The Claudia Quintet: "September" (Cuneiform, 2013) este ultimul album al grupului bateristului bandleader și compozitor John Hollenbeck (45 ani), un jurnal personal de idei, impresii și senzații transpuse muzical. Din 2001 John și-a propus ca în fiecare an câte 4 săptămâni din aglomerata sa agendă -în special cele din luna septembrie- să fie dedicate compoziției, să convertească astfel reziduurile traumatice întro creație umanistă. "Am fost interesat în mod special -explică el în booklet- cum un act non-violent de compoziție tămăduitoare ar putea ajuta pe cineva să devenă mai bun și mai profund"...iar septembrie este o lună minunată de tranziție dinspre vară spre toamnă, echivalentul lui joi -ziua favorită din săptămână a artistului- Thursday fiind de altfel laitmotivul sărbătorit în cântec al primului album The Claudia Quintet. ("Rising Star Acoustic Jazz Group" în clasamentul criticilor revistei DownBeat din 2008).
Au fost așadar în septembrie "retrageri", momente de "alone time" obținute chiar prin vizite la reședința câte a unui muzician, acolo unde a fost posibil. Ziua era petrecută afară iar serile la adăpost de frig. E vorba în acest caz de Blue Mountain Center din munții Adirondack -nordul statului New York- locul mirific cu oameni incredibili față de care autorul dorește ca prin muzică să-și manifeste profunda sa gratitudine.
Datele din titluri (altele decât 11...) reprezintă momentele când compozițiile au demarat sau au fost finalizate, ușor astfel și de salvat ca fișiere în computer, în timp ce subtitlurile se referă la principala idee a piesei sau uneori doar la primul lucru, muza care l'a inspirat în începerea compoziției.
Celălalt principal obiectiv al acestui set a fost crearea unei muzici care poate fi comunicată și interpretată fără folosirea partiturilor scrise: "Simt că cu cât sunt mai capabil să lucrez piesa fără notații pe pagină, cu'atât mai ușor poate fi pentru grup s'o învețe și s'o memoreze fără înscrisuri. Suntem puțin mai fericiți și ne simțim mai confortabil întro lume fără suporturi de pagini."
Preferatele mele de pe album, piesele 04."September 29th 1936 "Me Warn You" și 08."September 24th Interval Dig". Componența Claudia Quintet:
John Hollenbeck: drums, percussion; Red Wierenga: accordion; Chris Speed: clarinet & tenor saxophone; Matt Moran: vibraphone; Drew Gress & Chris Tordini: acoustic bass.
Pentru mai tânărul dar la fel de activul Harris Eisenstadt (38 ani) -deasemeni baterist bandleader și compozitor, canadian de origine și stabilit tot la New York- acest septembrie a însemnat lansarea lui "Golden State" (Songlines, 2013), al 15-lea album ca lider din 2001. După ce, printre anterioarele proiecte se remarcase și cu..."September Trio" (Clean Feed, 2011).
"Eisenstadt își formează încontinuu noi formule pentru a se potrivi cu varietatea de muzică pe care o are în cap" -observa criticul Jim Macnie de la revista Village Voice, aceasta ultimă formulă continuând mai vechile Fight or Flight, Ahimsa Orchestra, The All-Seeing Eye + Octets, sau Woodblock Prints.
Influențat de Led Zeppelin's John Bonham și apoi de tobarii de jazz Tony Williams, Elvin Jones, Tony Oxley și John Stevens, H.E. a intrat sub tutela lui Barry Altschul, a studiat percuția în Africa și a lucrat cu Wadada Leo Smith, cu musicieni din Bali, Gambia, Ghana, Morocco, Iran și Senegal...și a contribuit la coloane sonore pentru filme precum "Perfect Film", "Work", "The Wedding Crashers", "The Hebrew Hammer" și "Dahmer"...iar muzical jazzul său a luat o direcție camerală sugerată de Eric Dolphy - de unde a împrumutat ideile de tempo, formă, armonie și melodie; de Yusuf Lateef - cu care a avut chiar șansa să și colaboreze-...și de gruparea AACM, incluzând desigur și pe mentorii deja amintiți Leo Smith și Barry Altschul.
"M'am gândit de data aceasta -declară artistul- la sunete, texturi și personalități muzicale care mă interesează, mai ales la combinația fantastică de flaut cu bassoon. Mi'am dorit să le combin întrun mic grup pe Sara (Schoenbeck) și pe Nicole (Mitchell) de mult timp, după ce le'am auzit în (Anthony) Braxton 12tet, iar basistul Mark Dresser reprezintă oricum o forță singulară care face ca orice grup în care apare să sune gigantic...așa încât am plănuit piesele în avantajul calităților lor de interpreți și improvizatori, indiferent dacă în momente solistice, improvizații de grup, în părțile scrise interpretate uneori strict, alteori complet liber".
Un album conceput pe ideea de narativ abstract, neprogramatic...și precedat de o singură repetiție, 2 concerte și o zi de lucru în studio.
Cu'atât mai bine venit acest album cu bassoon-ul Sarei Schoenbeck în prim plan, cu cât recent ne'a părăsit una dintre puținele specialiste ale acestui instrument (vezi imaginea), scoțianca Lindsay Cooper (ex-Henry Cow, News From Babel, etc).
Recomandabile, dintre albumele anterioare ale lui H.E.:
"Guewel" (Clean Feed, 2008)
Ciclul "Canada Day": vol. I (2009); II (2011) și III (Songlines, 2012)
"September Trio" (Clean Feed, 2011)
Harris Eisenstadt / "Ombudsman": "Canada Day Octet" (482 Music, 2012)
...și acesta, descoperit la circa o lună după postare:
Harris Eisenstadt September Trio: "The Destructive Element" (Clean Feed, 2013)
(Harris Eisenstadt, drums; Ellery Eskelin, tenor sax; Angelica Sanchez, piano)
Harris Eisenstadt este anunțat peste doar 2 zile -4 octombrie 2013- pe afișul festivalului sibian "Jazz &...More" IX, în componența grupului The Convergence Quartet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu