M.H.: guitar & voc, J.P.: viola & voc
Au urmat în același registru de jazz cameral, cronologic:
* Mary Halvorson & Jessica PavoneOn And Off (Skirl Records, 2007)
Mary Halvorson, Jessica Pavone, Devin Hoff, Ches Smith ‎– Calling All Portraits (Skycap/Germany, 2008)
Mary Halvorson & Jessica Pavone - Thin Air (Thirsty Ear, 2009)
Mary Halvorson & Jessica Pavone - Departure of Reason (Thirsty Ear, 2011) 
....set de 5 între care se distinge, nu doar pentru că are și secție ritmică și e singurul scos la o casă germană, Calling All Portraits.
Suport:   
  - Jessica Pavone - Army of Strangers (Porter, 2011) 
  - Jessica Pavone – Songs of Synastry and Solitude (Tzadik, 2009)
  - Jessica Pavone – Silent Spills (Relative Pitch, 2016)
  - Normal Love (Amnon Freidlin/Honnda) - Survival Tricks (2012)....with Jessica Pavone (vln, voc)






* Trevor Dunn's Trio-Convulsant – Sister Phantom Owl Fish (Ipecac Recordings, 2004) 
* Anthony Braxton Quintet (London) 2004 – Live at the Royal Festival Hall (Leo Records, 2005)
* Mary Halvorson, Reuben Radding (d-bass), Nate Wooley (tr) – Crackleknob (hatOLOGY, 2009)
Era de așteptat ca asocierile să le facă de la început cu muzicieni apropiați ca și tip de compozitori și una dintre primele a fost în Trio-Convulsant cu Trevor Dunn (Mr. Bungle, John Zorn, Fantômas, etc...), cel care spunea așa susținând numele trioului „Convulsivant” (= care provoacă convulsii): „Oamenii mă întreabă ce fel de muzică este și nu știu niciodată ce să spun. Există contrapunct; există acorduri puternice și melodii atonale. Uneori cu „swing”; alteori încearcă din greu să iasă din balans. Există pasaje compuse complicat și secțiuni de improvizație liberă. Nu este fuziune, dar combin stiluri disparate pentru că totuși îmi place să mă gândesc la forme care se dezvoltă organic, spre deosebire de o tehnică „cut-and-paste”. Fie că ascult Throbbing Gristle sau Britney Spears, absorb ceea ce îmi vine în cale. Totul este muzică pentru mine și de ce nu ar trebui să fie? Mă consider fără rădăcini pentru că accept cam tot, nu am legături/obligații și nu țintesc ceva anume iar muzica pe care o scriu este rezultatul acestui mod de abordare.”
Compozițiile de pe Crackleknob sunt creații colective ale celor 3, ca și la următorul album: 
Weasel Walter (dr, clar), Mary Halvorson & Peter Evans (tr) – Mystery Meat (ugEXPLODE, 2009)
....tot în trio, tot cu trompetist și cu multe solouri extinse: o singură piesă din 6, deschiderea „Sir Salisbury”, are mai puțin de 8 minute, 2 depășind 15 între care și preferata mea, penultima „Call Me „Chorizo”:



                                                                                                                                       Mystery Meat

() Eugene Chadbourne ‎– Insect And Western Updater (rec. 2008 & 2009, rel. House Of Chadula, 2013) 
¬"A collaboration among Eugene Chadbourne (banjo), Mary Halvorson (guitar), Jessica Pavone (viola), Barry Mitterhof (mandolin), Evan Gallagher (keyboards, percussion & electronics) and Stephanie Rearick (piano) yielded Click Beetle (Chadula, 2013) recorded in 2008 and 2009 and credited to Insect and Western."

* Joe Morris & Mary Halvorson (Mary Halvorson Joe Morris) Traversing Orbits (RogueArt, 2018) 
....Recorded ... on 9th April 2018 at The Bunker, Brooklyn / Made in France
„all compositions by Joe Morris, Mary Halvorson”
....aproape 55 minute de dialog/discurs exclusiv chitaristic profesor & elevă care-și împart democratic și rolul compozițional și în care oricum nu poți, de la prima notă până la final, să distingi care-i unul și care-i celălalt, sau că vre-unul se remarcă mai mult....de unde poate și ambivalența ordinii numelor de pe copertă:


























O bună parte din activitatea ce-a urmat după 2010 e listată mai jos. Fără pretenția de a fi intrat prea mult în detalii, despre majoritatea am amintit în postările ultimilor ani: 

Mary Halvorson, Kirk Knuffke & Matt Wilson - Sifter (Relative Pitch, 2013)
Mary Halvorson Trio - Ghost Loop -live in Poland- (For Tune, 2013)
.....Mary Halvorson: gtr, John Hebert: d-bass, Ches Smith: dr
Mary Halvorson - Reverse Blue (Relative Pitch, 2014)
....with Chris Speed (t-sax & clar), Eivind Opsvik (d-bass) & Tomas Fujiwara (dr)
Mary Halvorson, Michael Formanek, Tomas Fujiwara – Thumbscrew (Cuneiform, 2014)
Mary Halvorson Octet - Away with You (Firehouse 12, 2016)
Mary Halvorson & Noël Akchoté – Mary Halvorson & Noël Akchoté (S/T) (Noël Akchoté Downloads, 2016)
Mary Halvorson & Sylvie Courvoisier - Crop Circles (Relative Pitch, 2017)
Mary Halvorson with Bill Frisell – The Maid With the Flaxen Hair: A Tribute To Johnny Smith (Tzadik, 2018)


* Secret Keeper (Stephan Crump (bass) & Mary Halvorson) - Super Eight (Intakt, 2013) 
Secret Keeper (Stephan Crump (bass) & Mary Halvorson) - Emerge (Intakt, 2015)
Tomas Fujiwara, Ben Goldberg, Mary Halvorson - The Out Louds (Relative Pitch, 2016)
Weasel Walter, Mary Halvorson, Peter Evans - Mechanical Malfunction (Thirsty Ear, 2012)
* Tom Rainey TrioCamino Cielo Echo (Intakt, 2012)
* Tom Rainey TrioPool School (Clean Feed, 2010)
* Ches Smith & These ArchesInternational Hoohah -live- (For Tune, 2014)
* Ches Smith & These ArchesFinally Out of My Hands (Skirl Records, 2010)
* Marc Ribot's The Young PhiladelphiansLive In Tokyo (Yellowbird, 2015)
* Ingrid Laubrock Octet - Zürich Concert (Intakt, 2014)
* Ingrid Laubrock Anti-HouseStrong Place (Intakt, 2013)
* Ingrid Laubrock Anti-HouseS/T (Intakt, 2010)
Plymouth (Saft, Morris, Halvorson, Lightcap & Cleaver) - Plymouth (S/T) (RareNoise Records, 2014) 
* Living By Lanterns - New Myth/Old Science (Cuneiform, 2012)
.....„Composed and arranged by Jason Adasiewicz and Mike Reed based on unpublished compositions and improvisations by Sun Ra”. 
* Tomeka Reid (cello) Quartet - S/T (Thirsty Ear, 2015)
Tomas Fujiwara & The Hook Up - After All Is Said (482 Music, 2016)....3rd album 
  (after "The Air is Different" 2012 & "Actionspeak" 2010)
.....Michael Formanek: bass; Mary Halvorson: gtr; Brian Settles: t-sax & flute; Jonathan Finlayson: tr; Tomas Fujiwara: dr
Illegal Crowns - Illegal Crowns (S/T) (RogueArt, 2016)
....Mary Halvorson: gtr, Tomas Fujiwara: dr, Benoît Delbecq: p-no, prep. p-no, Taylor Ho Bynum: c-net, flg-horn 
Kristo Rodzevski (voc & ac-gtr, Macedonia/US) – Batania (2015)..."folk jazz"
....with Mary Halvorson: el-gtr; Kirk Knufke: cornet; Michael Blanco: d-bass; Tomas Fujiwara: dr, prod.
Kristo Rodzevski (voc & ac-gtr, Macedonia/US) - Bitter Almonds (Much Prefer Records, 2017) 
....with Mary Halvorson: el-gtr; Taylor Ho Bynum: cornet; Chris Speed: t-sax; Tomeka Reid: cello; Michael Blanco: d-bass; Tomas Fujiwara: dr.
Nate Wooley (tr) – Columbia Icefield (Northern Spy, 2019)
....with Mary Halvorson (gtr), Susan Alcorn (steel gtr) & Ryan Sawyer (dr & voc) 
Ingrid Laubrock – Contemporary Chaos Practices: Two Works for Orchestra with Soloists (Intakt, 2018)
....with Mary Halvorson, Kris Davis, Nate Wooley, etc (47 musicians)

Recomandări (cu observația că bateristul Kevin Shea și mai ales veteranul chitarist Eugene Chadbourne merită oricând abordări în postări separate):
* Storm & Stress (Kevin Shea) – Storm&Stress (Touch and Go, 1997)
* Storm and Stress (Kevin Shea) – Under Thunder & Fluorescent Lights (Touch and Go, 2000)
* Coptic Light (trio) – Coptic Light (No Quarter, 2005)
* Eugene Chadbourne / Insect and Western – Insect Attracter (Leo Records, 1998)
* Eugene Chadbourne & The Insect and Western Party – Beauty And The Bloodsucker (Leo Records, 1999)                                 
() Insect and Western Party - Bugs (The Neptune's Parlour Series Volume One) -2 CD- (House Of Chadula, 2013) 


* Joe Morris (trio) – Shock Axis (Relative Pitch, 2016)
....acesta din urmă, deși anterior lui Traversing Orbitsde ultimă oră abordat, cu profesorul chitarist de 63 ani a lui Mary Harvorson într-un debordant album vulcanic de la primele acorduri, , „...ca un tren de mare viteză care frânează dar nu se mai oprește. Avalanșă de note comprimate maximal întro explozie acustică de proporții”, cum bine le zice din Germania amicul MK!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu