vineri, 10 iunie 2022

Noi discuri cu Lloyd Miller...The Relay, I Like to Sleep, Eucalyptus, Thus Owls...„cameral jazz” cu Jeremy Siskind (X 4)....ecouri „jazz and beyond” Moers 51....

„NEWS / NEW ENTRIES”:

* Jon Balke SiwanHafla (ECM, 2022)
* Matthew Bourne (prep. p-no) – Irrealis -live (EP)- (The Leaf Label, 2022)
* Johannes Wallmann (p-no) – Precarious Towers (Shifting Paradigm Records, 2022)
* Daniel Villarreal (dr, Panama/USA) – Panamá 77 (International Anthem, 2022)
Manel Fortià (bass, Spain) – Despertar (Segell Microscopi, 2022)
* Chris Mondak (bass, Venezuela/USA) - Glass Spheres (Summit Records, 2022)



* Lloyd Miller Orientations -2 LP- (rec. 1960-2021, rel. FOUNTAINavm 2022)
   - Lloyd MillerNear and Far East -LP- (1966, Eating Standing 2020)
.....unde se remarcă paleta mare a instrumentației acestui pionier în fuziunea dintre jazz și „world” (mai specific „Middle Eastern, African folk, and classical forms”), LM fiind un erudit academician și doctor în muzică de 83 ani, încă activ (!), pe primul album cu piese din arhiva sa personală abia acum editate el folosind: „santur, oud, piano, saxophone, dhol, qanun, tar, setar, tanbur, kamanche, zurna, ney, and analog synth”....în timp ce al 2-lea titlu, reeditat ca LP în 2020, provenea din impresiile lăsate de lungile excursii și șederi în Iran, titlurile „vorbind” de la sine despre erudiția culturală și lingvistică a autorului secondat de studenții de la Brigham Young University și University of Utah, dar și de diverși muzicieni persani, arabi, indieni sau africani pe care-i invita la show-ul său pe care americanul l-a găzduit la televiziunea din Teheran în anii '70:
„Track List:
A1 Japan - Sakura
A2 China - Ch'Un Chiang Hum Yüeh Yeh
A3 Viet Nam - Lúu Thuy
A4 Viet Nam - Co La
A5 Laos - Ramayana Prelude
A6 Cambodia - Rop Koh
A7 Thailand - Khmersayok

B1 India - Karpagame
B2 Afghanestan - Flute Melody
B3 Iran - Seh Gah
B4 Turkey - Amen Avci Vurma Beni
B5 Iraq - Hakimi”
...cele 2 albume fac trimitere inclusiv prin titluri la altă pereche: un disc „cult classic”: Oriental Jazz (East-West, 1968)...cât și compilația A Lifetime in Oriental Jazz (Jazzman, 2009), ambele apărute în mai multe versiuni și reeditate în ultimii ani...
Ce-i drept îl aveam pe LM în arhivă cu acestea:
- Lloyd Miller & The Heliocentrics - S/T -O.S.T.- (Strut, 2010) 
- Lloyd Miller with Ian Camp & Adam Michael Terry – At the Ends of the World -LP- (FOUNTAINavm, 2020)...
...care-au fost albume inserate pe blog printre noutăți la vremea apariției lor -cel din 2020 cu siguranță că da-...dar nu cred că am insistat pe-atunci asupra autorului pe cât ar fi meritat s-o fac, de aceea am dezvoltat subiectul acum...

...alte noutăți:
* LettuceUnify (Round Hill Music, 2022)....„funk, jazz”...
* The RelayThe Relay (Same Island Music, 2022)
....co-liderii nominalizați la Grammy pe debutul acestui 4-tet sunt Dan Pratt (sax) & Michael Eckroth (p-no)...cu Matt Clohesy (bass) & Allan Mednard (dr)...
I Like to Sleep (Norway) – Sleeping Beauty (Rune Grammofon, 2022)
* Eucalyptus (Canada) – Moves (Telephone Explosion Records, 2022)
* Thus Owls (or "Thus:Owls") (Sweden/Canada) – Who Would Hold You If the Sky Betrayed Us? -2 LP- (For The Living And The Dead, 2022)
....cu specificația că ultimul titlu etichetat „art rock, indie-pop” ar fi putut fi subiect potrivit și blogului paralel, în sensul acelui „jazz” ce i se potrivește și unor Joni Mitchell sau Kate Bush -dacă tot e iar la „modă” britanica grație unui serial de pe Netflix...dar și pentru asemănarea vocii Erikăi Angell... 

                                           Moves                                               Who Would Hold....

R.I.P. Grachan Moncur (85).... 
* Grachan Moncur III (tb) – Shadows (Denon Jazz, 1977)
* Grachan Moncur III (tb) – New Africa (BYG Records, 1969)

                         Jeremy Finger-Songwriter Siskind (35)
Dacă n-ați auzit încă de acest tânăr pianist de „jazz cameral” la numele căruia am atașat titlul unui album de-al său din 2012 (acum greu de găsit) de pe la debuturi, respectiv apelativul „cantautor” cu tâlc transformat în „degetautor” bazat pe asemănarea de scriere/pronunție dintre „finger”=deget și „singer”=vocalist...ar cam fi cazul s-o faceți măcar acum târziu ca mine, pornind de la ultimul dublu-set, iată câte motive s-au adunat:
....dar mai ales acestea:
* Jeremy Siskind (p-no) – Songs of Rebirth -2 CD- (Outside in Music, 2022)
....& Housewarming Project trio, with Nancy Harms (voc & cover art) & Lucas Pino (sax, clar & b-clar)
  CD 1: True Believers /   CD 2: Cynics and Snags
....„renașterea” în cele 22 piese din care 5 improvizații solo având mai multe sensuri, de la cel privind natura primăverii (vezi coperta) până la mitologie, filozofie sau lupta personală post-pandemie Covid 19...
Suport: 
* Jeremy Siskind (p-no) – Housewarming (bjurecords, 2014)
Lori Sims (p-no), Andrew Rathbun (sax) & Jeremy Siskind (p-no) – Impressions of Debussy (Centaur Records, 2020)
Jeremy SiskindPerpetual Motion Etudes for Piano (Outside in Music, 2020)





Trec acum însă la subiecte mult mai...pe profilul blogului, adică la muzici care să provoace și să surprindă, un „focar” generator sigur de asemenea experiențe fiind tocmai încheiatul festival...:

                                                                 MOERS 51


....„(this is) not a jazz festival....stătea scris prin presă și pe afișe, cum precizează mai jos și amicul MK, în sensul extensiei pe mai multe direcții muzicale decât „tradiționalul” free/avant-jazz” dominant de până acum...„o excursie sonoră suprarealistă prin pajiști, libertate, mări sălbatice, case semi-decomandate și peisaje lunare”...sălii principale alăturându-i-se o sumedenie de scene mai mici și corturi prin parcurile care-au adunat împreună circa 15.000 vizitatori/spectatori în cele 4 zile de festival, întotdeauna derulat în intervalul vineri-luni și care în această ediție a fost parțial difuzat „online”, audio și/sau video...

"Info de la festival 

Festivalul de la Moers a trecut prin unele schimbări în ceea ce priveste locațiile concertelor, totul fiind mai puțin "rustical" spre mai bine structurat, dar și muzical-stilistic există o tendință spre mai multe genuri actuale ceva mai "accesibile" cu părăsirea nișelor "avant-jazz" și "free"! Presupun că se încearcă atragerea unui public mai larg pentru asigurarea financiară și în viitor a festivalului.
Câteva concerte au fost interesante (mă refer aici doar la cele urmărite sâmbătă, pe 4 iunie):
Formația CLCJ din jurul saxofonistului Chris Pitsiokos acționează undeva în teritoriul "free-jazz" modern cu intervenții explozive sporadice, gen John Zorn. Duoul Shoji Hano (drums) și Hans-Peter Hiby (t & a-saxes) au fost pe urmele acelui album genial Interstellar Space al lui John Coltrane!
Violonista Sana Nagano cu "Smashing Humans" a prezentat un program frumos de jazz (la bas Ken Filiano), pentru gustul meu însă ceva prea liniar. Surpriză plăcută din partea israeliencei Maya Dunietz cu proiectul ei "Hai Shirim", de fapt un program de muzică clasică modernă susținut de formația "Meitar Ensemble" împreună cu un cor al fetelor din Domul din Essen. Pentru efecte acustice deosebite corul a fost despărțit în mai multe grupe amplasate diagonal opus în sala de concert, cântând decalat în sistemul "call and response", astfel producând o tensiune muzicală și emoțională deosebită. Lucrarea a fost compusă și condusă cu mult entuziasm de Maya Dunietz și interpretată de cor în limba arabă!
Pentru ceva contrast muzical au fost responsabili cei de la Liturgy, formație de "black-metal" ce nu ne-a protejat auzul și au accelerat discursul muzical cap-coadă!
Un concert ce mi-a adus aminte de regretatul Charlie Mariano (în colaborarea sa cu cei de la Karnataka College of Percussion) l-au oferit cei de la "3 Fingers In The Dark" cu percuție din Myanmar, cu artiști (underground) din rezistența împotriva dictaturii huntei militare de acolo, simbolul celor "trei degete" fiind semnul protestatar al rezistenței din Myanmar (fostă Burma)!
Ultimul concert al zilei a fost al lui Pavel Milyakov, un artist ce folosește dispozitive electronice  făcând o muzică electronic-experimentală, drones și chiar ambientală cu sonorități sumbre, industriale!"
MK
....aceeași Maya Dunietz a mai fost prezentă în câteva ocazii, de ex. cu „you're in my Religion too“
sau la finalul festivalul de luni seară în duetul israelian ironic intitulat Perpetuum Disco cu percuționistul Ram Gabay, căutările altor muzici cu ea conducându-mă la acest miniset de 4 albume, extrem de divers și interesant:
 
* Maya Dunietz (p-no, Israel) – Free the Dolphin (Raw Tapes, 2021)
* Maya Dunietz & Tom WhiteSummer Crash (Singing Knives, 2017)
* Maya Dunietz, John Edwards, Steve NobleCousin It (Hopscotch Records, 2011)
* Ghédalia Tazartès + Maya DunietzSchulevy Maker -live at Cafe Oto, 2013- (Holotype Editions, 2017)





Am mai remarcat la Moers 51, fie și prin capturi parțiale, pe următorii:

- Max Johnson Trio...(aflați oricum pe „lista de căutare” a noului album recomandat și de stocurile Wayside Music)...https://maxjohnson.bandcamp.com/album/orbit-of-sound
- Amaro Freitas (Brasil) + Introduction by DJ Tudo (Brasil)
- Tomeka Reid Quartet (US)
- Horse Lords: "Stay on It" & "Integral Accident" (US, NL, DE)
- Ghost Dogs (DE)
- Lightning Bolt (Brian Chippendale & Brian Gibson) (US)
moers sessions! #n....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu